Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe käärintäkalvo vs. linnut  (Luettu 6420 kertaa)

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
käärintäkalvo vs. linnut
Onko muilla kokemusta seuraavasta...

Meillä käärittiin paalit ranin kalvolla ja linnut kävivät hakkaamassa paalit, josta seurasi tietenkin kamala paikkausurakka ja suuri v.......s. Naapurilla on viereisellä lohkolla kääritty paalit miman kalvolla ja linnut eivät pahemmin välittäneet näistä paaleista. Voisiko miman kalvossa jotain niin suurta eroa ranilaiseen verrattuna (liimattomuuden) lisäksi ettei lintuja kiinnosta tulla nokkimaan paaleja ???

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: käärintäkalvo vs. linnut
Piakkari ja kiikaritähtäin vois auttaa.
Kui mää ain olen paras?

Lemmu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 350
  • Niinku vasikka lehemän parres...
Vs: käärintäkalvo vs. linnut
olisko ne mimalla käärityt jo kompostoituneet ???

pisarasade

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 22
Vs: käärintäkalvo vs. linnut
 Paalien ehjänä säilymisen kannalta on merkitystä missä kohtaa paalit on pellolla.
Hookaksoo on mun kaveri ja mä taidan olla Heinähattu

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: käärintäkalvo vs. linnut
Paalien ehjänä säilymisen kannalta on merkitystä missä kohtaa paalit on pellolla.

Nii juu että onko ne paalit lintujen tykönä.
Kui mää ain olen paras?

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: käärintäkalvo vs. linnut
Paalien ehjänä säilymisen kannalta on merkitystä missä kohtaa paalit on pellolla.
Juuri näin. Jossakin päin peltoa paaleihin tulee enemmän reikiä. Suotuisia paikkoja usein tuntuu olevan pajupuskan lähellä tai mettän reunalla mieluiten vähän varjossa. :P

Kaupoi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
Vs: käärintäkalvo vs. linnut
En tiiä lintujen makutottumuksista eri muovimerkkejä kohtaan, mutta oon kaajellu tervaa muutamana vuotena paalien päälle, niin reikien nokkiminen on loppunu lähes kokonaan. Paljon tosin näkyy kurasia varpaijenjäläkiä paalien päällä... Muovina on ollu Rani nyt pari kesää.
"Yllä oleva teksti on tuotettu tiloissa, missä käsitellään faktatietoja."

bonneville

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1076
Vs: käärintäkalvo vs. linnut
olen itte laittanu merkille että varsinkin koivikkomettän reunoja varikset näyttää karttavan. luutavasti pelkäävät haukkoja jokka naamioituu liian tehokkaasti koivikkoon ainakin ittellä on saanu olla sellaases paikas paalit rauhas. muualla on kyllä käyty pitämäs ompeluseuroja tasaasin välein.
pessimistinen realisti tai jotain sinne päin...

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: käärintäkalvo vs. linnut
Aika pitkälle samoista pääaineista nuo on yleensä tehty, että kyllä ainakin kuulopuheista sanoisin ettei ole eroja merkkien kesken lintujen suhteen. Myös kaikissa laatikoissa tai ohjeissa lukee että paalit suojattava eläimiltä ja linnuilta.

Kannattaa ottaa nuo asiat vakavasti, olin jossain seminaarissa missä joku tutkija oli tutkinut miten eri vahingonteot vaikuttavat rehunlaatuun. En muista tarkkaan mitä siinä oli tehty, mutta tyyliin hankauma, puuttuva limityskierros ja linnun tekemä reikä. Reikä aiheutti yli 20-kertaisen homeriskin, verrattuna siihen että paalipinnalla oli edes ohut muovikerros.  :o

Sama koskee myös kissoja ja koiria, kynnen jäljet (pieninkin reikä) tuhoavat rehun siinä kohtaa samantien.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: käärintäkalvo vs. linnut
On huomattu että metsän reunassa (siis ei mikään puska) paalit eivät kiinnosta niin paljoa lintuja. Ainakin noilla variksilla on aina tähystäjä laumassa ja ilmeisesti metsän reuna on liian pelottava paikka jos vaikka se haukka sieltä tulisi. Näin olen asiaa pienessä päässäni ajatellut. Tuo pienoiskiväri olisi tietysti ihan hyvä karkotuskeino, mutta ei sitä yötä viitsi olla passissa tuon takia. Ehkäpä sellainen lintuverkko pitää hommata jossain vaiheessa pahimmille paikoille ::)

sirkussonni

  • Vieras
Vs: käärintäkalvo vs. linnut
Metsänreunassa linnut käsittääkseni pelkäävät kettua, hilleriä tai muuta vastaavaa...

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: käärintäkalvo vs. linnut
On huomattu että metsän reunassa (siis ei mikään puska) paalit eivät kiinnosta niin paljoa lintuja. Ainakin noilla variksilla on aina tähystäjä laumassa ja ilmeisesti metsän reuna on liian pelottava paikka jos vaikka se haukka sieltä tulisi. Näin olen asiaa pienessä päässäni ajatellut. Tuo pienoiskiväri olisi tietysti ihan hyvä karkotuskeino, mutta ei sitä yötä viitsi olla passissa tuon takia. Ehkäpä sellainen lintuverkko pitää hommata jossain vaiheessa pahimmille paikoille ::)
Tuntuisi täälläpäin linnut pelkäävän tuota pyöröpaaliverkkoakin. Paras varmasti olisi jos lankunpaloilla tukisi verkon vähän irti paalista, olen joskus tehnytkin niin mutta enää ei tahdo viitsiä. Mansikatkin saavat olla näemmä rauhassa vaikka on vain vanhoilla olkipaalien verkonriekaleilla sieltä täältä suojattu. Olisin antanut uuttakin verkkoa mutta ei malttanu ottaa...
 Kunnolla tehdyt tiiviit ja mahdollisesti isokokoiset paalit ei ole ollenkaan arkoja parin ensimmäisen viikon jälkeen rei`ille. Nopean urakkamiehen tekemät paalit ovat paljon arempia. Muutenkin paalin tiukkuus on kokemusteni mukaan muovikerrosten määrään verrattava asia. Millainen heinätukko tahansa säilyy jos muovia on kymmenen kerrosta ja jos on iso tiukka paali niin neljä kerrosta riittää ihan yhtä hyvin. :P

Karjajooseppi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16
Vs: käärintäkalvo vs. linnut
Aina laitettu 3 kerroksen paikka muovia ja vielä ikään ei oo linnut käyny nokkimas. :D Ranin muoveja ollaan käytetty niin kauan kun muistan. Tänä keväänä yhdelle lohkolle jäi pariksi viikoksi paali lojumaan yksikseen, niin oli siihen sitten jänikset käyneet alareunoille reikiä nakertamassa :P