Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Autoiluko kallista?  (Luettu 27668 kertaa)

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Autoiluko kallista?
Näkyy sama "a-netin-tauti" levinneen työhommista yksityispuolelle; Mitä paskemmalla kalustolla ajaa, sitä parempi ihminen on kyseessä  :P

Uskokaa pois: Käärinliinoissa ei taskuja ole.

Käärinliinavaiheessani tulevat sukupolvet toivottavasti hyötyvät maapallolle säästämistäni luonnonvaroista.

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Autoiluko kallista?
Näkyy sama "a-netin-tauti" levinneen työhommista yksityispuolelle; Mitä paskemmalla kalustolla ajaa, sitä parempi ihminen on kyseessä  :P

Uskokaa pois: Käärinliinoissa ei taskuja ole.

Käärinliinavaiheessani tulevat sukupolvet toivottavasti hyötyvät maapallolle säästämistäni luonnonvaroista.

Aattelin veistää arkkuni itse, ja teen sinne salalokeroita pahanpäivän varalle!!!

Vastaranta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 902
Vs: Autoiluko kallista?
Näkyy sama "a-netin-tauti" levinneen työhommista yksityispuolelle; Mitä paskemmalla kalustolla ajaa, sitä parempi ihminen on kyseessä  :P

Uskokaa pois: Käärinliinoissa ei taskuja ole.

Käärinliinavaiheessani tulevat sukupolvet toivottavasti hyötyvät maapallolle säästämistäni luonnonvaroista.

Näin sopii toivoa...
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Autoiluko kallista?
Mitähän se aloittajan Volvon polttoaine on?

pieni kululutus 7-8 l/100 km (ajan Venäjän dieselillä: eli "3,5-4 l/100 km")

Minä olen autojen loppukäyttäjä, eli meiltä autot lähtevät sulattamoon. Ei kerta kaikkiaan saa hypnotisoitua itseään tilaan jossa on itselleen perustellut yli vuotuisten ansiotulojen mättämisen pelti/muovirasiaan jonka arvo varmuudella romahtaa. Saattaapa nollaantua kokonaan, kun vakuutuksissakin on niitä pienellä präntättyjä.

Oma kaava on: auton hankintahinta+ vuotuiset ylläpitomenot = kuukausipalkka bruttona, ei jäännösarvoa

Vauhdin hurmaa ja ajonautintoa voi kokea polkupyörällä johon kannattaa sijoittaa rahaa hyvinkin auton verran.

Pitkille matkoille ehdottomasti juna tai linja-auto alle. Helsingissäkin pysäköinti on sen luokan probleema, että kannattaa välttää. Jyväskylä on aivan mahtava paikka kun 5 min kävellen pääsee messuille. Joukkoliikennettä kun käyttää, se säilyy myös tulevaisuuteen.  Tietty 50% opiskelija-alennus keventää matkaani kivasti.

Työmatka on vakiosuoritus, joka kannattaa optimoida. Esim. ne kohdat, joissa aloitetaan rullailu vaihde vapaalla ja muutenkin vaihtamiskohdat. Ohittelukin kannattaa harkita jäljelläolevan matkan perusteella ja opetella risteykset joista puu/sora-autot yleensä kääntyvät jne. Näillä eväillä olen kulkenut 40 km vaihtelevaa työmatkaa 5l/100 km dieselin kulutuksella tilavalla 530 tkm ajetulla 1000 € välineellä. Alkuvuodesta kun auto ei ladannut, kulutus oli vain 4,4 ja olenkin harkinnut kokeilla isompaa akkua ja peltier-elementtejä pakoputkistoon.

Maailmanlopun kotterot ovat osa imagoani, josta olen ylpeä!

Minulla on diesel ja suurin osa ajosta on maantie/moottoritieajoa. Ajan aina nopeusrajoitusten mukaan so. nopeusrajoitus + paaterolisä. Kulutus on siinä 7l/100km. Vakionopeudensäädin melkein koko ajan käytössä. Rattinapeilla hoidan suureksi osaksi nopeudenmuutokset. Sinä ilmeisesti olet se ärsyttävä urkujenpolkija joka siinä työmatkalla väkisin änkeytyy eteen ajaen alinopeutta ja ei uskalla ohittaa hittaammin ajavia jos niitä nyt on. Joka liikennevaloihin hidastelet niin että ne kerkiää juuri vaihtua kun niihin tullaan ja parhaimmassa tapauksessa itse pääset läpi viimeisenä. Sitten kun niistä valoista lähdetään alat etsiä sitä vaihdetta vasta kun valot vaihtuneet ja lähdet hitaasti kiihdyttämään varmistaen että mahdollisimaan moni perässä jää niihin punaisiin.
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Autoiluko kallista?
Sinä ilmeisesti olet se ärsyttävä urkujenpolkija joka siinä työmatkalla väkisin änkeytyy eteen ajaen alinopeutta ja ei uskalla ohittaa hittaammin ajavia jos niitä nyt on. Joka liikennevaloihin hidastelet niin että ne kerkiää juuri vaihtua kun niihin tullaan ja parhaimmassa tapauksessa itse pääset läpi viimeisenä. Sitten kun niistä valoista lähdetään alat etsiä sitä vaihdetta vasta kun valot vaihtuneet ja lähdet hitaasti kiihdyttämään varmistaen että mahdollisimaan moni perässä jää niihin punaisiin.

Olen selvittänyt mittarivirheen, enkä hidasta liikennettä. Ajan ilman säädintä äärimmäisen tasaista nopeutta. Ainoa haitta on, että joskus rullaillessa huonolla kelillä nopeus laskeekin ennen kuin rajoitualue alkaa. Jos takaa on tulossa autoja, ohitan edellä menevän, vaikka olisin pian kääntymässä, jotta jonoja ei muodostu. Valoista lähden sen veran reippaasti että Virttaallakin pärjäisi ja muutkin ehtivät. VIlkutan ajoissa, jotta muut voivat tehdä johtopäätöksensä ajoissa.

Oman arvion mukaan 9% autoilijoista ei halua koskaan ohittaa mitään ja toinen 9% haluaa aina ohittaa kaikki.

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Autoiluko kallista?
Sinä ilmeisesti olet se ärsyttävä urkujenpolkija joka siinä työmatkalla väkisin änkeytyy eteen ajaen alinopeutta ja ei uskalla ohittaa hittaammin ajavia jos niitä nyt on. Joka liikennevaloihin hidastelet niin että ne kerkiää juuri vaihtua kun niihin tullaan ja parhaimmassa tapauksessa itse pääset läpi viimeisenä. Sitten kun niistä valoista lähdetään alat etsiä sitä vaihdetta vasta kun valot vaihtuneet ja lähdet hitaasti kiihdyttämään varmistaen että mahdollisimaan moni perässä jää niihin punaisiin.

Olen selvittänyt mittarivirheen, enkä hidasta liikennettä. Ajan ilman säädintä äärimmäisen tasaista nopeutta. Ainoa haitta on, että joskus rullaillessa huonolla kelillä nopeus laskeekin ennen kuin rajoitualue alkaa. Jos takaa on tulossa autoja, ohitan edellä menevän, vaikka olisin pian kääntymässä, jotta jonoja ei muodostu. Valoista lähden sen veran reippaasti että Virttaallakin pärjäisi ja muutkin ehtivät. VIlkutan ajoissa, jotta muut voivat tehdä johtopäätöksensä ajoissa.

Oman arvion mukaan 9% autoilijoista ei halua koskaan ohittaa mitään ja toinen 9% haluaa aina ohittaa kaikki.
Jatketaan itsekehua. Laitan myös vilkun ajoissa, myös liikenneympyrästä poistuessa. Pidän aina kunnon turvaväliä. Annan tietä suojatielle pyrkiville, helppoa kun on automaatti :) Tuo ohitustarve kyllä pienenisikin mukautuvalla vakionopeudensäätimellä, hinta vain vielä este. Jos vaikka seuraavaan autoon :-\ Siitä valoista lähtemisellä niin en ymmärrä miksi ne muut jäävät heti sata metriä vaikka en mitenkään täysiä kiihdytä?
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

jooseppi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 704
Vs: Autoiluko kallista?
Jatketaan itsekehua. Laitan myös vilkun ajoissa, myös liikenneympyrästä poistuessa. Pidän aina kunnon turvaväliä. Annan tietä suojatielle pyrkiville, helppoa kun on automaatti :)

Jatketaanpa vielä tällä mitalla: tuossa Volvo-940:ssä (mittarilukema 280 000 km ja täytetty huoltokirja), jonka siis toin viikko sitten Saksasta, on myös automaatti. Siihen samaan hintaan (551 €). Vieläpä se kuuluisa kestolaatikko, joka kestää miljoonan kunhan vaihteistoöljyt vaihdetaan 100 000 km välein.

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: Autoiluko kallista?
Lainaus
Sinä ilmeisesti olet se ärsyttävä urkujenpolkija joka siinä työmatkalla väkisin änkeytyy eteen ajaen alinopeutta ja ei uskalla ohittaa hittaammin ajavia jos niitä nyt on. Joka liikennevaloihin hidastelet niin että ne kerkiää juuri vaihtua kun niihin tullaan ja parhaimmassa tapauksessa itse pääset läpi viimeisenä. Sitten kun niistä valoista lähdetään alat etsiä sitä vaihdetta vasta kun valot vaihtuneet ja lähdet hitaasti kiihdyttämään varmistaen että mahdollisimaan moni perässä jää niihin punaisiin.

Naulan kantaan. Nää romut pitäisi saada pois liikenteestä estämästä muiden kulkemista. Ja nopeusrajoitukset ylös. Se on kansantaloudelle huonoa kun vietetään liikaa aikaa tien päällä. Ja kun joku tunkee eteen niin painakaa jml kaasu pohjaan. Tehdas on mitoittanut sen sillai että pystyy käyttämään kaikki mitä löytyy. Jos autoa olisi pakko kiihdyttää 20 - 80 km/h parin kilometrin verran niin siitä olisi maininta ohjekirjassa. Ja sama homma tullessa risteykseen. Ei tarvi viipyä päätiellä, voi ajaa risteykseen ja jarruttaa ja siirtyä pois muiden edestä ripeästi. Ja 80 on 80. Ei 75, 72 tai 68 kun joku tulee pimeässä vastaan.

+20% lisää tauluihin ja kortti pois jos hermot ei kestä. Taloudellisesti on aivan sama kuluuko puoli litraa/100km enemmän tai pari jarrupalaa vuodessa, näillä veroilla.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Autoiluko kallista?
oon ehkä vajaa mut miks sitoa +40t€ autoon?
Miksi sitoa euroakaan moottorikelkkaa tai lomailla tai tehdä ylipäänsä muuta kuin töitä?

Kyllä nuo 1000€ autot joutais sulattoon kaikki.

Jätkä

  • Vieras
Vs: Autoiluko kallista?
Varakas vuorineuvos on tankkaamassa tuoretta Bentleytä kun viereisell tankilla ollut Mersu-kuski alkaa mutista itsekseen.

Mersu-kuski: "En kyllä ymmärrä miksi joku laittaa noin paljon rahaa autoon."
Bentley-kuski: "Minä en ymmärrä miksi jotkut ihmiset laittavat kaikki rahansa autoon."

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Autoiluko kallista?
Varmaan olettekin odottaneet kommenttiani tähänkin ketjuun yhtä innokkaasti kuin exää sokkotreffeille. Mutta kerronpa kuitenkin.

Kuten tähän muutenkin enimmäkseen päin äitiä menneeseen syksyyn sopii, jouduin hinaamaan kesällä lainarahalla ostamani Opel -merkkisen farmariauton kotiin reilu kuukausi sitten. Lakkasi käymästä. En ole ehtinyt tutkimaan, mistä johtuu. Eikä oo ihan tonnin auto vaan tarkalleen 850 € sisältäen uudet kesärenkaat (254 €)ja voimassa olevan katsastuksen (~100 €). Lainaa en ole lyhentänyt ollenkaan, onneksi se on koroton.

 ;D

JOTEN tällä hetkellä perheessämme ei ole yhtään tonnin autoa liikenteessä toisten tientukkeena. Eikä näin ollen aiheuta myöskään kustannuksia (poistin liikennekäytöstä). Onneksi vaimo on A-luokan eikun E-luokan ja A-alueen maidontuottaja niin on saanut pidettyä perheessä tarpeisiimme soveltuvan ajoneuvon. Se on nyt katsastettukin. Mutta kahdeksan vuotta vanhaa ranskalaista ei kait autoksi ole voinut koskaan kutsua :)

Opeli olis kuluttanu 1,5 litraa vähemmän bensaa/100 km kuin aiemmin käyttämäni Volvo. Joten olisin säästäny vuodesa hyvinkin tuon lainaamani autonhinnan. Mutta Peugeot vie saman tai vähän enemmän kuin Volvo, joten säästö saa tulla nyt vain vakuutusmaksusta.
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Vs: Autoiluko kallista?
oon ehkä vajaa mut miks sitoa +40t€ autoon?
Miksi sitoa euroakaan moottorikelkkaa tai lomailla tai tehdä ylipäänsä muuta kuin töitä?

Kyllä nuo 1000€ autot joutais sulattoon kaikki.
<6000€ auto: abs,sähkölasit eteen ja taakse,ilmastointi,neliveto,farmari,turvatyynyt eteen ja sivutyynyt ja hevosiakin ettei jalkohin jää. automaattia en halunnut. mitä vielä tarvii? jatketta?


ps. ei todellakaan ole/tule m.kelkkaa.

Viimeksi muokattu: 26.11.12 - klo:18:04 kirjoittanut ktm87

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4701
  • Savo savolaisille!
Vs: Autoiluko kallista?
Varmaan olettekin odottaneet kommenttiani tähänkin ketjuun yhtä innokkaasti kuin exää sokkotreffeille. Mutta kerronpa kuitenkin.
....


Mr. Kartanovolvon kannattaa muistella tätä, ja miksei muitakin maraanin kirjoituksia, kun seuraavan kerran *****ilee "rikkaille" tissinkoittajille.  >:(
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Autoiluko kallista?
<6000€ auto: abs,sähkölasit eteen ja taakse,ilmastointi,neliveto,farmari,turvatyynyt eteen ja sivutyynyt ja hevosiakin ettei jalkohin jää. automaattia en halunnut. mitä vielä tarvii? jatketta?


ps. ei todellakaan ole/tule m.kelkkaa.
Alle 6000€ ei saa kuin vanhan ja paljon ajetun/mustanmiehen mallin laatuauton.

Kukin käyttäköön rahansa miten haluaa.

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Autoiluko kallista?
Varmaan olettekin odottaneet kommenttiani tähänkin ketjuun yhtä innokkaasti kuin exää sokkotreffeille. Mutta kerronpa kuitenkin.
....


Mr. Kartanovolvon kannattaa muistella tätä, ja miksei muitakin maraanin kirjoituksia, kun seuraavan kerran *****ilee "rikkaille" tissinkoittajille.  >:(
Tuolla mun tissinkoittajanaapurilla on 2x mun volvon hintainen maasturi ja lisäksi se nelivetoavolava ja liikennetraktori.
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.