Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe urakointi uutisten puinti  (Luettu 10082 kertaa)

sirkussonni

  • Vieras
Vs: urakointi uutisten puinti
juu mikäs puimuris kuluis eneten joss kurvaiss koko ajan vasemmal

tyhjennyksen käyttövivun nuppi!!!
  Olikos se tyhjennys muutettu muuten oikealle puolelle sulla sitten. ;D

Nyt ei oikein kyllä mulle auennu. Jos keskeltä lähtee kiveä kiertämään vasemmalle kaartaen, saattaa torvi ensin kulua siihen siirtolohkareeseen, mutta sen jälkeen kuluu vain polttoainetta ja tyhjennyksen vivun nuppi. Kytkin ei kulu, eikä juuri mikään muukaan, koska ajetaan vain loputonta rinkiä. Kärrykuski pysähtyy paikoilleen siilon tyhjettyä, ja jatkaa sitten seuraavalla kierroksella, tai tarvittaessa, siitä viereiseltä laistalta, näin turhaa ajoa vältetään tehokkaasti. Kärrykuski, kuten puimurikuskikin, saattaa olla muutaman kierroksen jälkeen ihan sekaisin, koska samaan suuntaan ajetaa koko ajan keskeytyksettä. Pitää varmaan seuraavalla ympyrälohkolla aloittaa ulkokehältä kiertämään sisäänpäin oikealle kaartaen.

Tehokkuudessa on myös huonot puolensa: Kuselle ei pääse koko lohkon aikana, koska tyhjennys tapahtuu ehdottoman tehokkaasti vauhdissa. Tässä keskeltä aloituksessa on myös tärkeää muistaa se, että koska viljavaunu ajaa sisäkehällä, sen kulkema matka on lyhyempi verrattuna ulkokehällä ajoon, polttoaineen kulutus on pienempi, ja pellon tallantuminen on vähäisempää vrt toisinpäin. Se pieni viljan tallominen sinne keskelle siirryttäessä, on pienempi paha tässä tehokkaassa puintitavassa! MOT

Viimeksi muokattu: 02.11.12 - klo:22:24 kirjoittanut sirkussonni

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6136
Vs: urakointi uutisten puinti
juu mikäs puimuris kuluis eneten joss kurvaiss koko ajan vasemmal

tyhjennyksen käyttövivun nuppi!!!
  Olikos se tyhjennys muutettu muuten oikealle puolelle sulla sitten. ;D
Tehokkuudessa on myös huonot puolensa: Kuselle ei pääse koko lohkon aikana, koska tyhjennys tapahtuu ehdottoman tehokkaasti vauhdissa.
Joo, perhana kun nykypuimureissa pysähtyy pöytäkin kun nousee penkiltä pois.  ::)

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2676
  • Etelä-Karjala
Vs: urakointi uutisten puinti
Se vähän tuossa UU:n jutussa ihmetytti, että kiire on puidessa, mutta sitten tyhjätään kone lähes aina seisovaan kärriin. Vähän ristiriitaista..? :o
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

sirkussonni

  • Vieras
Vs: urakointi uutisten puinti
Se vähän tuossa UU:n jutussa ihmetytti, että kiire on puidessa, mutta sitten tyhjätään kone lähes aina seisovaan kärriin. Vähän ristiriitaista..? :o

Mutta kun siitä saa taas sitten ihan oman tehokkuusjuttunsa kirjoittaa jossakin vaiheessa!

Agraaari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1022
Vs: urakointi uutisten puinti
nii juu entäs jos kiärtäis oikialle taisitte jo mainit mut ...vaihtaikso portaaaton nopettutta ulkokiarrokksela oliska langaton usb mo mentiontin mikä säässtäis puintiajassa hei Se alper kysym ys

nilihaara

  • Vieras
Vs: urakointi uutisten puinti
juu mikäs puimuris kuluis eneten joss kurvaiss koko ajan vasemmal

tyhjennyksen käyttövivun nuppi!!!
  Olikos se tyhjennys muutettu muuten oikealle puolelle sulla sitten. ;D

Nyt ei oikein kyllä mulle auennu. Jos keskeltä lähtee kiveä kiertämään vasemmalle kaartaen, saattaa torvi ensin kulua siihen siirtolohkareeseen, mutta sen jälkeen kuluu vain polttoainetta ja tyhjennyksen vivun nuppi. Kytkin ei kulu, eikä juuri mikään muukaan, koska ajetaan vain loputonta rinkiä. Kärrykuski pysähtyy paikoilleen siilon tyhjettyä, ja jatkaa sitten seuraavalla kierroksella, tai tarvittaessa, siitä viereiseltä laistalta, näin turhaa ajoa vältetään tehokkaasti. Kärrykuski, kuten puimurikuskikin, saattaa olla muutaman kierroksen jälkeen ihan sekaisin, koska samaan suuntaan ajetaa koko ajan keskeytyksettä. Pitää varmaan seuraavalla ympyrälohkolla aloittaa ulkokehältä kiertämään sisäänpäin oikealle kaartaen.

Tehokkuudessa on myös huonot puolensa: Kuselle ei pääse koko lohkon aikana, koska tyhjennys tapahtuu ehdottoman tehokkaasti vauhdissa. Tässä keskeltä aloituksessa on myös tärkeää muistaa se, että koska viljavaunu ajaa sisäkehällä, sen kulkema matka on lyhyempi verrattuna ulkokehällä ajoon, polttoaineen kulutus on pienempi, ja pellon tallantuminen on vähäisempää vrt toisinpäin. Se pieni viljan tallominen sinne keskelle siirryttäessä, on pienempi paha tässä tehokkaassa puintitavassa! MOT
  No ku mää nuukana oisin alottanu ulkokehältä niin torvi ois silloin jääny sisälle, lohkot joutuu nyt sitten uudestaan uusjakoon kun pitää saada ympyriäisiä. Ympyrälohkot on tulevaisuudessa rahakauraa ja ympyräisten välit jää paalimiehille.

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2448
Vs: urakointi uutisten puinti
kuuden metrin pöydässä on se hyvä puoli että kun ajaa kolme kierrosta lohkoa ensin ympäri, voi ajella edestakakaisin kun puimuri kääntyy U-käännöksen pöydän leveyden matkalla eikä tarvitse peruutella.

Jos tehokkuus on tavoitteena, miksi lohkot on niin säälittävän pieniä tai satotaso heikko että puimurilla pääsee lohkon ympäri asti?


sirkussonni

  • Vieras
Vs: urakointi uutisten puinti
kuuden metrin pöydässä on se hyvä puoli että kun ajaa kolme kierrosta lohkoa ensin ympäri, voi ajella edestakakaisin kun puimuri kääntyy U-käännöksen pöydän leveyden matkalla eikä tarvitse peruutella.

Jos tehokkuus on tavoitteena, miksi lohkot on niin säälittävän pieniä tai satotaso heikko että puimurilla pääsee lohkon ympäri asti?

Ei oo tehokasta toi, kone louskuttaa siinä U-käännöksen aikana tyhjää monta sekuntia!! Menee aikaa haaskoon päivässä vaikka kuinka paljon!

nilihaara

  • Vieras
Vs: urakointi uutisten puinti
 ei puimuri paljoa tyhjää käy kun jakaa ajo-opastimella  joka kolmannen kaistoihin niin varmasti pesee ne pilkkojen jälkipuinnit tai niiden puimatta jättämisen mennen tullen.

Agraaari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1022
Vs: urakointi uutisten puinti
nii että onko joku tosissaa hyätyny tämmösel puimur olhjeel reunat pyäryyks

Agraaari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1022
Vs: urakointi uutisten puinti
skaänna ja halaaho

jorndere

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 87
Vs: urakointi uutisten puinti
jaaa kiirusruus puis puis kulmat ympyrää ja jos jäis aikaa ni puis loput pois myähemmin ..heh heh sannokaas ny jotain

Näinhän sitä isossa maailmassa puidaan, että ensin ajetaan pysähtymättä pellon ympäri ja sitten kulmatupsut puidaan lopuksi... Toinen syy ajankulutuksen vähenemisen lisäksi lienee se, että joka kerta kun puimuri sylkäisee itsensä tyhjäksi kulmassa, niin tulee tappioita ja ennenkuin kone toimii täydellä teholla liikkeellelähdössä, tulee myös tappioita. Kun ajetaan jatkuvasti laihoon, kone toimii täysillä ja minimitappioilla koko ajan. Kulmia lopuksi puidessa saadaan sopivalla ajokulmalla ja vauhdilla myös tasainen syöttö koneistoon, jolloin silloinkaan tupsujen viljat eivät lennä peltoon...

Niissä maanosissa, joissa 100% viljanviljelyn katteesta ei tule tuista vaan siitä itse viljasta, tuolla on oikeasti merkitystäkin. Kun käännöksiä on tarpeeksi, on sitä viljaa yllättävän äkkiä ison puimurin jäljiltä rekkakuorma noissa kulmissa levällään...

JoHaRa

  • Vieras
Vs: urakointi uutisten puinti
juu mikäs puimuris kuluis eneten joss kurvaiss koko ajan vasemmal
  JoHaRa varmaan tietää vastauksen.  ;)

... nyt pitää kyllä miettiä että mihin tämä liittyy  ::)

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: urakointi uutisten puinti
juu mikäs puimuris kuluis eneten joss kurvaiss koko ajan vasemmal
  JoHaRa varmaan tietää vastauksen.  ;)

... nyt pitää kyllä miettiä että mihin tämä liittyy  ::)


pst. vastaa jotta tasauspyärästö.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Vs: urakointi uutisten puinti
ko puinti tekniikashan on oikeesti järkeä jos vaan puimurin pöytä on riittävän keveä.