Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Eläinrääkkystä  (Luettu 2755 kertaa)

Talojuhani

• Vieras

Tapani

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Eläinrääkkystä
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288511194518.html?pos=ok-nln

No ei tämäkään oo järkihommaa.

Tuossa jutussa on vaan virhe. Ei kotiteurastus ole kielletty.

Adam Smith

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Gee!!
Vastasin tuohon kyselyyn aikanaan. Nupoutus on kivulias toimi, nukutus ja kipulääkitys on tarpeen. Tää on sellanen juttu, jossa isommat tilat käyttää eläinlääkäriä ja pienemmät tekee ITTE !! Koska ell on niin kallis.... :'(

Ei tietenkään yleistäen, mutta tollasen tendenssin sanoi tutkija löytäneensä...

*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Tapani

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vastasin tuohon kyselyyn aikanaan. Nupoutus on kivulias toimi, nukutus ja kipulääkitys on tarpeen. Tää on sellanen juttu, jossa isommat tilat käyttää eläinlääkäriä ja pienemmät tekee ITTE !! Koska ell on niin kallis.... :'(

Ei tietenkään yleistäen, mutta tollasen tendenssin sanoi tutkija löytäneensä...
Minun asiakkaissa oli asia kyllä toisin päin. Pienet tilat käytti elukkalääkäriä ja isommat tilat sohelsi itse.

maraani

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Muistaisin, että meilläkin olisi kyselyyn vastattu.

Mun aikana (2005 ->) on eläinlääkäri hoitanut lääkityksen ja nupoutuksen. Maksaa toki, mutta samalla tehdään montaa asiaa, ei tarvi yhden vasikan nupoutusta varten tulla. Ei se poltto kaikilta lääkäreiltäkään onnistu kerralla, joskus on saatu paikkuu takuuseen (jos sen on voinu vielä tehdä). Kyhmyä isompaa sarvea ei nykyisillä ole. Laatu parani huomattavasti kun siirryttiin kaasukäyttöiseen nupouttimeen. Joo, köyhästä sekin oli kallis hankinta, mutta mielestäni hintansa väärti.
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

Adam Smith

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Gee!!
Muistaisin, että meilläkin olisi kyselyyn vastattu.

Mun aikana (2005 ->) on eläinlääkäri hoitanut lääkityksen ja nupoutuksen. Maksaa toki, mutta samalla tehdään montaa asiaa, ei tarvi yhden vasikan nupoutusta varten tulla. Ei se poltto kaikilta lääkäreiltäkään onnistu kerralla, joskus on saatu paikkuu takuuseen (jos sen on voinu vielä tehdä). Kyhmyä isompaa sarvea ei nykyisillä ole. Laatu parani huomattavasti kun siirryttiin kaasukäyttöiseen nupouttimeen. Joo, köyhästä sekin oli kallis hankinta, mutta mielestäni hintansa väärti.
tuo just. Ja sitten vasikat saavat ensimmäisen "lääkärintarkastuksen" samalla. Kesäaikana loishäätö voi olla tarpeen jne..

Mä taida tietää ketään, joka tekisi itse ilman puudutusta. Mutta eipä sitä tule kyseltyäkään.

mah

• Vieras
Kun meillä alettiin lehmävasikoita nupouttamaan, tietenkin piti itse sitä yrittää. Onnistuin nupouttamaan oman peukalon. Sen jälkeen on eläinlääkäri saanut tehdä sen. :'(

maraani

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Me ei oo sonnivasikoita nupoutettu, vaikka niistä kait jonkun lisän sais. Terninä lähtevät välitykseen.

Pelkän nupoutuskäynnin kustannukset kyllä kohoavat 50-60 euroon eli on merkittävä kustannustekijä. Jos siitä on 10 € nupoutusta, niin kahden osalta kustannus on 1 kpl = 60 €/kpl , 2 kpl = 35 €/kpl, 3 kpl = 27 €/kpl jne.

Hyvinvointitukeen jos on sitoutunut, niin kuuluu lisäehto 1a) toi kivunkievitys:
 (1a) Vasikoiden (alle 6 kk) pito-olosuhteiden parantaminen pinta-alavaatimuksilla): "Jos vasikka nupoutetaan, sarven aiheen tuhoamisen saa tehdä ainoastaan eläinlääkäri käyttämällä asianmukaista kivunlievitystä."
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

Guarter

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Niin tai näin, ainakaan vasikat eivät tarvitse mielialalääkkeitä nupoutuksesta selviytymisen jälkeen  ::)  , että eiköhän keskustelua voisi käydä aiheesta, jossa on todellista aihetta!

Päättäjät! Hommatkaa vain tilatason mahdollisuudet nupoutukseen, näillä systeemeillä ei onnistu, eikä nupouteta. Yksittäisille eläimille ei lääkäreitä kutsuta. Sarvelliset ovat riski ympäristölle ja itselleen, kipua ja haittaa! (on vähän enempi kuin 5pv päänsärky, jolla perustellaan nykyistä puudutuskäytäntöä, tosin ihmettelen miten vasikalla on kipua jos se saa kipulääkitystä jälkeenpäin. Sellaistakin olen kuullut, että kipulääkityksessä oleva vasikka kolhii nupoutusruvet ja siitä vasta soppa syntyy, hämmennettään hämmennettään tätä soppaa loputtomiin).

Nupoutus on pienempi paha, jälkilääkitsemisineen kuin sarvellisuus, asianmukaisesti itse tehtynä.

Aivosyöpää sairastanut ihminen kärsii viikon hirvittävistä tuskista, ennenkuin saa kipupumpun. Mediamoraali ohjaa ihmisten keskustelua ja mielipiteitä... tyhmien ihmisten! 

Guarter

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Seuraava iltalehden otsikko ajan päästä, Sarvelliset eläimet tuomitaan kuolemaan!

Jos eläin syntyy genettisesti sarvellisena, sille ei anneta elämisen mahdollisuutta...

ja yyhyhyyy kyllä juttua riittää.

Vauhtia siihen tekolihanvalimistukseen, kyllä se välttää noille... 

Adam Smith

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Gee!!
Aivosyöpää sairastanut ihminen kärsii viikon hirvittävistä tuskista, ennenkuin saa kipupumpun. Mediamoraali ohjaa ihmisten keskustelua ja mielipiteitä... tyhmien ihmisten!
Periaatteessa olen samaa mieltä, mutta ne ihmiset ostaa sen ruuan, jota tässä tuotetaan,joten......kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.

Mullakin on itsenupotusyritystä ollut vuosituhannen alkupuolella parin vasikan verran...sen jälkeen ell on tehnyt ne, jo yli kymmenen vuoden ajan. Ennen tuota oli sarvelliset eläimet. Tän päivän kunnaneläinlääkärien resurssit ei riitä tähän(kään) työhön ja yhteiskunnan taholta rahaa pannaan lähinnä kyttäyspuolelle itse eläinten asian jäädessä mopen osille.

Meillä on onni olla yksityisen eläinlääkärin asiakkaita, joten aikaa on aina ja seuraavat käynnit so*****na kuukaudeksi eteenpäin. Virkaell ei tämmöseen ehdi. Palvelua kyllä saa, jos/kun haluaa, mutta siitä pitää maksaa.

Terniksi menevän sonnivasikan nupoutus on mun mielestä turhaa. Alle kolmeviikkoisena ne menee eteenpäin ja tuossa iässä kaikilla ei ole sarvenaihiot riittävän suuria. Välikasvattamossa nupotetaan joka tapauksessa koko erä kerralla. Nupotuslisän takia nupottaminen..... no niin. Anti olla.

Timppa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Kun meillä alettiin lehmävasikoita nupouttamaan, tietenkin piti itse sitä yrittää. Onnistuin nupouttamaan oman peukalon. Sen jälkeen on eläinlääkäri saanut tehdä sen. :'(

Mää olin joskus vuonna -89 eräässä isossa karjapaikassa harjoitteluhommia tekemässä.

Nupoutus oli mun hommia. Olinkin hyvä siinä.

Yks kerta ihmettelin että miksi käsiteltävänä oleva pikkumulli huusi niin perkeleesti kun painoin nupoutusraudalla.

Olinkin vahingossa nupouttamassa sorkkahoitajaa...

Käykö noin useinkin sorkkahoitajille?

Siksikö ne on niin pieni*****sia?

:D
Kui mää ain olen paras?

Adam Smith

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Gee!!
timppa on ympärileikannu kaasuraudalla   :o

nänninnyplääjä

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Niin tai näin, ainakaan vasikat eivät tarvitse mielialalääkkeitä nupoutuksesta selviytymisen jälkeen  ::)  , että eiköhän keskustelua voisi käydä aiheesta, jossa on todellista aihetta!

Päättäjät! Hommatkaa vain tilatason mahdollisuudet nupoutukseen, näillä systeemeillä ei onnistu, eikä nupouteta. Yksittäisille eläimille ei lääkäreitä kutsuta. Sarvelliset ovat riski ympäristölle ja itselleen, kipua ja haittaa! (on vähän enempi kuin 5pv päänsärky, jolla perustellaan nykyistä puudutuskäytäntöä, tosin ihmettelen miten vasikalla on kipua jos se saa kipulääkitystä jälkeenpäin. Sellaistakin olen kuullut, että kipulääkityksessä oleva vasikka kolhii nupoutusruvet ja siitä vasta soppa syntyy, hämmennettään hämmennettään tätä soppaa loputtomiin).

Nupoutus on pienempi paha, jälkilääkitsemisineen kuin sarvellisuus, asianmukaisesti itse tehtynä.

komps!!
Schnaps im Kopf, du holde Braut
Steck Bratwurst in dein Sauerkraut

millamagia

• Vieras
Minä nupotin vasikoita apteekista saatavalla liuoksella ja se onnistui aina.Siinä piti vain varoa,ettei ainetta valunut silmiin.Miksikähän se aine kiellettiin. :(

-okei ,minä tunnustan,että olen joskus nupottanut raudallakin,mutta se on niin kovaa tappelua,eikä läheskään niin varmaa. :-[