Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ojan kaivuuta.  (Luettu 7454 kertaa)

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Ojan kaivuuta.
Esimerkin omaisesti...

Mulla on jokirannassa 10 ha mistä menee laskuoja keskeltä jokeen
naapurin 100 ha alueelta.

Miten ositetaan kyseisen laskuojan kaivuu?

Mulla on jokirannass siis kaks 5 ha lohkoa ja ko ojan pituus on n 200 metriä
mun maalla.

Mun pelloista menee salaojien laskuaukot suoraan jokeen.

Periaatteessa mää en ko ojaa lainkaan tartte.

Ja koska oja ei vedä kunnolla niin vesi tulee mun pelloille.

Vahingonkorvausta tarttis saada.

Viimeksi muokattu: 10.10.12 - klo:18:24 kirjoittanut Timppa

Kui mää ain olen paras?

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Ojan kaivuuta.
Ei muuta ku alat soittamaan suutas sille protkoparoonille! Kyllä se siitä sitten selviää kuka ojan makselee.

Täälläpäin oli kerran eräs sitä mieltä, että vedet pitää johtaa toiseen suuntaan. Paikalle tuli salaojateknikko, ja totes, että vesi ei mene ylöspäin vapaaehtoisesti. Sitten se vesi laitettiin menemään sinne alaspäin. Mutta juu, kyllä se yläjuoksun aiheuttaja joutuu talkoisiin osallistumaan, periaatteella "aiheuttaja maksaa".....

Viimeksi muokattu: 10.10.12 - klo:19:20 kirjoittanut sirkussonni

roadrunner

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2138
Vs: Ojan kaivuuta.
Tuostapa vesilaista asia selviää käden käänteessä, tai sitten ei. ??? Kuudennessa luvussa puhutaan ojittamisesta --->

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610264?search[type]=pika&search[pika]=vesilaki

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5913
Vs: Ojan kaivuuta.
Tuostapa vesilaista asia selviää käden käänteessä, tai sitten ei. ??? Kuudennessa luvussa puhutaan ojittamisesta --->

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610264?search[type]=pika&search[pika]=vesilaki
7 §

Toisen maalle tehty oja on sen pidettävä kunnossa, joka käyttää ojaa hyväkseen. Jollei hän maanomistajan kehoituksesta kohtuullisessa ajassa pane ojaa kuntoon, on maanomistaja oikeutettu hakemaan vesilautakunnalta jäljempänä 20 luvun 7 §:ssä tarkoitettua määräystä. Sama oikeus kuin maanomistajalla on myös muulla, joka ojan kunnossapitämisen laiminlyömisestä kärsii haittaa.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Ojan kaivuuta.
Tuostapa vesilaista asia selviää käden käänteessä, tai sitten ei. ??? Kuudennessa luvussa puhutaan ojittamisesta --->

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610264?search[type]=pika&search[pika]=vesilaki
7 §

Toisen maalle tehty oja on sen pidettävä kunnossa, joka käyttää ojaa hyväkseen. Jollei hän maanomistajan kehoituksesta kohtuullisessa ajassa pane ojaa kuntoon, on maanomistaja oikeutettu hakemaan vesilautakunnalta jäljempänä 20 luvun 7 §:ssä tarkoitettua määräystä. Sama oikeus kuin maanomistajalla on myös muulla, joka ojan kunnossapitämisen laiminlyömisestä kärsii haittaa.


Tuo on kyl aika hyvä.
Kui mää ain olen paras?

Neke

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2798
Vs: Ojan kaivuuta.
Tuostapa vesilaista asia selviää käden käänteessä, tai sitten ei. ??? Kuudennessa luvussa puhutaan ojittamisesta --->

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610264?search[type]=pika&search[pika]=vesilaki
7 §

Toisen maalle tehty oja on sen pidettävä kunnossa, joka käyttää ojaa hyväkseen. Jollei hän maanomistajan kehoituksesta kohtuullisessa ajassa pane ojaa kuntoon, on maanomistaja oikeutettu hakemaan vesilautakunnalta jäljempänä 20 luvun 7 §:ssä tarkoitettua määräystä. Sama oikeus kuin maanomistajalla on myös muulla, joka ojan kunnossapitämisen laiminlyömisestä kärsii haittaa.


Tuo on kyl aika hyvä.

Jos tapaus oikeasti hankala, ota yhteys paikalliseen ELY keskukseen. Ja otatte vielä tukiaisia perkaukseen.

Vekkuli

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 394
Vs: Ojan kaivuuta.
Tuostapa vesilaista asia selviää käden käänteessä, tai sitten ei. ??? Kuudennessa luvussa puhutaan ojittamisesta --->

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610264?search[type]=pika&search[pika]=vesilaki
7 §

Toisen maalle tehty oja on sen pidettävä kunnossa, joka käyttää ojaa hyväkseen. Jollei hän maanomistajan kehoituksesta kohtuullisessa ajassa pane ojaa kuntoon, on maanomistaja oikeutettu hakemaan vesilautakunnalta jäljempänä 20 luvun 7 §:ssä tarkoitettua määräystä. Sama oikeus kuin maanomistajalla on myös muulla, joka ojan kunnossapitämisen laiminlyömisestä kärsii haittaa.

Eikös tää koske ositettua/jakokunnan ojaa?.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Ojan kaivuuta.
Kyseessä on osittamaton oja.
Kui mää ain olen paras?

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: Ojan kaivuuta.
Parina kesänä kun lasku tulvi pelloille niin kaikki oli sitä mieltä että oja perataan... Kustannukset jaettiin sillä periaatteella että kaikki hehtaarit joista laskuaukot tulee kyseiseen ojaan ,tai sen sivuhaaroihin, maksaa saman euromäärän/hehtaari. Täs tapaukses et siis maksaisi penniäkään!

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Ojan kaivuuta.
Toki kannattaa sovittaa viljelykierto niin että kaivuu pystytään tekemään ja vihjaista naapurille, että nyt olisi hyvä hetki, sitten lähteä vaikka kärryn kanssa talkoisiin. Sillai positiivisesti.  :-*

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Ojan kaivuuta.
Kannattaa ottaa ainakin sixpäkki mieheen kaljaa mukaan ja kuttua paroni ojanvierustalle piknikille. Juotte ja syötte. Sopu sijaa antaa. Lopuksi lyötte kaikesta kättä päälle, ja kenellä on pitempi kusikaari ojan reunalla, maksaa laskut. Luotan Timppaan. :-*
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

roadrunner

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2138
Vs: Ojan kaivuuta.
Kannattaa lukaista myös 19§. Jokainen ojituksesta hyötyö saava jne...

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Ojan kaivuuta.
Kannattaa lukaista myös 19§. Jokainen ojituksesta hyötyö saava jne...

Onko kyseisessä tapauksessa minulle se hyöty että naapurin mailta
tuleva vesi EI valu mun pellolle?

 ;D
Kui mää ain olen paras?

kujala

  • Vieras
Vs: Ojan kaivuuta.
Olen vastaavassa tapauksessa ottanut kaivurin itselleni sopivaan aikaan ja pistättänyt ojan auki ja levittänyt mullat saman tien omalle maalle.

Ei maksanut kovin paljon, kun vaihtoehto olisi ollut kankea ojakunnan koollekutsuminen tai vaikka ei-puhevälisen naapurin suostuttelu projektiin.

Tiedän ettei ole oikea ratkaisu mutta tykkään suoraviivaisista toimista.
Oja oli auki ennen kuin yhteistuumin olisi päästy puusta pitkään.
niin ja siis maksoin itse kaivun.

Masinisti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 250
Vs: Ojan kaivuuta.
Jos se naapurin maa on niin paljon korkeammalla, ettei sitä lueta ojatoimituksessa hyötyalueeseen kuuluvaksi, ei sen tarvitse maksaa mitään, vaikka hänen vetensä kulkeekin sinun maasi läpi.

Tuki se oja, saat parannettua peltolohkojasi. Sitten rakennat naapurin rajalle padon ;D