Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Miksi suomessa olki on "ilmaista"?  (Luettu 12764 kertaa)

Motörhead

• Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Miksi suomessa olki on "ilmaista"?
Koska Suomessa sataa aina, ihan aina.. Täällä olis viikon sateessa maanneita olkia pellolla, paljonko tarjotaan?  ;D

Vaihdetaanko?Mulla olis kolmeviikkoa raakakypsytettyjä pahnoja... :(

Adam Smith

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Gee!!
Mutta selitäs miksi minä saan peltotukia kahukauralleni 100 euroa / hehtaari vähemmän tukia kuin naapurin kotieläintila? Minä en keksi muuta perustetta kuin että halutaan antaa ylimääräistä tukea kotieläintiloille. Oikein vai ei?
Taisit vastata kysymykseesi itse ;)

Syy tukemiseen on, että kotieläintalous, siis varsinkin se olkea hyödyntävä siipi kärsii peltotukien muodostamasta kustannushaitasta eli peltoviljelyn tukeminen nostaa pellon tuotto-odotusta ja siten vuokria ja maanhintaa. Tämä asia nousee esille joka paikassa, missä hehtaari/eekkeritukia maksetaan.

*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

bouli

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Mutta selitäs miksi minä saan peltotukia kahukauralleni 100 euroa / hehtaari vähemmän tukia kuin naapurin kotieläintila? Minä en keksi muuta perustetta kuin että halutaan antaa ylimääräistä tukea kotieläintiloille. Oikein vai ei?

Syy tukemiseen on, että kotieläintalous, siis varsinkin se olkea hyödyntävä siipi kärsii peltotukien muodostamasta kustannushaitasta eli peltoviljelyn tukeminen nostaa pellon tuotto-odotusta ja siten vuokria ja maanhintaa. Tämä asia nousee esille joka paikassa, missä hehtaari/eekkeritukia maksetaan.
Sinänsä hassua että samaan aikaan osa niistä kotieläintiloista on edesauttamassa sitä kustannushaitan muodostumista ulosmittamalla koko "ylimääräisen" tuen vuokrahintoihin. Tässä on toki suuria alueellisia eroja.

Toinen asia on sitten tässä meidän alueella tyypilliset kotieläintilat jotka tuottavat viljaa yms. kasveja yli oman tarpeensa, jos heitän valistuneen arvion niin kahdeksan kymmenestä on tällaisia.
Ei tunnu kauhean oikeudenmukaiselta niille myyntivilja hehtaareille maksettu korkeampi tuki.

Lypsybotti

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:

Sinänsä hassua että samaan aikaan osa niistä kotieläintiloista on edesauttamassa sitä kustannushaitan muodostumista ulosmittamalla koko "ylimääräisen" tuen vuokrahintoihin. Tässä on toki suuria alueellisia eroja.

Toinen asia on sitten tässä meidän alueella tyypilliset kotieläintilat jotka tuottavat viljaa yms. kasveja yli oman tarpeensa, jos heitän valistuneen arvion niin kahdeksan kymmenestä on tällaisia. Ei tunnu kauhean oikeudenmukaiselta niille myyntivilja hehtaareille maksettu korkeampi tuki.

Sinä sen sanoit. Niin mun ei tarvinnut? Mutta tähänhän Adam ei ottanut / ei halunnut ottaa kantaa?

Aatteles ny.
On se kato ankeeta, ku tuo sonta tuottaa niin paljo työtä verrattuna pussista tulleeseen voimaan. Viittä+ tonnia per hehtaari tulee ohrastakin "ihan itsestään", eikä apukakkaa tartte yhtää. Multavuus kohenee jne...
Ihan paikallaan tollanen "lisätuki". ::)
 ;D

Eiköhän tuo lisätuki ole sellainen poliitikkojen kehittämä "hätäkakka"-ratkaisu kotieläintiloille, kun tuotantoa ei saanut tukea, ni täyty keksiä tämmönen älyttömyys. Siis kun nyt tuetaan, niin se sama raha tulisi sitten jollain toisella nimellä. Sittenkös viljatilat olisivat tyytyväisiä? ::)

Nykyisellä systeemillä saavutettiin lisäksi taas yksi vastakkainasettelu tilojen välille... :-X