Reipas 10 senttiä per ostettu maitolitra tappiota 
"Kun tuotot yhteensä kasvavat 6 % ja samalla myyntikate laskee 19 %, ei voi olla kysymättä, mihin perustuu tuottajille maksettu Valioryhmän tasoinen korvaus maidosta. Ostetaanko Suomessa tuotettujen tuotteiden hinnoilla hyllytilaa (lue volyymikasvua) rajojen ulkopuolella edullisesti valmistetuille lisäarvotuotteille?"
Kai tuossa Arlalla ajatus on takana, nimenomaan tuo hyllytilan saaminen ulkoa tuoduille tuotteille. Mutta selvästi näkee että hyllytilasta on kilpailtu kestämättömän alhaisilla myyntihinnoilla. Ja juuri niillä tuotteilla joissa kate on muutenkin ollut jo huono.
Onneksi noiden matalan jalostusasteen tuotteiden osuus Valion liikevaihdosta laskee koko ajan.
"Elleivät ongelmaksi muodostu Arlan hallituksen ruotsalaiset ja tanskalaiset maidontuottajat, jotka eivät pidä hyvänä sitä, että vuonna 2011
Suomen osuus liikevaihdosta oli vain 4 % ja se söi samalla 16 % koko maitojätin tuloslaskelman viimeisestä rivistä. "
On turha väittää ettei reilulla tuhanella maidontuottajalla ole mitään merkitystä globaalille firmalle...
