Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Luomuilua.  (Luettu 3575 kertaa)

koivikko

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 49
Luomuilua.
Viljat olis tänä vuonna puitu.
Vähän kaksi jakoiset fiilikset on, mutta varmaan tyytyväinen pitää satoihin olla. Itselläni ei ole monta vuotta luomuilua takana että kokemusta tältä saralta ei hirveesti ole.
Syysvehnästä sain 3,5t ha valkuainen 10,7 hlp 79. Kasvusto näytti hyvältä ja olin varma että yli 4 mennään mut ei.Kesän sateitten jälkeen tuli tautia napakasti kasvustoon ja se varmaan osittain vaikutti siihen. juolaheinää oli yllättävän paljon vaikka viime vuonna oli vln ja tein pienen kesannoinnin.
Kaurasta tuli 3,5t ha, hlp 57. Siihen oon tyytyväinen koska n 20% oli tosi heikkoa, laossa, niin paljon rikkaa ettei kehannu puida. Rikat oli kyllä tiedossa, koska viime vuodelta painetta oli paljon ja en muokannut sitä syksyllä monien asioiden summana. No keväällä kultivoin sitä pariin otteeseen ja mukamas vähän kesannoin mutta vaikutus oli nolla.
Ruis olikin sitten floppi. tonni/ha. Viime syksy hukutti sen ja eikä se siitä toipunut. Pari positiivista seikkaa silti siitä. Tähkä oli hyvän kokoinen, hlp 79, ei ollut rikkoja, saahaa omasta rukiista leipää:)
Nyt on syysvilja lohkot kultivoitu ja syksyllä kyntö.
Vielä olis härkäpapua ja tattaria jälellä. Härkkis näyttää kyllä hyvälle ja puhtaalle rikoista. Tattari olikin tämän vuoden uutuus. Siellä lohkolla tapahtui kummia n.25%:lla ei lähtenyt siemen itämään? Muuten kasvusto näyttää ihan ok:lle.
Saa nähä milloin niitä puimaan?

lassiala

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 93
Vs: Luomuilua.
mistä voimaa noihin satoihin , esim syysvehnällä ? mitä lannoitusta käytät?

Minulla kanssa vasta kolmas luomuvuosi.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52022
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Luomuilua.
Kerrankin, siis kerrankin REHELLINEN luomutopiikin aloittaja.

Korvaa, silmää ja mieltä hivelee tuo lause: "Rikkoja niin paljon ettei tohtinu puida". Noin se vaan on luomussa että paskista ja juolavehnää riittää. Mut jos se ei haittaa ni mikäs siinä.....

Oon kauheesti ihmetelly miksei saitin luomukingit ole lataillu kuvia tänne kasvustoista????? Lienee keskivertoa vaikeempi vuosi, noin niinku paskisten kannalta....
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Greenpwr

  • Vieras
Vs: Luomuilua.
Kerrankin, siis kerrankin REHELLINEN luomutopiikin aloittaja.

Korvaa, silmää ja mieltä hivelee tuo lause: "Rikkoja niin paljon ettei tohtinu puida". Noin se vaan on luomussa että paskista ja juolavehnää riittää. Mut jos se ei haittaa ni mikäs siinä.....

Oon kauheesti ihmetelly miksei saitin luomukingit ole lataillu kuvia tänne kasvustoista????? Lienee keskivertoa vaikeempi vuosi, noin niinku paskisten kannalta....

 Niin on, muutaman hehtaarin ala ohra lohkolla, ettei ees vihulaiset kasva...kummalta näätti...

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Luomuilua.
Kerrankin, siis kerrankin REHELLINEN luomutopiikin aloittaja.

Korvaa, silmää ja mieltä hivelee tuo lause: "Rikkoja niin paljon ettei tohtinu puida". Noin se vaan on luomussa että paskista ja juolavehnää riittää. Mut jos se ei haittaa ni mikäs siinä.....

Oon kauheesti ihmetelly miksei saitin luomukingit ole lataillu kuvia tänne kasvustoista????? Lienee keskivertoa vaikeempi vuosi, noin niinku paskisten kannalta....
Odotahan iltaan, niin mä voin kaivella kännystä pari pientä kuvaa ja pelastaa sun päivän... ::)
Nothing is Something Worth Doing

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Luomuilua.
Kerrankin, siis kerrankin REHELLINEN luomutopiikin aloittaja.

Korvaa, silmää ja mieltä hivelee tuo lause: "Rikkoja niin paljon ettei tohtinu puida". Noin se vaan on luomussa että paskista ja juolavehnää riittää. Mut jos se ei haittaa ni mikäs siinä.....

Oon kauheesti ihmetelly miksei saitin luomukingit ole lataillu kuvia tänne kasvustoista????? Lienee keskivertoa vaikeempi vuosi, noin niinku paskisten kannalta....

SKÄNNÄ tekee mitä osaa ja isukki opetti, muut tekee mitä haluaa. ;D
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52022
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Luomuilua.
Kerrankin, siis kerrankin REHELLINEN luomutopiikin aloittaja.

Korvaa, silmää ja mieltä hivelee tuo lause: "Rikkoja niin paljon ettei tohtinu puida". Noin se vaan on luomussa että paskista ja juolavehnää riittää. Mut jos se ei haittaa ni mikäs siinä.....

Oon kauheesti ihmetelly miksei saitin luomukingit ole lataillu kuvia tänne kasvustoista????? Lienee keskivertoa vaikeempi vuosi, noin niinku paskisten kannalta....

SKÄNNÄ tekee mitä osaa ja isukki opetti, muut tekee mitä haluaa. ;D
Joo, tänä vuonna on nähty hyvin se kenen mailla tehdään mitä halutaan. Tuet ulos ja vitut sadosta.......... ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

koivikko

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 49
Vs: Luomuilua.
Syysvehnään käytin 1000kg viljoa esikasvina vln, rukiiseen 500kg esikasvina oli huono vln, kaurassa oli 500kg viljoa ja esikasvina surkee härkäpapu (1t/ha).
Karjalantaa käyttäsin mieluusti, mutta sitä ei ole kunnolla saatavissa. Oma olettamus on että ravinteista ei jäänyt tän vuoden sato kiinni. Eli ens vuonna vähennän viljon käyttöä 30-50%.
Syysvehnän lehdet olivat kasvukaudella vihreet ja hyvän näköiset, mutta kovien sateitten jälkeen iski tauti tosi napakasti. Mittailin tähkässä että siinä oli 30-60 jyvää.Keskivertona 40 mikä minun mielestäni on hyvin. Sen verran mitä kävin tavanomaisten peltoja ihmettelemässä niin luomu pelto ei hävennyt yhtään.
Kaurassa oli paikoin lako paikkoja ja muutenkin tuntui että paukkuja oli. Huonot paikat olivatkin sitten lohkon heikkoutta. Ai niin ja se rikkaongelman laitan täysin minun omaan piikkiin. Omasta mielestä mekaanista rikkatorjuntaa ei olisi voinut tehdä heikommin siinä. Eli JOS se oli pahimmasta päästä mitä minun viljelytoimilla tulee niin rikkojen kanssa pystyy kyllä elämään, mutta tietenki allergiaa ei pidä niille olla.
Rukiista kirjoitinki että se hukkui syksyllä minkä laitan lohkon surkeuden piikkiin. Sen takia siinä oli myös huono vln. Tarkoituksena olis seuraavana vln:na jankkuroida ja laittaa puukuitua yli 50t/ha. Jos se siitä rupeis pikkuhiljaa tokeentumaa.
Tavoitteena olis päästä sadoissa tavanomaisten keskisadoille. Ja vielä ainakin uskoa on.
Ja sori ku en oo laittanu kuvia kasvustoista. Oon laiska. Mutta kyllä ne viljapeltoja ovat usko pois:)

jaana30v

  • Vieras
Vs: Luomuilua.
mitäs toi viljo nykyään maksaa?

koivikko

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 49
Vs: Luomuilua.
Viime vuonna se oli jotain 230e/t. Tästä vuodesta en tiedä.