Miksi lehmän pitää tulla väkisin pihalle, jos se ei halua? Minun mielestäni juuri se on luomumpaa, jos lehmä saa itse päättää, onko se ulkona vaiko sisällä.
Maidontuottajat ovat oikein mestareita keksimään erilaisia kikka kakkosia, jotta pääsevät kertomaan : "Lehmät eivät edes halua pihalle".
Ehkäpä näihin sepityksiin on alettu suhtautua pikku hiljaa hiukka lähdekriittisemmin.
Kerrotko vähän tarkemmin?
Esim. jos on nykyaikainen pihatto luomussa, missä on "kaikki" mittarit lehmien seurantaan.
Niistä luulisi teoriassa näkevän, mikäli lehmä ei ole poistunut signaalin lähetysalueelta, ts. navetasta, niin kuinka pitkä piiska on asetuksien mukaan "luomuhyväksytty" elukan ulosajamiseksi?
Oletushan on, että eläin on terve, eikä silti halua säännöllisesti ulos...
Oliko joku määritellyt sekvenssin keston sisä/ulkoiluajan välille? Määritellyt sen pykäliin?
Oliko oikeasti siis ongelmaa...
Ainoastaan ideologian sumentama hörhö fanaatikko voi kuvitella, että lehmän olosuhteiden ollessa kunnossa, mukaanlukien vapaa pääsy laitumelle, se täytyy ajaa sinne pakosti, jollei se itse sinne halua säännöllisesti mennä.
Onneksi näitä fanaatikkoja on virkakoneisto / ekoterroristit Suomi pullollaan...
Oletko heistä yksi?