Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Luomumaitotilan laidunnus??  (Luettu 7862 kertaa)

Läkäläkä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3
Luomumaitotilan laidunnus??
Jokunen robottitila näkyy siirtyneen paremman hinnan perässä maidontuotannon luomuun. Onko se mitään luomua jos lehmät ei laidunna, minusta ei ainakaan. Luulen että luomumpaa on pieni tila jolla eläimet hankkii kesäaikaisen ruuan  laitumelta? Niin ja elkää viittikö väittää että kesällä on laidunnuspakko, lähinnä tämä tarkoittaa vaan että ovi on auki jonkunnäköiselle pellolle, hyvä sr jaetaan nappuloineen ja herkkuineen navetassa. Eikai ne sieltä mihinkään lähde, mutta eriasia on onko lehmän hyvinvoinnin ja luomuelämän kannalta parasta näin....

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Luomumaitotilan laidunnus??
No toi täyttää tuen ehdot.

+250

  • Vieras
Vs: Luomumaitotilan laidunnus??
Mitä siä laitumella on parempaa,kuin nykyaikaises navetas sisällä  ???

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Luomumaitotilan laidunnus??
Jokunen robottitila näkyy siirtyneen paremman hinnan perässä maidontuotannon luomuun. Onko se mitään luomua jos lehmät ei laidunna, minusta ei ainakaan. Luulen että luomumpaa on pieni tila jolla eläimet hankkii kesäaikaisen ruuan  laitumelta? Niin ja elkää viittikö väittää että kesällä on laidunnuspakko, lähinnä tämä tarkoittaa vaan että ovi on auki jonkunnäköiselle pellolle, hyvä sr jaetaan nappuloineen ja herkkuineen navetassa. Eikai ne sieltä mihinkään lähde, mutta eriasia on onko lehmän hyvinvoinnin ja luomuelämän kannalta parasta näin....

No pitäisikö ne sitten pakottaa pihalle? Sekö olisi hyvä? Kyllä mullakin on pihatossa avoimet ovet, ja paljonhan ne on sisällä varsinkin päivisin, öisin ja nyt näin syksymmällä laiduntavat mieluummin.

Lypsybotti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 896
Vs: Luomumaitotilan laidunnus??
Onko luomussa laidunnuspakko?
Se vähintään 60 päivää jalottelupakkoa koskee talviaikaan kiinnikytkettyjä.
Lehmä voi jaloitella sisälläkin...

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Luomumaitotilan laidunnus??
Onko luomussa laidunnuspakko?
Se vähintään 60 päivää jalottelupakkoa koskee talviaikaan kiinnikytkettyjä.
Lehmä voi jaloitella sisälläkin...

On luomussa oltava kaikilla eläinryhmillä mahdollisuus laiduntamiseen päivittäin, pl. lihanaudat 3kk loppukasvatusaika

risa

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 162
Vs: Luomumaitotilan laidunnus??
Onko luomussa laidunnuspakko?
Se vähintään 60 päivää jalottelupakkoa koskee talviaikaan kiinnikytkettyjä.
Lehmä voi jaloitella sisälläkin...

On luomussa oltava kaikilla eläinryhmillä mahdollisuus laiduntamiseen päivittäin, pl. lihanaudat 3kk loppukasvatusaika

Kaikilla yli 3 kk  ;)

LuMon

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
  • Ole sinä se muutos, jonka toivot näkeväsi maailmas
Vs: Luomumaitotilan laidunnus??
Onko luomussa laidunnuspakko?
Se vähintään 60 päivää jalottelupakkoa koskee talviaikaan kiinnikytkettyjä.
Lehmä voi jaloitella sisälläkin...

On luomussa oltava kaikilla eläinryhmillä mahdollisuus laiduntamiseen päivittäin, pl. lihanaudat 3kk loppukasvatusaika

Kaikilla yli 3 kk  ;)

Kesällä yli vuosikkaita sonneja ei tarvitse laiduntaa, ulkotarhaan pitää kumminkin päästä.
Emme voi ratkaista ongelmia ajattelemalla samalla tavalla kuin silloin, kun loimme ne.
  Alpert Einstein

risa

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 162
Vs: Luomumaitotilan laidunnus??
Onko luomussa laidunnuspakko?
Se vähintään 60 päivää jalottelupakkoa koskee talviaikaan kiinnikytkettyjä.
Lehmä voi jaloitella sisälläkin...

On luomussa oltava kaikilla eläinryhmillä mahdollisuus laiduntamiseen päivittäin, pl. lihanaudat 3kk loppukasvatusaika

Kaikilla yli 3 kk  ;)

Kesällä yli vuosikkaita sonneja ei tarvitse laiduntaa, ulkotarhaan pitää kumminkin päästä.

Juu, olis pitäy kirjottaa, että alle 3 kk ei tarvi.

luomuviljelijä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 599
Vs: Luomumaitotilan laidunnus??
Jokunen robottitila näkyy siirtyneen paremman hinnan perässä maidontuotannon luomuun. Onko se mitään luomua jos lehmät ei laidunna, minusta ei ainakaan. Luulen että luomumpaa on pieni tila jolla eläimet hankkii kesäaikaisen ruuan  laitumelta? Niin ja elkää viittikö väittää että kesällä on laidunnuspakko, lähinnä tämä tarkoittaa vaan että ovi on auki jonkunnäköiselle pellolle, hyvä sr jaetaan nappuloineen ja herkkuineen navetassa. Eikai ne sieltä mihinkään lähde, mutta eriasia on onko lehmän hyvinvoinnin ja luomuelämän kannalta parasta näin....

Jos meinaa maitoa tuottaa niin täytyy niille muutakin syöttää kuin laidunta. Hyvinvoinnin kannalta laidunnus kesähelteillä ei myöskään ole kovin hyvä vaihtoehto. Meillä ei lehmät käy ulkona päivisin lainkaan, ei vaikka säilörehu pääsisi ruokintapöydältä loppumaan. Öisin kyllä viihtyvät ulkona.

Kattivaara

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 391
Vs: Luomumaitotilan laidunnus??
Paljon pitäisi laidunmaidolla olla lisähintaa, jotta sitä olisi kannattavaa tuottaa? Ja talvella heinämaidolla?

mah

  • Vieras
Vs: Luomumaitotilan laidunnus??
Miksi lehmän pitää tulla väkisin pihalle, jos se ei halua? Minun mielestäni juuri se on luomumpaa, jos lehmä saa itse päättää, onko se ulkona vaiko sisällä. :-X

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Luomumaitotilan laidunnus??
Miksi lehmän pitää tulla väkisin pihalle, jos se ei halua? Minun mielestäni juuri se on luomumpaa, jos lehmä saa itse päättää, onko se ulkona vaiko sisällä. :-X

Myös teurastustapahtumassa pitäisi pyrkiä vapaaehtoisuuteen. Lehmät voisivat äänestää aina heikoimman lenkin lähtijäksi  ???

Lypsybotti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 896
Vs: Luomumaitotilan laidunnus??
Miksi lehmän pitää tulla väkisin pihalle, jos se ei halua? Minun mielestäni juuri se on luomumpaa, jos lehmä saa itse päättää, onko se ulkona vaiko sisällä. :-X
:o
Ei kai nyt sentään?
Siis "pakottaako" luomupykälät ajamaan eläimet ulos?
Eihän se niin voi olla...
Kai mahdollisuus vapaaseen laiduntamiseen riittää? Eli kulkureitit auki?

Toisaalta, suomalainen virkamies voi hyvinkin keksiä moisen pakkopykälän... ;D

risa

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 162
Vs: Luomumaitotilan laidunnus??
Toisaalta, suomalainen virkamies voi hyvinkin keksiä moisen pakkopykälän... ;D

Jos vanhat merkit pitää paikkansa, niin tarkempaa ohjeistusta on tuleva.... Tarkastuksessa oli tänä vuonna ylimääräinen lomake, jolla kyseltiin hyvinkin tarkkaan tilan laidunnuskäytäntöjä.