Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kyntöä takapotkulla  (Luettu 12098 kertaa)

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Kyntöä takapotkulla
Tuossakin nokkapainot, oikeat ilmanpaineet ja työntövarren säätö olisivat voineet auttaa...tai sitten ei.

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3154

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5907

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Kyntöä takapotkulla

Ilmassa pyörivistä etupyöristä olis paljonkin vetoapua?
.
[/quote]


  Sama huomio mulla..Niistä painoista..
No,1102_sella muutaman vuoden kyntäneenä sanosin kyllä ettei ollut oikein kyntövehje,,vaihteetkaan ei oikeijn sattuneet ainakaan näillä savikoilla siihen hommaan..

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Kyntöä takapotkulla
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

+250

  • Vieras
Vs: Kyntöä takapotkulla
http://www.youtube.com/watch?v=ztRQ8R4dOR0&feature=related

huh huh ikävästi tuloo mieleen 80-luvun alkupuolen takapotkuaika :o
Sittekkö sulla muuttu Belargoonia nelivedoksi ;D Laita ny joku vilmin pätkä niiltä ajoilta ;D

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Kyntöä takapotkulla
Mulla on ollut parikin kertaa periaatteessa ihan sama traktori taka ja nelivetona.
Samojen aurojen kanssa nelikko vaan kulkee kuin juna semmoisissa oloissa missä 2 vedolla ei pääse mihinkään.
Minusta yksi perusasia varsinkin vanhemmissa koneissa,siis sen aikaisilla renkailla on se,että yleensä nk.'painonsiirto' ei auta sillä taka-akselipaino kasvaa liian suureksi jolloin renkaan vetokyky ei lisäänny vaan huononee.Nykyrenkailla takatuupparitkin saattaisivat pärjätä paremmin.
Aikoinaan minä kynnin nelikolla aurat tukipyörän varassa siten,että vain kovimmissa paikoissa aurat kevenivät hiukan.Takatuupparilla työsyvyys vaihteli koko ajan koska yleensä ei vetokyky riittänyt kuin korkeintaa puolella alasta.

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Kyntöä takapotkulla
Ihmeesti sitä kyllä aikanaan kynteli MF575:lla ja 4x14 sarka-auroilla savimaata. Aika lähelle 100% traktorin painosta oli kyllä vetävillä pyörillä ja vauhti ei päätä huimannut. Vyörenkaat oli hankittu heti kun alkoivat yleistymään, jotain 1970-80 luvun vaihdetta kaiketi. Ja sängen puolella levikepyörä.

Nyt on ollut vetokoneessa hevosvoimia ja painoa noin tuplat, ja silti neljä maassaolevaa siipeä tekee paikoitellen varsinkin päisteissä tiukkaa. Syy ja seuraus?

Pappa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 208
Vs: Kyntöä takapotkulla
Ihmeesti sitä kyllä aikanaan kynteli MF575:lla ja 4x14 sarka-auroilla savimaata. Aika lähelle 100% traktorin painosta oli kyllä vetävillä pyörillä ja vauhti ei päätä huimannut. Vyörenkaat oli hankittu heti kun alkoivat yleistymään, jotain 1970-80 luvun vaihdetta kaiketi. Ja sängen puolella levikepyörä.

Nyt on ollut vetokoneessa hevosvoimia ja painoa noin tuplat, ja silti neljä maassaolevaa siipeä tekee paikoitellen varsinkin päisteissä tiukkaa. Syy ja seuraus?
Pellot sotkettu piukaan...

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Kyntöä takapotkulla
No eipä onnistu nelivedollakaan ,niin joo on heikko veturikin fentti ;D
http://www.youtube.com/watch?v=-wi5Kud9hV4&feature=related

Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Kyntöä takapotkulla
No eipä onnistu nelivedollakaan ,niin joo on heikko veturikin fentti ;D
http://www.youtube.com/watch?v=-wi5Kud9hV4&feature=related
Tuolla täytyy varmaan olla kuusipistevyöt että pysyy penkillä  :o

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Kyntöä takapotkulla
Mulla on ollut parikin kertaa periaatteessa ihan sama traktori taka ja nelivetona.
Samojen aurojen kanssa nelikko vaan kulkee kuin juna semmoisissa oloissa missä 2 vedolla ei pääse mihinkään.
Minusta yksi perusasia varsinkin vanhemmissa koneissa,siis sen aikaisilla renkailla on se,että yleensä nk.'painonsiirto' ei auta sillä taka-akselipaino kasvaa liian suureksi jolloin renkaan vetokyky ei lisäänny vaan huononee.Nykyrenkailla takatuupparitkin saattaisivat pärjätä paremmin.
Aikoinaan minä kynnin nelikolla aurat tukipyörän varassa siten,että vain kovimmissa paikoissa aurat kevenivät hiukan.Takatuupparilla työsyvyys vaihteli koko ajan koska yleensä ei vetokyky riittänyt kuin korkeintaa puolella alasta.
Tukipyörän käyttö juuri hyydyttää takapotkun koska painonsiirto ei toimi ,ikinä en käytä tukipyörää jos on alla neljä siipeä.Aura pitää kyllä sitten osata laittaa perään oikein ja olla huippu kunnossa.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kyntöä takapotkulla
Mulla on ollut parikin kertaa periaatteessa ihan sama traktori taka ja nelivetona.
Samojen aurojen kanssa nelikko vaan kulkee kuin juna semmoisissa oloissa missä 2 vedolla ei pääse mihinkään.
Minusta yksi perusasia varsinkin vanhemmissa koneissa,siis sen aikaisilla renkailla on se,että yleensä nk.'painonsiirto' ei auta sillä taka-akselipaino kasvaa liian suureksi jolloin renkaan vetokyky ei lisäänny vaan huononee.Nykyrenkailla takatuupparitkin saattaisivat pärjätä paremmin.
Aikoinaan minä kynnin nelikolla aurat tukipyörän varassa siten,että vain kovimmissa paikoissa aurat kevenivät hiukan.Takatuupparilla työsyvyys vaihteli koko ajan koska yleensä ei vetokyky riittänyt kuin korkeintaa puolella alasta.
Tukipyörän käyttö juuri hyydyttää takapotkun koska painonsiirto ei toimi ,ikinä en käytä tukipyörää jos on alla neljä siipeä.Aura pitää kyllä sitten osata laittaa perään oikein ja olla huippu kunnossa.
Ketä kyntää oikeesti takapotkulla??? Ja ilman tukipyörää on ku nussis kumilla. SAS taas ennustaa.... ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Fuller

  • Vieras
Vs: Kyntöä takapotkulla
Taitaa tukipyörä olla kyntäjän potenssituki jos ei muuten osaa auroja säätää menemään painonsiirron mukaan,tietenkin vetovarsitunnustelulla. Nelisiipisillä ei työntövarsitunnustelu oikein pelitä kunnolla. 8)

heksa100

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 258
Vs: Kyntöä takapotkulla
Kyllä takapotkulla kynnettyä saa, kun on järki mukana. Isouden hulluus vaan on tullut siihenkin mukaan, nykypäivänä siis.

Ei täälläkään marisijoita olisi, jos ei omalla aikakaukaudellaan isännät olis maitaan saanut takapotkulla kynnettyä.