Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Minkä kokoisia?  (Luettu 3750 kertaa)

ZeiZei

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 29
Minkä kokoisia?
Kiinnostaa tietää minkä kokoisia sikaloita arvon raatilaisilla mahtaa olla vai onko enää sikatilallisia olemassakaan :o
Itse en ole vielä tilallinen mutta mahdollisesti sukupolvenvaihdos saattaa toteutua joskus +- 10 vuoden päästä :)
tällä hetkellä olen aloittamassa agrologin opiskelut Mustialassa :D
 Mutta vastaan omaan kysymykseeni että: pienenpieni emakko sikala porsaat menee välitykseen Saarioisten kautta.... Jutuista päätellen parempi firma kuin HK tai atria  8)

mf5465

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 232
Vs: Minkä kokoisia?
Kotona missä myös itse työskentelen niin meillä on 100 emakkoa. Sikalaa on laajennettu reilu 10 vuotta sitten. Niin ja porsaat menee Snellmanille ja joskus olis tarkotus sitten laajentaa tuotantoa mutta ei vielä  ;)

leka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 190
Vs: Minkä kokoisia?
75 emoa + 250 lihasikaa  :-[

horsetail

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 362
Vs: Minkä kokoisia?
Kiinnostaa tietää minkä kokoisia sikaloita arvon raatilaisilla mahtaa olla vai onko enää sikatilallisia olemassakaan :o
Itse en ole vielä tilallinen mutta mahdollisesti sukupolvenvaihdos saattaa toteutua joskus +- 10 vuoden päästä :)
tällä hetkellä olen aloittamassa agrologin opiskelut Mustialassa :D
 Mutta vastaan omaan kysymykseeni että: pienenpieni emakko sikala porsaat menee välitykseen Saarioisten kautta.... Jutuista päätellen parempi firma kuin HK tai atria  8)
Jos olet todella kiinnostunut sikataloudesta ja aloittamassa opiskelua, niin laskepa tarkkaan millaisella yksiköllä tulee toimeen. Siinähän sinulla on sisältöä opiskeluun - kaiken muun lisäksi. Kannattanee myös selvittää miten suuria ja  miten pitkiä  suhdannevaihteluita ala kestää, talouden romahtamatta. Perinteisesti on totuttu 3-4 vuoden sikasykleihin. Nyt EU aikana on tultu 10 vuotta alaspäin, tuntuu että nyt menee liian tiukalle, kun lähtötasokin oli juuri ja juuri siedettävä. Noista firmoista sen verran että taitaa niistä kaikista löytyä sekä hyvät että huonot puolet.

Karju

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 501
Vs: Minkä kokoisia?
Aloita alasajo ennenkuin aloitat 8)

ZeiZei

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 29
Vs: Minkä kokoisia?
Aloita alasajo ennenkuin aloitat 8)
no tota sikala on rakennettu 90-luvun alussa ja sen jälkeen meidän tilalla ei ole tehty mitään kauheita investointeja...
Kaikki traktorit on ihan perus karvalakkeja ilman mitään hienouksia tai edes sitä ilmastointia.
Muutkin peltokoneet on enenpi vähempi 70 - 80 luvun vehkeitä.

eipä tässä kauheesti voi tän enempää aloittaa mitään alas ajoa.... varmaan jotain pitäis parantaa

horsetail

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 362
Vs: Minkä kokoisia?
Tuntuu siltä että teillä on järkevästi hoidettu systeemi. Mieti kuitenkin tarkkaan mihin ryhdyt. Älä sokeasti luota teurastamojen tai ProAgrian konsultteihin, he tekevät työtään - yrittävät  turvata  työpaikkansa.