Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Identiteettikriisi  (Luettu 8624 kertaa)

jupexx

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 714
Identiteettikriisi
Kun nuita muita topikkeja on lueskellu niin oon alkanu miettimään että onko sitä 37 lehmällä tupputuottaja vai semmoinen manakementtimies? Ja missähän tuo lie mennee raja? Oishan se hienoa kylillä sanoa että minä poika se oon semmonen manakementtimaanviljelijä  ::)
Lapin juntti lyö outoa turpaan, se on viekas ja arvaamaton...

sjk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1784
Vs: Identiteettikriisi
Väliinputoaja,tuosta kokoluokasta on joskus sanottu näin.Montakos paikkaa uuteen tulee,pääsetkö managementtiluokkaan?

jupexx

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 714
Vs: Identiteettikriisi
76 lehmään + nuorisoon antaa ymp.lupa myöten. Käytännössä se mitä yks robo jaksaa niellä...
Lapin juntti lyö outoa turpaan, se on viekas ja arvaamaton...

samppaj76

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 528
Vs: Identiteettikriisi
olet siirtymässä managementti viljelijäksi. kerrohan paraneko elämänlaatu yms. seuraamme varovasti sivusta :).

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Identiteettikriisi
Mun mielestä lehmien/sikojen/lampaiden/hehtaarien/kilojen määrä ei kuvaa manakementti-isäntää, vaan se mennäänkö hommassa perimätiedolla, perämettillä ja tupailloilla vai mittaamalla, suunnittelemalla, oppimalla ja strategialla ;)
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

AgriAllah

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 782
Vs: Identiteettikriisi
^ Vähän mutta asiaa.  ;) Oman toiminnan ja itsensä kehittäminen on kaiken a ja o trendien aallon harjalla seilaamisen sijaan.  :o Maitopuolella kannattaa nyt tilan kehittäminen ottaa vakavasti ettei lihantuotannon mokat toistu. Maakiintiökin on huolestuttavan vajaa vaikka isojakin navetoita on tehty. Kehittäminen ei välttämättä tarkoita laajentamista. Jo pelkkä avarakatseisuuden lisääminen on hyvä alku.
Tranceforming the world

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Identiteettikriisi
Lehmämäärässä ei ole yhtä optimia. Mutta muutama on.

Esim.

0 kpl
20 kpl 70-luvun siporexnavetassa 12 000 keskituotoksella
37 kpl 90-luvun elementtinavetassa edullisilla peltokoneilla
90 kpl 00-luvun lypsyasemapihatossa
130 kpl jälkikäteen laajennetussa robottipihatossa
600 kpl yhtiömuotoisessa visiiripaihtossa

jne..

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Identiteettikriisi
Lehmämäärässä ei ole yhtä optimia. Mutta muutama on.

Esim.

0 kpl
20 kpl 70-luvun siporexnavetassa 12 000 keskituotoksella
37 kpl 90-luvun elementtinavetassa edullisilla peltokoneilla
90 kpl 00-luvun lypsyasemapihatossa
130 kpl jälkikäteen laajennetussa robottipihatossa
600 kpl yhtiömuotoisessa visiiripaihtossa

jne..

Miten emolehmilllä ????
Onko kansainvälisten mittojen mukaista luokitusta ????

AgriAllah

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 782
Vs: Identiteettikriisi
Lehmämäärässä ei ole yhtä optimia. Mutta muutama on.

Esim.

0 kpl
20 kpl 70-luvun siporexnavetassa 12 000 keskituotoksella
37 kpl 90-luvun elementtinavetassa edullisilla peltokoneilla
90 kpl 00-luvun lypsyasemapihatossa
130 kpl jälkikäteen laajennetussa robottipihatossa
600 kpl yhtiömuotoisessa visiiripaihtossa

jne..

Miten emolehmilllä ????
Onko kansainvälisten mittojen mukaista luokitusta ????

On. muutamasta kymmenestä Feedlottiin
Tranceforming the world

tr

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 316
Vs: Identiteettikriisi
Talous on se mikä ratkaisee. Jos on varaa maksaa laskut ja jaksat/ehdit joka päivä itte hoitaa työt niin toi toimii hyvin. Sitten kun pitää rakentaa uutta niin niitä paikkoja tarvitaan aika paljon maksamaan niitä uusia paikkoja ja tili omaan pussiin tulee samasta elukkamäärästä kuin ennenkin...

kaenuunkeisari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 515
Vs: Identiteettikriisi
Mun mielestä lehmien/sikojen/lampaiden/hehtaarien/kilojen määrä ei kuvaa manakementti-isäntää, vaan se mennäänkö hommassa perimätiedolla, perämettillä ja tupailloilla vai mittaamalla, suunnittelemalla, oppimalla ja strategialla ;)

Se on kyllä juurikin näin. Ja ajatus siitä mitä on 5,10 ja 15 vuoden päästä.

AgriAllah

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 782
Vs: Identiteettikriisi
Mun mielestä lehmien/sikojen/lampaiden/hehtaarien/kilojen määrä ei kuvaa manakementti-isäntää, vaan se mennäänkö hommassa perimätiedolla, perämettillä ja tupailloilla vai mittaamalla, suunnittelemalla, oppimalla ja strategialla ;)

Se on kyllä juurikin näin. Ja ajatus siitä mitä on 5,10 ja 15 vuoden päästä.


Investointi kannattaa "pedata" valmiiksi. Monissa asioissa 5 v on liian lyhyt aika. Operatiiivisessa johtamisessa käyrän täytyy olla nouseva. Myös pelivara antaa riski tilanteissa joustoa. Liiketaloudellista termiä Just In Time kannattaisi jokaisen viljelijän pohtia perinjuurin. Yleensä laajentamisesta saatava hyöty hukkuu oman ammattitaidon puutteeseen. Halu löysäilyyn imee puoleensa salakavalasti.
Tranceforming the world

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Identiteettikriisi
Kun nuita muita topikkeja on lueskellu niin oon alkanu miettimään että onko sitä 37 lehmällä tupputuottaja vai semmoinen manakementtimies? Ja missähän tuo lie mennee raja? Oishan se hienoa kylillä sanoa että minä poika se oon semmonen manakementtimaanviljelijä  ::)

ehdit ensiksi ma ajattelin laittaa saman aiheen.

Olen rehellisesti tupputuottaja kokoluokasta riippumatta vaikka vain täppipeelojen kiusaksi ;D
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

kaenuunkeisari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 515
Vs: Identiteettikriisi
Mun mielestä lehmien/sikojen/lampaiden/hehtaarien/kilojen määrä ei kuvaa manakementti-isäntää, vaan se mennäänkö hommassa perimätiedolla, perämettillä ja tupailloilla vai mittaamalla, suunnittelemalla, oppimalla ja strategialla ;)

Se on kyllä juurikin näin. Ja ajatus siitä mitä on 5,10 ja 15 vuoden päästä.


Investointi kannattaa "pedata" valmiiksi. Monissa asioissa 5 v on liian lyhyt aika. Operatiiivisessa johtamisessa käyrän täytyy olla nouseva. Myös pelivara antaa riski tilanteissa joustoa. Liiketaloudellista termiä Just In Time kannattaisi jokaisen viljelijän pohtia perinjuurin. Yleensä laajentamisesta saatava hyöty hukkuu oman ammattitaidon puutteeseen. Halu löysäilyyn imee puoleensa salakavalasti.


Minun heikkous kyl löytyy juuri tuosta varman päälle petaamisesta :D Ainakin joissain asijoissa. Ja tiedän meidänkin tilan kohdalla että navetan laajentamista sen nojalla siirretty monta kertaa paitsi nyt.
 Totta se et 5 v on ns lyhyt aika ja sitä pitää ollakin mutta sillä saa erillaisia tavoittaeita aikajanalle tehtyä. Kuten koneiden mitoituksessa 5 vuotta hyvä mittari,Raivatun pellon että se tuotossa, Samoin siinä et ny syntynyt vasikka on oikeasti lehmän iässä. Navetta rakennuksen iässä 40 vuottakaan ole aika eikä mikään jos vanho navetoita katsotaan. Silloin olen kyl itsekkin nippa nappa edes eläkeiän kynnyksellä.

 Tuo halu löysäilyyn kyllä imemisen suhtee on niin tottta varsinkin jos on velaton tila. Tilanne kyl omalla kohtaa paljon muuttunut uuden tuotantotilan myötä vaikka tosi hvyin maitoo tuotettukin aijemmin. 8) Sama homma näkyy vanhemman väen suhteen.

Viimeksi muokattu: 19.08.12 - klo:15:12 kirjoittanut kaenuunkeisari

jupexx

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 714
Vs: Identiteettikriisi
Mun mielestä lehmien/sikojen/lampaiden/hehtaarien/kilojen määrä ei kuvaa manakementti-isäntää, vaan se mennäänkö hommassa perimätiedolla, perämettillä ja tupailloilla vai mittaamalla, suunnittelemalla, oppimalla ja strategialla ;)

Ehkä liiankin pitkälle suunnittelemalla ja laskemalla. Joskus tuntuu että laskee asioita liiankin pitkään ja sitten nukkuu oman onnensa ohi. Pari kertaa tupiloinu jo korkeammat investointituet miettimällä liian pitkään. Seuraavalle ohjelmakaudelle jos tuet nousee oon molemmat navettainvestoinnit tehny matalimpien tukien aikaan. Nyt toki auttaa kun kiintiöitten hinnat on alhaalla. Mutta investointi on petattu etukäteen niin eläinaineksen, peltojen, koneiden kuin vakuuksien riittävyydenkin suhteen.

Talous on se mikä ratkaisee. Jos on varaa maksaa laskut ja jaksat/ehdit joka päivä itte hoitaa työt niin toi toimii hyvin. Sitten kun pitää rakentaa uutta niin niitä paikkoja tarvitaan aika paljon maksamaan niitä uusia paikkoja ja tili omaan pussiin tulee samasta elukkamäärästä kuin ennenkin...

Ite ei oo kaikkia töitä tehty vuosiin ja se on suuntana tulevaisuudessakin. Maatalousyrittäjälle kuuluu ne samat vapaapäivät kuin normaaleillekkin ihmisille, vaikkei niitä juuri näin investoinnin keskellä ole ehtinyt pitämään.
Eikös sen pitäis olla tavaraa tilatessa jo selvillä että sen pystyy maksamaan?
No jos pikkasen kuiten liikevoitto lisääntyis ja omat työ-olot ja eläinten olosuhteet paranis niin oon tyytyväinen. Oma näkemykseni on että maatila muuttuu kunnolla kannattavaksi siinä vaiheessa kun se lopettaa laajentamasta!
Jokohan sitä ens vuojen puhelinluetteloon vaihtais sitten ammatiksi manakementtitäppäri  ;D
Lapin juntti lyö outoa turpaan, se on viekas ja arvaamaton...