Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maidonhinta  (Luettu 69026 kertaa)

mah

  • Vieras
Vs: Maidonhinta
Jos joku tarjoaa esimerkiksi nurmea ilmaiseksi naapurilleen korjattavaksi ja naapuri sitä jopa tarvitsee, kuinka siinä kumpikaan tulee kusetetuksi? :o

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Maidonhinta
Jos joku tarjoaa esimerkiksi nurmea ilmaiseksi naapurilleen korjattavaksi ja naapuri sitä jopa tarvitsee, kuinka siinä kumpikaan tulee kusetetuksi? :o
Kuten aiemmin jo mainitsin, niin matematiikka muuttuu pohjoista kohti mentäessä ja tietty vivahteita on tuotantosuuntienkin välillä..

Edelleen olen sitä mieltä, että B-emolehmän eväät ja kuivikkeet ei saa maksaa oikein mitään(eli tuettu/laskutettu kustannus täytyy olla liki nolla), jos haluaa saada omalle työlleen kunnollisen palkan..

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Maidonhinta
Ps. Aika monta "sopimus"peltoa olen saanut vuokrata :) Jos olisin tehnyt ilmaiseksi, niin tekisin niitä vuokralle tulleitakin vieläkin ilmaiseksi :o
Juuri näin teen mäkin. Periaatteesta en lähde keräämään "saathan sä heinät korvaukseksi" linjalla. Kerätköön perikunta ihan ite jos se kerran ilmaista on.  8)

Itsekkin lopetin tuon touhun että "käytkö paalamassa, saat heinat maksuksi siitä"!
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
Vs: Maidonhinta
Ps. Aika monta "sopimus"peltoa olen saanut vuokrata :) Jos olisin tehnyt ilmaiseksi, niin tekisin niitä vuokralle tulleitakin vieläkin ilmaiseksi :o
Juuri näin teen mäkin. Periaatteesta en lähde keräämään "saathan sä heinät korvaukseksi" linjalla. Kerätköön perikunta ihan ite jos se kerran ilmaista on.  8)

Itsekkin lopetin tuon touhun että "käytkö paalamassa, saat heinat maksuksi siitä"!


ajatusleikki:  heinää tms. 2000 kg/ha  0,1 €/kg ---> 200 €/ha

                     niitto+karhotus 35 €/ha  paaleja 5 kpl/ha a' 13 € = 65 €/ha  ---> 100 €/ha


eli huonoa hommaa ei kannata tehdä, vaikka itse siitä vähän voisi hyötyä.

kun se naapurin perikunta tai kateellinen viljanviljelijä  saa ne tuet mitkä kuuluisivat mulle satasella korotettuna.




Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Maidonhinta
Ps. Aika monta "sopimus"peltoa olen saanut vuokrata :) Jos olisin tehnyt ilmaiseksi, niin tekisin niitä vuokralle tulleitakin vieläkin ilmaiseksi :o
Juuri näin teen mäkin. Periaatteesta en lähde keräämään "saathan sä heinät korvaukseksi" linjalla. Kerätköön perikunta ihan ite jos se kerran ilmaista on.  8)

Itsekkin lopetin tuon touhun että "käytkö paalamassa, saat heinat maksuksi siitä"!


ajatusleikki:  heinää tms. 2000 kg/ha  0,1 €/kg ---> 200 €/ha

                     niitto+karhotus 35 €/ha  paaleja 5 kpl/ha a' 13 € = 65 €/ha  ---> 100 €/ha


eli huonoa hommaa ei kannata tehdä, vaikka itse siitä vähän voisi hyötyä.

kun se naapurin perikunta tai kateellinen viljanviljelijä  saa ne tuet mitkä kuuluisivat mulle satasella korotettuna.

Ja joudut vielä hävittämään sen mahdollisen ongelmajätteen! Todennäköisesti näillä pelloilla missä on konrahti "käytkö paalamassa, saat heinät maksuksi!" koko rikkaruoho repertuaari sielä heinän joukossa jota on kylvetty maksimissaan 10kg/hehtaarille jotain faarin perintö siementä.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Maidonhinta

Itsekkin lopetin tuon touhun että "käytkö paalamassa, saat heinat maksuksi siitä"!


ajatusleikki:  heinää tms. 2000 kg/ha  0,1 €/kg ---> 200 €/ha

                     niitto+karhotus 35 €/ha  paaleja 5 kpl/ha a' 13 € = 65 €/ha  ---> 100 €/ha


eli huonoa hommaa ei kannata tehdä, vaikka itse siitä vähän voisi hyötyä.

kun se naapurin perikunta tai kateellinen viljanviljelijä  saa ne tuet mitkä kuuluisivat mulle satasella korotettuna.
[/quote]
Jummijammi, tuutko mulle niittään, karhottaan ja paalaan, saat sitte puolet heinistä maksuksi ;)
Vaikka ihan rahalla voit tulla niittään ja karhottaan, tolla kolmellaviidellä mielelläni pidän omat koneet tallissa :)

Tosa ruokintatoimien aikana vähä päissäni laskeskelin, että mun emot tuottaa noin 0,9 vasikkaa x {(500+800)/2}=650+hyvinvointi148+eupalkkio150+kansallinen83 yhteensä noin reilu tonni..
Kivennäiset noin 20, lääkintäja korvamerkit noin 20, sähkö vesi noin50 kaikenlaista sekalaista noin ehkä50, uudistus (1100-600)/6=80 loppu suurinpiirtein konetyötä, ruokaa ja kuivikkeita..
Mulla menee paaleja ruokintaan ja kuivitukseen noin 30 emoa kohti vuodessa johtuen etelän kosteista talvista ja laitumen pienestä määrästä..
Ruokintatyöhön kuluu siis traktorityötä noin 700 tuntia vuodessa ja lannan levitykseen sunmuuhun ainakin 100 tuntia..
Jos paali maksaa vaikka 25 euroa, niin työpalkaksi jää (1031-220-750)x100/800=7,6 euroa tunti, siis mies ja traktori :o
Tilanne muuttuu oleellisesti, kun mukaan tulevat ne aimolle jäävät peltotuet ;)

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
Vs: Maidonhinta


Jummijammi, tuutko mulle niittään, karhottaan ja paalaan, saat sitte puolet heinistä maksuksi ;)
Vaikka ihan rahalla voit tulla niittään ja karhottaan, tolla kolmellaviidellä mielelläni pidän omat koneet tallissa :)



jaaha..... niitto-karhotus-paalaus  -kulut/ha katsoin otsikon"urakointihinnat....." keskustelualueelta "koneet ja laitteet"






Tosa ruokintatoimien aikana vähä päissäni laskeskelin, että mun emot tuottaa noin 0,9 vasikkaa x {(500+800)/2}=650+hyvinvointi148+eupalkkio150+kansallinen83 yhteensä noin reilu tonni..
Kivennäiset noin 20, lääkintäja korvamerkit noin 20, sähkö vesi noin50 kaikenlaista sekalaista noin ehkä50, uudistus (1100-600)/6=80 loppu suurinpiirtein konetyötä, ruokaa ja kuivikkeita..
Mulla menee paaleja ruokintaan ja kuivitukseen noin 30 emoa kohti vuodessa johtuen etelän kosteista talvista ja laitumen pienestä määrästä..
Ruokintatyöhön kuluu siis traktorityötä noin 700 tuntia vuodessa ja lannan levitykseen sunmuuhun ainakin 100 tuntia..
Jos paali maksaa vaikka 25 euroa, niin työpalkaksi jää (1031-220-750)x100/800=7,6 euroa tunti, siis mies ja traktori :o
Tilanne muuttuu oleellisesti, kun mukaan tulevat ne aimolle jäävät peltotuet ;)
[/quote]


jos paali maksaa 25 € mutta kun se tossa LHP tms. tapauksessa maksaa tekemisen verran eli 100 €/5 paalia eli 20 €/paali

20 € paali hinnalla sun työpalkaksi jää (1031-220-600)x100/800=26,4 €/ tunti, siis mies ja traktori.......


ps. ajatusleikkinä laskelmista..  tuet 1031€
                                                  muut kust. pyöristellään alaspäin yhteensä =183€
                                                  paalin hinta olikin 18,56 € = 556,80 €
                                                  tr-tunteja olikin 683

           tulos 100 emosta   (1031-183-556,8)x100/683=42,63 €/tr-tunti   ja näin päästiin kannattavuuskirjanpidossa parhaaseen       
           neljännekseen.



Viimeksi muokattu: 01.12.12 - klo:16:27 kirjoittanut ilkka

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Maidonhinta
Ilkka;
""pyöristellään alaspäin"

Juu noin kannattaa ehdottomasti tehdä, niin voi ainakin itte ajatella homman kannattavan :o
Ilman kaikenlaisia pyöristelijöitä tämä elinkeino olisi melkoinen bisnes  ;D
Itte tartten kyllä ne tuetkin, kun en kyllä viitti jollain neljälläkympillä traktoreita turhan takia käynnistellä ja itteäni vaivata paskahäntien kanssa ;)

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Maidonhinta


Jummijammi, tuutko mulle niittään, karhottaan ja paalaan, saat sitte puolet heinistä maksuksi ;)
Vaikka ihan rahalla voit tulla niittään ja karhottaan, tolla kolmellaviidellä mielelläni pidän omat koneet tallissa :)



jaaha..... niitto-karhotus-paalaus  -kulut/ha katsoin otsikon"urakointihinnat....." keskustelualueelta "koneet ja laitteet"






Tosa ruokintatoimien aikana vähä päissäni laskeskelin, että mun emot tuottaa noin 0,9 vasikkaa x {(500+800)/2}=650+hyvinvointi148+eupalkkio150+kansallinen83 yhteensä noin reilu tonni..
Kivennäiset noin 20, lääkintäja korvamerkit noin 20, sähkö vesi noin50 kaikenlaista sekalaista noin ehkä50, uudistus (1100-600)/6=80 loppu suurinpiirtein konetyötä, ruokaa ja kuivikkeita..
Mulla menee paaleja ruokintaan ja kuivitukseen noin 30 emoa kohti vuodessa johtuen etelän kosteista talvista ja laitumen pienestä määrästä..
Ruokintatyöhön kuluu siis traktorityötä noin 700 tuntia vuodessa ja lannan levitykseen sunmuuhun ainakin 100 tuntia..
Jos paali maksaa vaikka 25 euroa, niin työpalkaksi jää (1031-220-750)x100/800=7,6 euroa tunti, siis mies ja traktori :o
Tilanne muuttuu oleellisesti, kun mukaan tulevat ne aimolle jäävät peltotuet ;)


jos paali maksaa 25 € mutta kun se tossa LHP tms. tapauksessa maksaa tekemisen verran eli 100 €/5 paalia eli 20 €/paali

20 € paali hinnalla sun työpalkaksi jää (1031-220-600)x100/800=26,4 €/ tunti, siis mies ja traktori.......


ps. ajatusleikkinä laskelmista..  tuet 1031€
                                                  muut kust. pyöristellään alaspäin yhteensä =183€
                                                  paalin hinta olikin 18,56 € = 556,80 €
                                                  tr-tunteja olikin 683

           tulos 100 emosta   (1031-183-556,8)x100/683=42,63 €/tr-tunti   ja näin päästiin kannattavuuskirjanpidossa parhaaseen       
           neljännekseen.
[/quote]

Juuuu... Tuota pyöristelyä kannatta jatkaa tuolla tahdilla vähän aikaa, saat kohta ne heinät ilmaiseksi sieltä "käytkö paalamassa, saat viedä heinät korvauksena" lohkoilta. ;D
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

mah

  • Vieras
Vs: Maidonhinta
Jos joku tarjoaa esimerkiksi nurmea ilmaiseksi naapurilleen korjattavaksi ja naapuri sitä jopa tarvitsee, kuinka siinä kumpikaan tulee kusetetuksi? :o
Kuten aiemmin jo mainitsin, niin matematiikka muuttuu pohjoista kohti mentäessä ja tietty vivahteita on tuotantosuuntienkin välillä..

Edelleen olen sitä mieltä, että B-emolehmän eväät ja kuivikkeet ei saa maksaa oikein mitään(eli tuettu/laskutettu kustannus täytyy olla liki nolla), jos haluaa saada omalle työlleen kunnollisen palkan..
Sama se on täällä A-alueellakin. Pinta-alojen kautta kun tuet valtaosin tulevat. Mutta meillä päin jos alat kyselemään heinän lisäksi korvauksia, ei tavaraa toista kertaa tarjota. Eikä tarjota myöhemmin maitakaan... :-X

Fuller

  • Vieras
Vs: Maidonhinta
pommilas on moni korjuukausi perustunut siihen että j.okumuu on nurmen perustanut ja sitten vanha juutalainen on sen kaupitellut pommilaan jonka urakoitsija on on korjännut pommilaan siiloon. Nyt vaan alkaa tulla ikä vastaan ja poika jne..... noista ei kirjoiteta

sjk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1784
Vs: Maidonhinta
Tämä hömppäheinänkasvatus olisi heti alkujaan pitänyt laittaa aisoihin.Nyt nämä pellot on menettänyt arvonsa peltona ja vielä tahtovat olla tuettomiakin.Tilatuet myyty ja jos edllisen vuoden viljelyvaatimus ei täyty,saat ympin lfa:n sitten joskus kun hallintoviranomainen päättää sen myöntää.Mitä sitä viimeisenä vuonna tekemään yhtään mitään näiden peltojen hyväksi etes tukia hakemaan varsinkaan vuokrapelloille.

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
Vs: Maidonhinta
Ilkka;
""pyöristellään alaspäin"

Juu noin kannattaa ehdottomasti tehdä, niin voi ainakin itte ajatella homman kannattavan :o
Ilman kaikenlaisia pyöristelijöitä tämä elinkeino olisi melkoinen bisnes  ;D
Itte tartten kyllä ne tuetkin, kun en kyllä viitti jollain neljälläkympillä traktoreita turhan takia käynnistellä ja itteäni vaivata paskahäntien kanssa ;)


missasit pointin:

ihan itse avasit tuon "pyöristelyn" toteamalla kustannusten olevan noin, ehkä noin ja suurin piirtein.....

aivan turhaa laskea tuntipalkkaa senttien tarkkuudella tuollaisilla lähtötiedoilla.


ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
Vs: Maidonhinta


Maatalous perustuu just siihen että laskutaitoiset vedättävät laskutaidottomia  :D Siksihän kannattavuuskertoimissa ja tuottavuuksissa on niin järkyttävän kova hajonta  :D
[/quote]


++++++++

bobbari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2642
  • Sosiaalinen erakko
Vs: Maidonhinta


Maatalous perustuu just siihen että laskutaitoiset vedättävät laskutaidottomia  :D Siksihän kannattavuuskertoimissa ja tuottavuuksissa on niin järkyttävän kova hajonta  :D


++++++++
[/quote]
Myös hyväuskoisuudesta sakotetaan.    Missä ovat nyt ne teurastamoiden ja meijereiden agentit,
jotka rohkaisevat investoimaan suuria yksiköitä...

"Eihän se tukipolitiikka näin voi mennä"  -- laajenna vaan !
Nyt etsitään kuumeisesti uutta käyttöä muutama vuosi sitten rakennetuille isoille sikaloille ja
nautakasvattamoille.        Tutut naamat teurastamoiden hallinnossa muuttavat sikaloitaan jos
mihinkin käyttöön.        Enää ei mene läpi hokema:   Sun vaan täytyy tehostaa tuotantoos...
Ne ketkä on kelkkaan hypänneet, niin kyyti on kylmää.

Paljonko esim .maatalouskaupat ovat tehostaneet toimintaa ja tinkineet katteistaan ?
Koneet ja laitteet nousee vuosittain n. 7% luokkaa vaikka teräs on ollut laskussa jo monta vuotta.
Tuskahiki on köyhän sauna...