Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Esikasvi ohran seassa  (Luettu 2756 kertaa)

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Esikasvi ohran seassa
Nyt on käynyt niin, että syksyllä lautasmuokatuissa lohkoissa oli viimevuonna vehnää osassa ja kauraa osassa. Nyt kylvettiin niille ohra ja sieltä on tullut viimevuotista kauraa tai vehnää reippaasti ohran joukkoon, siis sitä mitä ko. lohkossa kasvoi 2011.
Eikös maltaassa saanut olla korkeintaan 5%vierasta  lajiketta. Harmittaa kun en tajunnut ajaa kauraisiin ohralohkoihin Pumaa, jolloin asia olisi hoitunut.
Onnistuukohan ohran puhdistus lajittelemalla tässä tapauksessa. Vehnää tuskin saa pois millään, mutta saiskohan kauraa ainakin osittain pois joko lajitellen tai esiputsarilla?

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Esikasvi ohran seassa
Kun nyt ensin puit ja lähetät esinäytteet, niin katsotaan sitten lisää. Käsittääkseni lajittelu onnistuu, jos vaikkapa petkus triöörillä käytössä ??? Kyllä näitä mokia sattuu. Itse onnistuin sekoittamaan rukiiseen kiitettävästi syysvehnää. Katsotaan mitä siitä syntyy ::)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Esikasvi ohran seassa
Viime vuotiset lakokaurat tunkee innokkaasti kevytmuokatuissa tähkylää, on siis ohran seassa kans. Suurin osa onneks axialilla frutattuja. Se sun kauran pois nyppiminen lajittelijalla riippuu paljon siitä millasta ohraa laiho kasvaa. Jos hehtopaino 70 kintaalla ja TJP yli 50, saa kauran pois tuulella ja sopivalla seulakoolla.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Joozeppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2009
Vs: Esikasvi ohran seassa
mulla kans kauraa rapsimaassa aikalailla ja harmittaa ku en hukkisainetta ajanu, varsinki ku lohkolta löyty pari pesäkettä sitäki.

en tiä millai öljykasvihinnoissa rankastaan jos on vähä viljaa joukossa mut kaipa noista suurin osa menee seuloilta yli.

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Vs: Esikasvi ohran seassa
Rapsista saa kyllä kauran aika hyvin pois. On kokemusta.Siis jos sulla on rumpulajittelia.Itsellä ollut sama tilanne, että viljaa joukossa ja mulla on Mepun rumpukone jolla sain erän kelpaamaan. mulla ei ole edes varsinaista rypsiseulaa, vaan käytin konetta ikäänkuin väärinpäin, eli otin rypsin talteen siitä mistä pienet jyvät tulee. Toimii ihan hyvin ja tehokkaasti