Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe emolehmänavetan aitaratkaisut  (Luettu 5507 kertaa)

mikko9b

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1159
  • Agronet - epäsosiaalinen media?
emolehmänavetan aitaratkaisut
onks kellään käytössä konefarmin aitoja vahvemmalla putkella kestääkö emokäytössä... ohuempi näytti ainakin näyttelyssä rihveliltä... saako viron pojilta 60 mm putkella olevaa ja keltä ???

Tokilla on mersuaidat. sais vasikka-aukkoja ja kiinnityspaikat yms todella kätsysti, mut kandeeko sijoittaa liikaa... tekeekö nuita muut kuin tilauksesta jos silloinkaan...

Pitäs jaksaa kilpailuttaa kun tietäs vain että mitä...  :-[



anteeksi, kirotukshärötykset, oikoluku kaipaa selkeästi treeniä :-)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: emolehmänavetan aitaratkaisut
En mä ole nähnyt emolehmien rikkovan kalusteita huvikseen. Meillä on osa karsinoiden etuaidoista hitsattu itse tuuman ja vartin vesiputkista eivätkä ole hajonneet, vaikka ollaan pidetty noissa sonniakin.

Itse pihatossa on jotain K:n myymää tappiaitaa, pitää vasikatkin kun laittaa niskapuomin alas.

mikko9b

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1159
  • Agronet - epäsosiaalinen media?
Vs: emolehmänavetan aitaratkaisut
En mä ole nähnyt emolehmien rikkovan kalusteita huvikseen. Meillä on osa karsinoiden etuaidoista hitsattu itse tuuman ja vartin vesiputkista eivätkä ole hajonneet, vaikka ollaan pidetty noissa sonniakin.

Itse pihatossa on jotain K:n myymää tappiaitaa, pitää vasikatkin kun laittaa niskapuomin alas.

etuaidaks aattelin ihan vaan sillankaidetta ja kaulaputkee... lähinnä siis lantakäytävän ja poikimakarsinoiden aidoista kyse... yks vaihtoehto tietty hommata kaidetta lisää ja hommata hitsari muutamaksi viikoksi hommiin... tai löytää kakkoslaadun putkea yms. edullista värkkiä...
anteeksi, kirotukshärötykset, oikoluku kaipaa selkeästi treeniä :-)

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: emolehmänavetan aitaratkaisut
Niskapuomi ei nyt uutenakaan maltaita maksa että kannattaako alkaa kikkailemaan jotain muuta siihen ja väsäämään kiinnikkeitä?

Tappiaita on aivan kamala sitä ei mulle enään tuu yhtään mihkään! 2005 toi rakennettiin ja nyt alko olla se tilanne et joka aidan pätkästä ainaski kolme putkea hitsattu uudestaan ni loppus mielenkiinto ja vaihdettiin niskaputkeen.

Snowman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 611
Vs: emolehmänavetan aitaratkaisut
Kyllähän ne latterin pojat virossa lupasivat siitä 60 mm putkestakin tehdä... Paas postia sinne farm24 kautta.... ;)

Snowman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 611
Vs: emolehmänavetan aitaratkaisut
Niin ja nähtiinhän me ne hyvin toimivat itsekkin tehdyt aidat  ;D

Lese

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 525
  • Proud to be a REDNECK
Vs: emolehmänavetan aitaratkaisut
En mä ole nähnyt emolehmien rikkovan kalusteita huvikseen. Meillä on osa karsinoiden etuaidoista hitsattu itse tuuman ja vartin vesiputkista eivätkä ole hajonneet, vaikka ollaan pidetty noissa sonniakin.

Itse pihatossa on jotain K:n myymää tappiaitaa, pitää vasikatkin kun laittaa niskapuomin alas.

etuaidaks aattelin ihan vaan sillankaidetta ja kaulaputkee... lähinnä siis lantakäytävän ja poikimakarsinoiden aidoista kyse... yks vaihtoehto tietty hommata kaidetta lisää ja hommata hitsari muutamaksi viikoksi hommiin... tai löytää kakkoslaadun putkea yms. edullista värkkiä...


http://www.sirvion-metalli.fi/ryhmakarsinat.php

Itse ostin joskus tuolta niskaputkietuaidan ja oli kyllä aika edullinen.

Jos haluaa itse tehdä niin esim. Tm-raudasta 2-laadun uutta rautaa myydään kilohinnalla muistaakseni jotain 0,7€/kilo, eikä 1-laatukaan paljon yli euroa ole ollut.
Miks Vesa myy ja te ette?

möllikkä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 167
Vs: emolehmänavetan aitaratkaisut
Niskapuomina putkea, toimii hienosti. Vasikat ei juokse pöydällä jos emot eivät niitä sinne sarvilla nosta. Ja jos nostavat, niin parempi vasikka irrallaan pihalla kuin puskettuna karsinassa.

Portit (käytävä ja poikimakarsinat) karsinoihin ostettu käytettyinä vanhalta mullitilalta. Täysin uutta vastaavat ja mikä parasta, kestävät. Ei pääse sonnikaan läpi vaikka kovasti oli yrittänyt keväällä. Eli kaikkea ei tarvitse ostaa uutena, pitää vain silmät ja korvat auki.

Väliaidat on hitsattu ihan mustasta putkesta. Ei ole kallista uutena ja pysyy hitsarikin tyytyväisenä kun ei tarvitse käyttää työaikaa ruosteisten putkien puhdistamiseen.
Sinkki on vähän sellaista rahan haaskausta. Paksu musta rauta kestää saman kuin sinkki, pidempäänkin jos viitsii maalata. Ja on huomattavasti halvempaa.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: emolehmänavetan aitaratkaisut
Niskapuomina putkea, toimii hienosti. Vasikat ei juokse pöydällä jos emot eivät niitä sinne sarvilla nosta. Ja jos nostavat, niin parempi vasikka irrallaan pihalla kuin puskettuna karsinassa.

Portit (käytävä ja poikimakarsinat) karsinoihin ostettu käytettyinä vanhalta mullitilalta. Täysin uutta vastaavat ja mikä parasta, kestävät. Ei pääse sonnikaan läpi vaikka kovasti oli yrittänyt keväällä. Eli kaikkea ei tarvitse ostaa uutena, pitää vain silmät ja korvat auki.

Väliaidat on hitsattu ihan mustasta putkesta. Ei ole kallista uutena ja pysyy hitsarikin tyytyväisenä kun ei tarvitse käyttää työaikaa ruosteisten putkien puhdistamiseen.
Sinkki on vähän sellaista rahan haaskausta. Paksu musta rauta kestää saman kuin sinkki, pidempäänkin jos viitsii maalata. Ja on huomattavasti halvempaa.

Emotilaa voi kyllä hyvin kalustaa vanhalla romulla. Vanhoja karsinaelementtejä saa "kossupullolla" ja parempia "viskipullolla".

-Joomies-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1131
Vs: emolehmänavetan aitaratkaisut
onks kellään käytössä konefarmin aitoja vahvemmalla putkella kestääkö emokäytössä... ohuempi näytti ainakin näyttelyssä rihveliltä... saako viron pojilta 60 mm putkella olevaa ja keltä ???

Tokilla on mersuaidat. sais vasikka-aukkoja ja kiinnityspaikat yms todella kätsysti, mut kandeeko sijoittaa liikaa... tekeekö nuita muut kuin tilauksesta jos silloinkaan...

Pitäs jaksaa kilpailuttaa kun tietäs vain että mitä...  :-[

Emolehmien hierottavana ollut pari talvea ne konefarmin ohuemmat teleskooppiaidat. Pientä venymistä ja vääntymistä on tapahtunut kun eristettynä oleva lehmä ei ole halunnut olla eristettynä.

Lehmä ei riko mitään huvikseen. Yleensä jos sonni kuulee kitinää rakenteesta se ritkuttaa sitä edes takaisin niin kauan että rakenne menee rikki tai sonni kyllästyy. Seuraava sonni on jo kyllä sitten jatkamassa murjomista.
Se mikä ei tapa, se vituttaa

mikko9b

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1159
  • Agronet - epäsosiaalinen media?
Vs: emolehmänavetan aitaratkaisut
Niskapuomina putkea, toimii hienosti. Vasikat ei juokse pöydällä jos emot eivät niitä sinne sarvilla nosta. Ja jos nostavat, niin parempi vasikka irrallaan pihalla kuin puskettuna karsinassa.

Portit (käytävä ja poikimakarsinat) karsinoihin ostettu käytettyinä vanhalta mullitilalta. Täysin uutta vastaavat ja mikä parasta, kestävät. Ei pääse sonnikaan läpi vaikka kovasti oli yrittänyt keväällä. Eli kaikkea ei tarvitse ostaa uutena, pitää vain silmät ja korvat auki.

Väliaidat on hitsattu ihan mustasta putkesta. Ei ole kallista uutena ja pysyy hitsarikin tyytyväisenä kun ei tarvitse käyttää työaikaa ruosteisten putkien puhdistamiseen.
Sinkki on vähän sellaista rahan haaskausta. Paksu musta rauta kestää saman kuin sinkki, pidempäänkin jos viitsii maalata. Ja on huomattavasti halvempaa.

Emotilaa voi kyllä hyvin kalustaa vanhalla romulla. Vanhoja karsinaelementtejä saa "kossupullolla" ja parempia "viskipullolla".

keraamiset ruokintakaukalot ehkä yksi parhaista käytettynä ostettavista. ei ole menneet miksikään, hinta ollu irrottamisen kustannus... poikimakarsinoihin pitäs katella putkiventtiilillä olevat rosterikupit (joharan vinkki  ;)), josko sais uuden muovimukin hinnalla...

riittäsköhän emoille periaatteessa lantakäytävän aidaksi kaksi sillankaidetta ja kulmaraudat päihin. kaide on kuiteskin vajaa 30 cm korkea ja jos väliksi jättäs 50 cm ois kokonaiskorkeus reilu metri. lattiasta jos laittaa 40 cm  niin ei taida enää pomppu lemmulla riittää puoleentoista metriin...  ::)
anteeksi, kirotukshärötykset, oikoluku kaipaa selkeästi treeniä :-)

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: emolehmänavetan aitaratkaisut
Montako emopaikkaa tulee?

Mistä tuota käytettyä sillankaidetta muuten saa, paljonko sillä on pidetty hintaa?

JoHaRa

  • Vieras
Vs: emolehmänavetan aitaratkaisut
Montako emopaikkaa tulee?

Mistä tuota käytettyä sillankaidetta muuten saa, paljonko sillä on pidetty hintaa?

Tossa lähinaapurilla on sitä pusikossaan 30-60 metriä. Oli saanut ne "hakupalkalla" purkupaikalta.

Mä olen kyllä "varannut" sitä 6 metriä reenjalaksiksi  ;D

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8699
  • Don't dream your life, live your dreams.
Vs: emolehmänavetan aitaratkaisut
Montako emopaikkaa tulee?

Mistä tuota käytettyä sillankaidetta muuten saa, paljonko sillä on pidetty hintaa?

Tossa lähinaapurilla on sitä pusikossaan 30-60 metriä. Oli saanut ne "hakupalkalla" purkupaikalta.

Mä olen kyllä "varannut" sitä 6 metriä reenjalaksiksi  ;D

Teet kirkkoreen ja vedät Opelilla rouvaa joulukirkkoon?   ::) ;D
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

möllikkä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 167
Vs: emolehmänavetan aitaratkaisut
Sillankaiteita löytyy täältäkin varastosta, tosin niistä on tarkoitus tehdä kääntöportteja laitumelle.

Ja sen muistat, että käytetyistä aitatarvikkeista ei saa investointitukea. Tämä tuli kokeiltua