Tää nyt on vähän asian vierestä mutta –
-tuskinpa monikaan tyhjentää farmisäiliötä tai tankkia vedestä?
http://www.kaytannonmaamies.fi/haku/hae?q=kes%C3%A4laatuTuotepäällikkö Risto Räsänen Fortumilta
Polttoainejärjestelmä pidettävä puhtaana
Vettynyt, pakkasella jäätynyt polttoainesuodatin on varmimpia työn pysäyttäjiä. Sitä ei läpäise lämpötilaankaan sopiva polttoaine. Suodatin saattaa myös rikkoontua, jolloin meno jatkuu, kunnes saadaan aikaan suurempia vaurioita. Polttoaineen seassa oleva irtovesi ja pienikin tippa voiteluöljyä puolestaan muodostavat limaa, joka on omiaan tukkimaan kaikki mahdolliset paikat.
Talvilaatu on hivenen kevyempää ja polttoarvoltaan heikompaa kuin kesälaatu. Tästä johtuen talvilaadulla joko kulutus kasvaa tai teho pienenee. Fortumin kokeissa tehoero on ollut 1—3 %. Yhdessä polttoaineen viskositeetin pienenemisen vaikutusten kanssa teho on joissakin vanhemmissa järjestelmissä pudonnut jopa 10 %. Viskositeetin pienentyminen voi aiheuttaa myös kankeutta kuumakäynnistykseen, Räsänen kertoo.
Farmarisäiliön lämpeneminen keväällä vie aikaa
Talven farmarisäiliössä ollut kesälaatuinen polttoöljy voi tehdä keväällä kepposet vielä kylvöaikaan. Säiliöstä tulee sameaa sakkaa ja polttoainejärjestelmä saattaa tukkeentua.
Talvella kiteytyneet parafiinit eivät liukene takaisin heti polttoaineen lämmettyä samepisteeseen. Liukeneminen tapahtuu kunnolla vasta polttoaineen lämpötilan noustua kymmenkunta astetta samepisteen yläpuolelle.
Pienikin määrä kesälaatua talvilaadun seassa heikentää talviominaisuuksia merkittävästi. Samepiste laskee yleensä vielä enemmän kuin suodatettavuus eli vielä käyttökelpoinenkin polttoaineseos voi näyttää suurista parafiinikiteistä johtuen pahalta.