Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Teuras sikojen valinta?  (Luettu 6660 kertaa)

^Juha^

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19
Teuras sikojen valinta?
Kuinka valitsette teuraaksi lähtevät? Itse olen mitannut rinnanympäryksen muutamalta karsinan sialta ja katsonut loput silmällä. Painavimmat osuvat kohtuu hyvin kärkipainoon, mutta herkästi painohaarukka tahtoo venyä.
Sempä vuoksi olen alkanut miettimään sikojen punnitsemista. Onko teillä käytössä vaakoja ja jos on niin millaisia. Itse olen miettinyt läpi ajettavaa malli jonka läpi ajaisi kaikki karsinan siat viereiseen tyhjään karsinaan. Toinen ihminen voisi sitten päivystää siinä vaa'alla ja merkata lähtevät ja seuraavan viikon teuraat. Ja jos ideaa kehittäisi vielä niin merkkaus voisi olla automaattinen ja vaa'assa voisi olla erottelu portti joka ohjaisi teuraat käytävää eteenpäin.

Kun mainitsin ideasta isälleni niin hän sanoi ettei tule mitään. Sanoi 80 luvulla käyttäneen häkkivaakaa teuraiden valintaan ja homman olevan lähes mahdotonta. Sikoja ei kuulemma tahtonut saadaa menemään vaakaan ja tulemaan ulos sieltä. Oman kokemuksen mukaan nykeiset siat ovat kyllä uteliaampia kuin esim. 10 vuotta sitten jolloin hommia aloittelin.

Toisena vaihtoehtona olen miettinyt tuollaista trisort sikalaa jota käyttäisi ainoastaan sikojen loppukasvatus vaiheessa. Ideana olisi, että siat kasvaisivat lihasikalaan tullessaan tavallisissa karsinoissa noin 60 päivän ikään asti ja loppuajaksi siat siirrettäisiin trisort osastoon.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Teuras sikojen valinta?
Joskus oli sellaisia isoja pihtejä joilla rinnanympärys saatiin mitattua selän päältä.. ilmeisesti mittaat just sellaisella??

Sika ei varmaan mene laatikkoon ja pysy siellä hetkeäkään paikoillaan. Vaakatalo.com myy kyl vaakoja moneen käyttöön. Ehkä sellaisen vaakanäytöllä varustettu pumppukärry olisi paras ratkaisu, sen voi ottaa sitten muuhun käyttöön jos punnitseminen ei onnistu  :D

Tapani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Teuras sikojen valinta?
Joskus oli sellaisia isoja pihtejä joilla rinnanympärys saatiin mitattua selän päältä.. ilmeisesti mittaat just sellaisella??

Sika ei varmaan mene laatikkoon ja pysy siellä hetkeäkään paikoillaan. Vaakatalo.com myy kyl vaakoja moneen käyttöön. Ehkä sellaisen vaakanäytöllä varustettu pumppukärry olisi paras ratkaisu, sen voi ottaa sitten muuhun käyttöön jos punnitseminen ei onnistu  :D
Toimiskohan läpiajovaaka tuossa hyvin.

^Juha^

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19
Vs: Teuras sikojen valinta?
Mä mittaan ihan narulla, jossa on solmut merkkaamassa oikeaa ympärysmittaa.

Läpiajovaaka varmaan pelaa, mutta vaa'an pituus tulee olla riittävä ja vaa'alle ei tietysti saisi laskea kuin yhden sian kerrallaan ja meidän sioilla on ainakin tapana, että kun näkevät pitkän käytävän edessään niin sitten laitetaan juoksuksi, mahtaako vaaka kerätä ottamaan painon?

Tapani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Teuras sikojen valinta?
Mä mittaan ihan narulla, jossa on solmut merkkaamassa oikeaa ympärysmittaa.

Läpiajovaaka varmaan pelaa, mutta vaa'an pituus tulee olla riittävä ja vaa'alle ei tietysti saisi laskea kuin yhden sian kerrallaan ja meidän sioilla on ainakin tapana, että kun näkevät pitkän käytävän edessään niin sitten laitetaan juoksuksi, mahtaako vaaka kerätä ottamaan painon?
Vois kai siihen jonkun portin kehitellä, että ei kaikki menis kerralla
Pääasia, ettei niiden tarvii mihinkään häkkiin seisomaan jäädä.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Teuras sikojen valinta?
Mä mittaan ihan narulla, jossa on solmut merkkaamassa oikeaa ympärysmittaa.

Läpiajovaaka varmaan pelaa, mutta vaa'an pituus tulee olla riittävä ja vaa'alle ei tietysti saisi laskea kuin yhden sian kerrallaan ja meidän sioilla on ainakin tapana, että kun näkevät pitkän käytävän edessään niin sitten laitetaan juoksuksi, mahtaako vaaka kerätä ottamaan painon?

Kyl nuo taitavat vaatia sen että sika seisoo paikallaan pari sekunttia.

Mitäs jos laittaisi sioille jo porsaana tuollaisen narun rinnan ympärille. Kun sika kasvaisi täyteen niin naru rasituksesta katkeaisi  ;D Sitten poimisit vaan naruttomat siat kyytiin ;D

Last Man Standing

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2768
Vs: Teuras sikojen valinta?
>muutamalta karsinan sialta ja katsonut loput silmällä.

Katkaistulla kiilahihnanpätkällä tuli mittailtua kaikki,mutta tuo pelkästään"silmällä katsominen" on kyllä sellaista urheilua ettei minulla siihen ainakaan ollut millään tavoin varaa.On niin pienet perämettät.

^Juha^

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19
Vs: Teuras sikojen valinta?
Ja multa taas loppuu kellosta tunnit jos alan jokaisen mittaamaan.  ;D
Siitäköhän se johtuu että meilläkin on viimeset mettätä kaadettu aikoja sitten.  ;D
Mutta oikeasti ei mittailemallakaan tasasta tulosta saa sen verran noi siat ovat erilaisia rakenteeltaan, että kyllä sitä täytyy vain luottaa mittauksen ja silmän yhteispeliin. Mutta eihän se mikään varma systeemi ole.

Kyllä mä olen ollut siinä käsityksessä että sellaisia vaakoja olisi, että toimivat vaikka sika kävelisi kokoajan. Vaa'an tulee vain olla riittävän pitkä, että ehtii punnita.

Onko kukaan tutustunut noihin kamera systeemeihin missä tietokone mittaa kameran kuvasta? Varmasti aika hintava laite jos sitten edes toimii. Lisäksi aika hankala toteuttaa.

Entä sitten tuo sikojen laittaminen suureen ryhmään ja vaa'an kautta kulku ruokailemaan? Näitähän on kai muutama rakennettu suomeen ja euroopassa tuntuu olevan viimeisin uutuus juttu sikojen kasvatuksessa. Meiltä olisi vaan löytynyt tuollainen vanha avolantala jos olisi kattamalla saanut tuollaisen jälkikasvatus osaston helposti.

Mutta itse arveluttaa ainakin suoraan porsaina suureen ryhmään laitettaessa sairaiden sikojen havaitseminen ryhmästä, hännänpurenta, rehunkulutus, tappelut alkuvaiheessa. Mutta jos siat siirtäisi vasta vähän ennen teurasikää suureen ryhmään niin hännäpurenta on yleensä rauhoittunut, sioista on tullut laiskempia joten rehunkulutuskaan tuskin olisi paljon suurempi. Ainoa mistä ei pääse eroon on noi sairaiden havaitseminen ja tappelut alkuvaiheessa.

Mutta onko kellään tietoa kuinka käytännössä on hommat toimineet näissä suurryhmä sikaloissa?

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12086
Vs: Teuras sikojen valinta?
Landwirt.comin (Itävalta) vaakatestissä Meier-Brakenberg, Bosche ja Tell. Testausohjeeksi annetaan: Sioista punnitaan 10 % - esim. 30 sian ryhmästä valitaan 3 sikaa, sekä kookkaimmasta että pienimmästä päästä. Rajatapaukset punnitaan myös.

Video pitää hakea ruudun oik puol keskellä olevasta ruudusta - valitse "Schwein" ja alas rullaamalla löytyy "Einzeltierwaagen"
http://www.landwirt.com/Videos/

Makkis

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 200
Vs: Teuras sikojen valinta?
Puntaroin Niperen sikavaa´alla. Osasto on n. 20m pitkä. Ajan siat käytävälle. Vedän puntarin karsinan ohi. Veräjä auki. Sitten yksitellen  punnitus ja puntarin läpi takaisin karsinaan. Homma sujuu kohtuu hyvin. Lähteville merkki selkään ja seuraavat  lähtijät voi jo merkata toisella värillä. Mun sikamäärille siedettävä työ. Tämä on edullinen ja tarkka tapa. Parin sekunnin pysähdyksen vaatii puntarissa.

^Juha^

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19
Vs: Teuras sikojen valinta?
Puntaroin Niperen sikavaa´alla. Osasto on n. 20m pitkä. Ajan siat käytävälle. Vedän puntarin karsinan ohi. Veräjä auki. Sitten yksitellen  punnitus ja puntarin läpi takaisin karsinaan. Homma sujuu kohtuu hyvin. Lähteville merkki selkään ja seuraavat  lähtijät voi jo merkata toisella värillä. Mun sikamäärille siedettävä työ. Tämä on edullinen ja tarkka tapa. Parin sekunnin pysähdyksen vaatii puntarissa.

Kuinka hyvin sian saa menemään vaakaan? Helpottuuko seuraavilla kerroilla? Kuinka tarkasti onnistuu punnitsemaan seuraavan viikon lähtijät, että pysyvät tavoitellussa painossa. Punnitsetko monta päivää ennen teurasauton tuloa?

Makkis

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 200
Vs: Teuras sikojen valinta?
Noh, aika hyvin ne menöö, kun näkevät vaakan läpi. Toki joitakin pitää vähän lykätä tai kepillä pökkiä. Sitte on joskus niitäkin mikkä ei meinaa mennä millää. Kyllä ne siihen oppii, jotta seuraavilla kerroolla on helpompaa. Noin viikkoa ennen hakua koitan punnita. Painorajaa voi muuttaa esim kilolla/päivä jos punnittoo useampana päivänä. Seuraavan viikon lähtijät onnistuu ihan hyvin kun pienentää painoväliävaikka 3kg. Silloon riittää punnitus 2 viikon välein. Kokemuksella painorajoja oppii säätämään.