Ja multa taas loppuu kellosta tunnit jos alan jokaisen mittaamaan.

Siitäköhän se johtuu että meilläkin on viimeset mettätä kaadettu aikoja sitten.

Mutta oikeasti ei mittailemallakaan tasasta tulosta saa sen verran noi siat ovat erilaisia rakenteeltaan, että kyllä sitä täytyy vain luottaa mittauksen ja silmän yhteispeliin. Mutta eihän se mikään varma systeemi ole.
Kyllä mä olen ollut siinä käsityksessä että sellaisia vaakoja olisi, että toimivat vaikka sika kävelisi kokoajan. Vaa'an tulee vain olla riittävän pitkä, että ehtii punnita.
Onko kukaan tutustunut noihin kamera systeemeihin missä tietokone mittaa kameran kuvasta? Varmasti aika hintava laite jos sitten edes toimii. Lisäksi aika hankala toteuttaa.
Entä sitten tuo sikojen laittaminen suureen ryhmään ja vaa'an kautta kulku ruokailemaan? Näitähän on kai muutama rakennettu suomeen ja euroopassa tuntuu olevan viimeisin uutuus juttu sikojen kasvatuksessa. Meiltä olisi vaan löytynyt tuollainen vanha avolantala jos olisi kattamalla saanut tuollaisen jälkikasvatus osaston helposti.
Mutta itse arveluttaa ainakin suoraan porsaina suureen ryhmään laitettaessa sairaiden sikojen havaitseminen ryhmästä, hännänpurenta, rehunkulutus, tappelut alkuvaiheessa. Mutta jos siat siirtäisi vasta vähän ennen teurasikää suureen ryhmään niin hännäpurenta on yleensä rauhoittunut, sioista on tullut laiskempia joten rehunkulutuskaan tuskin olisi paljon suurempi. Ainoa mistä ei pääse eroon on noi sairaiden havaitseminen ja tappelut alkuvaiheessa.
Mutta onko kellään tietoa kuinka käytännössä on hommat toimineet näissä suurryhmä sikaloissa?