Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Terveydenhuollon uudistaminen  (Luettu 2686 kertaa)

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12178
Terveydenhuollon uudistaminen
Jatkuvasti etsitään ratkaisuja siihen, miten lääkärin vastaanotolle pääsisi juoheammin. Joku esittää potilaskohtaista rahareppua, lääkärit byrokratian vähentämista jne.

Mutta: Kun sairastut, eikö tavoitteena ole saada nopea diagnoosi ja paras lääketieteen tuntema hoito. Kuviossa on lääkäri tulppana mm. labraan pääsyssä, lääkkeiden hankinnassa/reseptin uusinnassa, erikoislääkäriin pääsyssä.  Lääkärit käytön voisi muuttaa vapaaehtoiseksi monessa tilanteessa. Peruskokeet tulisi voida tilata itse.

Jo nyt internetissä on tarjolla esim. saksankielinen oire-tauti-etsijä ( http://www.apotheken-umschau.de/Symptome ), erikielisiä lääketieteellisiä artikkeleita: terveyskirjasto.fi, internetmedicin.se sekä mm. NHS:n kirjaston artikkelit =jenkkien terveydenhuoltokirjasto. Suppein potilasversio on näistä tuo suomenkielinen. Suppeus suorastaa haiskahtaa sylttytehtaalle. Kielitaitoinen, normaaliälyinen voi löytää tautinsa syyn kohtuullisella varmuudella itsekin. Jos ei, tällöin voisi kääntyä lääkärin puoleen.

Olen varma, että suurin osa lääkäreistä ei kauaa katselisi sitä perusterveydenhuollon palvelua, jota he itse tuottavat, jos sattuvat sairastumaan. Itse huomioin myös sen, että 25-vuotias, ammattia vailla oleva reipas nuorukainen pärjäsi Karkkilan tk-lääkärina moitteetta. Kuvio toimi käytännössä, mikä oli lääkäriliitolle kauhistus. Teoriassahan tuo ei saisi toimia.

Tietokone-lehdessä 6-2012, siis uusimmassa, on useampi juttu aiheesta.

Viimeksi muokattu: 17.06.12 - klo:13:47 kirjoittanut pig24

Antidesantti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19299
  • Tämän foorumin lukeminen ei tee hyvää älykkyydelle
Vs: Terveydenhuollon uudistaminen
Mutta: Kun sairastut, eikö tavoitteena ole saada nopea diagnoosi ja paras lääketieteen tuntema hoito. Kuviossa on lääkäri tulppana mm. labraan pääsyssä, lääkkeiden hankinnassa/reseptin uusinnassa, erikoislääkäriin pääsyssä.  Lääkärit käytön voisi muuttaa vapaaehtoiseksi monessa tilanteessa. Peruskokeet tulisi voida tilata itse.

Korjaus: diaknoosi.     Sannoopi SDPede...     ;)  :D  ;D  ::)
"Lähes kaikki Kuntaliiton vuonna 2007 toteuttamaan kyselytutkimukseen osallistuvat kunnat olivat tukeneet jollain tavalla vesiosuuskuntien toimintaa."

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12178
Vs: Terveydenhuollon uudistaminen
Lyhenteet hakusessa, mutta se ei muuta asiaa.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/

Moni varmaan maksaisi, että IBM kuoppaisi Watsonin healthcare-sovelluksen. Pilottihankkeessa vakuutusyhtiö käyttää sitä vakuutuspetosten haravointiin.

Jätin kirjoittamatta osuuden, jossa olisi esimerkkejä laillistettujen lääkärien diagnosointikyvyttömyydestä/-haluttomuudesta. Miksi perusteellisen tutkimuksen saaminen suomalaisessa terveydenhuollossa on niin kiven takana ? Mitä heikommin tk- tai sairaalalääkäri tekee työnsä, sitä enemmän yksityisvastaanotoille virtaa asiakkaita.
Olen alkanut epäillä, että lääkärikoulutuksessa on jotain, mikä patoaa järjenkäyttöä. Potilaskertomusten suuri virhemäärä kertoo myös jostain. Jos ei ole ymmärtänyt kuulemaansa, miten voisi päätyä oikeaan diagnoosiin?

Vastaanotolle pääsy ei liene pääongelma, vaan se, että miksi ei synny oikeaa diagnoosia. Tietotekniikka saattaisi luoda polun pois nykyisestä noppapelistä.

IBM:n luoma polku, jota Watson käyttää, ei liene suojattu. Potilailta voitaisiin onkia oma henkilökohtainen sekä tiedossa oleva perhesairaushistoria täsmällisellä kyselylomakkeella, minkä voisi täyttää manuaalisesti tai verkossa.
Ennen lääkärin puoleen kääntymistä peruskokeet veri/virtsa. Jne.

Antidesantille: Parhaiten ymmärsin kohdan "vastuu siirtyy lukijalle" ; D

Viimeksi muokattu: 20.06.12 - klo:10:58 kirjoittanut pig24

Antidesantti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19299
  • Tämän foorumin lukeminen ei tee hyvää älykkyydelle
Vs: Terveydenhuollon uudistaminen
Antidesantille: Parhaiten ymmärsin kohdan "vastuu siirtyy lukijalle" ; D

 ;)  :D  ;D  ::)
"Lähes kaikki Kuntaliiton vuonna 2007 toteuttamaan kyselytutkimukseen osallistuvat kunnat olivat tukeneet jollain tavalla vesiosuuskuntien toimintaa."

Poropoliisi Hurskainen

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 898
Vs: Terveydenhuollon uudistaminen
Monesti on sanottu että ei sinua kannate mihinkään lähettää, luulet vain jne.. Kunnes on nyrkkiä pitänyt lyödä pöytään ja sanoa että patologilleko tästä sitten? Nuotio on helpompi sammuttaa kuin metsäpalo.

Kun geenitutkimus kehittyy, sukutaustasta riippuu saako enää mitään henkilövakuutuksia. :(

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Terveydenhuollon uudistaminen
Suosikaa yksityistä. Meikä menee arvauskeskukseen vain jos sinne viedään ja en pysty kyydissä vastaan sanomaan...  8)
Nothing is Something Worth Doing

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12178
Vs: Terveydenhuollon uudistaminen
Samasta haarukoinnista (arvailusta) siellä yksityiselläkin on kyse. Lääkärin kyvyt ratkaisevat - ei maksaja tai maksutapa. Jos tuotat esim avomaavihanneksia, valkkaatko, kenelle myyt parhaat  ? Lääkärit myisivät mieluiten vakuutusyhtiöille, mutta liki jokainen kuittaa silti yhteiskunnan suojatyöstä ylipalkan (arvioni 1500-2000 €/kk). Sitten mennään silmät ristissä yksityisvastaanotolle liki työkyvyttömänä.
Mielestäni lääkärin vastaanotto ei ole työsuorite. Kyseessä on vasta asiakkaan tapaaminen. Asiakas odottaa ongelmaansa ratkaisua. Vain *****n ja psykologin tapaaminen yksinään voi olla työsuorite, vaikkei mitään tapahtuisikaan.

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Terveydenhuollon uudistaminen
Terveyttä ei rahalla saa... sanonta joutaa roskakoriin. :(
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12178
Vs: Terveydenhuollon uudistaminen
WatsonHealthcare-sovellus pitäisi saada kännykkään. Videon pointti kohdassa 11-13 min.
http://www.youtube.com/watch?v=JzC8DvP-XJQ&feature=related

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12178
Vs: Terveydenhuollon uudistaminen
Luulosairaat jaetaan nyt 3 ryhmään. Kolottaa, mutta löydökset ovat kutakuinkin sallitussa haarukassa.
http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/yliopistosairaaloihin-tulee-yha-enemman-mysteeripotilaita-6308594

navettapiika

  • Vieras
Vs: Terveydenhuollon uudistaminen
Kävin tänään tyttären viitosluokan terveystarkastuksessa..tai niin kuvittelin... Lääkäri tutki tytön, ilman minun läsnäoloa, kun asiasta ei ollut so***** etukäteen ja sitten  kysyi minulta onko minulla jotain mielenpäällä, ei.. Lähdimme pois.. Oliko tässä mitään hyötyä?? Ei, vain terveydenhuoltolaitoksen tahto tuli täytettyä ja merkintä papereihin.. Tätäkö me ihan oikeasti tarvitsemme?? Tahtoisin oikeasti tietää, montako oikeaa sairautta näissä tarkastuksissa löydetään?? Ei taida olla tilastoja..typerää. >:(

Sepeteus

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37228
Vs: Terveydenhuollon uudistaminen
Kävin tänään tyttären viitosluokan terveystarkastuksessa..tai niin kuvittelin... Lääkäri tutki tytön, ilman minun läsnäoloa, kun asiasta ei ollut so***** etukäteen ja sitten  kysyi minulta onko minulla jotain mielenpäällä, ei.. Lähdimme pois.. Oliko tässä mitään hyötyä?? Ei, vain terveydenhuoltolaitoksen tahto tuli täytettyä ja merkintä papereihin.. Tätäkö me ihan oikeasti tarvitsemme?? Tahtoisin oikeasti tietää, montako oikeaa sairautta näissä tarkastuksissa löydetään?? Ei taida olla tilastoja..typerää. >:(

  Kohta ne antaa sunkii tytölle jo ee pillerit sulta mitään kysymättä. Ongelmat sun pitää kuitenkin kustantaa ;D

Antidesantti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19299
  • Tämän foorumin lukeminen ei tee hyvää älykkyydelle
Vs: Terveydenhuollon uudistaminen
  Kohta ne antaa sunkii tytölle jo ee pillerit sulta mitään kysymättä. Ongelmat sun pitää kuitenkin kustantaa

Onkoos net vävypoijat saanu jo aikhan onkelmia sielä SDPedelän suunnala,,,,,,? Muutaki ku tyhyjennettyjä maitupurkkeja...     ::)
"Lähes kaikki Kuntaliiton vuonna 2007 toteuttamaan kyselytutkimukseen osallistuvat kunnat olivat tukeneet jollain tavalla vesiosuuskuntien toimintaa."

82-90

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4962
  • vasikoita ottoo kualiin
Vs: Terveydenhuollon uudistaminen
Kävin tänään tyttären viitosluokan terveystarkastuksessa..tai niin kuvittelin... Lääkäri tutki tytön, ilman minun läsnäoloa, kun asiasta ei ollut so***** etukäteen ja sitten  kysyi minulta onko minulla jotain mielenpäällä, ei.. Lähdimme pois.. Oliko tässä mitään hyötyä?? Ei, vain terveydenhuoltolaitoksen tahto tuli täytettyä ja merkintä papereihin.. Tätäkö me ihan oikeasti tarvitsemme?? Tahtoisin oikeasti tietää, montako oikeaa sairautta näissä tarkastuksissa löydetään?? Ei taida olla tilastoja..typerää. >:(

  Kohta ne antaa sunkii tytölle jo ee pillerit sulta mitään kysymättä. Ongelmat sun pitää kuitenkin kustantaa ;D

noinko se teillä mäni.  ::)