Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe venäläinen apulanta  (Luettu 15099 kertaa)

lossimono

  • Vieras
venäläinen apulanta
Onko kukaan muu huomannut,että venäläistä apulantaa tarvitsisi laittaa vähemmän hehtaarille kuin yaralaista ,nimittäin kasvustossa on selvä ero venäläisen eduksi,kun kesken lohkoa vaihdoin apulantalaatua, ravinteet lähes samat,kilomäärä/ha samat,ihmetyttää,huijataanko meitä ,testaako kukaan viranomainen lantoja suomessa  >:(

sirkussonni

  • Vieras
Vs: venäläinen apulanta
Eiköhän se selity nopeamman liukenemisen johdosta paremmin näkyvänä. Huomaahan sen jo kylvökoneessa, tahrii ihan eri tavalla kuin jaaran tai basfin lannat. Siitä en sitten mene sanomaan, että kumpi on loppupeleissä parempi, siis viljoille, nurmilla kyllä on nopeampiliukenevat omissa testeissä olleet paljon parempia.
 

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: venäläinen apulanta
Samanlaiset havainnot sirkusonnin kanssa. Tänä keväänä olis kyllä saanu levittää apulannat nurmille paljon myöhempään kuin mitä tuli tehtyä. Epäilen että ei mennyt ihan nappiin kun nurmen kasvu kitui vielä pitkään levityksen jälkeen.

Minä ainakin olen ollut tyytyväinen tuontilannotteiden laatuun ja ominaisuuksiin. Pölyää ehkä jonkin verran enemmän keskipakolevittimessä. Viljalla vaikeampi sanoa onko nopealiukoisuus parempi ominaisuus, mutta karjanlantaa käytettäessä uskois ravinteiden liukenevan kasvien käyttöön sitten syksyllä tästä ihanasta ruskeasta kullasta ;)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: venäläinen apulanta
Luulisi että nopeampiliukoinen myös häviää pellolta nopeammin. Siis vaikka sadekesinä.

Nurmi ja rehuohra varmasti hyötyvät nopeudesta. Apila varmaan kärsii, kauralle ja vehnällä varmaan hitaus olisi parempi.

Pitäisi olla sellainen apulanta, joka liukenee kahdessa vaiheessa  ;D Se olisi vehnälle hyvä, voisi vetää sen 160 kg N kerralla keväällä peltoon.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: venäläinen apulanta
Luulisi että nopeampiliukoinen myös häviää pellolta nopeammin. Siis vaikka sadekesinä.

Tuota minäkin olen miettinyt.
Viljoilla voi olla että jos typpi on nopea liukoista ei kasvi välttämättä pysty käyttämään sitä kaikkea ja se on alttiina huuhtoutumiselle. Sitten voimakkaimman kasvun aikaan ei typpi riitäkkään.  ??? ???

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1569
Vs: venäläinen apulanta
Luulisi että nopeampiliukoinen myös häviää pellolta nopeammin. Siis vaikka sadekesinä.

Tuota minäkin olen miettinyt.
Viljoilla voi olla että jos typpi on nopea liukoista ei kasvi välttämättä pysty käyttämään sitä kaikkea ja se on alttiina huuhtoutumiselle. Sitten voimakkaimman kasvun aikaan ei typpi riitäkkään.  ??? ???

Siksipä on hyvä olla jaettu lannoitus 8) 1. ruiskutuksen yhteydessä lisää voimaa..

Greenpwr

  • Vieras
Vs: venäläinen apulanta
Luulisi että nopeampiliukoinen myös häviää pellolta nopeammin. Siis vaikka sadekesinä.

Nurmi ja rehuohra varmasti hyötyvät nopeudesta. Apila varmaan kärsii, kauralle ja vehnällä varmaan hitaus olisi parempi.

Pitäisi olla sellainen apulanta, joka liukenee kahdessa vaiheessa  ;D Se olisi vehnälle hyvä, voisi vetää sen 160 kg N kerralla keväällä peltoon.

 Eikös säätösalaojituksen yksi puoltoargumentti ollut aikanaan keinotekoinen tulva syksyllä, jolla denitrifikoidaan helppo typpi kasvukauden jälkeen taivaantuulioihin?

kaino kylväjä

  • Vieras
Vs: venäläinen apulanta
Luulisi että nopeampiliukoinen myös häviää pellolta nopeammin. Siis vaikka sadekesinä.

Tuota minäkin olen miettinyt.
Viljoilla voi olla että jos typpi on nopea liukoista ei kasvi välttämättä pysty käyttämään sitä kaikkea ja se on alttiina huuhtoutumiselle. Sitten voimakkaimman kasvun aikaan ei typpi riitäkkään.  ??? ???

Siksipä on hyvä olla jaettu lannoitus 8) 1. ruiskutuksen yhteydessä lisää voimaa..
paljonko uskaltaa laittaa lisää voimaa?

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1569
Vs: venäläinen apulanta
Luulisi että nopeampiliukoinen myös häviää pellolta nopeammin. Siis vaikka sadekesinä.

Tuota minäkin olen miettinyt.
Viljoilla voi olla että jos typpi on nopea liukoista ei kasvi välttämättä pysty käyttämään sitä kaikkea ja se on alttiina huuhtoutumiselle. Sitten voimakkaimman kasvun aikaan ei typpi riitäkkään.  ??? ???

Siksipä on hyvä olla jaettu lannoitus 8) 1. ruiskutuksen yhteydessä lisää voimaa..
paljonko uskaltaa laittaa lisää voimaa?

Typestä 60-70% kylvön yhdeydessä ja loput n. 1 kk päästä T1-ruiskutuksen kera.. siis rakeena ei  liuoksena.. Vehnälle ja syysrypsille NS-lannoitteita, muille välttää salttu tai vastaava..

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: venäläinen apulanta
Vanhaan reppuruiskuun letkut suuttimien tilalle ja siitä ureaa juureen. Ei pala ja liukenee heti.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

rene-rane

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 841
  • Kyllä, Koolla on väliä !
Vs: venäläinen apulanta
viimekeväänä oli venäläistä eikä tule enää sitten niin ei ikinä.  milloin oli pelkkää jauhoa enää täyttövaunun pohjalla, ja kylvökoneessa, eli välillä ihan pölyä, välillä löytyi rautatikkuja ja välillä pikkukivistä nyrkinkokoiseen. joten tosiaan minulle riitti.

nuffieldmaster

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1719
Vs: venäläinen apulanta
Teitkö reklamaation? 

Minulla on belorilta tullut lanta ollut ykkösluokkaista, ja paketointi säänkestävämpi mitä yaralainen.

Empä jaraa osta.
Markkinoiden Wahwimmat Wieska -lumilingot saat Kuuksenvaarasta parhaimpaan hintaan!
040-7306421  SOITA!  https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: venäläinen apulanta
С востока не поднимается больше пользы, чем солнце.................

Eli idästä ei nouse muuta hyvää kun aurinko.............. ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Vs: venäläinen apulanta
Teitkö reklamaation? 

Minulla on belorilta tullut lanta ollut ykkösluokkaista, ja paketointi säänkestävämpi mitä yaralainen.

Empä jaraa osta.
Viimeiset neljä vuotta ollut pääsääntöisesti muiden kuin Yaran lannoitteet käytössä. Tänä vuonna Cemagroa, viime vuonna Raisiota, sitä edellisenä Beloria. Ensimmäisinä vuosina vähän jauhoa seassa, mutta tänä vuonna oli aivan priimaa, ei ensimmiäistäkään kokkaretta. Suosittelen!
Slippin 'n sliding

Klapikauppias

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1349
Vs: venäläinen apulanta
Tänä vuonna oli a-rehun venäläisen seassa kuin  35 sepeliä, kovettunutta ja jauhoa, mutta se tais olla näitten "kotiryssien" vika, eli pakkaajat vaasassa oli kauhoneet vetiseltä lattialta tavarat säkkiin ja pilanneet homman sillä, lisäksi sinne oli uitettu mulla tyhjä olut tuoppi naapuri sai filmivaneeria, mutta seinään sopimattomina paloina. Onneksi ostin tavaran paikalliselta maatalous kauppiaalta, se vaihtoi välittömästi mulle uudet itälannat, jotka oli kuin rypsiä koostumukseltaan todella pientä ja liukasta raetta eikä yhtään paakkuja mukana. A-rehulta ole ootellut jotain kommenttia asiaan, mutta eipä ole kuulunut mitään muuta, kuin lisää tyrkyttivät, mutta niitten toimintaan ei taida enää uskaltaa luottaa.