Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ilmaston tuhoaja No:1 ?  (Luettu 4062 kertaa)

Jätkä

• Vieras
Vs: Ilmaston tuhoaja No:1 ?
Ennen vanhaan, ennen kesämökkiaikakautta, kaupunkilaiset tulivat maatiloille hommiin,heinäntekoon ja perunannostoon, saivat niistä virkistystä ja liikuntaa, pellonpientareella nauttivat emännän tuomat kahvit ja kotikaljat.  Nytpä voitasiiin tehdä näin: Kielletään kesämökit ja otetaan takaisin vanha käytäntö,  kaupunkilaiset maatiloille kesähommiin, ruokapalkalla tietysti, tämä olisi  todellinen WIN-WIN  tilanne kummallekin osapuolelle, kaupunkilaiset saisivat rentoutua ja virkistäytyä maatilojen töissä,  ei menisi rahaa kalliiseen kesämökkiharrastukseen, ja maatilat saisivat helpotusta taloudelliseen ahdinkoon ja suuren tryömäärään ilmaisen työvoiman ansiosta.

Ja syksyllä kaupunkilaiset palaisivat kaupunkeihin levänneinä ja virkeinä.
Ja ilmastokin kiittäisi.

Sinäkin varmaan lähdet lomillasi kaupunkiin ilmaistöihin johonkin tehtaaseen tai vaikkapa vanhustenhoitopaikkaan niin palaisit virkistyneenä ja levänneinä lomaltasi. Jotenkin tuntuu siltä että useimmilla puhuu kateus ja tietämättömyys näissä toisten ihmisten loma asioissa Toisten kyllä kannattaisi pitää muutamanvuoden alan vaihto tai rinnakkaistyö niin tulis vähän realistinen maailmankuva eikä yksin märehtis toisten "hyvin"menevillä asioilla jossain traktorinkopissa tai sontaluukkua katsellen.

Rappa

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
Onhan se periaatteessa vähän hassu ajatus, että yhdellä ihmisellä / perheellä pitää olla kaksi taloa. Ja toista käytetään vain pari kuukautta vuodessa.

Itsellä ei onneksi ole varaa rakennuttaa omaa kesämökkiä, mutta kyllä aina pari viikkoa kesässä tulee vuokralla oltua. Ja on sijaintikin niin sopiva, että sinne pääsee bussilla kulkemaan.

Tuossa eräs naapurin vanhempi pariskunta teki sellaisen tempun, että myi kesämökkinsä kokonaan pois ja hommasi sitten kotiin uudet keittiökalusteet, sohvat, paljut jne. Ei varmaan huono vaihtoehto sekään.

cosmic_cowboy

• Vieras
Saattaa olla, että itsekin osallistun loma-asumiseen. Sukulaisilla on kiikarissa kerrostaloasunto syrjaisestä kuntakeskuksesta, läheltä järveä. Luultavasti käyttöä tulee olemaan kolmen sukupolven voimin ja ehkä paikalliset sukulaisetkin tarvitsevat kämppää jossain välissä.

Itse olen tähyillyt kerrostalokoppia Meri-Porista. Hinnat teollisuusslummin tasolla, tapahtumakaupunki vartin (bussi-)matkan päässä ja melkoinen hiekkaranta vieressä.

EI kiinnosta kesämökin työleiri, eikä hinnat. Em. kopit hintaluokassa alle 30000€.

Sepedeus

• Vieras
Saattaa olla, että itsekin osallistun loma-asumiseen. Sukulaisilla on kiikarissa kerrostaloasunto syrjaisestä kuntakeskuksesta, läheltä järveä. Luultavasti käyttöä tulee olemaan kolmen sukupolven voimin ja ehkä paikalliset sukulaisetkin tarvitsevat kämppää jossain välissä.

Itse olen tähyillyt kerrostalokoppia Meri-Porista. Hinnat teollisuusslummin tasolla, tapahtumakaupunki vartin (bussi-)matkan päässä ja melkoinen hiekkaranta vieressä.

EI kiinnosta kesämökin työleiri, eikä hinnat. Em. kopit hintaluokassa alle 30000€.

Kantsii katsoa vähän yhtiötä jos tuollaisiin koppeihin sotkeutuu. Voi tulla 100000€ putkiremontti eteen.  ;D

Katapultti

• Vieras

Joo, sinne vaan asumaan ns. "White Trash" -väen  keskuuteen..... ;D

cosmic_cowboy

• Vieras

Joo, sinne vaan asumaan ns. "White Trash" -väen  keskuuteen..... ;D

Ei ole mitään ylemmyyskompleksia, eikä varaa valita naapurustoa.

Jätkä

• Vieras

Kantsii katsoa vähän yhtiötä jos tuollaisiin koppeihin sotkeutuu. Voi tulla 100000€ putkiremontti eteen.  ;D

Se vältetään sillä että suurin osa talon asukkaista ovat sen verran vanhoja eläkeläisiä jotka toivovat kuolevansa ennen putkiremppaa. Haittana taas on se ettei muitakaan tärkeitä asioita saa taloyhtiön kokouksessa läpi.

supersammakko

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • You're a slave to money then you die
Mä oon kans aina haaveillut siitä, että kun pääsen joskus vahingossa rikastumaan tällä kauran kasvatuksella niin ostan itselleni kakkosasunnon jonkun kivan kaupungin keskustasta. Siellä olisi aina välillä kiva käydä lomailemassa, rentoutumassa nauttimassa lähistön hyvistä palveluista ja ravintoloista, muuta viihdettä ja kulttuuria unohtamatta.
Nothing is Something Worth Doing

Petri

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Ennen vanhaan, ennen kesämökkiaikakautta, kaupunkilaiset tulivat maatiloille hommiin,heinäntekoon ja perunannostoon, saivat niistä virkistystä ja liikuntaa, pellonpientareella nauttivat emännän tuomat kahvit ja kotikaljat.
Ei tarvita tappipoikia enää... entisen kotipaikan maatalouskaupan kassajonossa jututin huhtikuussa tilallista, joka huokaili ettei pitäisi ryypätä sukulaisten kanssa. Oli luvannut serkun pojalle kesätöitä: "mitä sellaisella voi teettää?". Jos kaataa koneen ojaan, tulee kallis pieti eikä voi koko kesää keksiä haravointi/lapiotöitäkään...

Ala-Pertti

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Mä oon kans aina haaveillut siitä, että kun pääsen joskus vahingossa rikastumaan tällä kauran kasvatuksella niin ostan itselleni kakkosasunnon jonkun kivan kaupungin keskustasta. Siellä olisi aina välillä kiva käydä lomailemassa, rentoutumassa nauttimassa lähistön hyvistä palveluista ja ravintoloista, muuta viihdettä ja kulttuuria unohtamatta.

Mut tartteeko sen lomapaikan olla oma. Vaihtoehtona voisi olla hotelli.
Niitä kun on nykyään jo ympäri maailmaa. Eikä ole niin samaan maisemaan sidottu.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

tr

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Noi mökkiläisethän narisee jo muutaman kympin kiinteistöverostakin. Itte joudun maksamaan sitä yli 6000€ ihan tästä maatilan pihapiiristä. Mökeillä saisi kyllä olla ihan hyvin joku 500€ jotain veroo tai haittamaksua koska ne eivät ole pakollisia elämisen ja toimeentulon kannalta vaan pientä ylellisyyttä. Mutta ei kukaan poliitikko uskalla esittää mitään sinne suuntaan koska se suututtaisi äänestäjiä vähän joka puolueesta.

Katapultti

• Vieras

Mut tartteeko sen lomapaikan olla oma. Vaihtoehtona voisi olla hotelli.
Niitä kun on nykyään jo ympäri maailmaa. Eikä ole niin samaan maisemaan sidottu.

Onpa joskus tullut vietettyä juhannusta Helsingissä, hyvä vaihtokauppa, kaupunkilaiset maalle ja maalainen kaupunkiin. Mukavan rauhallista oli, mutta kuitenkin sen verran väkeä oli jäänyt pääkaupunkiin, että ravintoloissa oli riittävästi porukkaa.