Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Wuhlmaus vs. Grimme pikku käyttöön  (Luettu 13283 kertaa)

JoHaRa

• Vieras
Vs: Wuhlmaus vs. Grimme pikku käyttöön
Sehän on vain alan yleinen käytäntö.Sitä myydään mitä kysytään.

Upeaa ;D

Olen hyvin tyytyväinen että asia paljastui. Työskentelin nääs joskus ajoittain perunan maistajana. Sokkotestissä peruna piti arvioida hyväksi tai huonoksi. Silloin tietyt lajikkeet voittivat toiset hyvinkin selvästi. Nyt kun kaupoista ostelen noita, niin maku on välillä väärä... Olen epäillyt kieleni turtuneen, mutta epäilyni onkin siis turhaa:

Totuus onkin, että välillä pussissa on väärää lajiketta  ;)

Latz

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Taitaa Pito olla "huijatuin" lajike. Se taitaa useimmiten olla Kultaa. Nyt on alkanut näkyä näitä Annabellesta Siikliksi kusetuksia. Tänä vuonna kun Siiklin siemen oli kortilla nähtäneen sekaannuksia enemmänkin.

kuivankesän orava

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
Eikö kaupasta perunoita ostaessa ratkaise pussin värikoodi?

JoHaRa

• Vieras
Taitaa Pito olla "huijatuin" lajike. Se taitaa useimmiten olla Kultaa. Nyt on alkanut näkyä näitä Annabellesta Siikliksi kusetuksia. Tänä vuonna kun Siiklin siemen oli kortilla nähtäneen sekaannuksia enemmänkin.

Varmaan.. Eikö Pito ole helpolla rupinen ja ruma. Maultaan loistava.

Perunat ovat muuttuneet pahemmiksi kun alettiin jalostamaan konekuorintaan sopivia lajikkeita  :-\ Teollisuus on muutenkin vaatinut omaan käyttöönsä paremmin sopivia lajikkeita.

Joskus meillä taisi olla 6 lajiketta viljelyssä omaan syöntiä varten. Ainoastaan Bintje jäi jäljelle, syynä oli just paras maku.

42

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia

Perunat ovat muuttuneet pahemmiksi kun alettiin jalostamaan konekuorintaan sopivia lajikkeita  :-\ Teollisuus on muutenkin vaatinut omaan käyttöönsä paremmin sopivia lajikkeita.

Joskus meillä taisi olla 6 lajiketta viljelyssä omaan syöntiä varten. Ainoastaan Bintje jäi jäljelle, syynä oli just paras maku.
Juu niin onkin, yleensä koijarin autossa on vielä yksi pussi pitoa ollut – ei ole suomipoikakaan ihan ummikko markkinoinnissa?

Syksyllä joharan perunat vie rutto?
   cría cuervos y te sacarán los ojos

FARMARI 15

• Vieras
Kyllä meillä viljellään ihan sitä perunaa minä sitä myydään kauppaankin. Ei meiltä ole koskaan kukaan pitoa kysynyt joten aina on mennyt tärkkitehtaalle.

42

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
100 € per ha maksetaan täälläpäin 75-30 grimmestä vuokraa, joten tuolla hinnalla nostat 6 tonnilla 12 vuotta jos 5 ha per vuosi. Joten minun mielestä vuokra koneella saa paremman koneen ja vähemmän kuluja.
Eipä ole kallista – ja koneen saa kun haluaa ja miten pitkäksi aikaa tahansa, ja kun ha vuokralla on ei joutopäivät haittaa.
   cría cuervos y te sacarán los ojos

FARMARI 15

• Vieras
Ei taida tuplaharsot riittää jos tällä viikolla alkaa nostot. Muovia lisäksi ja onko ollut turpeen seassa juuria tekemässä?
Kyllä on ihan yksi normaali harso, aikainen lajike, sopiva lannoitus ja sadetus riittänyt. Ja pääsiäisen jälkeisenä
viikolla olivat maassa.

JoHaRa

• Vieras

Juu niin onkin, yleensä koijarin autossa on vielä yksi pussi pitoa ollut – ei ole suomipoikakaan ihan ummikko markkinoinnissa?

Syksyllä joharan perunat vie rutto?

Mä olen ulkoistanut koko homman.. Mutta ei vienyt, kunnon mönjää vaan ja monta kertaa

FARMARI 15

• Vieras
Kyllä normaali idätys riitti mutta eipä meidän koneella kovin moni itu kiinnipysynyt. Tänä vuonna tuli 12 ha harson alle ja 13 ha avomaan kesäperunaa.

FARMARI 15

• Vieras
100 € per ha maksetaan täälläpäin 75-30 grimmestä vuokraa, joten tuolla hinnalla nostat 6 tonnilla 12 vuotta jos 5 ha per vuosi. Joten minun mielestä vuokra koneella saa paremman koneen ja vähemmän kuluja.
Eipä ole kallista – ja koneen saa kun haluaa ja miten pitkäksi aikaa hatahansa, ja kun ha vuokralla on ei joutopäivät haittaa.
Ei konetta saa vuokralle kun siksi aikaa kunnes välittäjä saa omasta maasta perunaa yleensä noin kaksi kuukautta. Ja toki ottaahan välittäjä omaankin pussiin osan perunoiden hinnasta joten saatta olla halpa vuokra myös senkin vuoksi.

mixutech

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Solistia, timoa ja ihan oikeeta siikliä. Ja kyllä jo tänä sunnuntaina lähtee ekat kauppaan.

Ensimmäiset perunat vai ensimmäiset siiklit?
Jos nyt jo saatte siikliä, niin hyvin on kasvanut!

Miksi ihmeessä joku myisi Annabelleä siiklinä? Annabelle on ihan helvetin paljon parempi ja monikäyttöisempi peruna!

FARMARI 15

• Vieras
Ensimmäiset perunat jos sais siikliä juhannukseks niin hyvä olis. Ja siikliä arvostetaan enemmän joten siitä saa paremman hinnan vaikka ei se minunkaan mielestä parasta perunaa.

FARMARI 15

• Vieras
Ja minä olen sitä mieltä että grimme on parempi vaikka kalliimpi onkin.

bouli

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Solistia, timoa ja ihan oikeeta siikliä. Ja kyllä jo tänä sunnuntaina lähtee ekat kauppaan.
Miksi ihmeessä joku myisi Annabelleä siiklinä? Annabelle on ihan helvetin paljon parempi ja monikäyttöisempi peruna!

Olisiko niin että Siikli  kun on vanha ja tunnettu, tietyllä tapaa käsitetteeksi muodostunut lajike niin lähes jokainen keskiverto perunan ostaja sen tuntee?

Ts. jos vierekkäin on vakat missä Siikliä ja vaikka juuri Annabelleä niin joku mummo voi todeta että otetaan tuota Siikliä kun se on tuttu ja me on sitä vaarin kanssa tykätty koko ikämme syödä..  ???

Viimeksi muokattu: 07.06.12 - klo:09:38 kirjoittanut bouli