Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Pikkutilan puimuri..  (Luettu 24229 kertaa)

antti-x

  • Vieras
Vs: Pikkutilan puimuri..
Täälläkin ollaan viljan viljelyn suhteen siinä määrin pikkutila hamaan tulevaisuuteen, että nykyinen JD 1158 saa turhan vähän ajoa ja pistetään vaihtoon jos joku järkevän hinnan maksaa.

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Pikkutilan puimuri..
Mulla oli yhden syksyn Sampo 600:sen kaverina puinneissa 1080 Deutz-Fahr, kai se voi kestävää tekniikkaa olla, ainakin vaikuttaa laadukkaasti rakennetulta, mutta on vaan jotenkin kömpelö koppero ajaa Sampoon verrattuna, ja tyhjennys tolkuttoman hidas. Myin sen pois ja jatkoin Sampolla kun sillä vaan puinti on sujuvampaa. Deutzin vitoskone kyllä kehrää erittäin tasaisen eleettömästi ja on ihan riittävästi puhtia tuon kokoiseen koneeseen.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

Fuller

  • Vieras
Vs: Pikkutilan puimuri..
Ainakin aidot M-F puimakoneet 206-506 ja mitä niitä onkaan, kannattaa kiertää kaukaa.

Constantem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 431
Vs: Pikkutilan puimuri..
Näissä puimurikyselyissä aika harva tarjoaa nykyään vaihtoehdoksi JD:tä. Mulla on tilalla uudesta saakka ollut JD 952 vm. 83, jolla on puitu vuosittain vähintään noin 50-60 ha. Alkuaikoina isäukko urakoi parin pienemmän tilan puinnit ja silloin puintiala oli lähemmäs sataa hehtaaria syksyssään. Ainakin mun ja parin naapurin kokemusten perusteella noi 900-sarjan Deeret on vahvoja koneita, mulla ainoa hajonnut osa on tuntimittari, joka on pysähtynyt 1700 tuntiin...

Pari hihnaa olen vuosien saatossa varmuudeksi uusinut, leikkuuterä on vaihdettu ja silppurin terät on käännetty. Ajoin pari syksyä sitten vähän isomman kiven lakoviljassa läpi ja sen jälkeen vaihdoin varstasillan, mutta tuohan on ainoastaan kuskin tyhmyyttä. Nyt kesällä olisi tarkoitus vaihtaa kolakuljettimen vähäsen venyneet ketjut.

Mulla ei ole näillä viljan hinnoilla pienintäkään aikomusta vaihtaa tappuria, mutta ehkä muutamien vuosien päästä kiinnostaisi tuollainen JD 1052/1055, joita myydään jo verollisena viiteentoista tonniin. Jonnikkaa ei löydy kovinkaan paljon vaihtopihoilta, koska isännät eivät halua luopua asiallisista koneistaan.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52022
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Pikkutilan puimuri..
Näissä puimurikyselyissä aika harva tarjoaa nykyään vaihtoehdoksi JD:tä. Mulla on tilalla uudesta saakka ollut JD 952 vm. 83, jolla on puitu vuosittain vähintään noin 50-60 ha. Alkuaikoina isäukko urakoi parin pienemmän tilan puinnit ja silloin puintiala oli lähemmäs sataa hehtaaria syksyssään. Ainakin mun ja parin naapurin kokemusten perusteella noi 900-sarjan Deeret on vahvoja koneita, mulla ainoa hajonnut osa on tuntimittari, joka on pysähtynyt 1700 tuntiin...

Pari hihnaa olen vuosien saatossa varmuudeksi uusinut, leikkuuterä on vaihdettu ja silppurin terät on käännetty. Ajoin pari syksyä sitten vähän isomman kiven lakoviljassa läpi ja sen jälkeen vaihdoin varstasillan, mutta tuohan on ainoastaan kuskin tyhmyyttä. Nyt kesällä olisi tarkoitus vaihtaa kolakuljettimen vähäsen venyneet ketjut.

Mulla ei ole näillä viljan hinnoilla pienintäkään aikomusta vaihtaa tappuria, mutta ehkä muutamien vuosien päästä kiinnostaisi tuollainen JD 1052/1055, joita myydään jo verollisena viiteentoista tonniin. Jonnikkaa ei löydy kovinkaan paljon vaihtopihoilta, koska isännät eivät halua luopua asiallisista koneistaan.
Piiiiitkän sarjan Agrirahoitus........... ::)
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Greenpwr

  • Vieras
Vs: Pikkutilan puimuri..
Näissä puimurikyselyissä aika harva tarjoaa nykyään vaihtoehdoksi JD:tä. Mulla on tilalla uudesta saakka ollut JD 952 vm. 83, jolla on puitu vuosittain vähintään noin 50-60 ha. Alkuaikoina isäukko urakoi parin pienemmän tilan puinnit ja silloin puintiala oli lähemmäs sataa hehtaaria syksyssään. Ainakin mun ja parin naapurin kokemusten perusteella noi 900-sarjan Deeret on vahvoja koneita, mulla ainoa hajonnut osa on tuntimittari, joka on pysähtynyt 1700 tuntiin...

Pari hihnaa olen vuosien saatossa varmuudeksi uusinut, leikkuuterä on vaihdettu ja silppurin terät on käännetty. Ajoin pari syksyä sitten vähän isomman kiven lakoviljassa läpi ja sen jälkeen vaihdoin varstasillan, mutta tuohan on ainoastaan kuskin tyhmyyttä. Nyt kesällä olisi tarkoitus vaihtaa kolakuljettimen vähäsen venyneet ketjut.

Mulla ei ole näillä viljan hinnoilla pienintäkään aikomusta vaihtaa tappuria, mutta ehkä muutamien vuosien päästä kiinnostaisi tuollainen JD 1052/1055, joita myydään jo verollisena viiteentoista tonniin. Jonnikkaa ei löydy kovinkaan paljon vaihtopihoilta, koska isännät eivät halua luopua asiallisista koneistaan.

 Pikkusen enempi on meijän päristintä parsittu, 2700h. Agri prookerilla varmistivat seulan mitat hyvinkin tarkkaan, kun viimeaikoina kysyntä 1042:een ollut hiljaisempaa.

Constantem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 431
Vs: Pikkutilan puimuri..

Piiiiitkän sarjan Agrirahoitus........... ::)

 :) No juu, toisaalta noi vanhemmat on lähinnä Laborin/Tukon/Agritekin maahantuomia vehkeitä.

Oon joskus miettinyt, että ainakin täällä meidän kylillä on joskus 70-80-luvulla ollut tehokas Laborin piirimyyjä, kun melkein joka talossa on ollut joskus Jontikan puimuri. 90-luvulla tositäppärit vaihtoivat JD:t Claasiin tai NH:iin. Sampoa, Massikkaa ja Deutzia on täällä meilläpäin myyty jostakin syystä tosi vähän. (Liekö syynä entisaikojen juurikastilit, joilla hankittiin vähän kalliimpaa Saksalaista rautaa.)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52022
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Pikkutilan puimuri..

Piiiiitkän sarjan Agrirahoitus........... ::)

 :) No juu, toisaalta noi vanhemmat on lähinnä Laborin/Tukon/Agritekin maahantuomia vehkeitä.

Oon joskus miettinyt, että ainakin täällä meidän kylillä on joskus 70-80-luvulla ollut tehokas Laborin piirimyyjä, kun melkein joka talossa on ollut joskus Jontikan puimuri. 90-luvulla tositäppärit vaihtoivat JD:t Claasiin tai NH:iin. Sampoa, Massikkaa ja Deutzia on täällä meilläpäin myyty jostakin syystä tosi vähän. (Liekö syynä entisaikojen juurikastilit, joilla hankittiin vähän kalliimpaa Saksalaista rautaa.)

Onneks et maininnu pottufarmareista, olis ollu lauantai-ilta pilalla ja reglonet tuulenhalkojassa......... ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Pikkutilan puimuri..
Näissä puimurikyselyissä aika harva tarjoaa nykyään vaihtoehdoksi JD:tä. Mulla on tilalla uudesta saakka ollut JD 952 vm. 83, jolla on puitu vuosittain vähintään noin 50-60 ha. Alkuaikoina isäukko urakoi parin pienemmän tilan puinnit ja silloin puintiala oli lähemmäs sataa hehtaaria syksyssään. Ainakin mun ja parin naapurin kokemusten perusteella noi 900-sarjan Deeret on vahvoja koneita, mulla ainoa hajonnut osa on tuntimittari, joka on pysähtynyt 1700 tuntiin...

Pari hihnaa olen vuosien saatossa varmuudeksi uusinut, leikkuuterä on vaihdettu ja silppurin terät on käännetty. Ajoin pari syksyä sitten vähän isomman kiven lakoviljassa läpi ja sen jälkeen vaihdoin varstasillan, mutta tuohan on ainoastaan kuskin tyhmyyttä. Nyt kesällä olisi tarkoitus vaihtaa kolakuljettimen vähäsen venyneet ketjut.

Mulla ei ole näillä viljan hinnoilla pienintäkään aikomusta vaihtaa tappuria, mutta ehkä muutamien vuosien päästä kiinnostaisi tuollainen JD 1052/1055, joita myydään jo verollisena viiteentoista tonniin. Jonnikkaa ei löydy kovinkaan paljon vaihtopihoilta, koska isännät eivät halua luopua asiallisista koneistaan.

Akselit katkee ennenkuin vekselit lankee...

Fuller

  • Vieras
Vs: Pikkutilan puimuri..
Samoin, todella vahvaa Laborin aluetta tämäkin aikoinaan oli,varsinkin 60-70 luvulla. Volvo BM oli traktorina tiloilla jotka suht.vauraita. Claas puimurimerkkinä vanha,pienemmillä tiloilla Volvo BM. "Teerinki" ei oikein tehnyt kauppaa koska silloinen piirimyyjä keskittyi päivittäistavaroihin.
Jotkut vieläkin sanovat nykyistä Agritekin piirimyyjää Laborin liikkeeksi,ilmeisesti johtuu siitä että Agritekin aloittaessa heillä oli myynnissä JF koneet 8)

Red Bull

  • Vieras
Vs: Pikkutilan puimuri..
Kuinkahan hyvin tollasella kuningas Claysonilla pääsee pehmeässä kun 8030 painaa liki 7 tonnia  ::) Entäs 33.60 Deutz-Fahr mahtaakohan pysyä läjässä. Muita varteenotettavia koneita, budjetti mahdollisimman kevyt, puintialaa 30-40 ha. Urakoitsijoita ei tahdo olla, eikä niitä tohdi rapamaille päästää.. Kotimaisella pellinrämistimellä puidessa syksyn tunnit ei riitä remontteihin..

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4414
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Pikkutilan puimuri..
Kuinkahan hyvin tollasella kuningas Claysonilla pääsee pehmeässä kun 8030 painaa liki 7 tonnia  ::)

Toistaiseksi on pärjätty - meillä siinä on isommat ja leveämmät pyörät valittu jo uutena. Valitettavasti en muista millejä, mutta huomattavasti suuremmat ne ovat kuin vakiot. Meillä ei kyllä ole mitään erityisen ongelmallisia maitakaan, suot kantaa mutta siinä saven ja mullan välimaastossa on joskus sotkemista. Vetoakseleitakaan ei ole vielä saatu pätkiksi, kop kop kop....

Pöydän kulma on korkeamman rengastuksen vuoksi muuttunut hitusen huonommaksi lakopuintia ajatellen, mutta ei niin paljoa että asialle viitsisi jotain tehdä. Lakoakaan kun ei muutamaan edelliseen vuoteen ole juuri tarvinnut ihailla, lähinnä vain niitä metrin syvyisiä kuivuushalkemia.

Reino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 581
  • Hämeen hitain.
Vs: Pikkutilan puimuri..
Mistä se sampo sitä oljyä vuotaa?