Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe vaaralliset sonnit ???!!!  (Luettu 17455 kertaa)

Jalo

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 183
Vs: vaaralliset sonnit ???!!!
Vähänkään isompi sonni on aina enemmän tai vähemmän vaarallinen ja kesy sonni ihan erityisen vaarallinen.  Hieman on kylmännyt kun seuraa kuinka joillain tiloilla astutussonneihin suhtaudutaan vähän kuin lemmikeihin, sonni ei tarvitse kuin sekunnin murto- osan tehdäkseen todella pahaa jälkeä.
Ja sonni, kesykin, voi "virittyä" puskemaan tai hyökkäämään jostain ihan satunnaisesta häiriöstä jota ei välttämättä pysty ennakoimaan.

Ihan uran alussa tuli kasvatettua puolenkymmentä vuotta vältysvasikoita lihaksi, edellisen sukupolven ohje sonnien kanssa toimimiseen oli ettei sonnia saa pelätä yhtään, mutta silti sitä pitää varoa ihan koko ajan. 

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8696
  • Don't dream your life, live your dreams.
Vs: vaaralliset sonnit ???!!!
Vähänkään isompi sonni on aina enemmän tai vähemmän vaarallinen ja kesy sonni ihan erityisen vaarallinen.  Hieman on kylmännyt kun seuraa kuinka joillain tiloilla astutussonneihin suhtaudutaan vähän kuin lemmikeihin, sonni ei tarvitse kuin sekunnin murto- osan tehdäkseen todella pahaa jälkeä.
Ja sonni, kesykin, voi "virittyä" puskemaan tai hyökkäämään jostain ihan satunnaisesta häiriöstä jota ei välttämättä pysty ennakoimaan.

Ihan uran alussa tuli kasvatettua puolenkymmentä vuotta vältysvasikoita lihaksi, edellisen sukupolven ohje sonnien kanssa toimimiseen oli ettei sonnia saa pelätä yhtään, mutta silti sitä pitää varoa ihan koko ajan.

Liian kesy sonni on tosiaan se vaarallisin. Sellainen pienestä asti lellitty ja rapsuteltu, myöhemmin tonnin painava "sylikoira" kun tuppaa hyppäämään polvelle, niin siitä on leikki kaukana.
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: vaaralliset sonnit ???!!!
On ihan terveellistä kunnioittaa sonneja....yksi pään heilautus, niin ihminen on tohjona.

Olettekos te muut huomanneet, että sonnin luonne muuttuu, kun se pääsee siitossonnin hommiin? Itse olen huomannut, että lihasonnit ovat alistuvaisempia. Kun tilalle sitten tulee siitossonni ("neitsyt"), se on ihan lällykkä, mutta astumiskauden jälkeen sen itsetunto ja ego on kasvanut roimasti ja jotkut yksilöt rupeavat haastamaan ihmistäkin. Ei toki kaikki...jotkut pysyvät yhtä ystävällisinä kuin ennen astumisiakin. Meillä vähänkään hoitajiansa kohtaan agressiota osoittavat sonnit, myös siitossonnit, päätyvät mahdollisimman nopeasti teurastamolle.

Itselläni on siis emotila ja sonnit kasvatetaan itse loppuun. Erityisiä ongelmia ei ole sonnienkaan kanssa ollut. Yksi siitossonni tuli kohti (ei fyysistä kontaktia...pääsin turvaan :) ) ja se lähti saman tien vihreämmille niityille...ei tullut ikävä sitä otusta! >:(

Uhittelevalle sonnille pitää näyttää jo nuorena, että ihminen on johtaja, eläin haistaa jos pelkäät. Jos väistät tai lähdet karkuun sonnin uhitellessa niin takuuvarmasti saat juosta karkuun sitä AINA sen jälkeen. En missään nimessä kannata minkäänlaista väkivaltaa eläinten käsittelyssä, mutta tuossa tilanteessa on ihmisen näytettävä kaapin paikka. Tätä ei virallisesti saa sanoa ääneen, mutta näin on.
Tuosta on minulla huonoja kokemuksia :(   Nykyiselle siitossonnille kaapin paikkaa näyttäessä kättä piree astalo täytyisi olla haulikko :o :o
No nyt se poistoa odottanut siitossonni on telonut jalkansa.   Taitaa saadakin haulikosta, pitää tehdä pakastukseen tilaa :'( :'(
   Tervepäinen eläin kyllä pyrkii väistämään ihmistä ja oikein houkutellen saa lopulta uteliaisuus voiton ja voi käydä varovasti nuuhkaisuetäisyydellä, sitten taas perääntyy.     Jos eläin on arvaamaton niin on ihan sama onko aseena mustekynä vai vesijohtoputki.   Meillä teuraskasvatuksessa olleet sonnit muuten pelkäsi valkoista paperia ihan hassusti, sitä kun vei kohden niin melkein juoksi pitkin seiniä eläimet :o

JoHaRa

  • Vieras
Vs: vaaralliset sonnit ???!!!
Meille tuli huutokaupan outlet-myynnistä "luonnevikainen" sonnipoika.

Liian kiltti tuntuu olevan.

Guarter

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1882
Vs: vaaralliset sonnit ???!!!
Koulutettu eläin on sellainen, joka luottaa ja kunnioittaa hoitajaansa, siitossonnikin.

Elikkäs kun sille "kuiskaillaan" tuleppas tänne se tulee ja kun "kuiskaillaan" meneppäs pois se menee  ;D  Koulutuksen käynyt sonni on turvallisempi, vaikka ei varma kuitenkaan. Siksi siitossonneja pitäisi käsitellä paljon, käskeä ja kiittää ja olla huolellinen aina vaan.

 

Lese

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 525
  • Proud to be a REDNECK
Vs: vaaralliset sonnit ???!!!
Lainaus käyttäjältä: jps
*** Siis meinaatko että hullulle pitää takoa järkeä päähän? Tuohan saattaa toimia jos kyseessä on vain joku angstinen teini, tosi hullulle ei auta kuin Vihtavuori. Toisaalta tuolla uhoamisella kyllä saattaa synnyttää monta muuta hullua, jotka oikeasti ovat vain hieman arempia kuin muut. Ei mulla luonto ja hulluus lopu, mutta massa loppuu. Sata kiloa on loppujen lopuksi tosi köykäinen paino kun ruvetaan tosissaan hippasille karsinassa.

Sitä mä kyllä ihailen, että joillakin on niin kova ammattitaito, että ne osaa parilla lauseella kertoa miten sonnien kanssa tulee toimia. Itse olen vasta neljäkymmentävuotta ollut tekemisissä sonnien kanssa, enkä vieläkään osaa antaa pätevää yleisneuvoa niiden käsittelyyn (viissiin vähä tyhmä).

Sen olen kylläkin nähnyt, miten lähes koko ikänsä sonneja käsitelleestä "maatiaiskarjusta" tulee muutamassa sekunnissa tuskissaan kierivä "sontakasa". Siinä kun ensihoitajien kanssa antaa lisää morfiinia pelastuskopteria odotellessa, ei tule enää mieleenkään neuvoa kenellekään miten olisi pitänyt toimia.

 Uhotaan nyt kuitenkin lopuksi, tällä hetkellä olen laumassa sellainen kurko, että kuljen päivittäin sonnien joukossa. Ihan missä laumassa vaan ja milloin vaan, eikä kukaan edes yritä tulla uhittelemaan.
Valitettavasti se ei kuitenkaan johdu omasta ylivertaisesta habituksesta, vaan siitä että mukana kulkee uskollisena aseenkantaja Sao Miguelinfila, joka on valmis puolustamaan isäntäänsä viimeiseen hengen vetoon. Sitä uskollisuutta ei vielä kukaan ole edes yrittänyt tosissaan testata.


Joo ei herneitä sieraimiin. Uskon, että noi maitorotuluupäät on hulluja. Pisteet sille joka viitsii niitten kanssa tapella.

Miks Vesa myy ja te ette?

jeep

  • Vieras

Viimeksi muokattu: 23.05.12 - klo:15:34 kirjoittanut jeep

jps

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 807
Vs: vaaralliset sonnit ???!!!


EIkös tuo jolla on vaikea nimi, tule karmeaan rapinkiin liejuisessa tarhassa? Ettei ainakaan viereen maate yöksi. Meidän isä pelkäsi koiria niin, että olisi ollut toisesta päästä yksi apuri vähemmän.

Tuleehan se syksyllä ja keväällä, pari kertaa olen joutunut pesemään navetan suihkussa koko otuksen, kun ainut puhdas paikka on ollut kieli.
Meillä on sellanen soppari, että niin kauan kuin mä en änkee sen kämppään niin se ei tule mun kämppään. Sillä on navetan oven vieressä oma lämmitetty kaksio, josta nappaan sen aina mukaan. Se vastaavasti nappaa sitten jos joku ei toivottu pyrkii navetalle.

lavali

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1777
Vs: vaaralliset sonnit ???!!!
Eivät kuulemma saa mennä laitumellekaan jos siellä on sonni, voihan se vähän olla turhan jännää hommaa joskus isännällekin

Sama ohje pitäisi antaa myös tarkastajille  ;D Vai onko tarkastajan henki halvempi kuin lomittajan  ???

Tarkastaja pistää isännän tekemään sen likaisen tyän:s

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: vaaralliset sonnit ???!!!
Eivät kuulemma saa mennä laitumellekaan jos siellä on sonni, voihan se vähän olla turhan jännää hommaa joskus isännällekin

Sama ohje pitäisi antaa myös tarkastajille  ;D Vai onko tarkastajan henki halvempi kuin lomittajan  ???

Tarkastaja pistää isännän tekemään sen likaisen tyän:s
Ymmärsin että tarkastaja ei voi käskeä isännän tehdä sellaista mitä ei itsekään uskalla :-\    Viime tarkastuksessa hiukan käskettiin minun varoa kun yritin jotain korvanumeroa lukea :-[

möllikkä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 167
Vs: vaaralliset sonnit ???!!!
Erään kirkon ovien yläpuolella lukee "Herran pelko on viisauden alku". Olisikos "Kunnioita sonniasi, säästä henkesi" sopiva käännös pihaton seinälle?

Lissu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 121
Vs: vaaralliset sonnit ???!!!
Mistä johtuu, että siitossonni tultuaan kaksivuotiaaksi, muuttuu pedoksi, vaikka on vielä toisella vuodella ihan mussukka? Minulla on ollut yhtäjaksoisesti 14 siitossonnia, jotka ostan 2 kuisena. 14,sta ainakin 10 on muuttunut todella pahasti. Nykyinenkin lehmien kanssa kulkeva sonni tuli päälle ja oli tappaa, jos ei kukaan olisi tullut väliin. Koiria uskovat hyvin. Yksi pysyi koko ajan leppoisana ja sitä pidettiinkin sitten vuosi pitempään, kun oli myös jalostuksellisesti parhain sonni, mitä on ollut. Pyritään siihen, etteivät eri-ikäiset sonnit näkisi toisiaan. Osasyynä voi olla, että tähän aikaan vuodesta alkaa olla kaikki lehmät kantavia, kun ovat maaliskuusta lähtien käyneet ulkona sonnin kanssa päivitäin. Kiimatilannehan on ilmanmuuta herkkä, siihen väliin ei ihmistä tarvita. ::)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: vaaralliset sonnit ???!!!
Mistä johtuu, että siitossonni tultuaan kaksivuotiaaksi, muuttuu pedoksi, vaikka on vielä toisella vuodella ihan mussukka? Minulla on ollut yhtäjaksoisesti 14 siitossonnia, jotka ostan 2 kuisena. 14,sta ainakin 10 on muuttunut todella pahasti. Nykyinenkin lehmien kanssa kulkeva sonni tuli päälle ja oli tappaa, jos ei kukaan olisi tullut väliin. Koiria uskovat hyvin. Yksi pysyi koko ajan leppoisana ja sitä pidettiinkin sitten vuosi pitempään, kun oli myös jalostuksellisesti parhain sonni, mitä on ollut. Pyritään siihen, etteivät eri-ikäiset sonnit näkisi toisiaan. Osasyynä voi olla, että tähän aikaan vuodesta alkaa olla kaikki lehmät kantavia, kun ovat maaliskuusta lähtien käyneet ulkona sonnin kanssa päivitäin. Kiimatilannehan on ilmanmuuta herkkä, siihen väliin ei ihmistä tarvita. ::)

Tyypillistä.. tuo vaiva häviää vähän myöhemmin...

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: vaaralliset sonnit ???!!!
Mistä johtuu, että siitossonni tultuaan kaksivuotiaaksi, muuttuu pedoksi, vaikka on vielä toisella vuodella ihan mussukka? Minulla on ollut yhtäjaksoisesti 14 siitossonnia, jotka ostan 2 kuisena. 14,sta ainakin 10 on muuttunut todella pahasti. Nykyinenkin lehmien kanssa kulkeva sonni tuli päälle ja oli tappaa, jos ei kukaan olisi tullut väliin. Koiria uskovat hyvin. Yksi pysyi koko ajan leppoisana ja sitä pidettiinkin sitten vuosi pitempään, kun oli myös jalostuksellisesti parhain sonni, mitä on ollut. Pyritään siihen, etteivät eri-ikäiset sonnit näkisi toisiaan. Osasyynä voi olla, että tähän aikaan vuodesta alkaa olla kaikki lehmät kantavia, kun ovat maaliskuusta lähtien käyneet ulkona sonnin kanssa päivitäin. Kiimatilannehan on ilmanmuuta herkkä, siihen väliin ei ihmistä tarvita. ::)

Minkä rotuinen? Eipä ole tuommosta muutosta yhdellekään sonnilla havainnut.

molymatti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 295
Vs: vaaralliset sonnit ???!!!
Mistä johtuu, että siitossonni tultuaan kaksivuotiaaksi, muuttuu pedoksi, vaikka on vielä toisella vuodella ihan mussukka? Minulla on ollut yhtäjaksoisesti 14 siitossonnia, jotka ostan 2 kuisena. 14,sta ainakin 10 on muuttunut todella pahasti. Nykyinenkin lehmien kanssa kulkeva sonni tuli päälle ja oli tappaa, jos ei kukaan olisi tullut väliin. Koiria uskovat hyvin. Yksi pysyi koko ajan leppoisana ja sitä pidettiinkin sitten vuosi pitempään, kun oli myös jalostuksellisesti parhain sonni, mitä on ollut. Pyritään siihen, etteivät eri-ikäiset sonnit näkisi toisiaan. Osasyynä voi olla, että tähän aikaan vuodesta alkaa olla kaikki lehmät kantavia, kun ovat maaliskuusta lähtien käyneet ulkona sonnin kanssa päivitäin. Kiimatilannehan on ilmanmuuta herkkä, siihen väliin ei ihmistä tarvita. ::)

Tuleeko ne kaikkien päälle vai vain sinun? Ethän vain "pelkää" sonnia? Tuleeko se päälle jos vaikka nostat kädet pystyyn tms?
 Meilläkin toinen siitossonni emännälle tuhisee 
kun tämä selvästi pelkää sitä ja myös näyttää sen mutta minä olen sen kanssa pärjännyt ihan hyvin....Meillä tosin ei ole kerennyt noin montaa sonnia vielä olla...