Mulla on 6-v holstein-siitossonni lehmien sairas-/poikimaosastolla. Lauhkea kuin mikä, ei tartte olla huolissaan, että pahuutta tekisi. Jos tarve vaatii, pistää päänsä ruokintapöydän lukkoaitaan, että saan siitä sitten kiinni. Työnsä hoitaa mallikkaasti ja tuloksekkaasti, joten en ole nähnyt syytä vaihtaakkaan. Iso koko (säkäkorkeus 180cm) vaan tahtoo joitakuita hieman pelottaa, mutta ovat sitten huomanneet, että kilttihän se navetan isäntä onkin!
Edellinen atustapa on niin vaarallinen että oikein hirvittää. Sonni on aina ja ihan jokakerta vaarallinen. Se että se ei ikinä mitään tee ei tarkoita sitä että sonni voi pimahtaa jos esimerkiksi kännykkä soi taskussa tai rehuauto saapuu pihaan tai hävittäjä lentää yli tai ihan mitä vaan. Silloin pitää aina olla valmmiina ajatus miten pääsee pois karsinasta ja mihin menee jos sonni pistää esimerkiksi niskapuomin kappaleiksi ja tulee perässä.
Jep jep... Onneks ei oo vielä tuota "ihan mitä vaan" sattunu, vaikka eipä tuo meidän poju olis siitäkään moksiskaan... Ihan puhetta uskoo, kun sanoo, et siirry! Eikä vielä oo tullu tilannetta että se olis mun nenille alkanu hyppimään, vaikka olisinkin "hoidon" vieny työn alta pois...
Toki oon tuuraajille/harjureille ohjeistanu, että eivät käännä selkäänsä sonnille, sillä mistä sen varmuudella tietää miten se vieraisiin suhtautuu. Mut näkyy tyttöjä tottelevan siinä kun minuakin.
^Yhden sonnin kokemus?
Kokeilepa sellaista, että laitat ruokintahäkkiin paalin, ryhmässä jossa on sonni tai useampikin ja irroitat verkon ja sanot et "siirry" samaa voi kokeilla kuivikepaalinkin kanssa
No nyt ei ole kuin 2 lypsyrotuista siitossonnia, parhaimillaan oli 4 yhtäaikaa töissä, eri laumoissa. Emoilla on myös ollu sonnit, anguksia ja nekin oli semmosia, et lapsetkin uskalti laitumella käydä niitä taputtelemassa... Ennemmin perääntyivät kuin olisivat yrittäneetkään päälle tms.
Kaikki nää sonnit on kyllä ollut ääniohjattavia, ei noitten kanssa ole ollut ongelmia. Enpä semmosta, jota pitää pelätä, siitossonnina käyttäskään...
Toissa talven ruokin hieholaumaa ulos, joukossa reilu vuosikas holskusonni. Sai siinä ottaa paaleista rauhassa muovit ja verkotkin pois, ei ollu pojasta harmia.
Kouluttaahhan ne pojat pitää, jotta tietävät, kuka talossa määrää. Ei sopis mulle, että navetassa olis sonni, jota sais karsinassa juosta karkuun. Jos johtajuusasemasta tulee joskus epäselvyyttä, ja pojan se täytyy kyseenalaistaa, Sallisen auto on hyvin nopeasti pihassa, jos asia ei mene hälle ymmärrykseen.