Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Heinänsiemenen kylvö?  (Luettu 19656 kertaa)

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Heinänsiemenen kylvö?
Mitenkäs sarkapellolla onnistuu ristiin ajaminen :o 25 metriä leveillä saroilla kiva ajella siksakkia ;D

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Heinänsiemenen kylvö?
Mitenkäs sarkapellolla onnistuu ristiin ajaminen :o 25 metriä leveillä saroilla kiva ajella siksakkia ;D

Kylvää kuusia tai koivuja, ei ole niin tarkkaa  ;D

1969

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 91
Vs: Heinänsiemenen kylvö?
Tyynellä timotei ehkä 8m apila yli 10 m natat 2m. Pari ha viimekeväänä kylvin amazonella. 8m välein ja ristiin.
minkälaisella luukun ja siiven asennolla timoteita kylvät?

leku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 77
Vs: Heinänsiemenen kylvö?
mulla menee kaikki tiven pneumasta läpi, 18 m tasaisesti

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Heinänsiemenen kylvö?
Oon miettinyt että olis edullinen ja monikäyttöinen kones jos tämmöisestä esim. http://www.mascus.fi/maatalous/kaytetyt-jyrat-maanmuokkaus/he-va-tip-roller-6-30-crosskillring-planka/dgchdede.html ja siihen naittaisi edellä esiintyneen pneumaattisen kylvökoneen. Toimis suurin piirtein samalla lailla kun kivipekan ja dalbon/hevan nurmikoneet ja toimis hyvin muokkauskoneenakin kynnön jälkeen... Varsinkin eloperäisillä mailla tiivistäis hyvin pintamaata. Useamman talon tehokas kimppakone ja hintaa jäis reilusti alle 10 k€. Mulla ei sinänsä ole tuollaiselle tarvetta, mutta jos joku tulis yhdessä mukaan niin heti olisin kiinnostunut.

Edit: Näytti olevankin jo valmiiksi kylvökone tuossa hevan jyrän päällä :D

Viimeksi muokattu: 14.05.12 - klo:19:35 kirjoittanut arzyboy

Topias Funke

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 841
  • aSiantuntija
Vs: Heinänsiemenen kylvö?
Tyynellä timotei ehkä 8m apila yli 10 m natat 2m. Pari ha viimekeväänä kylvin amazonella. 8m välein ja ristiin.
minkälaisella luukun ja siiven asennolla timoteita kylvät?

Siivet tais viimeks olla maksimilevitysasennossa ja ja ja se timotei nata apila siemen sotku oli vähä epäkuranttia ni se luukku oli aika auki ja siementä meni 40-50 kg/ha...  8)

Ei kai sen normaali siemenmääriin ja ristiin ajoot tarvii sen luukun olla vitosellakaan.
aSiantuntija lausuntoja maksusta.

kujala

  • Vieras
Vs: Heinänsiemenen kylvö?
Mitenkäs sarkapellolla onnistuu ristiin ajaminen :o 25 metriä leveillä saroilla kiva ajella siksakkia ;D
25 metrin levyinen kappale on jo peruslohko, sarka on 8-10 metriä leveä.

Itse aiheesta, kaveri kertoi tekevänsä paikkauskylvöt 'naturkommareitten veivattavalla rukousmyllyllä' ja olevansa varsin tyytyväinen, suorastaan yllättynyt lopputuloksesta.

Repesin.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5274
Vs: Heinänsiemenen kylvö?
Itse aiheesta, kaveri kertoi tekevänsä paikkauskylvöt 'naturkommareitten veivattavalla rukousmyllyllä' ja olevansa varsin tyytyväinen, suorastaan yllättynyt lopputuloksesta.
No meillä veivataan myös 10-20 ha vuosittain tuolla. Pari päivää. Tänään ollaan taas menossa. Eikä ole pakko rukoillakaan, jos ei tahdo...

Petri

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Heinänsiemenen kylvö?
Itse aiheesta, kaveri kertoi tekevänsä paikkauskylvöt 'naturkommareitten veivattavalla rukousmyllyllä' ja olevansa varsin tyytyväinen, suorastaan yllättynyt lopputuloksesta.
No meillä veivataan myös 10-20 ha vuosittain tuolla. Pari päivää. Tänään ollaan taas menossa. Eikä ole pakko rukoillakaan, jos ei tahdo...

Petri

Itse olen kylvänyt ja tulen varmaan kylvämäänkin veivattavalla keskipakolevittimellä. Ja ihka aidolla amerikkalaisella... muistaakseni ::).. ajalta, jolloin kyseinen härveli on ihan käypää ja uudenaikaista teknologiaa. Oikeasti ihan toiviva laite. Ja pääsee vähemmällä pikkujutuissa kuin oikean kylvökoneen peräänottaminen, kiertokoe ja putsaaminen teettää vaivaa. Se on sitten eri juttu jos kyvää Topiaksen tapaa siementä vähän reilummin

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Heinänsiemenen kylvö?
Itse aiheesta, kaveri kertoi tekevänsä paikkauskylvöt 'naturkommareitten veivattavalla rukousmyllyllä' ja olevansa varsin tyytyväinen, suorastaan yllättynyt lopputuloksesta.
No meillä veivataan myös 10-20 ha vuosittain tuolla. Pari päivää. Tänään ollaan taas menossa. Eikä ole pakko rukoillakaan, jos ei tahdo...

Petri

20ha rukousmyllyllä??? :o :o

Joku viitseliäisyyspalkinto valtion toimesta pitäs myöntää. :o
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Heinänsiemenen kylvö?
Itse aiheesta, kaveri kertoi tekevänsä paikkauskylvöt 'naturkommareitten veivattavalla rukousmyllyllä' ja olevansa varsin tyytyväinen, suorastaan yllättynyt lopputuloksesta.
No meillä veivataan myös 10-20 ha vuosittain tuolla. Pari päivää. Tänään ollaan taas menossa. Eikä ole pakko rukoillakaan, jos ei tahdo...

Petri

20ha rukousmyllyllä??? :o :o

Joku viitseliäisyyspalkinto valtion toimesta pitäs myöntää. :o

Menee "pari päivää"... Sama aika menisi jos lahnaisi nuo pellot jollain 2,5 metrisellä laatikolla  ;)

maurij

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 86
Vs: Heinänsiemenen kylvö?
Savenmaan mönkijäviska on ollu simultan perässä ja mönkijän keulalla. Hyvin on onnistunut, mutta säätöjen hakeminen vaatii jonkinverran pinnaa. Investointina aika vaatimaton.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5274
Vs: Heinänsiemenen kylvö?
Itse aiheesta, kaveri kertoi tekevänsä paikkauskylvöt 'naturkommareitten veivattavalla rukousmyllyllä' ja olevansa varsin tyytyväinen, suorastaan yllättynyt lopputuloksesta.
No meillä veivataan myös 10-20 ha vuosittain tuolla. Pari päivää. Tänään ollaan taas menossa. Eikä ole pakko rukoillakaan, jos ei tahdo...

Petri

20ha rukousmyllyllä??? :o :o

Joku viitseliäisyyspalkinto valtion toimesta pitäs myöntää. :o

Menee "pari päivää"... Sama aika menisi jos lahnaisi nuo pellot jollain 2,5 metrisellä laatikolla  ;)
JoHaRa on jäljillä. Sellainen kakspuolonen laatikkokin on talossa, noin vertailun vuoksi. Tällä pääsee ajoissa, ei ole muiden kevättöiden kanssa ajallisessa konfliktissa (purkaa paineita kylläkin). Työleveys apilankylvössä 5 metriä, jos laskee vaikka keskinopeudeksi tupakkataukoineen 3 km/h, niin tunnissa tekee 1,5 ha. Koneen varastosta kaivaminen, kiinnitys, säädöt, puhdistus käytön jälkeen ja varastointi sujuvat aika nopeasti. Tietysti dieselin pörinä jää tässä puuttumaan, mitä suurena miinuksena pidettäköön.

Tietysti JOS talossa olisi mönkijä, niin varmaan sellaiseen tämä tulisi asennettua (tai vastaava konevoimalla toimiva, siis). Mutta en kyllä millään matematiikalla näillä aloilla saa itselleni perusteltua noita konevoimalla toimivia hankintoja.

Petri

Viimeksi muokattu: 15.05.12 - klo:22:06 kirjoittanut Petri

maurij

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 86
Vs: Heinänsiemenen kylvö?
Lainamönkijässä on puolensa, kuten aika mitättömät pääomakulut. Ostin bensaa kaheksalla eurolla ja kylvettävää oli 5 ha, sai senverran kyytiä että oli ihan lystiä.

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3133
Vs: Heinänsiemenen kylvö?
Syysrukiissa on savi länteissä harvaa, itäsikö jotain persapila-raiheinä jos vaan viskais ne maahan? Savi on slammanut aikalailla ja routa ei ollut. Mönkijä viskari olis varmaan kiva lelu jursimen päällä tai jotain.