Oletko virnaa yksistään kylvämässä. Onko siemenseoksista huonoja kokemuksia? Itse olen lopettanut virnan käytön ja kylvän herneitä maalajille sopivan viljan kanssa. Virnan jos korjaa aikaisin niin se on emoille aika voimakasta ruokaa ja myöhäinen korjuu ei tahdo onnistua kuin puimurilla.
En oikein usko, että Kunttajussikaan sitä olisi puhtaana kylvämässä.
Renen ongelmat emorehun kanssa voivat pitää hyvin paikkansa, rehuvirna on parhaimmillaan kun haetaan hyvin sulavaa rehua - siksi itse lampaille rehua havittelevana sitä onkin seoksissa. Mutta: varmaankin emoill laittaisin (myöhäisen) ohran kanssa seoksena (vaikka ohraa 80-100 kg, virnaa 40-60 kg/ha) ja korjaisin seoksen ohran kehitysasteen mukaan kokoviljasäilörehuksi, varmaankin joskus taikinatuleentumisvaiheessa. Jos ei ole nurmen suojakasvustona, niin laittaisin silti jonkun 10 kg italian raiheinää loppusyksyä varten.
Hyvä jossitella kun siemenet on jo ostettu, mutta emoille kokeilisin kyllä ruisvirnaa ja mahdollisimman myöhäistä viljaa -yhdistelmää. Ruisvirnan (ns. talviyksivuotinen, vertaa ruis) sulavuus ei ole yhtä hyvä kuin rehuvirnalla, mutta loppukesän kasvu on rajua eikä se pyri sillä lailla tuleentumaan kuin aidosti yksivuotinen rehuvirna.
Rehuvirnalajikkeissakin on eroja. Kaikkihan ovat meillä tuontitavaraa. Ebena on jalostettu nimenomaan vihermassaa varten, kun osa lajikkeista on jalostettu siementuotantoa (rehuksi) varten. Vihermassaa tulee vähemmän ja tuleentuu herkemmin. Monesti jos ostaa jotain tuntematonta lajiketta, niin mahdollisuus saada tuollaista "siementyypin" lajiketta on suuri, kun sellaisen siemen sattumalta on halvempaa kuin näiden vihermassalajikkeiden...
Petri