Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Sivuja:1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 9
  • Tavallinen aihe

Aihe Lely a4  (Luettu 38475 kertaa)

Pantti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 384
Vs: Lely a4
Mitä tarkoittaa nuo termit A3 ja A4 ym.? Tarkoittaako uutta päivitystä vai kokonaan uutta robottia? Meillä päivitetään Management Delproon, maksaa muutaman tonnin. Tarkoittaako se samaa Lelyllä että vaihdetaan päivitystä? Ei kai sentään koko robottia?
Koko romunhan ne vaihtaa. Säästyy notta niin paljon huoltokuluissa katos ;)

Mikähän järki siinä on, että tuon delpro päivityksen mukana tulee uusi tietokone näyttöineen? Nostaa kivasti hintaa ihan turhaan.

Meillä on tietokone ja näyttö 6 v vanhoja ja isäntää jo pelottaa että koska hajoaa lopullisesti. Ei ne sisällä olevat tietokoneetkaan ikuisia ole. Vähän pelottaa että miten sitä oppii uutta ohjelmaa kosketusnäyttöineen käyttämään mutta kai sen oppii vähitellen.

Trajanus

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 181
Vs: Lely a4
Asiat jotka puoltaisivat VMS:ää mielestäni

1. Solulaskuri
2. Käsinkiinnitys
3. Herd Navigator jossain kokoluokassa
4. Erottelumaidon pumppaus
5. Vähemmän ronkeli huonolle utareelle

Mäkin ensin haaveilin tosta solulaskurista ja Herd Navigatorista, mutta nyt oon käytännössä huomannu, että oikeesti en tarvii enää kumpaakaan... :P

a) kun pitää navetan ilman ja olosuhteet kunnossa, ei ole ongelmia solujen kanssa, siis noin tankkisolutasolla. Mulle riittää, et kun kaikki lypsettävät maidot menee tankkiin, et solut on alle 200. Ja näkyy pysyvän.  :)
b) kun pitää lehmien olosuhteet ja ruokinnan kunnossa, en tartte tuskastella kiimojen näkymättömyyden kanssa. Siihen kait se laite on pääasiassa hankittu plus lisäks se kuulemma kertoo alkavista utaretulehduksista, mut sehän olikin jo hoidettu kohdassa a.  ;D Lie tuollekkin isolle määrälle rahaa tuottavampiakin kohteita...  :-X

Tottakai olosuhteilla saa ongelmat vähennettyä minimiin mutten kyllä usko että ikinä täysin päästään utaretulehduksista ja hedelmällisyysongelmista eroon. Toisaalta on myös asioita joille ei aina voi mitään, esim viime kesän rehut oli monin paikoin määrättömän kurjia mistä on aiheutunut paljon hedelmällisyysongelmia.
Meilläkin on rehu nyt ihan sieltä ja kiitos syksyisten laitumen seleeninpuutteen takia jääneitten jälkeisten on hedelmällisyys ollut tavanomaista hankalampaa. Sitä on taas tullut pistettyä progekuoria urakalla postiin.

Sillä progella nyt ei pelkästään kiimoja ajoiteta vaan myös selviää toimiiko lehmän kierto ollenkaan tai siemennyksen jälkeen onko se jäänyt tiineeksi ettei tarvitse kummemmin kyyläillä.
Toki jos ei haittaa että poikimaväli joskus nousee, mutta mulle se ei kyllä käy haastavinakaan vuosina.
Ja musta sonni kuuluu vain polkemaan hiehoja ettei tarvitse niiden kiimoja seurailla, lehmille sitä ei pitäisi tarvita. Enkä oo kyllä tähän päivään tarvinnukaan.  ;)
Jos siellä joku Matti-sonni polkee vasikoita joita kukaan ei osta kunnon hinnalla ja poikimaväli on joku 400 niin kallista on sekin.  ;D

Solutestiä mä kyllä kaipailisin koska hoidan satunnaiset utaretulehdukset itse homeopatialla ja siinä tarvitsee kunnollisen solulukeman varsinkin kroonisempien kohdalla nähdäkseen onko aine oikea vai ei. Minähän en maksa montaa sataa eläinlääkärille jostain tissitulehduksesta ja vielä lypsä antibioottimaitoja viemäriin. Ja lypsävää lehmääkään en pois laita vain kun se soluttaa.
No asemalla saa itsekin otettua lettupannulla kätevästi ilman että tarvitsee juosta etsimässä kyseistä kurmua.

Faari

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 22
Vs: Lely a4
Nyt A4 pitäis olla tulos.Lupailivat että parinviikonpäästä jo lypsäis.

Onnittelut!
Onpa nopea toimitus.  Jokos vanha kones on myyty?

Heluna

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 445
Vs: Lely a4
Tottakai olosuhteilla saa ongelmat vähennettyä minimiin mutten kyllä usko että ikinä täysin päästään utaretulehduksista ja hedelmällisyysongelmista eroon. Toisaalta on myös asioita joille ei aina voi mitään, esim viime kesän rehut oli monin paikoin määrättömän kurjia mistä on aiheutunut paljon hedelmällisyysongelmia.
Meilläkin on rehu nyt ihan sieltä ja kiitos syksyisten laitumen seleeninpuutteen takia jääneitten jälkeisten on hedelmällisyys ollut tavanomaista hankalampaa. Sitä on taas tullut pistettyä progekuoria urakalla postiin.

Sillä progella nyt ei pelkästään kiimoja ajoiteta vaan myös selviää toimiiko lehmän kierto ollenkaan tai siemennyksen jälkeen onko se jäänyt tiineeksi ettei tarvitse kummemmin kyyläillä.
Toki jos ei haittaa että poikimaväli joskus nousee, mutta mulle se ei kyllä käy haastavinakaan vuosina.
Ja musta sonni kuuluu vain polkemaan hiehoja ettei tarvitse niiden kiimoja seurailla, lehmille sitä ei pitäisi tarvita. Enkä oo kyllä tähän päivään tarvinnukaan.  ;)
Jos siellä joku Matti-sonni polkee vasikoita joita kukaan ei osta kunnon hinnalla ja poikimaväli on joku 400 niin kallista on sekin.  ;D

Solutestiä mä kyllä kaipailisin koska hoidan satunnaiset utaretulehdukset itse homeopatialla ja siinä tarvitsee kunnollisen solulukeman varsinkin kroonisempien kohdalla nähdäkseen onko aine oikea vai ei. Minähän en maksa montaa sataa eläinlääkärille jostain tissitulehduksesta ja vielä lypsä antibioottimaitoja viemäriin. Ja lypsävää lehmääkään en pois laita vain kun se soluttaa.
No asemalla saa itsekin otettua lettupannulla kätevästi ilman että tarvitsee juosta etsimässä kyseistä kurmua.
Meilläkin on rehut mitä sattuu, mut eipä nuo oo vaikuttanu hedelmällisyyteen. Ainakaan vielä.

Progeja en oo oikeestaan koskaan osannu käyttää, joskus aikoinaan alkionsiirron apuna vaan. Jos nyt joku sattuu unohtamaan kiimakierron käynnistymisen, hoidan sorkat ja samalla kopasen vähän kohtua, niin parin viikon sisällä on seisovassa kiimassa. Poikimavälistä en ressaa, poikivat sitten kun poikivat.  8)

Just tuossa muistin, että onhan mulla tuo "köyhän tilan" OCC eli DCC. Se tuli robojen kylkiäisenä ja oon tainnu pari kertaa sillä tankkisoluja testata. Lehmäkohtaset solut saan helpommin tarkkailunäytteistä joka kuukausi.

+250

  • Vieras
Vs: Lely a4
Nyt A4 pitäis olla tulos.Lupailivat että parinviikonpäästä jo lypsäis.

Onnittelut!
Onpa nopea toimitus.  Jokos vanha kones on myyty?
Kyllä sen siitä sais.Lähes sillä hinnalla mitä huoltoihin meni.

Kyösti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 206
Vs: Lely a4
No onnea ny sitten!
Noi Lelypäätökset tehdään vaan joskus imagon mukaan, niinkun tälläkin palstalla huomataan. NHK on luonut lelyimagon, että me ollaan parempia kuin muut maidontuottajat ja mennähän rinta rottingilla... Muilla merkeillä lypsävät ovat sitten sitä joutokarjaa...

Mickey

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 124
Vs: Lely a4
No onnea ny sitten!
Noi Lelypäätökset tehdään vaan joskus imagon mukaan, niinkun tälläkin palstalla huomataan. NHK on luonut lelyimagon, että me ollaan parempia kuin muut maidontuottajat ja mennähän rinta rottingilla... Muilla merkeillä lypsävät ovat sitten sitä joutokarjaa...

Juuri tämän olen itsekkin huomannu. Mulla lypsää sininen kone tuolla navetassa ja ainakin muutaman lelyn omistajan mielestä ei alemmaksi voi vajota. Kaveri piirissä on näitä kahta merkkiä tasaverroin ja kyllä tuntuu molemmilla olevan ns"vikoja" yhtä paljon. Tuo vaan harmittaa että lely miehille myydään sitä kusta päähän samalla kertaa:)

Pötsi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 89
Vs: Lely a4

Juuri tämän olen itsekkin huomannu. Mulla lypsää sininen kone tuolla navetassa ja ainakin muutaman lelyn omistajan mielestä ei alemmaksi voi vajota. Kaveri piirissä on näitä kahta merkkiä tasaverroin ja kyllä tuntuu molemmilla olevan ns"vikoja" yhtä paljon. Tuo vaan harmittaa että lely miehille myydään sitä kusta päähän samalla kertaa:)
[/quote]

Heh, oli muuten yksi syy miksi aikoinaan en lelyä hommannut, kun tuntu myyntimiehillä olevan kusta päässä niin pelkäsin että tarttuu ;)

Mutta tuskin kovin isoa virhettä kukaan tekee jos jomman kumman näistä valtamerkeistä hommaa. Mutta maanantaikappaleita tuntuu olevan kummassakin. Kannattaa tarkistaa ennen ostoa tehtaalta minä päivänä on valmistettu.

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Lely a4

Juuri tämän olen itsekkin huomannu. Mulla lypsää sininen kone tuolla navetassa ja ainakin muutaman lelyn omistajan mielestä ei alemmaksi voi vajota. Kaveri piirissä on näitä kahta merkkiä tasaverroin ja kyllä tuntuu molemmilla olevan ns"vikoja" yhtä paljon. Tuo vaan harmittaa että lely miehille myydään sitä kusta päähän samalla kertaa:)

Heh, oli muuten yksi syy miksi aikoinaan en lelyä hommannut, kun tuntu myyntimiehillä olevan kusta päässä niin pelkäsin että tarttuu ;)Mutta tuskin kovin isoa virhettä kukaan tekee jos jomman kumman näistä valtamerkeistä hommaa. Mutta maanantaikappaleita tuntuu olevan kummassakin. Kannattaa tarkistaa ennen ostoa tehtaalta minä päivänä on valmistettu.
[/quote]

Puit juuri sanoiksi ajatukseni!!
Ja vielä senkin jälkeen, kun olin ilmoittanut, että kaupat on tehty toisen värisestä, yritti tämä jos jollakin keinolla saada kauppaa purettua, ei ***** mitä touhua!! Jos ei muuta, niin ainakin todella huonoa käytöstä ja merkki huonosta häviäjästä!!   Kaksitoista vuotta sitten oli pellinpajalla sama meininki, tultiin kirjaimellisesti pöydän yli, jos vähänkään arvosteli, tai kyseli yksityiskohtaisemmin.....ja sama meno, tultiin vielä puoli vuotta tapahtuman jälkeen *****ilukäynnille, neuvomaan kuinka ei kuulu rakentaa!!

keskomies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 616
Vs: Lely a4
No onnea ny sitten!
Noi Lelypäätökset tehdään vaan joskus imagon mukaan, niinkun tälläkin palstalla huomataan. NHK on luonut lelyimagon, että me ollaan parempia kuin muut maidontuottajat ja mennähän HINTA rottingilla... Muilla merkeillä lypsävät ovat sitten sitä joutokarjaa...

jupexx

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 714
Vs: Lely a4
Voi voi... Konkurssi varmaan tulossa kun rds max tilauksessa  :'(
Onneksi ei kuitenkaan siinä tule sitä kusta päähän kaupan päälle  :)
Tuleeko se muuten lelyn hajotessa sitten seuraavana vaihossa kannukone?
Lapin juntti lyö outoa turpaan, se on viekas ja arvaamaton...

Tuumaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 922
Vs: Lely a4
HOHOHOOOO................ ;D
Onne ny kateellisia.

retuperä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 82
Vs: Lely a4
Mikähän järki siinä on, että tuon delpro päivityksen mukana tulee uusi tietokone näyttöineen? Nostaa kivasti hintaa ihan turhaan.
Meille maksas päivitys rapiat 8 tonnia...  ::) ::) Ja kun en sillä summalla saa kun erinäkösen näytön ja kosketusnäytön kuvan, niin antaahan taas olla. Lypsytehon tai jonkun muun vastaavan käytännössä hyödyllisen ominaisuuden oleellinen paraneminen sais ehkä harkitsemaan asiaa uudestaan.

Ja muutenkinhan me olemme semmonen robottien hautausmaa, että eikös se sovi kuvaan että ohjelmatkin on vanhoja millä hommaa pyöritetään...  ;D ;D

kui niin hautausmaa??? meiläki on toi kolmas suomeen tuotu wms ja hyvin pelittää. ei tarvi kui pesuainetta lisätä.

Heluna

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 445
Vs: Lely a4
Mikähän järki siinä on, että tuon delpro päivityksen mukana tulee uusi tietokone näyttöineen? Nostaa kivasti hintaa ihan turhaan.
Meille maksas päivitys rapiat 8 tonnia...  ::) ::) Ja kun en sillä summalla saa kun erinäkösen näytön ja kosketusnäytön kuvan, niin antaahan taas olla. Lypsytehon tai jonkun muun vastaavan käytännössä hyödyllisen ominaisuuden oleellinen paraneminen sais ehkä harkitsemaan asiaa uudestaan.

Ja muutenkinhan me olemme semmonen robottien hautausmaa, että eikös se sovi kuvaan että ohjelmatkin on vanhoja millä hommaa pyöritetään...  ;D ;D

kui niin hautausmaa??? meiläki on toi kolmas suomeen tuotu wms ja hyvin pelittää. ei tarvi kui pesuainetta lisätä.
No jos lypsäjät on 12, 10 ja 7 vuotta vanhoja, niin eikö ne oo jo nykymittapuun mukaan ikäloppuja...  :P Nykyäänhän on trendi vaihtaa lypsykonetta vähintään viiden vuoden välein, että saapi aina uusinta pellin muotoilua katsella navetassaan.  ::) ::)

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Lely a4
Mikähän järki siinä on, että tuon delpro päivityksen mukana tulee uusi tietokone näyttöineen? Nostaa kivasti hintaa ihan turhaan.
Meille maksas päivitys rapiat 8 tonnia...  ::) ::) Ja kun en sillä summalla saa kun erinäkösen näytön ja kosketusnäytön kuvan, niin antaahan taas olla. Lypsytehon tai jonkun muun vastaavan käytännössä hyödyllisen ominaisuuden oleellinen paraneminen sais ehkä harkitsemaan asiaa uudestaan.

Ja muutenkinhan me olemme semmonen robottien hautausmaa, että eikös se sovi kuvaan että ohjelmatkin on vanhoja millä hommaa pyöritetään...  ;D ;D

kui niin hautausmaa??? meiläki on toi kolmas suomeen tuotu wms ja hyvin pelittää. ei tarvi kui pesuainetta lisätä.
No jos lypsäjät on 12, 10 ja 7 vuotta vanhoja, niin eikö ne oo jo nykymittapuun mukaan ikäloppuja...  :P Nykyäänhän on trendi vaihtaa lypsykonetta vähintään viiden vuoden välein, että saapi aina uusinta pellin muotoilua katsella navetassaan.   ::) ::)

No, saadaanpahan me köyhät sitten edukkaita vaihtokoneita...  ;)
Sivuja:1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 9