Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kauran siementen peittaus  (Luettu 15143 kertaa)

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Kauran siementen peittaus
Onko joku peittaillut kauran TOS-siementä? Jos vastasit kyllä, niin oliko hyötyä ja menikö nesteellä peitattu mitenkä hyvin kylvökoneessa läpi? Viime vuonna sen verran epäilyttävää keliä sadinkorjuulla että ei oikein tiedä mitä peittaushomman kanssa tekisi kauralla kun epäilyttää jo useamman vuoden käytetyn siemenkannan mahdollisesti keräämät "pöpöt". Oma kauran ennätyskeskisato vuonna 2007 tuli suoraan siilosta kylvetyllä tavaralla ilman lajittelua tai peittausta.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Kauran siementen peittaus
Onko joku peittaillut kauran TOS-siementä? Jos vastasit kyllä, niin oliko hyötyä ja menikö nesteellä peitattu mitenkä hyvin kylvökoneessa läpi? Viime vuonna sen verran epäilyttävää keliä sadinkorjuulla että ei oikein tiedä mitä peittaushomman kanssa tekisi kauralla kun epäilyttää jo useamman vuoden käytetyn siemenkannan mahdollisesti keräämät "pöpöt". Oma kauran ennätyskeskisato vuonna 2007 tuli suoraan siilosta kylvetyllä tavaralla ilman lajittelua tai peittausta.

Joko oot tutkituttanut siemen itävyyden ja homeet?

Eilen soittelivat viljavalta, kaikki ohrat iti hyvin ja homeettomia, vehnä täyttä pskaa paitsi rehuarvoltaan. Itävyys erittäin heikko ja homeita reilusti, varsinkin punahometta. Peittaamalla voisi itävyys nousta teoriassa 70-80%:n tasolle :P
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kauran siementen peittaus
Niin se vaan taitaa mennä et peittaamattomalla ja esipuhdistajan kautta tuutatulla TOSsilla tulee paras tulos. Itse kyllä läjittelen ja peittaan, periaatteestakin.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Kauran siementen peittaus
mitä peittaushomman kanssa tekisi kauralla kun epäilyttää jo useamman vuoden käytetyn siemenkannan mahdollisesti keräämät "pöpöt".

***Meinaakko että sertisiemen olisi jumalan luomaa tauditonta?   ;D

***Kauraa ei tarvii eikä kannata peitata.
Kui mää ain olen paras?

Naturalis

  • Vieras
Vs: Kauran siementen peittaus
***Kauraa ei tarvii eikä kannata peitata.

Jokunen aika kun kuluu niin on kaurakin saatu kehitettyä ruotuun eli peittaus ja tautitorjunta tarvitaan...  >:(

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Kauran siementen peittaus
Ei oikein ole sentään ihan uponnut täysin vielä perille päänuppiin tämä sertifioidun siemenen yliluonnollisen mahtavan kasvun ihmeen markkinointi. Edellisen kerran kun ostin Belinda-kauran siementä, ja oikein suurta ja mahtavaa sertifioitua sellaista olikin, niin sehän piru sisälsi ihan julmetusti vehnää ja hieman ohraakin vielä kaupan päälle. Viime keväänä ostin hieman Agrimarketista Fiia-kauran siementä, ja oikein peitattunakin vielä tuli, niin oli aivan erinomaisen puhdasta tavaraa vuorostaan. Vain noin 1-2 kpl vierasviljaa hehtaaria kohden löytyi vaikka tarkkaan haettiin. Ihan arpapeliä tämä sertifioidunkin puhtaus tahtoo olla. 
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

montöör

  • Vieras
Vs: Kauran siementen peittaus
***Kauraa ei tarvii eikä kannata peitata.
Tota mä oon kans miettiny, että tuleeks se kaura peitattua vaan
tavan vuoksi. Baytan jauhettahan ei saa edes laittaa täyttä määrää.
Jos ostan sertisiementä niin ehdottomasti ilman peittausta. Voi sitten
itse lajitella mieleiseksi. Viimeeksi ohra oli tosi pientä, piti olla lajiteltu
2,7: lla. Nämä meni kaikki kakspuolikkaasta läpi. >:( Kaura oli ihan jees. :)

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Vs: Kauran siementen peittaus
***Kauraa ei tarvii eikä kannata peitata.
Tota mä oon kans miettiny, että tuleeks se kaura peitattua vaan
tavan vuoksi. Baytan jauhettahan ei saa edes laittaa täyttä määrää.
Jos ostan sertisiementä niin ehdottomasti ilman peittausta. Voi sitten
itse lajitella mieleiseksi. Viimeeksi ohra oli tosi pientä, piti olla lajiteltu
2,7: lla. Nämä meni kaikki kakspuolikkaasta läpi. >:( Kaura oli ihan jees. :)

Tuossa on ostajan kannalta sertin yleisin sudenkuoppa: myyjä ei tiedä, tai edes halua tietää mikä on 1000 jyvän paino. On kuitenkin melkolailla keskeinen tieto..  :o

..Vaikka kuka käskee ostamaan sian säkissä... ::)

JA Baytanilla, Jussi-peittain/ruuvi yhdistelmän läpi kärrystä kylvökoneeseen...
Slippin 'n sliding

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Kauran siementen peittaus
***Kauraa ei tarvii eikä kannata peitata.
Tota mä oon kans miettiny, että tuleeks se kaura peitattua vaan
tavan vuoksi. Baytan jauhettahan ei saa edes laittaa täyttä määrää.
Jos ostan sertisiementä niin ehdottomasti ilman peittausta. Voi sitten
itse lajitella mieleiseksi. Viimeeksi ohra oli tosi pientä, piti olla lajiteltu
2,7: lla. Nämä meni kaikki kakspuolikkaasta läpi. >:( Kaura oli ihan jees. :)

Tuossa on ostajan kannalta sertin yleisin sudenkuoppa: myyjä ei tiedä, tai edes halua tietää mikä on 1000 jyvän paino. On kuitenkin melkolailla keskeinen tieto..  :o

..Vaikka kuka käskee ostamaan sian säkissä... ::)

JA Baytanilla, Jussi-peittain/ruuvi yhdistelmän läpi kärrystä kylvökoneeseen...

Tehtiin siemenkaupat jo syyskesällä, eikä vieläkään ole kuulunut siemeniä. Määräkin vielä auki, kun ei ole tietoa tuhannen siemenen painosta ::) Jos kovin pientä siementä, turha kovin paljoa tilata ylimääräistä, suht isolle alalle tulee ja heittoa saattaa tulla 20-30% ostettavassa siemenmäärässä. Ostosiemeniä viitti jemmailla säkeissä ylivuotiseksi, varsinkin kun lisäykseenhän nuo sertit tulee lähes poikkeuksetta :)

 Jos joltakin siementuottajalta saa pskaa siementä, tuottaja vaihtuu, joten asioikaa suoraan tuottajien kanssa. Palaute ja toiveet välittömiä, saa juuri sitä mitä haluaa eikä sitä mitä sattuu olemaan.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kauran siementen peittaus
***Kauraa ei tarvii eikä kannata peitata.
Tota mä oon kans miettiny, että tuleeks se kaura peitattua vaan
tavan vuoksi. Baytan jauhettahan ei saa edes laittaa täyttä määrää.
Jos ostan sertisiementä niin ehdottomasti ilman peittausta. Voi sitten
itse lajitella mieleiseksi. Viimeeksi ohra oli tosi pientä, piti olla lajiteltu
2,7: lla. Nämä meni kaikki kakspuolikkaasta läpi. >:( Kaura oli ihan jees. :)

Tuossa on ostajan kannalta sertin yleisin sudenkuoppa: myyjä ei tiedä, tai edes halua tietää mikä on 1000 jyvän paino. On kuitenkin melkolailla keskeinen tieto..  :o

..Vaikka kuka käskee ostamaan sian säkissä... ::)

JA Baytanilla, Jussi-peittain/ruuvi yhdistelmän läpi kärrystä kylvökoneeseen...
Nää on taas niitä Agrimarketin ongelmia. Jos ostaa suoraan tilasiemen/peltosiemen pakkaajalta niin yleensä kaveri tietää mitä on pakannut ja tiedot saa varsin helposti. Olen tosin saanut niiltäkin joskus heikompia siemeniä, mutta silloin ei auta muu kuin vaihtaa pakkaajaa. Onneksi vaihtoehtoja vielä on.

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Kauran siementen peittaus
Yli neljäkymmentä vuotta praktiikkaa harjoittaneena en muista yhtään vuotta että olis kaikki muut asiat olleet kondiksessa,säät sun muut ,etä olis tullut mieleen että syy huippusadon saamattomuuteen olis olls ollut siemenen vika..

 Samoin ennen,kun oli tätä "oman" firman jalostusta,joka vuosi tuli 5-15 % edellisiä satoisampia lajikkeita,jos olisi mainokset pitäneet kutinsa niin sadot huitelisivat jo tuolla yli 50 000 hehtarilta..

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: Kauran siementen peittaus
Ei oikein ole sentään ihan uponnut täysin vielä perille päänuppiin tämä sertifioidun siemenen yliluonnollisen mahtavan kasvun ihmeen markkinointi. Edellisen kerran kun ostin Belinda-kauran siementä, ja oikein suurta ja mahtavaa sertifioitua sellaista olikin, niin sehän piru sisälsi ihan julmetusti vehnää ja hieman ohraakin vielä kaupan päälle. Viime keväänä ostin hieman Agrimarketista Fiia-kauran siementä, ja oikein peitattunakin vielä tuli, niin oli aivan erinomaisen puhdasta tavaraa vuorostaan. Vain noin 1-2 kpl vierasviljaa hehtaaria kohden löytyi vaikka tarkkaan haettiin. Ihan arpapeliä tämä sertifioidunkin puhtaus tahtoo olla.

Nuo vieraat johtuu esikasvin jäämistä.Eli edellisen vuoden viljaa itää pellosta,varsinkin kaurasta on vaikea havaita vieraita kun tähkät tahtoo jäädä kasvuston alle.Yleensä vanha ja vakiintunut lajike on puhdasta kun on viljelty peräjälkeen samaa lajiketta.Meillä on esim.tämän vuoden Akseli-kaurassa joka erässä muutama ohra,johtuu siitä että ei ollut riittävästi peltoa jossa on nurmi esikasvina.Ensi vuonna ongelmaa ei liene.Vanhoissa lajikkeissa on yleensä 0-1kpl näytteessään.Jos on enemmän niin kerron kyllä asiakkaalle.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kauran siementen peittaus
Katos perkeles. Masakin on tullu säkkipajan uumenista kattomaan agron menoa. Matti joka yhdisti ammatin ja harrastuksen "säkkeilyllä". ;D

 
Sen sulatan että kaurasta ei löydy vierasta mutta mites on vehnän ja ohran laita? Silmäpelillä pitäs nähdä jos on muutakin kasvustossa. Ja eikös terve kasvinvuorotus kuulu myös siemenviljelyyn? Eikä simmottis et samalla lohkolla aina samaa. Entäs mitä sanoo Masa kun siemenviljelyyn yhdistyy suorakylvö?
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Greenpwr

  • Vieras
Vs: Kauran siementen peittaus
Katos perkeles. Masakin on tullu säkkipajan uumenista kattomaan agron menoa. Matti joka yhdisti ammatin ja harrastuksen "säkkeilyllä". ;D

 
Sen sulatan että kaurasta ei löydy vierasta mutta mites on vehnän ja ohran laita? Silmäpelillä pitäs nähdä jos on muutakin kasvustossa. Ja eikös terve kasvinvuorotus kuulu myös siemenviljelyyn? Eikä simmottis et samalla lohkolla aina samaa. Entäs mitä sanoo Masa kun siemenviljelyyn yhdistyy suorakylvö?

 Tossilta toiseen suuntaan, niin yks siemenilveilijä carreriroi lohkon syksyllä kerran, keväällä kylvö...varoittava esimerkki...mutta monipuolinen lopputulos...

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: Kauran siementen peittaus
[
Sen sulatan että kaurasta ei löydy vierasta mutta mites on vehnän ja ohran laita? Silmäpelillä pitäs nähdä jos on muutakin kasvustossa. Ja eikös terve kasvinvuorotus kuulu myös siemenviljelyyn? Eikä simmottis et samalla lohkolla aina samaa. Entäs mitä sanoo Masa kun siemenviljelyyn yhdistyy suorakylvö?
[/quote]
Meillä vuorotellaan timotein kanssa tyyliin 3 nurmea 3 viljaa.Ei ole ongelmia vieraiden kanssa.Nyt vain nuo kaurat oli kaikki sopimustuottajilla joilta piti lopettaa esim.Pilvi-ohran viljely.Suorakylvöa en harrasta enkä suosittele muillekkaan siementuottajille.Saatiin aikaan yksi hylätty erä kun 6 hehtaaria oli suorakylvetty.Ohraa 15kpl puolessa kilossa.