• Tavallinen aihe

Aihe alumiini hitsaus  (Luettu 21002 kertaa)

isanta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 281
alumiini hitsaus

Onko alumiinin hitsaus kuinka erikoislaitteita vaativaa hommaa? Olisi nimittäin alumiinisia vesijohtoputkia joita ajattelin lämpöpattereiksi. Mahtaako alumiinin liittäminen rautaputkeen tuottaa ongelmia?

Mullifarmari

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
Vs: alumiini hitsaus
Viimeisimmässä Profissa oli pitkä juttu alumiinin hitsauksesta

-Mf-

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7461
Vs: alumiini hitsaus
Tig:llä ainaskin onnistuu mutta ei eri metallia muuta kuin ehkä juottamalla
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

mah

  • Vieras
Vs: alumiini hitsaus
Alumiini ja rautaputki ei kuulosta hyvälle hitsata yhteen lämpölaajenemisen vuoksi? oisko liitokseen pätkä muoviputkea liitoksilla mitään?

msan

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 265
Vs: alumiini hitsaus
Itse kysyisin lvi-liikkeestä. Ehkä joku puristusliitin olisi mahdollinen

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: alumiini hitsaus

Onko alumiinin hitsaus kuinka erikoislaitteita vaativaa hommaa? Olisi nimittäin alumiinisia vesijohtoputkia joita ajattelin lämpöpattereiksi. Mahtaako alumiinin liittäminen rautaputkeen tuottaa ongelmia?

Vaatii astetta paremman ammattitaidon. Suurin ongelma on oksidikalvosta eroon pääsy. tigillä vaihtovirtakone, mig vaatii myös erikoisprosessin, kuuma- tai sykekaaren. Suojakaasu inertti(argon, helium). Teräksen ja alumiinin liitos sulahitsaamalla voi olla mielenkiintoista, alumiinin sulamislämpötila 660 astetta, teräksellä jotain 1400 astetta.

Paalari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 597
Vs: alumiini hitsaus
Jos ne aluputket on normi mitoilla, niin tekee kierteillä ja muhveilla liitokset.
Jos ei niin hitsaa laipat rauta ja alu putkien päihin.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: alumiini hitsaus
Pitävät saumat alumiiniin saa tigillä. Alumiini ja rautaputken väliin liitin. Suosittelen hankkiutumaan eroon alumiiniputkesta ja hommaamaan teräspukea, vaikka huonekalu tai rakenneputkea. :P

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: alumiini hitsaus

Mahtaako alumiinin liittäminen rautaputkeen tuottaa ongelmia?


Unohda. Rauta ja alumiini muodostaa ns. galvaanisen parin, ja jos ne ovat toistensa kanssa tekemisissä vähänkään suoloja sisältävien nesteiden kanssa, syöpyy alumiini nopeasti.

Laita vaikka googleen haku: rauta alumiini galvaaninen

AC

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 289
Vs: alumiini hitsaus
Tigillä tarttee vaihtovirran, verkkovirta (50Hz) on liijan hidas.
Kannattaa pitää paineilmamaskia jos paljon hitsaa koska muistaakseni alumiinista lähtee jotain haitallista pölyä.
Korroosio iskee koska Alu-Fe ja näiden seos (hitsi) on kalvaninen pari + hilamuutokset saumanlaidoilla.
Ehkä oli parempi pysyä yhdessä metalissa ja LVI-alalla normaaleissa liitoksissa (kiere-,puristus-, ja juotosliitos)
Migillä aikanaan pari koepalaa hitsaneena pysyisin teräksessä , ei se ole mahdonta mutta jättäisin ammattihitsarille (tarkka oksidista, yms.)

samppaj76

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 528
Vs: alumiini hitsaus
alumiinia voi hitsata tigillä ja migillä. migissä on vaihdettava kaasut ja langat alumiinille sopivaksi. alumiinista tuleva hitsaussavu pitää saada pois tai puhallin maskia kannattaa käyttää. alumiinia ja terästä ei voi hitsata yhteen laippa väliin ja tiiviste jos putkea liitetään. ei alumiinin hitsaus mitenkään vaikeaa ole migilläkään pitää vaan tehdä asiat oikein. kun osaat hallita sulaa niin osaat hitsata pätee alumiiniinkin. kannattaa vähän perehtyä asiaan ennen työn alottamista. lämpölaajeneminen on voimakkaampaa kuin teräksellä kannattaa ottaa huomioon rakennetta suunnitellessa, ei pala reikiä niin helposti ;D.

MF 4000

  • Vieras
Vs: alumiini hitsaus
Myös puikkohitsaus tasasuuntaajalla onnistuu alumiiniin,mutta teräs+alumiiniliitos ei onnistu hitsaamalla.Voihan sitä kyllä voi kokeilla jos ei usko.Erittäin mielenkiintoinen materiaali harrastehitsarille.
PS. Ns alumiineja on sitten myös monen laisia seoksina joten ei aivan päde suoraviivaisesti opit vaan kokemuksen kautta pääsee vasta tuntumaan

AC

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 289
Vs: alumiini hitsaus
Niin vanha=oksidi ja vesijohtoputki= seos???????
Itselle ei ole tullut mieleen hitsata alumiinia ja terästä yhteen, voisiko isanta kertoa miten kävi