Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Toimiva tila myynnissä  (Luettu 22033 kertaa)

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Toimiva tila myynnissä
Aika kovia lukuja täällä on heitelty!  :o

Toimivan tilan - varsinkin lypsykarja - myynti on aina vaikeaa, kun usein pitäisi myydä tuotantorakennukset ja pellot samalla kaupalla. Mikäli pellot myy täydellä hinnalla erikseen, on navetta mahdotonta myydä muille kuin naapurille, jolla on jo valmiiksi peltoa lähettyvillä. Tällöin navetan hinta on mitä on. Jos taas myydään yhtenä klimppinä, pitäisi kaikki saada maksuun olemassa olevalla tuotannolla ja taas menee "alihintaan".

Itse heittäisin, että tuollaisen tilan myyntihinta on n.1-1,2milj.€ ilman metsiä, josta pellon osuus n.300 000€, koneet 100 000€, navetta eläimineen n.600 000€ ja loppu sitten sitä mahdollista "lisäarvoa".

Esim. mulle tarttis maksaa että ottaisin moisen naveton omakseni.

Tarkoitan että tuo pask´häntien pito on liian sitovaa työtä.

Kui mää ain olen paras?

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Toimiva tila myynnissä
Aika kovia lukuja täällä on heitelty!  :o

Toimivan tilan - varsinkin lypsykarja - myynti on aina vaikeaa, kun usein pitäisi myydä tuotantorakennukset ja pellot samalla kaupalla. Mikäli pellot myy täydellä hinnalla erikseen, on navetta mahdotonta myydä muille kuin naapurille, jolla on jo valmiiksi peltoa lähettyvillä. Tällöin navetan hinta on mitä on. Jos taas myydään yhtenä klimppinä, pitäisi kaikki saada maksuun olemassa olevalla tuotannolla ja taas menee "alihintaan".

Itse heittäisin, että tuollaisen tilan myyntihinta on n.1-1,2milj.€ ilman metsiä, josta pellon osuus n.300 000€, koneet 100 000€, navetta eläimineen n.600 000€ ja loppu sitten sitä mahdollista "lisäarvoa".

Esim. mulle tarttis maksaa että ottaisin moisen naveton omakseni.

Tarkoitan että tuo pask´häntien pito on liian sitovaa työtä.

Mut... eihän niitä ole pakko sitoa koska tuo on pihatto  ;D :o

Raudanmaa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 443
  • Sympaattinen ?
Vs: Toimiva tila myynnissä
Tuollaisia tiloja tarvittais suomeen paljon lisää ...... kun suhteuttaa konepääoman ja lainanlyhennyjset niin verotettavaa tuloa on kertynyt hyvin....... ja itsekkin ex-maidontuottajana osaan vähän kuvitella mistä on kyse .
sielussani tumma laulu helää..............

antti-x

  • Vieras
Vs: Toimiva tila myynnissä
Nopeasti ajatellen voisi pistää myyntiin pelkän tilakeskuksen ja tehdä pelloista raudanlujan, pitkän  vuokrasopimuksen etuosto-oikeuksilla ja pykälillä joiden mukaan pellon myynti ei ole peruste vuokrasopimuksen purkamiseen.

Se taas mikä on pelkälle tilakeskukselle sopiva hinta, on vähän vaikea sanoa. Kaikkinensa 700 000-800 000?

edit: Jos tilan kalustolla pystyy jatkossakin lyhentämään velkaa ja maksamaan tilan maista vuokria 75 tonnia vuodessa, tuommoisen saisi sitten maksuun alle 15 vuodessa jos robotti pelittää niin pitkälle.

Viimeksi muokattu: 28.02.12 - klo:19:50 kirjoittanut antti-x

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Toimiva tila myynnissä
Nopeasti ajatellen voisi pistää myyntiin pelkän tilakeskuksen ja tehdä pelloista raudanlujan, pitkän  vuokrasopimuksen etuosto-oikeuksilla ja pykälillä joiden mukaan pellon myynti ei ole peruste vuokrasopimuksen purkamiseen.

Se taas mikä on pelkälle tilakeskukselle sopiva hinta, on vähän vaikea sanoa. Kaikkinensa 700 000-800 000?

Tuossa vuosi-pari sitten oli MT:ssäkin yksi sikatila jossa oli tehty noin. Ostajalla ei ollut maataloutta ennestään, olikohan lomitellut tms. Jotain etäistä sukua taisi olla myyjälle. Hinnoista, sopimuksista tms ei aavistustakaan.

Vastaranta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 902
Vs: Toimiva tila myynnissä
Navetan arvo.. perustuu toimintaan. Tuottoarvo on se, mikä kiinnostaa. Toki se tässä tapauksessa voi olla korkea. Mutta navetta sinänsä rakennuksena, olkoon sen tekninen arvo vaikka miljoona, on vakuutena melko huono. Ylipäätään pitäis tuollaista kokonaisuutta arvioida tuottolaskelmin, ja siltikin mieluummin sieltä reiden alapäästä lukien..  :)

Just näin.

Ilman laskelmia, hihasta ravistaen: 1,5 x liikevaihto + metsistä erikseen
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Toimiva tila myynnissä
Jos me timpan kans hunteerataan. Saatas se pussillinen paskaa aina tarvittessa, siis se virtuaalinen köyhyydenpoistopussi, ja laitettas toi meidän kolmas pyörä eli apilas ahertamaan sinne lemmujen kanssa. Sillä olis praktiikkaa lypsystä ja rattoriakin osaa ajaa.

Mitä tuumaa apilas????
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

maitoa

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 90
Vs: Toimiva tila myynnissä
Palaan asiaan, kun voitan seuraavan jättipotin lotosta :P :o

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Toimiva tila myynnissä
Palaan asiaan, kun voitan seuraavan jättipotin lotosta :P :o

Minä voin luvata että jos iso potti tulee niin en ikinä palaa mihinkään Agrinetin keskusteluaiheeseen  ;D

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5893
Vs: Toimiva tila myynnissä
Palaan asiaan, kun voitan seuraavan jättipotin lotosta :P :o

Minä voin luvata että jos iso potti tulee niin en ikinä palaa mihinkään Agrinetin keskusteluaiheeseen  ;D

Joo, sä alat lähetteleen pelkkiä yksityisviesteja Broiler Baronin kanssa investointisuunnitelmista.  ::)