Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Emot kannattavampia kuin 200 lypsylehmää  (Luettu 8491 kertaa)

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Emot kannattavampia kuin 200 lypsylehmää
minä en ymmärrä missä siinä emolehmä hommassa on oikein bissnes, elättää 12kk emoa että saa vasikan

Saa suht. laillisen näköisesti pyöritettyä suurta peltoalaa minimikustannuksilla, mieluiten luomuna ja kaikilla mahdollisilla lisätuilla. Välitykseen menevän vasikan hinta on aika hyvä, eikä karjalle tarvitse ostaa kuin kivennäistä ja vitamiinia. Yhteiskunnan kannalta, no, feed the nation -teema voidaan unohtaa, mutta maisemaa, monimuotoisuutta, luontoarvoja ym. harvinaisia laidunkuoriaisia pukkaa. Niistä veronmaksaja haluaa maksaa tukea, ei mistään eläintehtaista.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Emot kannattavampia kuin 200 lypsylehmää
Mä en ymmärrä emoista paljoakaan mutta voin kuvitella että tilanne voi olla samantyylinen suomessakin. Eli emoijen pääasiallinen tuotantoajatus on pystyä hallitsemaan mahdollisimman isoa määrää mahdollisimman pienellä työvoima sekä tuotanto ja rakennus kustannuksin. Ainut vaan että työn määrä menee niin pieneksi että vaikka tuntia kohden saa jonkinnäköistä palkkaa niin niitä tunteja tulee liian vähän. Lypsykarja taas on ajautunut siihen että vaikka ehkä jonkinnäköistä liikevaihtoa on mahdollista saavuttaa niin työn määrä ja sitämyöden työvoima ja muut kulut kasvaa niin suureksi että kannattavuus menee tehtyä työtuntia kohden siinä. Lisäksi kun emoilla on tosiaan se paljon laajempi mahdollisuus hyödyntää laitumiin ja ympäristökohteisiin liittyviä tukimahdollisuuksia voi tulos ainakin paperilla näyttää emojen plussaksi. Ongelma vaan on molemmissa että tehtyä tuntia ja sijoitettua rahaa kohden tulee liian vähän tulosta.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5280
Vs: Emot kannattavampia kuin 200 lypsylehmää
    Minä ottaisin 80 emoa että saisin korkeamman hehtaarituen. Asiassa on yksi mutta. Akka sanoi että se pakkaa kamat jos kärpäsiä tulee, pitäs näin ollen pistää hakuun kärpäsenkestävä akka.
Joo, lampaiden mukana ei tulisi kärpäsiä, mutta uuhia pitäisikin sitten olla 6*80=480. Ei se akkakaan jaksa päivän jälkeen enää louskuttaa tai pakkailla, kun on ollut mukana...

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Emot kannattavampia kuin 200 lypsylehmää
Mä en ymmärrä emoista paljoakaan mutta voin kuvitella että tilanne voi olla samantyylinen suomessakin. Eli emoijen pääasiallinen tuotantoajatus on pystyä hallitsemaan mahdollisimman isoa määrää mahdollisimman pienellä työvoima sekä tuotanto ja rakennus kustannuksin. Ainut vaan että työn määrä menee niin pieneksi että vaikka tuntia kohden saa jonkinnäköistä palkkaa niin niitä tunteja tulee liian vähän. Lypsykarja taas on ajautunut siihen että vaikka ehkä jonkinnäköistä liikevaihtoa on mahdollista saavuttaa niin työn määrä ja sitämyöden työvoima ja muut kulut kasvaa niin suureksi että kannattavuus menee tehtyä työtuntia kohden siinä. Lisäksi kun emoilla on tosiaan se paljon laajempi mahdollisuus hyödyntää laitumiin ja ympäristökohteisiin liittyviä tukimahdollisuuksia voi tulos ainakin paperilla näyttää emojen plussaksi. Ongelma vaan on molemmissa että tehtyä tuntia ja sijoitettua rahaa kohden tulee liian vähän tulosta.
150 emoa ja 500 peltoa ja 2 työntekijää itten lisäx, tulosta 200 ittelle ja työntekijöille 40-50 mieheen..

Puuhastelua ja peltojen säilyttämistä viljelykelpoisina tulevaisuuden todellisia tarpeita varten.. Maisemat säilyy ja ravinteita keräillään nahan alle :)

nilihaara

  • Vieras
Vs: Emot kannattavampia kuin 200 lypsylehmää
Olikohan tuolla tilalla niin, että saivat palkollisia vähennettyä ja tulosta tuli sitä kautta. Monella tilalla Suomessa ongelma lienee kuitenkin siinä, että tuottavaa tekemistä ei löydy täydeksi työvuodeksi - 20 lehmä vaihtaminen emolehmiin ei taida kannattaa, ellei vapautuvalle työajalle ole korkeampituottoista hanketta tarjolla?

Petri

Mulla on semmonen käsitys, että emo-lehmiä otetaan siinä vaiheessa, kun pitäisi rakentaa uusi navetta lypsykarjalle, eli osa porukasta hyppää silloin tavallaan sivuun maidontuotannosta.
    Minä ottaisin 80 emoa että saisin korkeamman hehtaarituen. Asiassa on yksi mutta. Akka sanoi että se pakkaa kamat jos kärpäsiä tulee, pitäs näin ollen pistää hakuun kärpäsenkestävä akka.

Afrikasta voisi löytyä  ???
  Jos Gambiasta, siellähän on satama josta .....

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Emot kannattavampia kuin 200 lypsylehmää
minä en ymmärrä missä siinä emolehmä hommassa on oikein bissnes, elättää 12kk emoa että saa vasikan

Bisnestä ei ehkä näin tavallisella talonpoikaistasolla ole, mutta siellä missä työt hoidetaan palkkatyövoimalla niin emojen kasvatus vähäisen työmäärän ja pienen työntekijätarpeen takia, on kannattava vaihtoehto.
Suomessahan asioita ei noin ajatella, kun maajussi ei laske itselleen palkkaa per tehty työtunti, joka olisi edessä jos työt tekisi renki.