Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Rekisteröinti  (Luettu 10932 kertaa)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Rekisteröinti


Tarkaksi on nuo hommat mennyt, moni ulkomailta tuotu kaivinkone on suomessa laiton kun ei löydy CE-merkintää.
Ne mitään laittomia ole. Koitas hiukan perehtyä asiaan...

CE-merkittömällä koneella saa kaivaa isäntä omaa maataan niin paljon kun tahtoo.

Milloin tuo CE-merkintä edes tuli, se ei ole mikään ikivanha "leimasin". Vanhemmissa on se toinen, kotimainen hyväksyntä.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Rekisteröinti
Tienreunapuskia niitetään vanhoista metsäkoneista viritetyillä vekottimilla. Luulis että jos sellaisella saa oikeasti ajaa tiellä, niin kai jollain muullakin erikoisella laitteella.
Onhan se alkuperäinen metsäkone rekisteröity, ei lisälaitteiden kiinnittäminen ole kielletty.

Mutta saako metsäkoneella ajaa tiellä ? Mun mielestäni ei saa paitsi erikoistapauksissa. En kyllä tiedä varmaksi.

Tapani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Rekisteröinti
Tienreunapuskia niitetään vanhoista metsäkoneista viritetyillä vekottimilla. Luulis että jos sellaisella saa oikeasti ajaa tiellä, niin kai jollain muullakin erikoisella laitteella.
Onhan se alkuperäinen metsäkone rekisteröity, ei lisälaitteiden kiinnittäminen ole kielletty.

Mutta saako metsäkoneella ajaa tiellä ? Mun mielestäni ei saa paitsi erikoistapauksissa. En kyllä tiedä varmaksi.
Saa ajaa. Meidänkin jokaiselle motolle ja metsäkoneelle löytyy rekisterikilvet. Ennen aikaan, kun ei ollu koneen kuljetusautoja, niin koneet siirrettii ajamalla savotalta toiselle.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5887
Vs: Rekisteröinti
Eihän puimureissa ole ennenkään kilpiä tar*****. Enkä tiedä, että laki kieltäisi asentamasta puimuriin etukuormaajaa ja vaihtamasta akseleita toisentyyppisiin, kuten kai olet tuossa tehnyt.

Puimurissa ei taida olla siis liikennevakuutusta, mutta kai sen aiheuttamat vahingot jostain korvataan. Ongelma voi tulla, jos aiheuttaa modifioidulla puimurilla onnettomuuden joskus sadonkorjuukauden ulkopuolella. Että kuka sitten maksaa.

Leikkuupuimurivakuutus on mun mielestäni puimurin liikennevakuutus  ;) Ainakin siinä uskossa mä olen sitä maksanut.

Mun tietääkseni leikkuupuimurin liikenne vahingot vastapuolelle korvaa valtiokonttori.

Puimurivakuutus sitten kai lähinnä vastaa muitten moottoriajoneuvon kaskoa tms.

Tapani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Rekisteröinti
Eihän puimureissa ole ennenkään kilpiä tar*****. Enkä tiedä, että laki kieltäisi asentamasta puimuriin etukuormaajaa ja vaihtamasta akseleita toisentyyppisiin, kuten kai olet tuossa tehnyt.

Puimurissa ei taida olla siis liikennevakuutusta, mutta kai sen aiheuttamat vahingot jostain korvataan. Ongelma voi tulla, jos aiheuttaa modifioidulla puimurilla onnettomuuden joskus sadonkorjuukauden ulkopuolella. Että kuka sitten maksaa.

Leikkuupuimurivakuutus on mun mielestäni puimurin liikennevakuutus  ;) Ainakin siinä uskossa mä olen sitä maksanut.

Mun tietääkseni leikkuupuimurin liikenne vahingot vastapuolelle korvaa valtiokonttori.

Puimurivakuutus sitten kai lähinnä vastaa muitten moottoriajoneuvon kaskoa tms.
Lainaus lähivakuutuksen sivuilta:

"Leikkuupuimureilla ei ole lakisääteistä liikennevakuuttamisvelvollisuutta. Suomen valtio vastaa korvauksen maksamisen esimerkiksi leikkuupuimurin aiheuttamasta liikennevahingosta, ikään kuin sillä olisi ollut liikennevakuutus. Erona on se, että korvausasioista vastaa valtionkonttori, eikä yksityinen vakuutuslaitos.

Sisällöltään korvauskäytäntö on sama kuin lakisääteisessä liikennevakuutuksessa; valtio korvaa kolaritilanteessa aiheutuneet henkilö- ja syyttömän osapuolen omaisuusvahingot. Vahingon aiheuttajan ajoneuvoon kohdistuneita vahinkoja valtio ei korvaa. Muita leikkuupuimurille tyypillisimpiä vahinkoja ovat törmäykset kiinteään esteeseen ja ojaan suistumiset. Tämän vuoksi on olennaisen tärkeää hoitaa oman puimurin vakuuttaminen kuntoon."

welger

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 643
Vs: Rekisteröinti


Tarkaksi on nuo hommat mennyt, moni ulkomailta tuotu kaivinkone on suomessa laiton kun ei löydy CE-merkintää.
Ne mitään laittomia ole. Koitas hiukan perehtyä asiaan...

CE-merkittömällä koneella saa kaivaa isäntä omaa maataan niin paljon kun tahtoo.

JOO. Just näin mutta mitäs sitten kun se renki aivan vähän kokeili ja sattuu vahinko. Sama juttu kun alkuperäisessä aiheessa. Kaikki toimii omassa pihassa hyvin, KUNNES sattuu se vahinko. Tuolla welgerin vehkeelläkään mitään hätää ole niin kauan kun omistaja ajaa, eikä liiku yleisellä tiellä. Pilkun nussimistahan tämä on mutta kun tiedän kokemuksesta mitä nämä asiat merkitsee kun vahinko tapahtuu. Katkennut sääriluu voi maksaa merkittömän koneen kuljettajalle aika paljon...
Juurikin tämän takia koneen haluan kilpien väliin, itellä ei ainakaan omatunto anna periksi jotta lähtisin rekisteröimättömällä koneella liikenteeseen. Vaikkakin suurimmaksi osaksi ajellaankin pienemmillä teillä, mutta silti.

Tuskin tuo aivan puimurista läpi menee, kun ei sitä pöytääkään ole. Traktorista ennemminkin, ei vaan taida olla ollut missään traktorissa tuommosta mersun konetta jotta olisi sen perusteella saanut kilpiin.

Mitenkä lie tuo nelipyöräohjaus, pitää varmaankin saada lukittua toinen akseli tieajon ajaksi? Muuten tuota ei olisi tarvinnut saada rekisteriin, mutta lisääntyneiden lumitöiden takia traktorilla eestaas ajaminen vähentyisi jonkun verran.