Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe kuorma-auton käyttökustannus  (Luettu 41649 kertaa)

Shield

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 69
Vs: kuorma-auton käyttökustannus
Ulkomailla koukkutornit voivat olla +/- 10 cm suomalaisesta SMS-standardista! Muistaakseni jo Ruotsissakin on eri mitoitus...

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27815
  • vastustan
Vs: kuorma-auton käyttökustannus
Pakollinen liikennevakuutus luokkaa 1500e. Käyttövoimavero (katso trafin sivulta) 3-aks / 25tn autolle 730e, jos käytetään täysperän vetoon, silloin 1278e. Katsastus luokkaa 300e.

Tuliko kaikki? Nuppina siis 2500e, "koukkuveron" kanssa 3000e hyvin pyöreästi laskettuna.

Lisäksi huolto ja korjauskulut, jotka voi olla melko paljonkin. Muutaman tonnin voi hyvin laskea.
Lavat maksaa 3000-5000e / kpl uutena.
Kärryn kuluista en osaa sanoa.

Polttoainetta menee karkeasti litra per tonni maantiellä. Eli nupilla täyskuormalla 25l/100km, ehkä vähän enemmänkin.


Muista hommata liikennelupa jos rahti-ajoja enemmän haaveilet! Lupakurssi maksaa reilun tonnin?

Niin no...asia on tietysti eri, jos ajoneuvo on luvanvaraisessa ajossa, mutta yksityisessä käytössä nuo vakuutukset eivät ole noin kalliita! Oma Scania R144 6x4 vuodelta 2001, varustettuna koukkulaitteilla, kustantaa 360e liikennevakuutuksesta ja 500e täyskaskosta! Perävaunun liikennevakuutus rapiat 200e. Käyttövoimavero 760e (26tn) ja perävaunun vedosta maksan vain niiltä päiviltä kun vaunu on perässä 1,56e/vrk lisähintaa (ilmoitus netistä)! Katsastus juuri hieman alle tuon mainitun 300e ja perävaunusta satku tuohon lisää (+tietysti "pakolliseksi" muodostuva jälkitarkastus)! Eli pelkästä nuppiajosta syntyisi kuluja ilman kaskoa n. 1400 €/vuosi!

Edellä mainitut eivät ehkä kuulosta kovin pahalta kustannuserältä, eivätkä sitä olekaan, mutta muutoin ylläpito kallista! Noita tonnin paukkuja sattuu vähän väliä - viimeksi viikko sitten hajosi kuljettajan oven lämpölasi aivan itsestään ja siitäkin muodostui edellä mainitun suuruinen maksuerä!

Polttoainetta kuluttaa melko tarkasti 28 litraa satasella nuppiajossa ja 50 litraa yhdistelmänä!

noinhan se vähän on. Maanantaina tai tiistaina lähdetään todennäköisesti hakemaan Volvo FH12 -420:aa leeburin 20tn koukulla Hollannista, hinta alle 20 000€ ja ainakin kuvissa tosi siisti. Jos autoilu ei miellytä niin myy pois tai katkaisee ja laittaa aisan ;D
mitä tuolla tarkasti ottaen kuljetetaan, mennäänkö laivalla lahden yli.... tuleeko korkeus tai leveys vastaan?
maatalouskoneiden ajossa olevat autot ovat vaan monesti niitä matalarunkoisia, vaihtolavavehkeet kait väistämättä lisää korkeutta...
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: kuorma-auton käyttökustannus
Pakollinen liikennevakuutus luokkaa 1500e. Käyttövoimavero (katso trafin sivulta) 3-aks / 25tn autolle 730e, jos käytetään täysperän vetoon, silloin 1278e. Katsastus luokkaa 300e.

Tuliko kaikki? Nuppina siis 2500e, "koukkuveron" kanssa 3000e hyvin pyöreästi laskettuna.

Lisäksi huolto ja korjauskulut, jotka voi olla melko paljonkin. Muutaman tonnin voi hyvin laskea.
Lavat maksaa 3000-5000e / kpl uutena.
Kärryn kuluista en osaa sanoa.

Polttoainetta menee karkeasti litra per tonni maantiellä. Eli nupilla täyskuormalla 25l/100km, ehkä vähän enemmänkin.


Muista hommata liikennelupa jos rahti-ajoja enemmän haaveilet! Lupakurssi maksaa reilun tonnin?

Niin no...asia on tietysti eri, jos ajoneuvo on luvanvaraisessa ajossa, mutta yksityisessä käytössä nuo vakuutukset eivät ole noin kalliita! Oma Scania R144 6x4 vuodelta 2001, varustettuna koukkulaitteilla, kustantaa 360e liikennevakuutuksesta ja 500e täyskaskosta! Perävaunun liikennevakuutus rapiat 200e. Käyttövoimavero 760e (26tn) ja perävaunun vedosta maksan vain niiltä päiviltä kun vaunu on perässä 1,56e/vrk lisähintaa (ilmoitus netistä)! Katsastus juuri hieman alle tuon mainitun 300e ja perävaunusta satku tuohon lisää (+tietysti "pakolliseksi" muodostuva jälkitarkastus)! Eli pelkästä nuppiajosta syntyisi kuluja ilman kaskoa n. 1400 €/vuosi!

Edellä mainitut eivät ehkä kuulosta kovin pahalta kustannuserältä, eivätkä sitä olekaan, mutta muutoin ylläpito kallista! Noita tonnin paukkuja sattuu vähän väliä - viimeksi viikko sitten hajosi kuljettajan oven lämpölasi aivan itsestään ja siitäkin muodostui edellä mainitun suuruinen maksuerä!

Polttoainetta kuluttaa melko tarkasti 28 litraa satasella nuppiajossa ja 50 litraa yhdistelmänä!

noinhan se vähän on. Maanantaina tai tiistaina lähdetään todennäköisesti hakemaan Volvo FH12 -420:aa leeburin 20tn koukulla Hollannista, hinta alle 20 000€ ja ainakin kuvissa tosi siisti. Jos autoilu ei miellytä niin myy pois tai katkaisee ja laittaa aisan ;D
mitä tuolla tarkasti ottaen kuljetetaan, mennäänkö laivalla lahden yli.... tuleeko korkeus tai leveys vastaan?
maatalouskoneiden ajossa olevat autot ovat vaan monesti niitä matalarunkoisia, vaihtolavavehkeet kait väistämättä lisää korkeutta...
Tuntuisi minusta erikoiselta päällirakenteelta pitkän matkan ajossa koukkulaite :-\     Rahtilavalla jäisi kantavuutta tonnikaupalla enemmän, lava olisi matalammalla ja hinta olisi varmaan melko maltillinen.    :-\ :-\

Shield

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 69
Vs: kuorma-auton käyttökustannus
Kyllä vaihtolavalaite, etenkin koukku-sellanen on käytännössä paras päällirakenne maataloudessa! Vie toki kantavuutta, mutta mahdollistaa vastaavasti monta asiaa joita tavallisella rahtilavalla ei voisi kuvitellakaan tekevänsä. Lisää toisin sanoen käyttöastetta!

Meilläkin ajetaan milloin mitäkin; irtotavaraa, kappaletavaraa, koneita, nesteitä yms. Monien asioiden lastaaminen maantasolla, lava laskettuna on paljon helpompaa ja turvallisempaa! Lisäksi possuille rehuviljaa ostaessa, joutuu usein lastaamaan vanhoille kuivureille, joiden lastauspisteiden alle ei ole mitään asiaa, ei vaihtolava-autolla, eikä kiinteälavaisellakaan kuorkilla! Niinpä lavan laskeminen onkin säästänyt monelta lapiointityöltä! Siinä tonnin pienempi kantavuus tuntuu melko pieneltä tekijältä, kun ei tarvitse tehdä kahta ylimääräistä lapiotyötuntia pelkkään nupin täyttöön! Lisäksi aina voi ottaa perävaunun perään jos kantavuutta tosissaan tarvitaan tai välimatkat ovat pitkiä!

Perävaununkin olen valinnut samoilla kriteereillä, sen ollen kippaavaa vaihtolavamallia! Päällirakenteen saa aina mieleisekseen lavaa vaihtamalla ja lastaus on mahdollista samalla tapaa maantasolla! Lastin purkaminen on kuitenkin yhtä vaivatonta kuin perinteisellä kippiperävaunulla ja kantavuutta laitteisto ei syö nimeksikään...!

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: kuorma-auton käyttökustannus
ja koukun kans keplottelu tuo myös maastokelpoisuutta, pitkänki palan näemmä pääsee kun on asiansa osaava kuski ;)
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: kuorma-auton käyttökustannus
ja koukun kans keplottelu tuo myös maastokelpoisuutta, pitkänki palan näemmä pääsee kun on asiansa osaava kuski ;)
No se kyllä.  Aloittajan pääasialliset kilometrit vaan eivät taida tulla ajamisesta pellolla.   Se on kyllä tosi että sillä lavalla tuuppimalla pääsee eteenpäin niin pitkään kun ollaan vielä "pinnalla".

realisti

  • Vieras
Vs: kuorma-auton käyttökustannus
tarkoitus on osalla aikaa ajella vaihtolavoja ja perävaunuja virosta tehtaalta, loput aikaa seisoo tai on maataloudessa kuonan, maan, viljan, lannan ja kaiken sekalaisen ajossa. Korkeus on hieman harmillinen juttu, mutta koukkulaite on muutoin ainoa oikea vaihtoehto. Kuormien painot tuolta etelän suunnalta tullessa ei ole ongelma, sitten jos ei ole autoon tyytyväinen niin jos vaikka katkaisee ja laittaa aisan.

kkk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 825
  • romuja, mutta omia
Vs: kuorma-auton käyttökustannus
Mun auto on tietysti vähän pieni, 12500 kg kok. paino, 7500kg kantavuudella, mutta tuossa viime vuoden kulut.
ajoneuvovero 447
liikennevak. 333
osakasko 166
katsastus remontti+ vesipumppu 405
takavalot 65
polttoainepumppu  60
katsastus 73
Vain polttoaineet puuttuu
Hinnat verottomia

Lese

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 525
  • Proud to be a REDNECK
Vs: kuorma-auton käyttökustannus
tarkoitus on osalla aikaa ajella vaihtolavoja ja perävaunuja virosta tehtaalta, loput aikaa seisoo tai on maataloudessa kuonan, maan, viljan, lannan ja kaiken sekalaisen ajossa. Korkeus on hieman harmillinen juttu, mutta koukkulaite on muutoin ainoa oikea vaihtoehto. Kuormien painot tuolta etelän suunnalta tullessa ei ole ongelma, sitten jos ei ole autoon tyytyväinen niin jos vaikka katkaisee ja laittaa aisan.

Vetopöytä vaihtolavarunkoon ja puoliperälavetti perään niin saa matalan + kantavuutta isompien koneiden kuljetukseen.
Miks Vesa myy ja te ette?

65

  • Vieras
Vs: kuorma-auton käyttökustannus
tarkoitus on osalla aikaa ajella vaihtolavoja ja perävaunuja virosta tehtaalta, loput aikaa seisoo tai on maataloudessa kuonan, maan, viljan, lannan ja kaiken sekalaisen ajossa. Korkeus on hieman harmillinen juttu, mutta koukkulaite on muutoin ainoa oikea vaihtoehto. Kuormien painot tuolta etelän suunnalta tullessa ei ole ongelma, sitten jos ei ole autoon tyytyväinen niin jos vaikka katkaisee ja laittaa aisan.
perävaunu voi olla vähän korkea koukku vehkeiden päällä? lavetti taas huono vaihtolavojen kuljetuksessa,tai kuinkka montta lavaa tuo kerralla päällekkäin  ja miten lastaa ne.

pöyhijä

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 148
Vs: kuorma-auton käyttökustannus
Huomioi, että noissa koukkumitoituksissa on sitten hieman eroja; Suomen standardi on tuo 1570 mm juoksun pohjasta vetolenkin keskelle! Toki osaavakaveri lyhentää tai pidentää koukkutornia tarvittaessa...

hyvä tietää... Ei ole muuta mittaa tullut vastaan myydyissä lavoissa.
Hollannissa on koukkulaitteissa sama standardi kuin Ruotsissa, eli se matalampi, Saksassa sama kuin Suomessa, eli se korkeempi. Hollannissa toki myynnissä autoja kummallakin standardilla, mutta kannattanee varmistaa ennen ostoa onko tulevaan käyttöön/mahdollisesti jo olemassa oleville lavoille sopiva vai ei niin osaa asiaan varautua. Leeburithan on ainakin jotkut muistaakseni Hiabbeja, ellei kaikki.

realisti

  • Vieras
Vs: kuorma-auton käyttökustannus
http://www.trucks.nl/VehicleDetail.asp?vehicleid=1663890&languageid=2

Tuota autoa lähdetään huomenna hakemaan, tarkoitus oli ajella via balticaa pitkin koto-suomeen. Ei se koukkutornin muuttaminen ole kovin paha homma, monet ovat niitä joutuneet muuttamaan.

Shield

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 69
Vs: kuorma-auton käyttökustannus
http://www.trucks.nl/VehicleDetail.asp?vehicleid=1663890&languageid=2

Tuota autoa lähdetään huomenna hakemaan, tarkoitus oli ajella via balticaa pitkin koto-suomeen. Ei se koukkutornin muuttaminen ole kovin paha homma, monet ovat niitä joutuneet muuttamaan.

Yksi seikka ko. auton koukkulaitteista näyttää puuttuvan, mitä pidän hyvänä varusteena, eli koukkutornin taitto! Toki pelkkä liukukin auttaa madaltamaan päällevetokulmaa, mutta taitolla sitä saa vielä huomattavasti matalammaksi...

realisti

  • Vieras
Vs: kuorma-auton käyttökustannus
http://www.trucks.nl/VehicleDetail.asp?vehicleid=1663890&languageid=2

Tuota autoa lähdetään huomenna hakemaan, tarkoitus oli ajella via balticaa pitkin koto-suomeen. Ei se koukkutornin muuttaminen ole kovin paha homma, monet ovat niitä joutuneet muuttamaan.

Yksi seikka ko. auton koukkulaitteista näyttää puuttuvan, mitä pidän hyvänä varusteena, eli koukkutornin taitto! Toki pelkkä liukukin auttaa madaltamaan päällevetokulmaa, mutta taitolla sitä saa vielä huomattavasti matalammaksi...

kaikenlaisia juttuja olisi kiva olla -> €uroja meneekin sitten kuin broil€r baronilla ;D Jos meinaisin sijoittaa enemmän laittaisin telivetoisen auton jossa koukkulaite niveltornilla, mutta mun budjetilla ei kovin ihmeellisiä varusteita saa. Kunhan vaan pelaisi, niin olisin tyytyväinen.

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: kuorma-auton käyttökustannus
http://www.trucks.nl/VehicleDetail.asp?vehicleid=1663890&languageid=2

Tuota autoa lähdetään huomenna hakemaan, tarkoitus oli ajella via balticaa pitkin koto-suomeen. Ei se koukkutornin muuttaminen ole kovin paha homma, monet ovat niitä joutuneet muuttamaan.

--siinä voi olla mahdollisuus vaihtaa koukku pulttiliitoksesta.Niitä tehdään käsittääkseni niinkin.