Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kilometrikorvaukset viikatelistalle?  (Luettu 6135 kertaa)

ENTER

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8067
Vs: Kilometrikorvaukset viikatelistalle?
Puhutaanko tässä nyt "verovapaista kilometrikorvauksista" vaiko "kodin ja työpaikan välisten matkakulujen verovähennysoikeudesta"  ???

Molemmissa on kyl ilmaa aika paljon. Mää tiärän kun saan molempia  :-X

Mitä ilmaa niissä on? Auton suorat käyttökulut ovat aika lähellä tuota 25 c/km vaimikäsenyon vähennyskelpoisena, ja pääomakulut mukaan laskettuna ei heitä paljoakaan tuosta 46 c/km, joka siis on korvaus siitä että työnantaja hyödyntää työntekijän pääomaa ja riskiä + korvaa työmatkan käyttökulut.

Niin juu... jos valtion on tarkoitus tukea asukkaiden uusien autojen ostamista.. Se mikä noissa maksetaan, lisätään tuplaten autoveroon  ::)

Mä elän tuolla "ilmalla". Tonnin Opel tuottaa mukavasti kilometrikorvauksilla  ;D
tonnin ooppelilla voi saaha monta tonttua vuojessa :o
Elämä edessä, niska takana.
http://www.youtube.com/watch?v=2DVb-Lvk4iY

gutiguti

  • Vieras
Vs: Kilometrikorvaukset viikatelistalle?
Puhutaanko tässä nyt "verovapaista kilometrikorvauksista" vaiko "kodin ja työpaikan välisten matkakulujen verovähennysoikeudesta"  ???

Molemmissa on kyl ilmaa aika paljon. Mää tiärän kun saan molempia  :-X

Mitä ilmaa niissä on? Auton suorat käyttökulut ovat aika lähellä tuota 25 c/km vaimikäsenyon vähennyskelpoisena, ja pääomakulut mukaan laskettuna ei heitä paljoakaan tuosta 46 c/km, joka siis on korvaus siitä että työnantaja hyödyntää työntekijän pääomaa ja riskiä + korvaa työmatkan käyttökulut.

Niin juu... jos valtion on tarkoitus tukea asukkaiden uusien autojen ostamista.. Se mikä noissa maksetaan, lisätään tuplaten autoveroon  ::)

Mä elän tuolla "ilmalla". Tonnin Opel tuottaa mukavasti kilometrikorvauksilla  ;D
tonnin ooppelilla voi saaha monta tonttua verotuloja valtiolle vuojessa :o

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Kilometrikorvaukset viikatelistalle?
Lainaus
Niin juu... jos valtion on tarkoitus tukea asukkaiden uusien autojen ostamista.. Se mikä noissa maksetaan, lisätään tuplaten autoveroon  ::)

Mä elän tuolla "ilmalla". Tonnin Opel tuottaa mukavasti kilometrikorvauksilla  ;D

Millä tavalla valtio maksaa noita km-korvauksia? Yleensä ne tulevat yksityisiltä työantajilta ja se mitä se korvaa on jo monesti verotettua menoa. Se mitä jää auton omistajan lompakkoon menee 23% takaisin valtiolle ja vielä enemmänkin autoveron kautta.

Totta kai pystyy optimoimaan kustannukset vs korvaukset, mitä halvemmalla omalla autolla ajaa ja mitä enemmän huoltoja tekee itse, se paremmin se kannattaa. Mutta miksi tuota korvausta pitäisi kilpailuttaa tyhmillä teoilla? Se joka työkseen ajaa tiellä pitää voida ostaa turvallisen auton, huoltaa sitä ja hankkia hyvät renkaat.

Lisäksi harva ajaa yli 10-15 tkm km-korvausajoja vuodessa vaikka moni antaa ymmärtää että ajetaan aivan sikana, viimeistään sillloin alkaa työnantaja suosimaan työsuhdeautoja tai hankkii sen takia asentajalle pakettiauton. 15 tkm km-korvaukset ei jätä kuin kolme tonnia nettoa käyttökulujen jälkeen, jolla pitää muutaman vuoden jälkeen rahoittaa uutta autoa. Onko se jotenkin liikaa luksusta?

Jo 35 000 euron auton (jossa jo 15k€ veroa) hankinta, jonka jälleenmyyntiarvo olisi 40% 6v jälkeen, tuottaa helposti yli 40 c:n km-kustannuksen pääomakuluineen.

Tämä oli kyllä Joharalta pohjanoteeraus. Odotin kyllä parempaa laskutaitoa.

Oikeasti... mä en laskenut tuota ollenkaan  ;D

Ilmeisesti tuo aloite koskee matkojen verovähennysoikeutta. Tämä kilometrikorvaus on eri asia kuten tiedämme. Se että minä kirjoitin, että noilla verovapailla kilomertikorvauksilla tienaa hyvin jos ajaa romulla autolla on vain sivujuoni tähän keskusteluun  ???

Mä olen laskenut että joskus "parhaalla romullani" ajettaessa kilometrikorvaus tuotti yli 22 senttiä kouraan kaikkien kulujen jälkeen kolmen vuoden keskiarvona.. Eli kun ajoin moottoritiellä 160 km/h niin hetkellinen veroton tuntiansio oli peräti 35,2 €/h... tosin tuossa laskelmassa ei otettu hiomioon sitä paljonko bensaa auto repi tuossa vauhdissa.. Kaasu ylhäällä tietysti 0,0 l/100 km  ;D

Eikä tämä ollut pohjanoteeraukseni. Voin mä kirjoittaa huvikseni vieläkin sekompia juttuja.

Enkä minä halua että noihin oikeuksiin tulisi pudotuksia..

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Kilometrikorvaukset viikatelistalle?
Lainaus
Niin juu... jos valtion on tarkoitus tukea asukkaiden uusien autojen ostamista.. Se mikä noissa maksetaan, lisätään tuplaten autoveroon  ::)

Mä elän tuolla "ilmalla". Tonnin Opel tuottaa mukavasti kilometrikorvauksilla  ;D

Millä tavalla valtio maksaa noita km-korvauksia? Yleensä ne tulevat yksityisiltä työantajilta ja se mitä se korvaa on jo monesti verotettua menoa. Se mitä jää auton omistajan lompakkoon menee 23% takaisin valtiolle ja vielä enemmänkin autoveron kautta.

Totta kai pystyy optimoimaan kustannukset vs korvaukset, mitä halvemmalla omalla autolla ajaa ja mitä enemmän huoltoja tekee itse, se paremmin se kannattaa. Mutta miksi tuota korvausta pitäisi kilpailuttaa tyhmillä teoilla? Se joka työkseen ajaa tiellä pitää voida ostaa turvallisen auton, huoltaa sitä ja hankkia hyvät renkaat.

Lisäksi harva ajaa yli 10-15 tkm km-korvausajoja vuodessa vaikka moni antaa ymmärtää että ajetaan aivan sikana, viimeistään sillloin alkaa työnantaja suosimaan työsuhdeautoja tai hankkii sen takia asentajalle pakettiauton. 15 tkm km-korvaukset ei jätä kuin kolme tonnia nettoa käyttökulujen jälkeen, jolla pitää muutaman vuoden jälkeen rahoittaa uutta autoa. Onko se jotenkin liikaa luksusta?

Jo 35 000 euron auton (jossa jo 15k€ veroa) hankinta, jonka jälleenmyyntiarvo olisi 40% 6v jälkeen, tuottaa helposti yli 40 c:n km-kustannuksen pääomakuluineen.

Tämä oli kyllä Joharalta pohjanoteeraus. Odotin kyllä parempaa laskutaitoa.

Oikeasti... mä en laskenut tuota ollenkaan  ;D

Ilmeisesti tuo aloite koskee matkojen verovähennysoikeutta. Tämä kilometrikorvaus on eri asia kuten tiedämme. Se että minä kirjoitin, että noilla verovapailla kilomertikorvauksilla tienaa hyvin jos ajaa romulla autolla on vain sivujuoni tähän keskusteluun  ???

Mä olen laskenut että joskus "parhaalla romullani" ajettaessa kilometrikorvaus tuotti yli 22 senttiä kouraan kaikkien kulujen jälkeen kolmen vuoden keskiarvona.. Eli kun ajoin moottoritiellä 160 km/h niin hetkellinen veroton tuntiansio oli peräti 35,2 €/h... tosin tuossa laskelmassa ei otettu hiomioon sitä paljonko bensaa auto repi tuossa vauhdissa.. Kaasu ylhäällä tietysti 0,0 l/100 km  ;D

Eikä tämä ollut pohjanoteeraukseni. Voin mä kirjoittaa huvikseni vieläkin sekompia juttuja.

Enkä minä halua että noihin oikeuksiin tulisi pudotuksia..

Kuinka suuri on kiusaus käyttää kimpakyytiä, polkupyörää tai kävellä ja ilmoittaa verottajalle käytävänsä omaa autoa.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Tapani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Kilometrikorvaukset viikatelistalle?
Lainaus
Niin juu... jos valtion on tarkoitus tukea asukkaiden uusien autojen ostamista.. Se mikä noissa maksetaan, lisätään tuplaten autoveroon  ::)

Mä elän tuolla "ilmalla". Tonnin Opel tuottaa mukavasti kilometrikorvauksilla  ;D

Millä tavalla valtio maksaa noita km-korvauksia? Yleensä ne tulevat yksityisiltä työantajilta ja se mitä se korvaa on jo monesti verotettua menoa. Se mitä jää auton omistajan lompakkoon menee 23% takaisin valtiolle ja vielä enemmänkin autoveron kautta.

Totta kai pystyy optimoimaan kustannukset vs korvaukset, mitä halvemmalla omalla autolla ajaa ja mitä enemmän huoltoja tekee itse, se paremmin se kannattaa. Mutta miksi tuota korvausta pitäisi kilpailuttaa tyhmillä teoilla? Se joka työkseen ajaa tiellä pitää voida ostaa turvallisen auton, huoltaa sitä ja hankkia hyvät renkaat.

Lisäksi harva ajaa yli 10-15 tkm km-korvausajoja vuodessa vaikka moni antaa ymmärtää että ajetaan aivan sikana, viimeistään sillloin alkaa työnantaja suosimaan työsuhdeautoja tai hankkii sen takia asentajalle pakettiauton. 15 tkm km-korvaukset ei jätä kuin kolme tonnia nettoa käyttökulujen jälkeen, jolla pitää muutaman vuoden jälkeen rahoittaa uutta autoa. Onko se jotenkin liikaa luksusta?

Jo 35 000 euron auton (jossa jo 15k€ veroa) hankinta, jonka jälleenmyyntiarvo olisi 40% 6v jälkeen, tuottaa helposti yli 40 c:n km-kustannuksen pääomakuluineen.

Tämä oli kyllä Joharalta pohjanoteeraus. Odotin kyllä parempaa laskutaitoa.

Oikeasti... mä en laskenut tuota ollenkaan  ;D

Ilmeisesti tuo aloite koskee matkojen verovähennysoikeutta. Tämä kilometrikorvaus on eri asia kuten tiedämme. Se että minä kirjoitin, että noilla verovapailla kilomertikorvauksilla tienaa hyvin jos ajaa romulla autolla on vain sivujuoni tähän keskusteluun  ???

Mä olen laskenut että joskus "parhaalla romullani" ajettaessa kilometrikorvaus tuotti yli 22 senttiä kouraan kaikkien kulujen jälkeen kolmen vuoden keskiarvona.. Eli kun ajoin moottoritiellä 160 km/h niin hetkellinen veroton tuntiansio oli peräti 35,2 €/h... tosin tuossa laskelmassa ei otettu hiomioon sitä paljonko bensaa auto repi tuossa vauhdissa.. Kaasu ylhäällä tietysti 0,0 l/100 km  ;D

Eikä tämä ollut pohjanoteeraukseni. Voin mä kirjoittaa huvikseni vieläkin sekompia juttuja.

Enkä minä halua että noihin oikeuksiin tulisi pudotuksia..

Kuinka suuri on kiusaus käyttää kimpakyytiä, polkupyörää tai kävellä ja ilmoittaa verottajalle käytävänsä omaa autoa.
Mulla ei ainakaan hirveetä kiusausta. Työmatkaa 150 km päivässä :)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Kilometrikorvaukset viikatelistalle?
Lainaus
Niin juu... jos valtion on tarkoitus tukea asukkaiden uusien autojen ostamista.. Se mikä noissa maksetaan, lisätään tuplaten autoveroon  ::)

Mä elän tuolla "ilmalla". Tonnin Opel tuottaa mukavasti kilometrikorvauksilla  ;D

Millä tavalla valtio maksaa noita km-korvauksia? Yleensä ne tulevat yksityisiltä työantajilta ja se mitä se korvaa on jo monesti verotettua menoa. Se mitä jää auton omistajan lompakkoon menee 23% takaisin valtiolle ja vielä enemmänkin autoveron kautta.

Totta kai pystyy optimoimaan kustannukset vs korvaukset, mitä halvemmalla omalla autolla ajaa ja mitä enemmän huoltoja tekee itse, se paremmin se kannattaa. Mutta miksi tuota korvausta pitäisi kilpailuttaa tyhmillä teoilla? Se joka työkseen ajaa tiellä pitää voida ostaa turvallisen auton, huoltaa sitä ja hankkia hyvät renkaat.

Lisäksi harva ajaa yli 10-15 tkm km-korvausajoja vuodessa vaikka moni antaa ymmärtää että ajetaan aivan sikana, viimeistään sillloin alkaa työnantaja suosimaan työsuhdeautoja tai hankkii sen takia asentajalle pakettiauton. 15 tkm km-korvaukset ei jätä kuin kolme tonnia nettoa käyttökulujen jälkeen, jolla pitää muutaman vuoden jälkeen rahoittaa uutta autoa. Onko se jotenkin liikaa luksusta?

Jo 35 000 euron auton (jossa jo 15k€ veroa) hankinta, jonka jälleenmyyntiarvo olisi 40% 6v jälkeen, tuottaa helposti yli 40 c:n km-kustannuksen pääomakuluineen.

Tämä oli kyllä Joharalta pohjanoteeraus. Odotin kyllä parempaa laskutaitoa.

Oikeasti... mä en laskenut tuota ollenkaan  ;D

Ilmeisesti tuo aloite koskee matkojen verovähennysoikeutta. Tämä kilometrikorvaus on eri asia kuten tiedämme. Se että minä kirjoitin, että noilla verovapailla kilomertikorvauksilla tienaa hyvin jos ajaa romulla autolla on vain sivujuoni tähän keskusteluun  ???

Mä olen laskenut että joskus "parhaalla romullani" ajettaessa kilometrikorvaus tuotti yli 22 senttiä kouraan kaikkien kulujen jälkeen kolmen vuoden keskiarvona.. Eli kun ajoin moottoritiellä 160 km/h niin hetkellinen veroton tuntiansio oli peräti 35,2 €/h... tosin tuossa laskelmassa ei otettu hiomioon sitä paljonko bensaa auto repi tuossa vauhdissa.. Kaasu ylhäällä tietysti 0,0 l/100 km  ;D

Eikä tämä ollut pohjanoteeraukseni. Voin mä kirjoittaa huvikseni vieläkin sekompia juttuja.

Enkä minä halua että noihin oikeuksiin tulisi pudotuksia..

Kuinka suuri on kiusaus käyttää kimpakyytiä, polkupyörää tai kävellä ja ilmoittaa verottajalle käytävänsä omaa autoa.

Varmasti joku huijaa systeemiä noinkin. Joku huijaa niinkin, että tekee etätyötä ja kirjaa nekin päivät ajetuiksi työpaikalle.

"Yritystoiminnassahan" perinteisesti kaikki kauppamatkat laitetaan työmatkoiksi  :o

Aulis Anttila

  • Vieras
Kepurikolliset...
Kuinka suuri on kiusaus käyttää kimpakyytiä, polkupyörää tai kävellä ja ilmoittaa verottajalle käytävänsä omaa autoa.

Ei se teille kepurikollisille mikään kiusaus ole. Te teette juuri noin. Te maksatatte aina kaiken muilla.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Kepurikolliset...
Kuinka suuri on kiusaus käyttää kimpakyytiä, polkupyörää tai kävellä ja ilmoittaa verottajalle käytävänsä omaa autoa.

Ei se teille kepurikollisille mikään kiusaus ole. Te teette juuri noin. Te maksatatte aina kaiken muilla.

Juuu...Mistäs lähtien tavan duunarit on olleet kepuroistoja?

Tiedän tapauksen joka kulkee työmatkansa kimpakyydillä ja toisen joka tekee kesät duunia että voi olla talvet liitonpäivärahoilla, asuu vanhempiensa luonna että avopuolisonsa saa nostettua kaikki työkkärin, soskun ja kelan tuet 4 alaikäisestä kersasta, pitää omaa asuntoa vuokralla.

Kumpikin niin kovia ay-hemmoja että töissä olessaan pistäisivät lakon pystyyn jo sen takia että pomo on työpaikalla pomo. :o
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26193
  • vastustan
Vs: Kilometrikorvaukset viikatelistalle?
Lainaus
Niin juu... jos valtion on tarkoitus tukea asukkaiden uusien autojen ostamista.. Se mikä noissa maksetaan, lisätään tuplaten autoveroon  ::)

Mä elän tuolla "ilmalla". Tonnin Opel tuottaa mukavasti kilometrikorvauksilla  ;D

Millä tavalla valtio maksaa noita km-korvauksia? Yleensä ne tulevat yksityisiltä työantajilta ja se mitä se korvaa on jo monesti verotettua menoa. Se mitä jää auton omistajan lompakkoon menee 23% takaisin valtiolle ja vielä enemmänkin autoveron kautta.

Totta kai pystyy optimoimaan kustannukset vs korvaukset, mitä halvemmalla omalla autolla ajaa ja mitä enemmän huoltoja tekee itse, se paremmin se kannattaa. Mutta miksi tuota korvausta pitäisi kilpailuttaa tyhmillä teoilla? Se joka työkseen ajaa tiellä pitää voida ostaa turvallisen auton, huoltaa sitä ja hankkia hyvät renkaat.

Lisäksi harva ajaa yli 10-15 tkm km-korvausajoja vuodessa vaikka moni antaa ymmärtää että ajetaan aivan sikana, viimeistään sillloin alkaa työnantaja suosimaan työsuhdeautoja tai hankkii sen takia asentajalle pakettiauton. 15 tkm km-korvaukset ei jätä kuin kolme tonnia nettoa käyttökulujen jälkeen, jolla pitää muutaman vuoden jälkeen rahoittaa uutta autoa. Onko se jotenkin liikaa luksusta?

Jo 35 000 euron auton (jossa jo 15k€ veroa) hankinta, jonka jälleenmyyntiarvo olisi 40% 6v jälkeen, tuottaa helposti yli 40 c:n km-kustannuksen pääomakuluineen.

Tämä oli kyllä Joharalta pohjanoteeraus. Odotin kyllä parempaa laskutaitoa.

Oikeasti... mä en laskenut tuota ollenkaan  ;D

Ilmeisesti tuo aloite koskee matkojen verovähennysoikeutta. Tämä kilometrikorvaus on eri asia kuten tiedämme. Se että minä kirjoitin, että noilla verovapailla kilomertikorvauksilla tienaa hyvin jos ajaa romulla autolla on vain sivujuoni tähän keskusteluun  ???

Mä olen laskenut että joskus "parhaalla romullani" ajettaessa kilometrikorvaus tuotti yli 22 senttiä kouraan kaikkien kulujen jälkeen kolmen vuoden keskiarvona.. Eli kun ajoin moottoritiellä 160 km/h niin hetkellinen veroton tuntiansio oli peräti 35,2 €/h... tosin tuossa laskelmassa ei otettu hiomioon sitä paljonko bensaa auto repi tuossa vauhdissa.. Kaasu ylhäällä tietysti 0,0 l/100 km  ;D

Eikä tämä ollut pohjanoteeraukseni. Voin mä kirjoittaa huvikseni vieläkin sekompia juttuja.

Enkä minä halua että noihin oikeuksiin tulisi pudotuksia..

Kuinka suuri on kiusaus käyttää kimpakyytiä, polkupyörää tai kävellä ja ilmoittaa verottajalle käytävänsä omaa autoa.

Varmasti joku huijaa systeemiä noinkin. Joku huijaa niinkin, että tekee etätyötä ja kirjaa nekin päivät ajetuiksi työpaikalle.

"Yritystoiminnassahan" perinteisesti kaikki kauppamatkat laitetaan työmatkoiksi  :o
levillä käydään silppuria katsoon ;D
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Reiskako

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 214
  • Omat maat on armahimmat, Omat metsät mieluisimmat.
Vs: Kilometrikorvaukset viikatelistalle?

"Kuinka suuri on kiusaus käyttää kimpakyytiä, polkupyörää tai kävellä ja ilmoittaa verottajalle käytävänsä omaa autoa."

Meillä kun viimeksi tarvittiin hyviä rakennusmiehiä niin yhden sain sillä kun lupasin oman autoni rakennustöiden ajaksi käyttöön ja maksoin vielä polttoaineetkin. Työmatkaa kertyi 160 km päivittäin.  Kertoi kuitenkin ilmoittanneen ajot verottajalle suoritetuksi omalla autolla ja saaneen siten ajosta hyvän palkankisän.

Aron Viestitin

  • Vieras
Vs: Kilometrikorvaukset viikatelistalle?
Kyllä työnantajilla on nykyään aika tiukka kontrolli kilometrikorvauksien suhteen - isompia kilometrimääriä ei omalla autolla voi ajaa ilman että pannaan työsuhdeauto alle. Tahallinen vilppi on tietty asia erikseen.

Taustoa: http://viestitin.blogspot.com/2012/02/tyonantajan-ajoja-omaan-piikkiin.html