Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Hydraulinen vinssi  (Luettu 21832 kertaa)

roadman

  • Vieras
Vs: Hydraulinen vinssi
Pihapuita on hyvä vinssailla nurin niin tulee varmasti oikeaan suuntaan  ;)  Toinen sahaa ja toinen vetää vinssillä...


Pitää olla varovainen jottei vinssaa puuta traktorin katolle – eikö kaatovänkä ( fiskars ) olisi tuohon työhön varmempi väline?

Itsellä 35 X fergu vinssin kanssa siinä kaadettavan puun takana ja vaijeri on taittopyörän kautta puussa, ei lentele kävyt päälle eikä karkaa vaimoväki  ;D ;D

shavia

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 250
Vs: Hydraulinen vinssi

Eikös sitä ole olemassa sellainenkin vinssi, missä on vaan pelkkä vaijeri räikkäkelalla. Puomilla vedetään ja räikkä kiristää vaijerin aina uutta vetoa varten.

Jojo vinssi näkyy olevan (http://www.juhanirahkonen.fi/jojo.htm)

Tukkeja ja tuulenkaatoja korjatessa kätevä tekniikka on myös jättää parin-kolmen sentin pitopuut katkonnassa. Eli ei katkaise pöllejä irti asti, vaan sahaa puolelta ja toiselta melkein puoliväliin.

Jos pitopuu on sopivan paksuinen, voi koko rungon vetää kuormaajalla joko tyvestä tai latvasta, ja kun nostaa katkaisukohdan kärryn päälle ja vähän painaa, niin pitopuu napsahtaa siististi poikki.

Jos pitopuita ei ole jätetty, voi hätätilassa sitoa pöllejä peräkkäin juontoketjuilla, mutta se vaatii paljon jalkautumista ja siis ruumiillista työtä.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: Hydraulinen vinssi
Itte olen pitkällä olleita puita joskus köydellä ja kuormaajalla kiskonut lähemmäs,mutta se on hankalaa kun saa solmia köyttä lyhemmäksi muutamia kertoja,tosin vipuihin meillä yltää raktorin takaa.

Itte oon tuohon tarkootukseen käyttänyt sidontaliinaa. Kestää vetää ja saa oikean mittaasen. Ja kun laittaa kaks yhtehen ja lisäksi ettii joka ketjunpätkän mitä kopista löytyy , yleensä ylettyy jo aika lähelle   ;D

Olli tapani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 195
Vs: Hydraulinen vinssi
Kiitoksia kaikille,nyt täytyy miettiä mikä olisi kätevä ratkaisu.Jojokin olisi iso apu.Paljonko vinssin sijainti ylhäällä sekä taittopyörä haittaavat kuormausta ahtaissa väleissä.
Itsellä on kuormaaja traktorin rungossa jakella,mutta silti on myös varalla tukijalat.Vinssaaminen olisi sikäli tukevalla pohjalla.Hinta vähän hirvittää,tuleeko vastinetta rahalle.
Jojolle Rahkonen ilmoitti hinnaksi 880 €,ja sen saisi pikana puomiin ja pois.Ilmeisesti ovat pelanneet,koska reklamaatioita ei ole ollut.

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3133
Vs: Hydraulinen vinssi
Mä olin mettätöissä, revin ylämäkeen pari pölliä. Oikea farmi vinssi mulla on mutta se on kolmepiste ja se vaatis toinen traktori mettään tai jotain. Kuukletin ja löysin sähkövinssin, olisko se mihinkään satunaiseen mettätöihin? Keulaan?
http://www.madecor.fi/esitteet/X120_SPEC_FI_02.pdf

Tai semmonen moottorisaha vinssi?

raipe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 345
Vs: Hydraulinen vinssi
Mä olin mettätöissä, revin ylämäkeen pari pölliä. Oikea farmi vinssi mulla on mutta se on kolmepiste ja se vaatis toinen traktori mettään tai jotain. Kuukletin ja löysin sähkövinssin, olisko se mihinkään satunaiseen mettätöihin? Keulaan?
http://www.madecor.fi/esitteet/X120_SPEC_FI_02.pdf

Tai semmonen moottorisaha vinssi?

Yhdellä kylän vanhalla metsurilla on praunin keulalla ollut vuosia järeämmän pään sähkövinssi.
Vetää aivan p*rkeleesti mutta hitaasti ja patterin päälle se käy.

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3133
Vs: Hydraulinen vinssi
Hitautaus mä huomasin, nolla painolla peräti 7m/min. Sitten oletan että radio ohjaus ei anna vapaata kävellä puun luo tai kytkee vedon kun on vetänyt vaijerin ulos. Ne kauko ohjaimet missä oli kuva oli vaan sisään ja ulos. Vedonvapautin kahvasta. Entä kestääkö ne jatkuvempaa käyttöä kun se mihin ne on tarkoitettu, satunaisesti vetää auton ylös ojasta?
 

raipe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 345
Vs: Hydraulinen vinssi
Hitautaus mä huomasin, nolla painolla peräti 7m/min. Sitten oletan että radio ohjaus ei anna vapaata kävellä puun luo tai kytkee vedon kun on vetänyt vaijerin ulos. Ne kauko ohjaimet missä oli kuva oli vaan sisään ja ulos. Vedonvapautin kahvasta. Entä kestääkö ne jatkuvempaa käyttöä kun se mihin ne on tarkoitettu, satunaisesti vetää auton ylös ojasta?

Mulla on ittellä sellanen yli kymmenen vuotta vanha pieni sähkövinssi.Siinä saa kelan vapaaksi,mutta se pitää mekaanisesti kytkeä takasin veto siihen.Eli kävele edestakaisin.
Vetää sekin jotakin,4wd nissan pickuppi tuli nahkoinaan tuon vetämänä kun kokeilin.
Tuo oli auton lavalle asennettu niin sai pyöröpaalit kärryyn ja yhden autonlavalle.
Rakennustöissä tuolla on ollut oikeaa käyttöä,tosin siihen ei osaa luottaa kuin ketjutaljaan,pelottaa josko kiinalainen rauta antaa periksi ja tulee palkki syliin.
Sanoisin ettei noilla puita telata kuin max.2 runkoa/päivä.Tulee hulluksi kun on niin hidasta.
Ennemmin käy oikealla vinssillä ja vetää perässä puut ulos tai jopa hissaa kouralla.

Olli tapani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 195
Vs: Hydraulinen vinssi
Kyllä sitä voimaa tarvitaan aika paljon kun puut ovat isoja,eli kai sitä täytyy tyytyä erilliseen vinssiin.Mutta kuinka rakentaisitte vanhaan vinssiin radio-ohjauksen.Joku sähkömoottori hammastanko viritys vinssin vipuun.Mitenkähän onnistuisi,ainakin yrman Tanskalaisissa tämä ohjaus vaikutti yksinkertaiselta?

mikasep

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 473
Vs: Hydraulinen vinssi
Kyllä sitä voimaa tarvitaan aika paljon kun puut ovat isoja,eli kai sitä täytyy tyytyä erilliseen vinssiin.Mutta kuinka rakentaisitte vanhaan vinssiin radio-ohjauksen.Joku sähkömoottori hammastanko viritys vinssin vipuun.Mitenkähän onnistuisi,ainakin yrman Tanskalaisissa tämä ohjaus vaikutti yksinkertaiselta?

Hieman modifioitu lasinpyyhkijän moottori (jotta pyörii molempiin suuntiin) ja keskuslukituksen kauko-ohjainsarja + pari relettä. Avaimenperä-ohjaimelle voi viritellä tukevamman kotelon ja nappulat vyölle. Samoin vastaanotin pitää koteloida hyvin. Ei maksa paljon. Tuo mekaniikka sille käyttövivulle siitä moottorista lienee aikaavievin toteuttaa.

Rahalla saa jo sitten teollisuuslaatuisen kauko-ohjainsarjan muutamalla satasella tuon mootorin jatkeeksi niin ei tarvitse nysvätä kotelointeja ja on hieman turvallisemman oloinenkin.


Mika

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4394
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Hydraulinen vinssi
Joku sähkömoottori hammastanko viritys vinssin vipuun.

Mä laittaisin karamoottorin ja sopivan jousen väliin siihen vivun vetoon ettei vedä liian rajusti. Tuollainen pötkylä on vähän kuin hydraulisylinteri mutta toimii sähköllä.

Tietysti homma hoituisi oikealla pikkuruisella hydraulisylkylläkin + se jousi. Ja ohjaus mg-venttiilillä, vetosuunta sopivan hitaaksi kuristaen. Irrotus saa olla ripeäkin.

Mitä lienee työteurastuskeskuksella sanottavaa näihin rc-leluihin?