Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kuivalannan patterointi  (Luettu 13653 kertaa)

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5280
Vs: Kuivalannan patterointi
Ympäristölupaa voi joku kysellä...
Jos siis karjataloudella on se ympäristölupa, niin siinä saattaa olla kuvattuna lannan käsittely. Ja jos siinä kuvauksessa ei ole sitä naapurin laattaa, niin periaatteessa luvan vastaista toimintaa. Tästä selvinnee pienellä tekstimuutoksella yhdessä paikallisen ympäristösihteerin kanssa, ainakin jos välit ovat kunnossa.

Petri

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Kuivalannan patterointi
Ympäristölupaa voi joku kysellä...
Jos siis karjataloudella on se ympäristölupa, niin siinä saattaa olla kuvattuna lannan käsittely. Ja jos siinä kuvauksessa ei ole sitä naapurin laattaa, niin periaatteessa luvan vastaista toimintaa. Tästä selvinnee pienellä tekstimuutoksella yhdessä paikallisen ympäristösihteerin kanssa, ainakin jos välit ovat kunnossa.

Petri
Tai sitten tekee patterointi-ilmoituksen sinne naapurin lantalaan..

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5280
Vs: Kuivalannan patterointi
Ympäristölupaa voi joku kysellä...
Jos siis karjataloudella on se ympäristölupa, niin siinä saattaa olla kuvattuna lannan käsittely. Ja jos siinä kuvauksessa ei ole sitä naapurin laattaa, niin periaatteessa luvan vastaista toimintaa. Tästä selvinnee pienellä tekstimuutoksella yhdessä paikallisen ympäristösihteerin kanssa, ainakin jos välit ovat kunnossa.

Petri
Tai sitten tekee patterointi-ilmoituksen sinne naapurin lantalaan..
Kympin vihje!

welger

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 643
Vs: Kuivalannan patterointi
Nyt on saatu rahtaaminen päätökseen, huomenna pitää vielä levitellä paalisilppurilla pehkut pintaan. Melko ankarat oli vaan nuo kelit, parhaimmillaan 27 kun ajettiiin, yhden välipäivän joutui pitämään kun mittari painui 32 asteeseen.

Onneksi tuossa isommassa kärryssä oli lämpölava johon kylläkin jouduin tekemään yhdeputken, toisen kärryn lavaan piti välillä kaataa glykolia jottei jäätynyt lanta kiinni. Sivutie meinasi välillä olla liukkaan puoleinen kun asfaltti tieltä tuli lämpimillä renkailla, joka toisella kuormalla kun vetäs alusterällä niin onnistu kuitenkin.


Tarkastajakin poikkesi kasalla, ohikulkija oli ilmottanut jotta "sielä levitetään lantaa hangelle EU aikana"  ;D ;D

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9834
Vs: Kuivalannan patterointi


Tarkastajakin poikkesi kasalla, ohikulkija oli ilmottanut jotta "sielä levitetään lantaa hangelle EU aikana"  ;D ;D


Huh Huh  ;D Kuka tuon sitten kävi tarkistamas? Oliko sama jolle veit ilmoituksen? Olishan se tiennyt kertomattakin mitä olette tekemässä? Taisi vaan olla virkaintoinen, mutta luultavasti sä toimit direktiivin mukaan, koska sait homman päätökseen  :D Itte olen muuten viime vuosina jättänyt osan tiestä auraamatta , siis sillai mukavasti että traktorilla pääsee, mutta henkilöautolla ei. Jotenkin ruvennu jurppimaan ne uteliaat sivulliset ja niiden tiedonjano miten mä teen lantapatterin  8)

welger

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 643
Vs: Kuivalannan patterointi


Tarkastajakin poikkesi kasalla, ohikulkija oli ilmottanut jotta "sielä levitetään lantaa hangelle EU aikana"  ;D ;D


Huh Huh  ;D Kuka tuon sitten kävi tarkistamas? Oliko sama jolle veit ilmoituksen? Olishan se tiennyt kertomattakin mitä olette tekemässä? Taisi vaan olla virkaintoinen, mutta luultavasti sä toimit direktiivin mukaan, koska sait homman päätökseen  :D Itte olen muuten viime vuosina jättänyt osan tiestä auraamatta , siis sillai mukavasti että traktorilla pääsee, mutta henkilöautolla ei. Jotenkin ruvennu jurppimaan ne uteliaat sivulliset ja niiden tiedonjano miten mä teen lantapatterin  8)
Eipä tullut kysyttyä "arvoa" autossa näky olevan kunnan logot kyljessä. Asiallinen kaveri oli, sanoi vaan jotta piti tulla kahtomaan kun tuli käsky ylempää. Lopuksi vaan tokaisi jotta on se kumma kun ei ihmiset ymmärrä levittämisen ja patteroinnin eroa :D

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Kuivalannan patterointi
Oliko turpeet patterin pohjalla?
Syynäskö tarkkaan, vai oliko vaan semmonen "pakollinen" käynti, kun kerran oli ilmoitettu :)

Ps. itte peittelin rengin kans auman edellisviikolla. 19 kuormaa alkutalven sadan emon lannat, nyt on emoilla tilaa temmeltää tuhannen neliön lantalassa. Joka päivä aamuin illoin puhalletaan heinäpaali lantalaan ja emot sitten "laiduntaa" innolla :D

Viimeksi muokattu: 03.02.12 - klo:21:18 kirjoittanut Paalinpyörittäjä

welger

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 643
Vs: Kuivalannan patterointi
Oliko turpeet patterin pohjalla?
Syynäskö tarkkaan, vai oliko vaan semmonen "pakollinen" käynti, kun kerran oli ilmoitettu :)

Ps. itte peittelin rengin kans auman edellisviikolla. 19 kuormaa alkutalven sadan emon lannat, nyt on emoilla tilaa temmeltää tuhannen neliön lantalassa. Joka päivä aamuin illoin puhalletaan heinäpaali lantalaan ja emot sitten "laiduntaa" innolla :D
Kyllä sinne turpeet tuli, vapon kuiviketurveauman rippeitä kävin hakemassa. Reilu 10 sentin kerros turvetta ja sen päälle paalisilppurilla noin 15 senttiä pehkua jotta sain tuhottua noita pehku/heinäpaaleja. Pintaan tulee myös pehkua reilusti kun kylän isännät toi jonkun verran nurkkiin jääneitä paaleja, eipähän tarvii mehtään kööjätä.

Eipä tuo kunnanmies kovinkaan tarkasti syynännyt, mutta ei tuossa valittamistakaan pitäisi olla.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Kuivalannan patterointi
mä kokeilin kanssa joskus viimevuonna tota lannan patterointia. Oli eka ja todennäköisesti vika kokeilu. Mulla meni ainakin kaikki pieleen eli eka oli kylmä ja sitten kun lämpis niin hetkenpäästä oli liukas ja lopulta pehmee. No kun sain patterin valmiiksi niin sitten levitettäessä pilas pellon kun hiero raktorilla siinä patterin kohdalla mikä meni ihan liejuksi. Mun näkemys on vahvasti se että lähipelloille kannattaa ajaa suoraan lantalasta ja etälohkoille kannattaa tehdä "laakasiilo" johon joku autoilija ajaa vaikka kasetilla talvella. Parilla isolla lantakärryllä hoitaa sitten sen levityslogistiikan aika tehokkaasti.

Nno mun ratkaisu on siirtyä lietteelle jolloin lanta rupee liikkumaan tankissa ja suurin osa viellä kesäkuun lopulla.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

welger

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 643
Vs: Kuivalannan patterointi
mä kokeilin kanssa joskus viimevuonna tota lannan patterointia. Oli eka ja todennäköisesti vika kokeilu. Mulla meni ainakin kaikki pieleen eli eka oli kylmä ja sitten kun lämpis niin hetkenpäästä oli liukas ja lopulta pehmee. No kun sain patterin valmiiksi niin sitten levitettäessä pilas pellon kun hiero raktorilla siinä patterin kohdalla mikä meni ihan liejuksi. Mun näkemys on vahvasti se että lähipelloille kannattaa ajaa suoraan lantalasta ja etälohkoille kannattaa tehdä "laakasiilo" johon joku autoilija ajaa vaikka kasetilla talvella. Parilla isolla lantakärryllä hoitaa sitten sen levityslogistiikan aika tehokkaasti.

Nno mun ratkaisu on siirtyä lietteelle jolloin lanta rupee liikkumaan tankissa ja suurin osa viellä kesäkuun lopulla.
Matkansa puolesta nuo olisi voinut levittää suoraankin lantalasta, mutta kun tällä maitotilallisella on kaikki nurmella niin piti saada lannat lantalasta pois. Kyllähän kasan paikka aina vähän hieroutuu mutta paikat johon kasat tehtiin on pienen kumpareen päällä johon vesi ei jää, ja muutenkin nuo minun savipellot on keväällä aikaslailla kuivia (paitsi jos sataa vettä taivaantäydeltä) jotta tuskin hyvin liejuksi menee.

Kai se liete on siistimpi ja ehkä helpompi logistisesti, mutta onhan kuivalanta jonkinlainen maanparrannusaine ainakin noille savimaille. Eikä tarvihe viikko tolkulla rallata sitä lietettä.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Kuivalannan patterointi
mä kokeilin kanssa joskus viimevuonna tota lannan patterointia. Oli eka ja todennäköisesti vika kokeilu. Mulla meni ainakin kaikki pieleen eli eka oli kylmä ja sitten kun lämpis niin hetkenpäästä oli liukas ja lopulta pehmee. No kun sain patterin valmiiksi niin sitten levitettäessä pilas pellon kun hiero raktorilla siinä patterin kohdalla mikä meni ihan liejuksi. Mun näkemys on vahvasti se että lähipelloille kannattaa ajaa suoraan lantalasta ja etälohkoille kannattaa tehdä "laakasiilo" johon joku autoilija ajaa vaikka kasetilla talvella. Parilla isolla lantakärryllä hoitaa sitten sen levityslogistiikan aika tehokkaasti.

Nno mun ratkaisu on siirtyä lietteelle jolloin lanta rupee liikkumaan tankissa ja suurin osa viellä kesäkuun lopulla.
Matkansa puolesta nuo olisi voinut levittää suoraankin lantalasta, mutta kun tällä maitotilallisella on kaikki nurmella niin piti saada lannat lantalasta pois. Kyllähän kasan paikka aina vähän hieroutuu mutta paikat johon kasat tehtiin on pienen kumpareen päällä johon vesi ei jää, ja muutenkin nuo minun savipellot on keväällä aikaslailla kuivia (paitsi jos sataa vettä taivaantäydeltä) jotta tuskin hyvin liejuksi menee.

Kai se liete on siistimpi ja ehkä helpompi logistisesti, mutta onhan kuivalanta jonkinlainen maanparrannusaine ainakin noille savimaille. Eikä tarvihe viikko tolkulla rallata sitä lietettä.

niin tossa on vaan sellanen homma että sen patterin alla on 20 cm pehmeetä ja sitten 80 cm routa kun patteri on levitetty sinne peltoon. Se patterinpaiköahan ei sula ennen kuin lanta on levitetty peltoon.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Kuivalannan patterointi
mä kokeilin kanssa joskus viimevuonna tota lannan patterointia. Oli eka ja todennäköisesti vika kokeilu. Mulla meni ainakin kaikki pieleen eli eka oli kylmä ja sitten kun lämpis niin hetkenpäästä oli liukas ja lopulta pehmee. No kun sain patterin valmiiksi niin sitten levitettäessä pilas pellon kun hiero raktorilla siinä patterin kohdalla mikä meni ihan liejuksi. Mun näkemys on vahvasti se että lähipelloille kannattaa ajaa suoraan lantalasta ja etälohkoille kannattaa tehdä "laakasiilo" johon joku autoilija ajaa vaikka kasetilla talvella. Parilla isolla lantakärryllä hoitaa sitten sen levityslogistiikan aika tehokkaasti.

Nno mun ratkaisu on siirtyä lietteelle jolloin lanta rupee liikkumaan tankissa ja suurin osa viellä kesäkuun lopulla.
Matkansa puolesta nuo olisi voinut levittää suoraankin lantalasta, mutta kun tällä maitotilallisella on kaikki nurmella niin piti saada lannat lantalasta pois. Kyllähän kasan paikka aina vähän hieroutuu mutta paikat johon kasat tehtiin on pienen kumpareen päällä johon vesi ei jää, ja muutenkin nuo minun savipellot on keväällä aikaslailla kuivia (paitsi jos sataa vettä taivaantäydeltä) jotta tuskin hyvin liejuksi menee.

Kai se liete on siistimpi ja ehkä helpompi logistisesti, mutta onhan kuivalanta jonkinlainen maanparrannusaine ainakin noille savimaille. Eikä tarvihe viikko tolkulla rallata sitä lietettä.

niin tossa on vaan sellanen homma että sen patterin alla on 20 cm pehmeetä ja sitten 80 cm routa kun patteri on levitetty sinne peltoon. Se patterinpaiköahan ei sula ennen kuin lanta on levitetty peltoon.

Patteriin ei missään tapauksessa enempää kuin yksi kuorma leveyssuunnassa, niin ei tarvitse kuormaajatraktorin eturenkaita ajaa sinne pohjaan. Kuormausta harjoitetaan molemmin puolin patteria. Telakaivuri on tietysti paras kone kuormaamaan. Kapean rommakon saa jotenkin kylvettyä kun molemmin puolin on pitävää maata. Jos tekee lantalan, pitää olla reunat ja 0,5 m luiska. Se potero sitten kerää vettä oli käytössä tai ei. Katto tulisi melko korkealle kun pitää mahtua kippaamaan. Josku on mennyt läpi tasainen "kompostointilaatta" ilman reunuksia. Ajatuksena se, että lannan sisältämä, pohjalle ja pintaan levitetty kuivike ja haihtuminen hoitelee sadeveden niin ettei tule niitä valumia. Eli ei kannata syyssateisiin ajaa tavaraa. Laatta voisi olla yhteiskäytössä juurikkaan tai tärkkiperunan aumaajan kanssa.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Kuivalannan patterointi
Laatta patterille= Ihanan kallista :D

Paras paikka patterille on sellainen kohta mistä ei rehua korjata. Ei haittaa vaikka ei maa sulaiskaan.
Viime vuonna ois ollut tyhjä laattakin aika lähellä patteria, mutta logistiikka olisi ollut vaikeampi toteuttaa kuin patterin paikalta. Myöskin hajuhaitta oli pienempi.

Viimeksi muokattu: 04.02.12 - klo:15:38 kirjoittanut JD6630

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9834
Vs: Kuivalannan patterointi
Nyt kun olis ennen pakkaasia käyny auraamassa tunkionpohjan ja antanut sen sitten jäätyä. Vähän lauhemmalla sitten ajelis koko sille alalle joka on aurattu. Olis meinaan keväällä kuormatessa sopiva laatta alla. Ei pääsis kauhan kärki haukkaamaan 8)

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Kuivalannan patterointi
mä kokeilin kanssa joskus viimevuonna tota lannan patterointia. Oli eka ja todennäköisesti vika kokeilu. Mulla meni ainakin kaikki pieleen eli eka oli kylmä ja sitten kun lämpis niin hetkenpäästä oli liukas ja lopulta pehmee. No kun sain patterin valmiiksi niin sitten levitettäessä pilas pellon kun hiero raktorilla siinä patterin kohdalla mikä meni ihan liejuksi. Mun näkemys on vahvasti se että lähipelloille kannattaa ajaa suoraan lantalasta ja etälohkoille kannattaa tehdä "laakasiilo" johon joku autoilija ajaa vaikka kasetilla talvella. Parilla isolla lantakärryllä hoitaa sitten sen levityslogistiikan aika tehokkaasti.

Nno mun ratkaisu on siirtyä lietteelle jolloin lanta rupee liikkumaan tankissa ja suurin osa viellä kesäkuun lopulla.
Matkansa puolesta nuo olisi voinut levittää suoraankin lantalasta, mutta kun tällä maitotilallisella on kaikki nurmella niin piti saada lannat lantalasta pois. Kyllähän kasan paikka aina vähän hieroutuu mutta paikat johon kasat tehtiin on pienen kumpareen päällä johon vesi ei jää, ja muutenkin nuo minun savipellot on keväällä aikaslailla kuivia (paitsi jos sataa vettä taivaantäydeltä) jotta tuskin hyvin liejuksi menee.

Kai se liete on siistimpi ja ehkä helpompi logistisesti, mutta onhan kuivalanta jonkinlainen maanparrannusaine ainakin noille savimaille. Eikä tarvihe viikko tolkulla rallata sitä lietettä.

niin tossa on vaan sellanen homma että sen patterin alla on 20 cm pehmeetä ja sitten 80 cm routa kun patteri on levitetty sinne peltoon. Se patterinpaiköahan ei sula ennen kuin lanta on levitetty peltoon.

Patteriin ei missään tapauksessa enempää kuin yksi kuorma leveyssuunnassa, niin ei tarvitse kuormaajatraktorin eturenkaita ajaa sinne pohjaan. Kuormausta harjoitetaan molemmin puolin patteria. Telakaivuri on tietysti paras kone kuormaamaan. Kapean rommakon saa jotenkin kylvettyä kun molemmin puolin on pitävää maata. Jos tekee lantalan, pitää olla reunat ja 0,5 m luiska. Se potero sitten kerää vettä oli käytössä tai ei. Katto tulisi melko korkealle kun pitää mahtua kippaamaan. Josku on mennyt läpi tasainen "kompostointilaatta" ilman reunuksia. Ajatuksena se, että lannan sisältämä, pohjalle ja pintaan levitetty kuivike ja haihtuminen hoitelee sadeveden niin ettei tule niitä valumia. Eli ei kannata syyssateisiin ajaa tavaraa. Laatta voisi olla yhteiskäytössä juurikkaan tai tärkkiperunan aumaajan kanssa.
;) ;D 8)