Suomessa lentäjät, huoltomiehet ym. pitävät huolen palkkavaatimuksineen siitä, että Finnair jää jalkoihin.
Rohkenen epäillä että tekevät suomalaisia halpalentoyhtiöitä halvemmalla: Finnairin lentäjien keskipalkka oli pari vuotta sitten 11000 EUR/kk, Finncomm ja Blue 1(FlyBe kai nykyisin) alle 5000 EUR/kk, Norjassa sairaanhoitajat pääsee viiteen tonniin kuussa, joten tuskin halpalentoyhtiöiden pilotit alle 5000 EUR/kk lentää (siis norjalaiset pilotit Norwegianilla).
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/08/24926&ext=rssNorwegianin kulurakenne on halpa, kaikki extra maksaa matkustajille malliin Ryanair.
Palvelu on kehnoa yms., koneet vieraalla kentällä yön yli vain pakon edessä (säästöä hotellikuluissa yms.).
Mulle kerta halpalentoyhtiöllä riitti; odotin FlyBe:n toimittamaa matkalaukkua viikon Aberdeenissa (eivät lähteneet yhtä kadonnutta laukkua toimittamaan; toimittivat sitten min. viisi kadonnutta laukkua samaan kaupunkiin kerralla).
Sitä paitsi Norwegian on yksityinen pörssinoteerattu lentoyhtiö, jossa Norjan valtion osuus on 0% eli kyseessä on yksityisen yhtiön johdon tekemä päätös, jossa Norjan valtiolla ei ole vaikutusvaltaa.
Norjan valtio omistaa yhä 33% SAS:sta.