Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Karjan huostaanotto  (Luettu 7628 kertaa)

Paalinpyörittäjä

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Karjan huostaanotto
Monellako suomalaisella tilalla on noin puhtaita elukoita.. eikä nuo mielestäni mitään laihojakaan olleet..  :o

Ei tuossa ollut kyllä mitään muuta puutetta, kuin että laitumella ei ollut mitään syötävää  :o
Jos sä et olis rehumyyjä, niin osaisit kattoo jotain elukoiden kunnosta..

kujala

• Vieras
Luuta ja nahkaa noi elukat oli jotka autoon pistettiin. Samaten pahnoilla olevat mullit. Kuivikkeet pysyy siistinä kun ei pasko.
Selittäköön isäntä mitä selittää.

JoHaRa

• Vieras
Monellako suomalaisella tilalla on noin puhtaita elukoita.. eikä nuo mielestäni mitään laihojakaan olleet..  :o

Ei tuossa ollut kyllä mitään muuta puutetta, kuin että laitumella ei ollut mitään syötävää  :o

Kyl... mä noista sentään jotain tajuan  ??? Mut katos... jos laissa määrätän että elukoilla täytyy olla myös ruokaa, niin kai sitä silloin pitäisi myös jossain olla. Esim. laitumella. Ja jos mä kirjoitan että "Ei tuossa ollut kyllä mitään muuta puutetta, kuin että laitumella ei ollut mitään syötävää", niin eikö tuosta voisi päätellä että mielestäni se oli ainoa näkyvä puute videon alussa. En mä sitä loppuun viitsinyt katsoa.

Mä olen muuten ollut eläinrääkkäysjutussa puolustuksen todistajana asiantuntijana. Yleensä tuollaisiin hommiin ei oteta jos ei mitään tajua  ??? Esim. paalikoneenkuljettajia ei välttämättä pyydetä, paitsi jos rikoksessa on mukana paalikoneita yms.

AgriAllah

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Luuta ja nahkaa noi elukat oli jotka autoon pistettiin. Samaten pahnoilla olevat mullit. Kuivikkeet pysyy siistinä kun ei pasko.
Selittäköön isäntä mitä selittää.

Kuitekin kaupan tiskillä liha markkinoidaan hyvinkin ekologisena ja hitaasti marmoroituneena...  :o
Tranceforming the world

Trajanus

• Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
Olosuhteethan näkyi olevan hyvät, mutta laihojahan ainakin holsut näky olevan.

Pitäisi varmaan suomesta tarkastajia lähettää naapuriin oppiin, sillä tuon kuntoiset eläimet on ihan normaaleja näissä ihanissa pienissä mtkn syvästi armastamissa perinneonneloissa. Mulleja niin tartte ruokkia, joutokarjaa. Ei ennenkään!!
Tosin näillä kotoisilla ei olosuhteet ole noin lokoisat sitten muuten, kivikova ahdas parsi ja siinä mahdollisesti ihan koko elämä kehdosta hautaan.
Mutta ok on, korkeintaan voi joku oikein virkaintoinen huomauttaa ettei noita lantapanssareita tarttis olla noin hirveän paljon .  ::)

Paalinpyörittäjä

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Kyl... mä noista sentään jotain tajuan  ??? Mut katos... jos laissa määrätän että elukoilla täytyy olla myös ruokaa, niin kai sitä silloin pitäisi myös jossain olla. Esim. laitumella. Ja jos mä kirjoitan että "Ei tuossa ollut kyllä mitään muuta puutetta, kuin että laitumella ei ollut mitään syötävää", niin eikö tuosta voisi päätellä että mielestäni se oli ainoa näkyvä puute videon alussa. En mä sitä loppuun viitsinyt katsoa.

Mä olen muuten ollut eläinrääkkäysjutussa puolustuksen todistajana asiantuntijana. Yleensä tuollaisiin hommiin ei oteta jos ei mitään tajua  ??? Esim. paalikoneenkuljettajia ei välttämättä pyydetä, paitsi jos rikoksessa on mukana paalikoneita yms.
Hehe taisi oikein osua ja upota :) Sitte ku alkaa olla oikeesti asiantuntemusta, niin ei tartte alkaa enää selittää 8)

JoHaRa

• Vieras

Hehe taisi oikein osua ja upota :) Sitte ku alkaa olla oikeesti asiantuntemusta, niin ei tartte alkaa enää selittää 8)

Ei kyllä osunut.

Se että ei noudata lakeja voi aiheuttaa sen että saa jonkun rangaistuksen. Jos tuolta svedulta on viety elukat pois, niin luultavasti kyseessä on ollu oikea rikos, eikä viranomaisten kiusanteko. Se että koittaa tätä asaa jotenkin puolustella kuullostaa selittelyltä.

Oikeudessa sellaiset "minun mielestäni, meillä on aina tehty näin tai isä sanoi" -tyyppiset selitykset eivät muuten paljon paina. Siellä lyödään faktoja pöytään ja luetaan kirjasta kenen faktat ovat oleellisimpia asian kannalta. Jos asetuksissa lukee paljonko lehmä syö niin silloin sen on se syötävä  ::) Tai sitten täytyy osoittaa asian olevan jostain syystä toisin.

Adam Smith

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Gee!!
Johara ei oo viel oppinu, että herra PP on aina, ihan aina oikeassa ;)

Tuossa jutussa lienee enemmän syytä ns. muissa asioissa. Jos lakiin on jotain kirjoitettu, olisi sitä syytä noudattaa. Pätkässä ole sekä normaaleja, että nälkiintyneitä eläimiä, joten syyksi jäänee lopulta isännän yhteistyökyvyttömyys tai -haluttomuus ja muutama lähes muotoseikka. Trajanus jo totesikin, että kotomaan puuhaloista löytyy huomattavasti pahempaa materiaalia.

*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

JoHaRa

• Vieras
Johara ei oo viel oppinu, että herra PP on aina, ihan aina oikeassa ;)

Tuossa jutussa lienee enemmän syytä ns. muissa asioissa. Jos lakiin on jotain kirjoitettu, olisi sitä syytä noudattaa. Pätkässä ole sekä normaaleja, että nälkiintyneitä eläimiä, joten syyksi jäänee lopulta isännän yhteistyökyvyttömyys tai -haluttomuus ja muutama lähes muotoseikka. Trajanus jo totesikin, että kotomaan puuhaloista löytyy huomattavasti pahempaa materiaalia.

On mä se oppinut  ;D Mutta sitä en myönnä, että minä olisin aina lähtökohtaisesti väärässä  :o

Mutta pahempaa löytyy ja lähempää. Voisi ajatella, että jos sitä pahempaa löytyy kotopiiristä, niin sitten tuollainen video saa kylmät väreet kulkemaan pitkin selkäpiitä... Alkaa varmasti pelottamaan että itsellekkin voi käydä noin  :-\

Paalinpyörittäjä

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Ite kommentoin sitä liharotusta autoon menijää ja kuivikkeita, ne oli oikeinki kunnossa, noo ne holssut oli laihoja, mutta kaikkien alojen asiantuntija jooharha alkaa *****ileen jostain koneen kuljettamisista ;D  Mun mielestä pitäis kattoo elukan kuntoa, eikä sitä mitä sillä on edessä, jos esim sonnikasvattamossa käy ruokintojen välillä, niin sieltä ei löydy mitään pöydältä :o Montakos vasikkaa se harha olikaan tuottanu tähän maailmaan?
Mulla luku jossain +2000..
 Niin ainoo syy mix alennuin jooharhan tasolle on pikku känni :P

JoHaRa

• Vieras
Ite kommentoin sitä liharotusta autoon menijää ja kuivikkeita, ne oli oikeinki kunnossa, noo ne holssut oli laihoja, mutta kaikkien alojen asiantuntija jooharha alkaa *****ileen jostain koneen kuljettamisista ;D  Mun mielestä pitäis kattoo elukan kuntoa, eikä sitä mitä sillä on edessä, jos esim sonnikasvattamossa käy ruokintojen välillä, niin sieltä ei löydy mitään pöydältä :o Montakos vasikkaa se harha olikaan tuottanu tähän maailmaan?

No sorry että minun veetuiluni osui Sinuun, mutta Sinun veetuilusi ei osunut minuun  ;D

Se... Että lehmä syö laitumen 3 senttiseksi kertoo että tilan ruokinta ei ole kunnossa. Se on ainoa väite jonka minä olen tähän ketjuun esittänyt.

Enkä ole pusertanut maailmaan yhtään vasikkaa, se on lehmien hommaa. Sulla on kyllä iso karja, kyllä siitä vasikoita kertyy. +2000 voittaa varmaan tämän tilan alle 400 vasikkaa noin viisinkertaisesti. Mutta montako vuotta Sinä olet noiden kanssa lusinut ?

Paalinpyörittäjä

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

No sorry että minun veetuiluni osui Sinuun, mutta Sinun veetuilusi ei osunut minuun  ;D

Se... Että lehmä syö laitumen 3 senttiseksi kertoo että tilan ruokinta ei ole kunnossa. Se on ainoa väite jonka minä olen tähän ketjuun esittänyt.

Enkä ole pusertanut maailmaan yhtään vasikkaa, se on lehmien hommaa. Sulla on kyllä iso karja, kyllä siitä vasikoita kertyy. +2000 voittaa varmaan tämän tilan alle 400 vasikkaa noin viisinkertaisesti. Mutta montako vuotta Sinä olet noiden kanssa lusinut ?
Väliin kyllä on tuntunut siltä kuin olis itte pusertanut vasikan maailmaan, varsinkin yhden isopäisen sonnin jäljiltä, mutta näsäviisastelu on sun hommas ;) Entäs jos siellä kolmesenttisellä laitumella on paalihäkit täynnä rehua :o
Itsellä on reilu kymppi laidunta ja 100 emoa/hiehoa/siso ja silti hyväkuntoisia sielä kolmen sentin laitumella... Edelleen olen sitä mieltä, että sitä eläintä täytyy kattoa eikä laidunta..
Niin ja kauemmin kuin sinä, eli lypsykarjaa seitkytluvulta ja kaheksankytluvun lopulta emoja.

JoHaRa

• Vieras

Väliin kyllä on tuntunut siltä kuin olis itte pusertanut vasikan maailmaan, varsinkin yhden isopäisen sonnin jäljiltä, mutta näsäviisastelu on sun hommas ;) Entäs jos siellä kolmesenttisellä laitumella on paalihäkit täynnä rehua :o
Itsellä on reilu kymppi laidunta ja 100 emoa/hiehoa/siso ja silti hyväkuntoisia sielä kolmen sentin laitumella... Edelleen olen sitä mieltä, että sitä eläintä täytyy kattoa eikä laidunta..
Niin ja kauemmin kuin sinä, eli lypsykarjaa seitkytluvulta ja kaheksankytluvun lopulta emoja.

Hienoa. Kyl mä myönnän vielä uudelleen että sinulla on kokemusta hommasta vaikka muille jakaa.

Mutta.. Videolla ei näy ruokintalaitteita. On tietysti oletettavaa että elukat ovat jotain syöneet jostain ja joskus. Tuo videohan on lavastus... Laitumella ei näy sontakasoja ja elukat seisovat katsoen kuka minnekkin. Eläinten käytös ei ole ihan normaalia... lauma on ajettu puhtaalle, mahdollisesti hevoslaitumelle, kuvattavaksi. Niskoissa näkyy lyhytkarvaisia alueita, jostain kolosta nuo ilmeisesti jotain heinää talvella syödäkseen repivät. Vaikutelma on "apaattinen".

Jos viranomainen alkaa tuollaisista vidduilemaan niin sitten se vidduilee.

Paalinpyörittäjä

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Juu hienosti kestää laidun, jos sinne on lisäruokaa annettu ja vielä talvella, melkein canadaa :)
Mutta kaikesta huolimatta olen hieman ajojahdin kannalla, muuten olis lypsyrotuset kärrätty pois ja ihan hyväkuntoiset liharotuset jätetty tilalle..
Tolla tyylillä tila ajetaan konkurssiin, mutta ehkä se on tarkoituskin  >:(
Mä ajattelen tilan talouspuoltakin, rehumyyjähän ei sitä tee :'(

JoHaRa

• Vieras
Juu hienosti kestää laidun, jos sinne on lisäruokaa annettu ja vielä talvella, melkein canadaa :)
Mutta kaikesta huolimatta olen hieman ajojahdin kannalla, muuten olis lypsyrotuset kärrätty pois ja ihan hyväkuntoiset liharotuset jätetty tilalle..
Tolla tyylillä tila ajetaan konkurssiin, mutta ehkä se on tarkoituskin  >:(
Mä ajattelen tilan talouspuoltakin, rehumyyjähän ei sitä tee :'(

Onko Sinulla rehunmyymisestäkin kokemuksia ??

Muistaakseni teet paalausta rahtityönä? Periaatteessa... jos vaikka puolitat taksasi niin silloin ajattelet asiakkaidesi talouspuolta mutta jos laskutat normitaksalla niin ajattelet omaa talouttasi  ???