Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Viherlannoitusseokset  (Luettu 8402 kertaa)

Uuno74

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 174
Viherlannoitusseokset
Tärve

Mistähän kannattaisi kysellä valmiita viherlannoitusseoksia, eli apilaa vähintään se 20%.
Ainakin Koolla, Agrilla ja Tilasiemenellä näitä löytyy.
Onko ideoita mistä saisi järkevään hintaan?

/uuno

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5280
Vs: Viherlannoitusseokset
Kyl tarvis tietää vähän enemmän viherlannoituslohkon taustoista (maalaji, tähänastinen viljely, mahdolliset ongelmat) ja suunniteltu tulevaisuus, ennenkuin tarkempaa voi lausua. Ellei sitten ole tavoitteena vain tuo min. 20% apilapitoisuus tukien täyttämiseksi, silloinhan tuo (apilapitoisuuden täyttäminen) kai riittää? Ja siemenethän voi sekoittaa itsekin, pienet määrät erittäin helposti esmes betonimyllyllä.

Petri
vuodessa 300-400 kg "tilaseosta" mylläävä

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Viherlannoitusseokset
Minä lähtisin kanssa tuolle ite mylläämisen linjalle. Saa sellaista kun itse haluaa. Esim. englanninraiheinä+persianapila vois olla ihan hyvä ja halpa yhdistelmä.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52022
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Viherlannoitusseokset
Tärve

Mistähän kannattaisi kysellä valmiita viherlannoitusseoksia, eli apilaa vähintään se 20%.
Ainakin Koolla, Agrilla ja Tilasiemenellä näitä löytyy.
Onko ideoita mistä saisi järkevään hintaan?

/uuno
Pelle-Pila-K ja S-siemenellä on hinnat pilvissä. Osta Naturpommilta ja sekota itse.  http://www.naturcom.fi/index.php
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5280
Vs: Viherlannoitusseokset
Minä lähtisin kanssa tuolle ite mylläämisen linjalle. Saa sellaista kun itse haluaa. Esim. englanninraiheinä+persianapila vois olla ihan hyvä ja halpa yhdistelmä.
Pojan coctailissa on sitten moni- ja yksivuotista sekaisin. Eli yksivuotista halutessa italialainen raiheinä on vähän halvempaa ja kasvaa syksyä paremmin, monivuotiseen taas kakkosvuonna ei ole sitä apilaa (tässä seoksessa) enään.

Petri

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12237
  • Virolaista kiitos!
Vs: Viherlannoitusseokset
Sekoittelee itse mieleisensä. Itse olen käyttänyt Bjursele+Grinstad sekoitusta. Ei varmaan halpa, mutta ihan hyvin toimii ainakin omilla mailla.

Apilaa voisi tilailla vaikka sieltä Viron puulaakista. Oder vai mikä se oli?

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Viherlannoitusseokset
Minä olen kerran tilannut tuota ja nyt taas samaa ensi kevään kylvöille.Varte puna-apila viihtyy ainakin etelässä hyvin http://www.farmikauppa.fi/product_details.php?p=96

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Viherlannoitusseokset
Minä lähtisin kanssa tuolle ite mylläämisen linjalle. Saa sellaista kun itse haluaa. Esim. englanninraiheinä+persianapila vois olla ihan hyvä ja halpa yhdistelmä.
Pojan coctailissa on sitten moni- ja yksivuotista sekaisin. Eli yksivuotista halutessa italialainen raiheinä on vähän halvempaa ja kasvaa syksyä paremmin, monivuotiseen taas kakkosvuonna ei ole sitä apilaa (tässä seoksessa) enään.

Petri

Ihan totta... Italialainen olis kyllä parempaa kaveriksi persialaiselle. Ruisvirnaa  vois kanssa laittaa ja korvata apilan. Jos oikein muistan niin ruisvirna oli paras (tai ainakin parhaimpia) yksivuotisia typensitojakasveja. Kasvaako ruisvirnalle kuinka valtava juuristo? Mulla olis aikomuksena laittaa ensi kesälle ruisvirnaa parille pikkupläntille kokeilun vuoksi. Aluskasviksi jotain uutta siihen sitten... Epäilyttää vaan hieman minkälainen ruisvirna on esikasvina jos kasvaa niin hurjasti kun olen ymmärtänyt ???

Kylmikselle: Oldergruppihan se firma on siellä eteläeteläsuomessa. Parina vuotena on sieltä tullut siemeniä, eikä ainakaan vielä ole tullut mitään ikäviä yllätyksiä tai tuliaisia mukana :) Ensi kesänä ajattelin kokeilla jotain uutta nurmikasvilajia pienellä pinta-alalla. Muutama viime talvi on ollut talvehtimisen kannalta todella helppoja meillä päin ainakin, joten talvenkestävyys on vielä arvoitus. Lumi on tullut sulaan maahan ja lähtenyt keväällä pois parissa viikossa. Tämä talvi näyttäis olevan ihan samanlainen ::)

Viimeksi muokattu: 19.01.12 - klo:10:06 kirjoittanut arzyboy

brotofobia

  • Vieras
Vs: Viherlannoitusseokset
Muutaman kerran tullut ihmeteltyä peltosiemenen/agrimarketin seoksia. Yrittääkö ne vaan nostaa katetta vai mikä on syynä kun monivuotiseen viherlannoitus seokseen sotketaan kanadan/swedujen tuonti apilaa joka ei ole suomessa talvenkestävä. Älä katso hintaa vaan tutki mitä siinä seoksessa oikeesti on.

Nurmensiemen on kyllä ikävää ostettavaa...itte olen saanut hillittömän saunakukkaongelman ostosiemenestä yhdelle lohkolle. Serti tavarassakin saa olla yllättävän paljon saunakukkaa joukossa. Sika touhua että  joku pui saunakukkaa serti nurmen siemeneksi.

Viimeksi muokattu: 19.01.12 - klo:14:50 kirjoittanut brotofobia

lavali

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1777
Vs: Viherlannoitusseokset
Onko tua ny niin hyvä, jos lumi tulee sulaan maahan, talvehtimista aatellen?

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5911
Vs: Viherlannoitusseokset
Muutaman kerran tullut ihmeteltyä peltosiemenen/agrimarketin seoksia. Yrittääkö ne vaan nostaa katetta vai mikä on syynä kun monivuotiseen viherlannoitus seokseen sotketaan kanadan/swedujen tuonti apilaa joka ei ole suomessa talvenkestävä. Älä katso hintaa vaan tutki mitä siinä seoksessa oikeesti on.

Apilassa on vähän se ongelma että kotimainen tuotanto ei kata lähellekään kysyntää. Varsinkin vielä nyt kun palkokasvien etuihin on uudelleen herätty.
Ja pitää muista että vaikka kotimaassa aloja lisättäisiinkin tapahtuu kaikki pienellä viiveellä kun perustamis vuonna ei satoa vielä saada sekä se että apila on siemensadon tuottajana varsin epävakaa vaikka nataan tai timoteihin verrattuna.
Maailmallakaan tuota tavaraa ei liiku sillai tyyliin että valkataanpa tuosta erät mitä otetaan vaan osin joudutaan tyytymään siihen mitä saa.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Viherlannoitusseokset
Mun näkemyksen mukaan on hyvä että maa on sulaana lumen alla kasveja ajatellen. Ei ole keväällä lähellekään niin isoa vaaraa jääpoltteesta kun vesi menee jo maasta läpi. Lisäksi lumi sulaa äkkiä muutenkin. Viimeisen kolmena vuotena lumi on lähtenyt parissa viikossa pois. Vaikka petri tuossa sanoikin että persianapila on yksivuotinen, niin mulla on tuossa tuvan vieressä ollut jo pari vuotta persianapilaa vaikka on vain kerran kylvetty :D

Edit: Mulla oli joku vuosi sitten persianapilaa ohralla aluskasvina ja olipa kiva puida kun tuoksui tosi hyvälle. Persianapilan toinen nimihän on tuoksuapila :) Pitänee kokeilla vaikka ensi kesänä laittaa uudestaan. Ei haittaa puintia yhtään ja paikkaa hyvin kohdat missä ei vilja ole menestynyt. Luonnollista täsmäviljelyä ;)

Viimeksi muokattu: 19.01.12 - klo:19:26 kirjoittanut arzyboy

lavali

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1777
Vs: Viherlannoitusseokset
Ittellä kasvaa ww- raiheinä toista vuotta savimaalla? Mahtoi viime talven ennätys lumikerros säilöä sen hengis timotein seas ;D

viiri45

Vs: Viherlannoitusseokset
Ittellä kasvaa ww- raiheinä toista vuotta savimaalla? Mahtoi viime talven ennätys lumikerros säilöä sen hengis timotein seas ;D

Mun käsitysen mukaan. Talvi saa tulla vain kerran eli kestää yhden kunnon talven.

Mutta se on harvinaista suomessa. Joulu-tammikuun vesisateet pilaavat.
-Kaikki saa mutta komiat ensi!

JackSparrow

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 343
Vs: Viherlannoitusseokset
Naturcom:illa ihan ok hinnat. Tilasin tällä viikolla Bjursele apilaa 9,90e/kg ja Tenho timotei 2,30e/kg.
Itse meinasin myös sekoittaa 50/50 ja kylvää 10kg/ha (kuulemma riittää). Onhan tämä jonkun verran kalliimpi seos kun tuet täyttävä viherlannoitussäkki mutta sisältö parempi, JOS sitä viherlannoitus toimintoa hakee.

The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow