Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ylimääräinen puhtaus  (Luettu 3808 kertaa)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Ylimääräinen puhtaus
Onko raatilaisilla kuinka paljon ongelmia vasikoiden terveyden kanssa. Meillä oli aikoinaan paljon murheita vasikoiden ripulin kanssa jopa niin että muutama pääsi kuolemaan. Nyt kuitenkin ongelma on poistunut kun heitettiin kaikki hygienia-asiat romukoppaan. tuttiämpäreitä ei kauheasti pestä ja makuualuekkaan ei olla putsattu ikuisuuksiin. Mulla on sellainen käsitys että jatkuvalla siivoomisella saadaan helposti aikaan tilanne että kaivetaan jatkuvasti kaikki bakteerit liikkeelle. Tässä siivoamattomassa ympäristössä joko bakteerit ei ole liikkeellä tai sitten elukat on niin vastustuskykyisiä että ne kestää sen paineen. Mites muilla
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Ylimääräinen puhtaus

Mun mielestä hyvä puheenaihe.

Minulla vastaavia kokemuksia. Kokemukset yltävät myös lypsävien puolelle: liika hygienia ja jatkuva desinfiointi on mielestäni ensinnäkin turhaa, mutta jopa haitallista.

Perusajatus pöpöjen suhteen ei ole maailman historiassa muuttunut mihinkään, tietty kauhun tasapaino pitää olla. Käytännössä se tarkoittaa sitä että parsissa ja karsinoissa on luontaista mikrobikantaa ja siinä on puskurikykyä muutoksille: sama puskurikyky ylettyy siten elukoiden immuniteettiin. Tasapaino ei tarkoita toisaalta sitä, että elukat ovat paskaisia. Aika usealla tilalla jossa läträtään jatkuvasti desinfiointiaineilla ja joka paikka kiiltää kuin leikkaussali, on usein kovia akuutteja utaretulehduksia. Eli tankkisolut hyvin matalat ja aina kun joku pöpö pääsee niskan päälle, on seuraukset elukan kohdalla voimakkaat.

Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Ylimääräinen puhtaus
joopajoo. On ilmeisesti noudatettu tuota oppia hieman laajemminkin, kun snella pääsi oikein epidemiaksi asti viime syksynä. Lintujen tuomana, kuten meilläkin, ja kun perushygieniasta tingitään...... ::) Ajattelin, kuten vms1 pari vuotta sitten, mutten enää. Homma toimii niin kauan, kun mitään ylläriä ei tule.

                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Ylimääräinen puhtaus
Vasikan pitäisi saada pötsi- ja suolistobakteerit jostain... Ehkä ylimitoitetulla tai alimitoitetulla hygienialla aikaansaadaan väärä mikrobisto heti alussa.

Periaatteessa. Jos hyvä ja täysin terve lehmä nuolee vasikan turpaa niin oikea pötsimikrobisto aikaansaadaan välittömästi. Miksi tätä konstia ei kuitenkaan käytetä  ::)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Ylimääräinen puhtaus
Niin siis perus hygienia pitää toki olla eli kuivat makuupaikat ja sitten välillä ne maitolaitteet putsataan kunnolla. Desinfiointiaineiden käytöstä mulla ei oikeastaan ole kokemusta mutta sellainen huonosti pesty tuttiämpäri on mun mielestä kaikkein pahin.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Greenpwr

  • Vieras
Vs: Ylimääräinen puhtaus
Vasikan pitäisi saada pötsi- ja suolistobakteerit jostain... Ehkä ylimitoitetulla tai alimitoitetulla hygienialla aikaansaadaan väärä mikrobisto heti alussa.

Periaatteessa. Jos hyvä ja täysin terve lehmä nuolee vasikan turpaa niin oikea pötsimikrobisto aikaansaadaan välittömästi. Miksi tätä konstia ei kuitenkaan käytetä  ::)

 Eikös nuo mikrobit tule, jos emä nuolee vasikan ja vasikka nuolee itseään? Kun kauan sitten muutaman ammun tilan sairaanhoitaja emäntä pesi syntyneet vasikat vedellä perusteellisesti ja sitten yksilökarsinaan...ei kovin hyvä lopputulos ollut.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Ylimääräinen puhtaus
Vasikan pitäisi saada pötsi- ja suolistobakteerit jostain... Ehkä ylimitoitetulla tai alimitoitetulla hygienialla aikaansaadaan väärä mikrobisto heti alussa.

Periaatteessa. Jos hyvä ja täysin terve lehmä nuolee vasikan turpaa niin oikea pötsimikrobisto aikaansaadaan välittömästi. Miksi tätä konstia ei kuitenkaan käytetä  ::)

 Eikös nuo mikrobit tule, jos emä nuolee vasikan ja vasikka nuolee itseään? Kun kauan sitten muutaman ammun tilan sairaanhoitaja emäntä pesi syntyneet vasikat vedellä perusteellisesti ja sitten yksilökarsinaan...ei kovin hyvä lopputulos ollut.

Lehmän kielestä vasikan kieleen, välivaiheella tai ilman.

Se että onko vasikan oma emä sopivin pötsimikrobin tartuttaja... siitä voisi väitellä. Mä luulen, että mikrobistoltaan vääristynyt lehmä tartuttaa väärän mikrobikannan. Ehkä vasikan ulkoinen pesu ja kuivaus yhdistettynä tilan parhaiten toimivan lehmän märepalla hieromiseen (kumihanskat kädessä tietenkin) voisi luoda tilalle loistavan karjan  ::)

Trajanus

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 181
Vs: Ylimääräinen puhtaus
Minä en kyllä pesulla ja desinfioinnilla saanut aikanaan aikaan muuta kuin valtavan aureusongelman. Ja siihen ei mitkään eläinlääkärien kilpaa suosittelemat joukkoteurastukset auttaneet. Kun kuuraaminen ja desinfiointi loppui loppui aureus vaikkei kantajia ole enää vuosiin poistettu, enää ei edes viisveisata lypsyjärjestyksestä.
Desinfiointiaineita ei ole kuin siemennysvälineille (ja mitä lypsykoneen pesuaineet). Vettä ei lotrata ja kaikki pidetä kuivana. Kuiva laastaan pois mutta pestä ei.

Kesällä vasikoilla kävi rota, tappoi osan ja riehui muutaman viikon. Kävi se silloin ankaran kuuraamisenkin aikaan, tappoi pienemmällä prosentilla mutta kesti pitkään.
Muuten vasikoita ei ole kuollut jos ei epämuodostuneita lasketa.

sjk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1784
Vs: Ylimääräinen puhtaus
Vasikan pitäisi saada pötsi- ja suolistobakteerit jostain... Ehkä ylimitoitetulla tai alimitoitetulla hygienialla aikaansaadaan väärä mikrobisto heti alussa.

Periaatteessa. Jos hyvä ja täysin terve lehmä nuolee vasikan turpaa niin oikea pötsimikrobisto aikaansaadaan välittömästi. Miksi tätä konstia ei kuitenkaan käytetä  ::)

 Eikös nuo mikrobit tule, jos emä nuolee vasikan ja vasikka nuolee itseään? Kun kauan sitten muutaman ammun tilan sairaanhoitaja emäntä pesi syntyneet vasikat vedellä perusteellisesti ja sitten yksilökarsinaan...ei kovin hyvä lopputulos ollut.

Lehmän kielestä vasikan kieleen, välivaiheella tai ilman.

Se että onko vasikan oma emä sopivin pötsimikrobin tartuttaja... siitä voisi väitellä. Mä luulen, että mikrobistoltaan vääristynyt lehmä tartuttaa väärän mikrobikannan. Ehkä vasikan ulkoinen pesu ja kuivaus yhdistettynä tilan parhaiten toimivan lehmän märepalla hieromiseen (kumihanskat kädessä tietenkin) voisi luoda tilalle loistavan karjan  ::)
Väärällä verellä varustettu emä tuottaa sairaan vasikan,epäilisin tuon menevän jopa piilevänä,emä ei sairasta,mutta heikompi vasikka kyllä,voi mennä toki toisinpäinkin.Tämä on yksi syy minkä takia pidän tunnutusruokintaa niin tärkeänä,sitä oikeaa.

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Ylimääräinen puhtaus
liika on aina liikaa. sanotaanhan että nykyajan lapsetkin sairastuvat helpommin koska kotona on liian hygieenistä.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5271
Vs: Ylimääräinen puhtaus

Mun mielestä hyvä puheenaihe.

Minulla vastaavia kokemuksia. Kokemukset yltävät myös lypsävien puolelle: liika hygienia ja jatkuva desinfiointi on mielestäni ensinnäkin turhaa, mutta jopa haitallista.

Perusajatus pöpöjen suhteen ei ole maailman historiassa muuttunut mihinkään, tietty kauhun tasapaino pitää olla. Käytännössä se tarkoittaa sitä että parsissa ja karsinoissa on luontaista mikrobikantaa ja siinä on puskurikykyä muutoksille: sama puskurikyky ylettyy siten elukoiden immuniteettiin. Tasapaino ei tarkoita toisaalta sitä, että elukat ovat paskaisia. Aika usealla tilalla jossa läträtään jatkuvasti desinfiointiaineilla ja joka paikka kiiltää kuin leikkaussali, on usein kovia akuutteja utaretulehduksia. Eli tankkisolut hyvin matalat ja aina kun joku pöpö pääsee niskan päälle, on seuraukset elukan kohdalla voimakkaat.
Tätini, aikanaan tarkkailukarjakko, kertoi samanlaisista havainnoista. Tosin muotoilulla, että "sairaalloisen puhtaat" navetat oli pahimpia. Tässä lajissa voi se asteikon kalibrointi vaan olla aika hankala tehtävä...

Petri