Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Koliongelma  (Luettu 12353 kertaa)

JoHaRa

• Vieras
Vs: Koliongelma
Kolitulehdus on siitä "helppo" että se johtuu AINA siitä että sontaa on mennyt vedinkanavaan..

Jos... viljamäärä on liian korkea, lehmät saattavat levätä enemmän ja mennä nopeammin lypsyn jälkeen makuulle. Tämä voisi altistaa "taudille". Luultavasti tartunta on tullut jo umpikautena tai edellisenä lypsykautena..

Umpituubit, hyvä vedinkasto, parempi puhtaus jne jne...

Mä tulin yöllä siihen tulokseen, että täytyy lieventää omaa mielipidettään. Jos suolisto on huonossa kunnossa niin bakteerit pääsevät sieltä verenkiertoon ja aiheuttavat tulehduksia jotka näkyvät maidon laadussa ja eläinten kuolleisuudessa. Muttä näkyykö tällainen tulehdus heti maidon bakteeripitoisuuden kasvuna?? Vaiko niveltulehduksina, tai monelintulehduksina ja järkyttävänä solutuksena ?? sjk voisi tietää, mä siis en taatusti tiedä.

Ripulointi vasikkana, litistetty kaura alle 3 kuukauden ikäiselle naudalle, liiallinen väkirehutaso yms. Nämä varmaan luovat sellaiset olosuhteet että suolisto on huono.

apemies

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Kolitulehdus on siitä "helppo" että se johtuu AINA siitä että sontaa on mennyt vedinkanavaan..

***Mä olen tästä eri mieltä. Mun kokemuksen mukaan koli on yhteydessä MYÖS juomakuppien/altaiden puhtauteen. Eli ehdottaisin nimimerkki Pantille vesilaitteiden säännöllistä desinfiointi Virkonilla kunnes tilanne rauhoittuu

JoHaRa

• Vieras

***Mä olen tästä eri mieltä. Mun kokemuksen mukaan koli on yhteydessä MYÖS juomakuppien/altaiden puhtauteen. Eli ehdottaisin nimimerkki Pantille vesilaitteiden säännöllistä desinfiointi Virkonilla kunnes tilanne rauhoittuu

Ehdin just lieventämään omaa mielipidettäni  ;D Onneksi  ::)

vms1

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Tää käytävällä makoilu on yllättävä ongelma mikä johtuu kait siitä että parren ja käytävän välinen ero on liian pieni. Meillä kun on parret kestokuiviketta ja käytävät betonia niin ikinä ei ole lehmä maannu käytävällä niin että se olisi omin voimin siitä ylös päässy. tästä opimme että käytävämatossa voi olla yksi piilevä ongelma lisää jos lehmät menee sille makuulle.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Adam Smith

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Gee!!
Tää käytävällä makoilu on yllättävä ongelma mikä johtuu kait siitä että parren ja käytävän välinen ero on liian pieni. Meillä kun on parret kestokuiviketta ja käytävät betonia niin ikinä ei ole lehmä maannu käytävällä niin että se olisi omin voimin siitä ylös päässy. tästä opimme että käytävämatossa voi olla yksi piilevä ongelma lisää jos lehmät menee sille makuulle.
ihan kukkua, jos parsirakenteet on lehmälle mukavat. Jos taas päätä pitää kolhia maatemennessä ja ylösnoustessa, niin matto käytävälle takaa useamman käytävänukkujan.

Mäkin suosittelen pantille juoma-altaiden ja -kuppien desinfiointia, mutta käytä kloriittia. Virkon on niin kranttu lämpötilasta, vaikutusajasta yms. että helpommalla pääsee prosentin kloriittiliuoksella. Ilmanvaihdon on toki syytä toimia....

*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

vms1

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
ihan kukkua, jos parsirakenteet on lehmälle mukavat. Jos taas päätä pitää kolhia maatemennessä ja ylösnoustessa, niin matto käytävälle takaa useamman käytävänukkujan.

Mäkin suosittelen pantille juoma-altaiden ja -kuppien desinfiointia, mutta käytä kloriittia. Virkon on niin kranttu lämpötilasta, vaikutusajasta yms. että helpommalla pääsee prosentin kloriittiliuoksella. Ilmanvaihdon on toki syytä toimia....

Voi myös olla että syy makoiluun on se että parret rupee olemaan liian täynnä eli ei ole kuin muutamia tyhjiä parsia. Silloin tarpeeksi mieluinen käytävä on vaihtoehto mutta jos parrella ja käytävällä on tarpeeksi suuri ero niin kukaan ei makaa käytävällä vaan hakee sen viimeisenkin tyhjän parren. Toki kannattaa harrastaa sitä toisessa ketjussa ollutta valvontaa jotta huomaa koska parsia on niin vähän että esimerkiksi hiehot ei enää uskalla mennä mihinkään maaten vaan jää seisomaan tyhjänpantiksi.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

apemies

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:

***Mä taas en sekaantuisi kloriittiin. Virkon toimii vallan hyvin kunhan desinfioitava kohta on puhdas

AC

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:

Heluna

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
En ole käyttänyt umpituubeja muutamaan vuoteen, toisessa robossa ei toimi koko vedinspray ja parsissa ei oo ollu kuivikkeita muutamaan kuukauteen...  :-X :-X :-X

Aikaisemmin pienesti mainittu ilmanvaihto on minusta ykkösjuttu. Tässä viileämmässä versiossa elukat ovat pysyneet terveinä, mikä on minusta täysin hatarien seinien ansiota.  ;D ;D

JoHaRa

• Vieras
En ole käyttänyt umpituubeja muutamaan vuoteen, toisessa robossa ei toimi koko vedinspray ja parsissa ei oo ollu kuivikkeita muutamaan kuukauteen...  :-X :-X :-X

Aikaisemmin pienesti mainittu ilmanvaihto on minusta ykkösjuttu. Tässä viileämmässä versiossa elukat ovat pysyneet terveinä, mikä on minusta täysin hatarien seinien ansiota.  ;D ;D

Hyvä enneltaehkäisy tietysti on homman a ja joskus jopa o.

Sulla lienee robolla robovalmistajan suosittelma ja huoltomiesten myymä spray joka paakkuuntuu suuttimiin  :D Tuohon löytyy kyllä ratkaisuja.

Heluna

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Sulla lienee robolla robovalmistajan suosittelma ja huoltomiesten myymä spray joka paakkuuntuu suuttimiin  :D Tuohon löytyy kyllä ratkaisuja.
Eikä oo, vaan toisesta robosta hajos se itse pumppulaite jo syksyllä... Pyysin kyllä huoltomieheltä, et tilaa uuden ja laittaa sen paikalleen, mut eivätpä oo näköjään muistaneet...  ;D ;D

JoHaRa

• Vieras
Eikä oo, vaan toisesta robosta hajos se itse pumppulaite jo syksyllä... Pyysin kyllä huoltomieheltä, et tilaa uuden ja laittaa sen paikalleen, mut eivätpä oo näköjään muistaneet...  ;D ;D

Hajosiko se... sen paakkuuntuvan aineen vuoksi  ::)

Heluna

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:

Hajosiko se... sen paakkuuntuvan aineen vuoksi  ::)
Hajosi, mutta ei johtunu aineesta, vaan lehmistä...  :P :P Toisessa robossa kyllä toimii ok.

sjk

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:

Jos... viljamäärä on liian korkea, lehmät saattavat levätä enemmän ja mennä nopeammin lypsyn jälkeen makuulle. Tämä voisi altistaa "taudille". Luultavasti tartunta on tullut jo umpikautena tai edellisenä lypsykautena..

Mä tulin yöllä siihen tulokseen, että täytyy lieventää omaa mielipidettään. Jos suolisto on huonossa kunnossa niin bakteerit pääsevät sieltä verenkiertoon ja aiheuttavat tulehduksia jotka näkyvät maidon laadussa ja eläinten kuolleisuudessa. Muttä näkyykö tällainen tulehdus heti maidon bakteeripitoisuuden kasvuna?? Vaiko niveltulehduksina, tai monelintulehduksina ja järkyttävänä solutuksena ?? sjk voisi tietää, mä siis en taatusti tiedä.

Ripulointi vasikkana, litistetty kaura alle 3 kuukauden ikäiselle naudalle, liiallinen väkirehutaso yms. Nämä varmaan luovat sellaiset olosuhteet että suolisto on huono.
Ei,huonosuolisto vähentää vastustuskykyä,jota taas E.colin tapainen myrkkyjä levittävä pöpö heikentää,käy mm.maksan kimppuun,aivan samalla tavalla kuin pahat ruokintaperäisetongelmat,verenmyrkytys tavalla tai toisella.Mutta sitä en tiedä johtuuko tuo ilmiö mistä,minkä takia on noin voimakkaita kantoja jotka tappaa,itsellä mm.kun kaikki yleensäkkin on nurinpäin,tuo E.coli ei etes aiheuta pääkipua,nämä pöpöt taas jotka asuu vetimen sisäpuolella keljuilee solutteluna.Siis paljon ajateltuna,mitä se vastustuskyky loppujen lopuksi on,minkä takia E.colikin toisilla tappaa ja toisilla taas ei,onko se vain kiinni kannan voimakkuudesta vai mistä?

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Ittellä mielestäni samoin kuin SJK:lla. Kolia en edes muista koska on ollut viimeiksi. Ainakin vuonna 2001 oli ja silloinkin odottelin rauhassa herkkyystestin tulokset ... tosin levis yhdestä 3:een vetimeen , mutta Lipposen sanoin "so what?" ... koli hoito ja lehmä kuntoon. Mutta sitten nämä Bovikset , Uberikset ja dysgalactiat, voi  >:( >:( >:( . Ne teetti ihan tosissaa töitä ja nosti sitä käyrää viime kesänä. Niitä oli ihan turha lääkitä, 65% todennäköisyydellä uusi kuukauden kuluttua viimestään. Osa teuraaksi ja osa kolmipyttyisiksi. Umpikauden jälkeen (tuubit) kaikki olleet kunnossa , KOP KOP  ;)