Mulla pienimmät asustaa 3X3 poikimakarsinoissa. Näitä on kolme kappaletta ja nyt niissä on 15 vasikkaa. Juotto hoidetaan Lavalin tuttisankoilla, toisessa 5 tuttia ja toisessa 3, pienimmät toki tuttipullolla. Sonnipojat pidän näissä terniksi lähtöön saakka, tytöt muuttaa sopivassa vaiheessa r-pöydän toiselle puolelle isojen puolelle, jossa 9 kpl tutteja vanerissa, joista letkut melassipönttöön. Kaikki kuivitetaan turpeella, pienimmät joka aamu ja isommat tarpeen mukaan 1-2 X/vk. Pienimpien turvepohja on nyt n. 30 cm korkea makuualueella, toisessa laidassa kumimatto näkyy. Pohja on mukavan pehmeä, eikä ole märkä.
Sairaskarsinoitten aidoissa on vanerinpalat, joihin saan juottoastian kiinni. Siihen sitten vaan maitoa niin paljon, että kaikki juomarit ovat kylläisiä. Siinä on myös helppo seurata, että kaikki juovat. Maitoa en hapata, vain lämmitän. Pienimmätkin oppivat nopeasti isojen tavoille, eilen oli 1 vrk ikänen ihan ite juomassa muitten kanssa tutista.
Isojen puolella menee maidon sekaan Starttia tai sit pelkkää Starttia, jos ei oo erottelumaitoja. Erottelulinja tuo maidot 2 m päähän juottopisteestä, mikä on erittäin näppärää. On mulla siellä bambihäkkiosastokin, 5 häkkiä, mutta vielä ovat tyhjillään, kun on tuo hoito helpompaa noissa isoissa karsinoissa...
Vieroituskarsinassa on kolme vasikkaa kerrallaan, kun on vain kolme tuttia, siinä sitten maitojuoma muuttuu vähitellen (juottokerroittain) vedeksi ja saan ne vieroitettua hiljaa. Siitä sitten muutto toiseen navettaan.
Navetassa siis 2 robon lehmät, nyt tosin on poikinu tuhottoman paljon elukoita, siks ruuhkaa juottopuolella. Mut oletan, kun poikimarytmi joskus tasoittuu, niin nämä tilat riittää mulle (ja vasikoille) aivan mainiosti, varsinkin jos puolet syntyvistä olis sonneja, nyt on menty turhan lehmisvoittoisesti, ja se kuormittaa vasikkaosastoa.