Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Jalostus ja solut  (Luettu 3944 kertaa)

lypsikki

  • Vieras
Vs: Jalostus ja solut
Minä kyllä seuraan solulukua, kun taas utareterveysindeksiä en seuraa kun sillä on pienempi merkitys. Koitan huolehtia että oikein huonolla soluluvulla olevaa sonnia olisi kerralla käytössä vain 1-2. Pidän jatkuvasti tulostus-nippua niiden sonnien arvosteluja jotka ovat käytössä parhaillaan, sillä tavalla pysyy hommma hanskassa ettei tule käytetty ihan mitä sattuu. Aikasemmin tuli käytettyä vähän mitä sattuu mutta nyt valikointi on kovempaa. Terveysominaisuuksista seuraan vain solulukua koska se on tärkein, varsinkin sillon kun lypsettävyys on jalostettava ominaisuus.

Jalo

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 183
Vs: Jalostus ja solut
Minä taas seuraan nimenomaan utareterveysindeksiä. Soluindeksi ja utareterveysindeksi kun ovat aika lailla eri asioita. Juuri noiden ärhäköiden matalasoluisten eläinten saamat rajut kolitulehduksen tms. jäävät enemmän tai vähemmän huomioimatta jos katsoo pelkkää soluindeksiä. Utareterveysindeksi huomioi tämän ongelman selvästi paremmin.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: Jalostus ja solut
Mulla on ollut koko kesän soluttavia lehmiä hiukka liikaa. Olisko joku halunnut vaihtaa oman soluluvultaan alhaisen ja täten jalostuksen pilaaman lehmänsä ihan normaaliin soluttavaan lehmään? Harmi kun mä laitoin pahimmat pois jo kesän / syksyn aikana  :D Toki vieläkin hiukan soluttavia löytyy ja uskon että helposti saa soluttamaan lisääkin, jos näillä solulehmillä oikein maharotoon menekki on   :P

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Jalostus ja solut
Helunan kanssa samoilla linjoilla. Meillä eläinlääkärin mukaan ongelmana väliin liian alhaiset solumäärät :( Normisolut on 50-70 ja tällä hetkellä  on yksi utarevammainen (KNS) mikä nostaa solumäärää pikkuisen. Ei kannata eritellä yhtä neljännestä kun solumäärä alhainen muuten. Seuraa vaan tilannetta solutesteillä. SJK:lla hyviä teesejä ongelmista ja niiden hoidosta. Ruokinnasta ja olosuhteista johtuu oman näkemyksen mukaan solutus... Kuitua riittävästi ruokinnassa ja muutenkin kohtuullinen väkirehu% parantaa mahdollisuuksia välttää ongelmia. Meillä on kyllä pieni karja minkä pitäis edes auttaa solutilannetta ::) Pystyy tekemään enemmän töitä ongelmallisten elukoiden kanssa :-\

herttu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 219
Vs: Jalostus ja solut
Eipä
ole tullut jalostuksessa kiinnitettyä huomiota moiseen. Hyvin on pärjätty.
Toisinaan tankkisolut yli 250 t, tutkitaan tipoilla vähän tarkemmin. Jos pitkittyy joutuu lettupannunkin likaamaan.
Ongelmana pitäisin kyl jos 30 t tai alle alkaa soluluku olemaan.
Mitaleita ei oo eikä varmaan tuu. Elämä on vaan niin paljon helpompaa ilman erittelyä.
Tietty eri asia jos jotain koko karjaa koskevaa soluongelmaa käsitellään.

T: Toista kymppiä jonkun matkaa