Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maitotila  (Luettu 8757 kertaa)

lehmänviljelijä

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 134
Maitotila
Tossa kun olen lukenut noita vuodatuksia, niin täytyy jotain sanoa omalta kohdalta. Meillä on siis 51 lypsyssä ja nuorkarja ja varsinainen asuinpaikka on reilusti yli 50km päässä navetasta. Meillä asiat on hoidettu siten, että neljänä päivänä viikossa työt tehdään yhdessä ja kolmena päivänä viikossa työt tehdään yksin vuoro viikoin. Ainakaan tähän asti hommat eivät ole aiheuttaneet ongelmia, eikä lomittajia ole vielä tar*****. Joku voi tietenkin sanoa, että tämä on alun intoa, mutta ainakaan vielä tästä ei ole ollut mitään haittaa meille.
Mitä vanhemmat kollegat ajattelevat työn jaostamme? Miten teillä?

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Maitotila
Yli 50 km etäisyys navettaan alkaa olla jo aika mukava. Kymmenenkin riittää, kunhan voi olla varma ettei siellä tarvitse käydä koskaan. Minulla on ollut 30 metriä seinättömästä sonnilasta ja se on pirullista.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Maitotila
Tossa kun olen lukenut noita vuodatuksia, niin täytyy jotain sanoa omalta kohdalta. Meillä on siis 51 lypsyssä ja nuorkarja ja varsinainen asuinpaikka on reilusti yli 50km päässä navetasta. Meillä asiat on hoidettu siten, että neljänä päivänä viikossa työt tehdään yhdessä ja kolmena päivänä viikossa työt tehdään yksin vuoro viikoin. Ainakaan tähän asti hommat eivät ole aiheuttaneet ongelmia, eikä lomittajia ole vielä tar*****. Joku voi tietenkin sanoa, että tämä on alun intoa, mutta ainakaan vielä tästä ei ole ollut mitään haittaa meille.
Mitä vanhemmat kollegat ajattelevat työn jaostamme? Miten teillä?

Siis puhutko miehestä/vaimosta kun puhut meistä vai miten. Aika kova kun kuitenkin 2 tuntia päivässä menee matkoihin. Laiduntaako karja vai onko se aina sisällä.

mun mielestä optimaalisin olis kilometri kaks. Silloin olis oikeasti töissä navetassaa ja vapaalla kotona. Matkat sujuis jollain kevyellä koneellisella kulkupelillä.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Maitotila
Siis puhutko miehestä/vaimosta kun puhut meistä vai miten. Aika kova kun kuitenkin 2 tuntia päivässä menee matkoihin. Laiduntaako karja vai onko se aina sisällä.

mun mielestä optimaalisin olis kilometri kaks. Silloin olis oikeasti töissä navetassaa ja vapaalla kotona. Matkat sujuis jollain kevyellä koneellisella kulkupelillä.
Samaa mieltä. Meillä nyt navetta tien toisella puolella (yksityistie menee läpi tilakeskuksen) eli ulko-ovien väli ~50 m. Mulla päivätöihin matkaa 55 km=1 tunti/suunta ja se_on_ihan_tarpeeksi_tässä_iässä! Selvää on, että mieluummin pelkästään kotinurkissa olisin töissä, maksaakin tuommoinen kulkeminen aivan hemmetisti. Käytännön syistä työmatkaan käyttämäni kakkosauto on aika edullinen.

Eihän ne lapsetkaan aina pieniä ole ja töihin ne pitää joskus mukaan ottaa, oli navetta missä vaan. Turvallisempaa olis, kun ei tarttis kotipihalla preistata koneiden kanssa. Ja muutenkin olis kaikiin puolin selvempää, ettei  olis tuotantohärvelit savisina ihan ulko-oven edessä, mahtuis ja uskaltais harvat vieraatkin joskus poiketa. Koneita on "yksityispuolellakin" ihan riittävästi (=autot, mopot, polkupyörät, m-kelkka ym.)
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

lypsikki

  • Vieras
Vs: Maitotila
Vaikuttaa tosiaan hurjalta. Tais olla meijerin laatukurssilla että maitotilan isäntäväen asuinpaikka saa olla enintään 8 km päässä navetasta, siis tämä oli joku eläinsuojelunäkökohta, koskien juuri maitotiloja. Muuta karjaa saa pitää pidempänä mutta siihenkin piti saada kai läänineläinlääkärin lupa, lupahan teilläkin tuohon reissaamiseen on? En edes tiennyt että tuo on mahdollista.

Sen verran varmaan löytyy rakennusoikeutta siltä navetan tontilta että väsäätte sen pihaan jonkun talon. Tai eikö ole tullut mieleen muutaa johonkin lähistölle?  Minusta tuo teidän kuvio vaikuttaa aika stressaavalta.

Viimeksi muokattu: 05.11.11 - klo:08:19 kirjoittanut lypsikki

sjk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1784
Vs: Maitotila
Vaikuttaa tosiaan hurjalta. Tais olla meijerin laatukurssilla että maitotilan isäntäväen asuinpaikka saa olla enintään 8 km päässä navetasta, siis tämä oli joku eläinsuojelunäkökohta, koskien juuri maitotiloja. Muuta karjaa saa pitää pidempänä mutta siihenkin piti saada kai läänineläinlääkärin lupa, lupahan teilläkin tuohon reissaamiseen on? En edes tiennyt että tuo on mahdollista.

Sen verran varmaan löytyy rakennusoikeutta siltä navetan tontilta että väsäätte sen pihaan jonkun talon. Tai eikö ole tullut mieleen muutaa johonkin lähistölle?  Minusta tuo teidän kuvio vaikuttaa aika stressaavalta.
Pohjoisessa pienet koululaiset kulkee tuon 50km ja enemmänkin,ei etes kysytä onko stressaavaa.

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Maitotila
Oikeaa etäisyyttä ei olekaan

Kun navetta on pihapiirissä kuten meillä, on houkutus sukkuloida siviili- ja työasioiden välillä luovasti. Tämä auttaa mm. lasten harrastus- ja kouluasioiden sekä myös omien harrastusten kanssa, koska matkoihin ei kulu juurikaan aikaa. Varjopuolena on sitten hankalampi irtautuminen  henkisesti töistä. Jämptit työ- ja vapaa-ajat ovat sekä hyviä että huonoja.

Jonkinlainen optimietäisyys on mielestäni 0,5  - 3 km. Olisihan siinä peruste hankkia se mönkkäri, vaikka mopo tai kevari on kyllä kulkupeleistä verrattomin maatilalla.

Karkeasti laskettuna tuossa 2 x 50 km matkassa tulee matkakuluja 100 mk / vrk eli laitetaan 20 € / vrk. Siitä saadaan vuodessa 7300 €.
Tiestön tasosta riippuen aikaa matkaan menee noin 1,7 h / vrk  ( 60 km/h), josta vuodessa kertyy 620 h. Henkilötyötunteja matkaan kuluu 11/7 x 620 = 980 h.

10 €/h palkalla työmatkasta tulee siis kuluja 7300 + 9800 = 17 200 € / vuosi.

Menipä luvuilla pyörittelyksi.

lypsikki

  • Vieras
Vs: Maitotila
Parempi olisi jos navetta on 05, -3 km etäisyydellä kodista niin työmatkat käytettäisiin hyötyliikuntaan eli niin kauan pyörällä kuin pystyy ja talvella mahdollisuuksien mukaan potkukelkka ja alle kilometrin matkan voi mennä kävellenkin tulee samalla lihaksille mukava lämmitys + töiden jälkeen palautus.

Meillä on se tilannne että navetta on liian lähellä ja kaikki työtkin. Vapaapäivästä ei tule mitään kun menee ulos, ennen koitin laittaa lenkkivaatteet päälle ja lähteä kävleylle - sitten luovutin; laitoin suosiolla työvaatteet kun aina on jotain hommaa navettassa/pihapiirissä. Nyt olen taas koittanut laittaa sitkeästi vaan ne paremmat lenkkivaatteet ja lähtenyt vaan lenkille vaikka tekemistä olisi vaikka kuinka. Se on pakko vähän jotain muutakin olla.

Köyhä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 515
Vs: Maitotila
Tossa kun olen lukenut noita vuodatuksia, niin täytyy jotain sanoa omalta kohdalta. Meillä on siis 51 lypsyssä ja nuorkarja ja varsinainen asuinpaikka on reilusti yli 50km päässä navetasta. Meillä asiat on hoidettu siten, että neljänä päivänä viikossa työt tehdään yhdessä ja kolmena päivänä viikossa työt tehdään yksin vuoro viikoin. Ainakaan tähän asti hommat eivät ole aiheuttaneet ongelmia, eikä lomittajia ole vielä tar*****. Joku voi tietenkin sanoa, että tämä on alun intoa, mutta ainakaan vielä tästä ei ole ollut mitään haittaa meille.
Mitä vanhemmat kollegat ajattelevat työn jaostamme? Miten teillä?
Itsellä tuli pakollista kulkemista 10 kuukautta kun talo paloi .
Matka ei ollut kuin 10 km sivu mutta kyllä senkin välin ajamiseen kypsyi. eli  joskus ei ajettu ku 20 km päiväs mutta talvisin pääsäntöisesti 40 km.
Pitkähuuli mazda  pääsi urakan jälkeen nigerian lämpöön ku katsastusmies ei halunnut enää nähdä  sitä.
Helppo se on eilinen sää ennustaa, mutta ennustappa huominen

risa

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 162
Vs: Maitotila
Mutta paljonko tunneista on työpäivän sisällä olevaa muuta aikaa, vaikka sitten lasten kuskaamista tai pihanurmikon leikkausta?


Mä lasken pihanurmikon leikkuun tilan töihin, sillä muistaaksein ainakin meijerin laatusopimus edellyttää ympäristön siisteyttä, meillä on aika vaikea rajata yksityiseen/talouspihaan kuuluvaa erilleen. Ja eikö se oo jossain tukiehdoissakin.

lehmänviljelijä

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 134
Vs: Maitotila
Tossa kun olen lukenut noita vuodatuksia, niin täytyy jotain sanoa omalta kohdalta. Meillä on siis 51 lypsyssä ja nuorkarja ja varsinainen asuinpaikka on reilusti yli 50km päässä navetasta. Meillä asiat on hoidettu siten, että neljänä päivänä viikossa työt tehdään yhdessä ja kolmena päivänä viikossa työt tehdään yksin vuoro viikoin. Ainakaan tähän asti hommat eivät ole aiheuttaneet ongelmia, eikä lomittajia ole vielä tar*****. Joku voi tietenkin sanoa, että tämä on alun intoa, mutta ainakaan vielä tästä ei ole ollut mitään haittaa meille.
Mitä vanhemmat kollegat ajattelevat työn jaostamme? Miten teillä?

Siis puhutko miehestä/vaimosta kun puhut meistä vai miten. Aika kova kun kuitenkin 2 tuntia päivässä menee matkoihin. Laiduntaako karja vai onko se aina sisällä.

mun mielestä optimaalisin olis kilometri kaks. Silloin olis oikeasti töissä navetassaa ja vapaalla kotona. Matkat sujuis jollain kevyellä koneellisella kulkupelillä.
Me tarkoittaa minua ja vaimoani. Neljänä päivänä viikossa kun hoidetaan työt yhdessä, asumme tällä tilalla. Kolmena päivänä viikosta toinen on kotitilallani hoitelemassa asioita siellä. Tällaisella työn jalolla tuntuu hyvin jaksavan ainakin toistaiseksi.
Ainoastaan hiehoja laidunnetaan toistaiseksi.

timotej

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 977
Vs: Maitotila


Meillä on se tilannne että navetta on liian lähellä ja kaikki työtkin. Vapaapäivästä ei tule mitään kun menee ulos, ennen koitin laittaa lenkkivaatteet päälle ja lähteä kävleylle - sitten luovutin; laitoin suosiolla työvaatteet kun aina on jotain hommaa navettassa/pihapiirissä. Nyt olen taas koittanut laittaa sitkeästi vaan ne paremmat lenkkivaatteet ja lähtenyt vaan lenkille vaikka tekemistä olisi vaikka kuinka. Se on pakko vähän jotain muutakin olla.
Vapaapäiviksi tilalta on päästävä vähintään tuon 50 km päähän. Muuten olet töissä koko ajan. Vapaa-ajanasunto voi olla kaupunkiasunto, mökki, lomahuoneisto(lomaosake), jne oman mieltymyksen mukaan. Pari päivää voi olla hotellissakin.
Aloittajalla tuo sivutila hoitaa hyvin vapaa-ajanasunnon viran, kunhan vain viljelytyöt siellä malttaa jättää muiden hoidettaviksi. Automatiikkaa ja etävalvontaa lisäämällä omakotitalokaan ei vaadi noin säännöllistä läsnäoloa. Suosittelin kuitenkin pariskunnalle myös yhteistä vapaa-aikaa. Eli lomittaja töihin ja kunnon lomalle.

CARINA2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 658
Vs: Maitotila
Ite haluaisin että navetan ja talon väli ois mahollisimman pieni.. Nyt jottai 30m.. Paras ois ku parilla loikala pääsis kuistilta toiselle.. Jossaimielesä oon pannu merkile, että tääläpäin parraila tiloilla tuo väli on pieni.. Tullee ilimeisesti tarkkailtua kiimoja, ruokintalaitteita jne enempi..

hepsankeikka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52
  • näillä mennään mitä on
Vs: Maitotila
Tilan työaikaa kommentoidakseni, minusta se on sitä, mistä itse olisin valmis palkan toiselle maksamaa. Ja tuohan lienee hyvin tapauskohtaista  ;)

Silloin kun meillä oli kakarat pieniä, tein minä aamu ja isäntä iltatyöt. Oli aika luonteva työnjako meille.
Nyt tekee molemmat omissa navetoissaan. Välimatkaa on kolme kilsaa tuonne mun työmaille.
Työintoa siis on piisannut, mutta aikansa kaikelle. Nyt kun jälkikasvu on vanhempaa ei niiden takia tarvitse säntäillä, mutta oma vauhti se varmaan hiipuu  ;D
Uus tivoli nousee tohon ihan liki. En olis missään nimessä lähteny edemmäs tekemään...

RÖLLI

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 251
Vs: Maitotila
Ei ainakaan onnistu sonnien viljelyn suhteen.
Meinattiin mamman kotitilalle rakentaa rahapaja mutta ely-keskuksessa olivat sitä mieltä, että eipähän muuten onnistu, asutte liian kaukana.
No, lehmien hoitaminen ilmeisesti vaatii vähemmän tarkkailua, kun se onnistuu noinkin "kaukaa"
Meillä olisi ollut etäisyyttä 50 km. Ja tarkoituksena oli laittaa kattava kameravalvonta.