Siis... lihaksiko aiot noita kasvattaa? Vaiko emoiksi?Mä heitän "lonkalta" että viljaa pitää mennä ainakin 600 grammaa päivässä. Se pitää jo pötsin mukavasti virkeänä, syönti kasvaa ja kasvu paranee jo selvästi verrattuna pelkkään heinäruokintaan.Laskelmissa tuo viljamäärä nousee 2,4 kiloon ja ylikin (vr% 40) Mutta... en itse pidä tuota järkevänä näillä hintasuhteilla.
lihaksi nuo menee.. muut kyllä meinaa että ei viljaa koska rasvottuvat..millon viljan syöttö pitäs lopettaa??
Lainaus käyttäjältä: JoHaRa - 30.10.11 - klo:15:48Siis... lihaksiko aiot noita kasvattaa? Vaiko emoiksi?Mä heitän "lonkalta" että viljaa pitää mennä ainakin 600 grammaa päivässä. Se pitää jo pötsin mukavasti virkeänä, syönti kasvaa ja kasvu paranee jo selvästi verrattuna pelkkään heinäruokintaan.Laskelmissa tuo viljamäärä nousee 2,4 kiloon ja ylikin (vr% 40) Mutta... en itse pidä tuota järkevänä näillä hintasuhteilla.joharan kolleega (i a-f) laskeskeli juurikin tuon 2,5 kg luokille tuon viljamäärän. kasvu bruttona pitäs olla kuiteskin kilon kantturoilla jotta saa juhannukseen teuraaks kesällä ollaan viisaampia tosta rasvasta kasvatusajan venytys ei järkevää ainakaan meillä kun edelleen elukoita tulee haalittua nopeammin kuin hehtaareita niiden elätykseen mikä on muuten lihatilojen keskiarvo säiliksen hinnassa pelkäämpä vain ett edelleen vilja ei ainakaan merkitävästi kalliimpaa...
Lainaus käyttäjältä: mikko9b - 30.10.11 - klo:19:40Lainaus käyttäjältä: JoHaRa - 30.10.11 - klo:15:48Siis... lihaksiko aiot noita kasvattaa? Vaiko emoiksi?Mä heitän "lonkalta" että viljaa pitää mennä ainakin 600 grammaa päivässä. Se pitää jo pötsin mukavasti virkeänä, syönti kasvaa ja kasvu paranee jo selvästi verrattuna pelkkään heinäruokintaan.Laskelmissa tuo viljamäärä nousee 2,4 kiloon ja ylikin (vr% 40) Mutta... en itse pidä tuota järkevänä näillä hintasuhteilla.joharan kolleega (i a-f) laskeskeli juurikin tuon 2,5 kg luokille tuon viljamäärän. kasvu bruttona pitäs olla kuiteskin kilon kantturoilla jotta saa juhannukseen teuraaks kesällä ollaan viisaampia tosta rasvasta kasvatusajan venytys ei järkevää ainakaan meillä kun edelleen elukoita tulee haalittua nopeammin kuin hehtaareita niiden elätykseen mikä on muuten lihatilojen keskiarvo säiliksen hinnassa pelkäämpä vain ett edelleen vilja ei ainakaan merkitävästi kalliimpaa... Il Al`Fos käyttää sitä kaavaa joka on opetettu, ja ihan hyvä kaava se onkin. Ja.. rasvoittuvat varmasti. Energian ja valkuaisen suhde on taatusti epäedullinen.
Lainaus käyttäjältä: JoHaRa - 31.10.11 - klo:08:12Lainaus käyttäjältä: mikko9b - 30.10.11 - klo:19:40Lainaus käyttäjältä: JoHaRa - 30.10.11 - klo:15:48Siis... lihaksiko aiot noita kasvattaa? Vaiko emoiksi?Mä heitän "lonkalta" että viljaa pitää mennä ainakin 600 grammaa päivässä. Se pitää jo pötsin mukavasti virkeänä, syönti kasvaa ja kasvu paranee jo selvästi verrattuna pelkkään heinäruokintaan.Laskelmissa tuo viljamäärä nousee 2,4 kiloon ja ylikin (vr% 40) Mutta... en itse pidä tuota järkevänä näillä hintasuhteilla.joharan kolleega (i a-f) laskeskeli juurikin tuon 2,5 kg luokille tuon viljamäärän. kasvu bruttona pitäs olla kuiteskin kilon kantturoilla jotta saa juhannukseen teuraaks kesällä ollaan viisaampia tosta rasvasta kasvatusajan venytys ei järkevää ainakaan meillä kun edelleen elukoita tulee haalittua nopeammin kuin hehtaareita niiden elätykseen mikä on muuten lihatilojen keskiarvo säiliksen hinnassa pelkäämpä vain ett edelleen vilja ei ainakaan merkitävästi kalliimpaa... Il Al`Fos käyttää sitä kaavaa joka on opetettu, ja ihan hyvä kaava se onkin. Ja.. rasvoittuvat varmasti. Energian ja valkuaisen suhde on taatusti epäedullinen.mihin kasvuu toditettavasti päästy alle 1 kg/pv vilja ruokinnalla tai mikä on vahva arvaus
Lainaus käyttäjältä: mikko9b - 31.10.11 - klo:13:26Lainaus käyttäjältä: JoHaRa - 31.10.11 - klo:08:12Lainaus käyttäjältä: mikko9b - 30.10.11 - klo:19:40Lainaus käyttäjältä: JoHaRa - 30.10.11 - klo:15:48Siis... lihaksiko aiot noita kasvattaa? Vaiko emoiksi?Mä heitän "lonkalta" että viljaa pitää mennä ainakin 600 grammaa päivässä. Se pitää jo pötsin mukavasti virkeänä, syönti kasvaa ja kasvu paranee jo selvästi verrattuna pelkkään heinäruokintaan.Laskelmissa tuo viljamäärä nousee 2,4 kiloon ja ylikin (vr% 40) Mutta... en itse pidä tuota järkevänä näillä hintasuhteilla.joharan kolleega (i a-f) laskeskeli juurikin tuon 2,5 kg luokille tuon viljamäärän. kasvu bruttona pitäs olla kuiteskin kilon kantturoilla jotta saa juhannukseen teuraaks kesällä ollaan viisaampia tosta rasvasta kasvatusajan venytys ei järkevää ainakaan meillä kun edelleen elukoita tulee haalittua nopeammin kuin hehtaareita niiden elätykseen mikä on muuten lihatilojen keskiarvo säiliksen hinnassa pelkäämpä vain ett edelleen vilja ei ainakaan merkitävästi kalliimpaa... Il Al`Fos käyttää sitä kaavaa joka on opetettu, ja ihan hyvä kaava se onkin. Ja.. rasvoittuvat varmasti. Energian ja valkuaisen suhde on taatusti epäedullinen.mihin kasvuu toditettavasti päästy alle 1 kg/pv vilja ruokinnalla tai mikä on vahva arvaus no JOHARA missä arvaus
Lainaus käyttäjältä: mikko9b - 06.11.11 - klo:07:03Lainaus käyttäjältä: mikko9b - 31.10.11 - klo:13:26mihin kasvuu toditettavasti päästy alle 1 kg/pv vilja ruokinnalla tai mikä on vahva arvaus no JOHARA missä arvaus Riippuu kymmenestä asiasta... Mut jos mä sanoisin että hyvällä säilörehulla on kyllä vaikutuksensa tässä kasvuasiassa mikäli vr% lasketaan alemmas... En minä oikein tiedä miksi hieho kasvaisi vähemmän jos se saisikin viljaa vain kilon kahden sijasta?? Hyvällä säilörehulla siis. Liharotuisissa hiehoissa on kyllä tilaa karkearehullekkin.
Lainaus käyttäjältä: mikko9b - 31.10.11 - klo:13:26mihin kasvuu toditettavasti päästy alle 1 kg/pv vilja ruokinnalla tai mikä on vahva arvaus no JOHARA missä arvaus
mihin kasvuu toditettavasti päästy alle 1 kg/pv vilja ruokinnalla tai mikä on vahva arvaus
Lainaus käyttäjältä: JoHaRa - 06.11.11 - klo:07:55Lainaus käyttäjältä: mikko9b - 06.11.11 - klo:07:03Lainaus käyttäjältä: mikko9b - 31.10.11 - klo:13:26mihin kasvuu toditettavasti päästy alle 1 kg/pv vilja ruokinnalla tai mikä on vahva arvaus no JOHARA missä arvaus Riippuu kymmenestä asiasta... Mut jos mä sanoisin että hyvällä säilörehulla on kyllä vaikutuksensa tässä kasvuasiassa mikäli vr% lasketaan alemmas... En minä oikein tiedä miksi hieho kasvaisi vähemmän jos se saisikin viljaa vain kilon kahden sijasta?? Hyvällä säilörehulla siis. Liharotuisissa hiehoissa on kyllä tilaa karkearehullekkin.Siis minähän en itse asiasta mitään tiedä, mutta aina korvaan kalskahtaa kun tuottajat keskustelussa nostavat tuotostasot ja päiväkasvut suoraan joksikin kannatavuuden mittariksi pohtimatta samalla taloudellista optimia....
Mitesvalkuisen määrä ?T: Tuottaja
Lainaus käyttäjältä: mikko9b - 06.11.11 - klo:07:03Lainaus käyttäjältä: mikko9b - 31.10.11 - klo:13:26Lainaus käyttäjältä: JoHaRa - 31.10.11 - klo:08:12Lainaus käyttäjältä: mikko9b - 30.10.11 - klo:19:40Lainaus käyttäjältä: JoHaRa - 30.10.11 - klo:15:48Siis... lihaksiko aiot noita kasvattaa? Vaiko emoiksi?Mä heitän "lonkalta" että viljaa pitää mennä ainakin 600 grammaa päivässä. Se pitää jo pötsin mukavasti virkeänä, syönti kasvaa ja kasvu paranee jo selvästi verrattuna pelkkään heinäruokintaan.Laskelmissa tuo viljamäärä nousee 2,4 kiloon ja ylikin (vr% 40) Mutta... en itse pidä tuota järkevänä näillä hintasuhteilla.joharan kolleega (i a-f) laskeskeli juurikin tuon 2,5 kg luokille tuon viljamäärän. kasvu bruttona pitäs olla kuiteskin kilon kantturoilla jotta saa juhannukseen teuraaks kesällä ollaan viisaampia tosta rasvasta kasvatusajan venytys ei järkevää ainakaan meillä kun edelleen elukoita tulee haalittua nopeammin kuin hehtaareita niiden elätykseen mikä on muuten lihatilojen keskiarvo säiliksen hinnassa pelkäämpä vain ett edelleen vilja ei ainakaan merkitävästi kalliimpaa... Il Al`Fos käyttää sitä kaavaa joka on opetettu, ja ihan hyvä kaava se onkin. Ja.. rasvoittuvat varmasti. Energian ja valkuaisen suhde on taatusti epäedullinen.mihin kasvuu toditettavasti päästy alle 1 kg/pv vilja ruokinnalla tai mikä on vahva arvaus no JOHARA missä arvaus Riippuu kymmenestä asiasta... Mut jos mä sanoisin että hyvällä säilörehulla on kyllä vaikutuksensa tässä kasvuasiassa mikäli vr% lasketaan alemmas... En minä oikein tiedä miksi hieho kasvaisi vähemmän jos se saisikin viljaa vain kilon kahden sijasta?? Hyvällä säilörehulla siis. Liharotuisissa hiehoissa on kyllä tilaa karkearehullekkin.