Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Voin valmistus  (Luettu 12931 kertaa)

Lisbet

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
Voin valmistus
Onko kukaan valmistanut itse tankkimaidosta voita??

Täpinäreiska

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Voin valmistus
En ole, mutta kaupan purkkikermasta kyllä. On sit hyvää..   :-*

Viimeksi muokattu: 24.10.11 - klo:19:44 kirjoittanut Täpinäreiska

Täp-management. Sponsored by yhteiskunta.

Luomujussi

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Expertus dico....

Käsikäyttöinen separaattori on hyvinkin tuttu kampe ja omavalmiste maalaisvoi hyvinkin tuttua kamaa ja kysymys kuuluukin että miksi teollisessä valmisteessa ei kyetä edes lähellekään samaa laatua/makua....jolle voisi kuvitella hyvinkin suuren kysynnän.

Lisbet

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
Eikös periaatteessa vaikka monitoimikoneella pystyisi sitä tekemään? Taikinakoukku vaan paikoilleen?  :-\

Luomujussi

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Expertus dico....
Eikös periaatteessa vaikka monitoimikoneella pystyisi sitä tekemään? Taikinakoukku vaan paikoilleen?  :-\

Se pakollinen kerman kuoriminen maidosta voi olla vaikeaa niillä taikinakoukuillas.....saattaisi ehkä vaatia maidon hapattamisen ja siten kerman kuorimisen jos separaattoria ei satu löytymään ja epäilen ettei löyty...mutta sellainen olisi.

bouli

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Se pakollinen kerman kuoriminen maidosta voi olla vaikeaa niillä taikinakoukuillas.....saattaisi ehkä vaatia maidon hapattamisen ja siten kerman kuorimisen jos separaattoria ei satu löytymään ja epäilen ettei löyty...mutta sellainen olisi.
http://www.novocreamseparators.com/

Äkkiä hakien löysin tuollaisen.

Rebel

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:

Käsikäyttöinen separaattori on hyvinkin tuttu kampe ja omavalmiste maalaisvoi hyvinkin tuttua kamaa ja kysymys kuuluukin että miksi teollisessä valmisteessa ei kyetä edes lähellekään samaa laatua/makua....jolle voisi kuvitella hyvinkin suuren kysynnän.

Miten se sitten oikein tehdään?  Kirnu nurkasta, puolilleen tankkimaitoa ja runk...runk?
Valonnäyttäjä on pirun tärkiä mies...mutta harvoin siihen parasta miestä...

simmo

• Vieras
Olen,siitä on kyllä aikaa.Kun oli vuosikaudet jalostettu lehmiä lypsämään rasvaista maitoa ja sitten lätkäistiin rasvavero,niin monihan sitä teki.Tankin sekoittaja pysähdyksiin ja parin tunnin päästä sai kaapia kerman päältä.Se hapatettiin ja yleiskoneella tein voita.Oli se hyvää.Annoin sitä kylässäkävijöille,mutta en myynyt.Yksi talvi sitä tehtiin.

Luomujussi

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Expertus dico....

Miten se sitten oikein tehdään?  Kirnu nurkasta, puolilleen tankkimaitoa ja runk...runk?

Voita et saa maidosta mitenkään, kermaa sen pitää olla. Jos olet aloittelija niin osta purkki kuohukermaa ja vatkaa sitä vaahdoksi ja hieman yli. Voita siitä pitäis tulla...tosin tätä näin vaikean kautta en ole koskaan kokeillut....

simmo

• Vieras
Siis kerma hapatetaan ja vispataan niin kauan,että tulee voita.Voi vaivataan vedessä puhtaaksi ja sitten suolataan.Ihan helppoa.

Rebel

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:

Voita et saa maidosta mitenkään, kermaa sen pitää olla. Jos olet aloittelija niin osta purkki kuohukermaa ja vatkaa sitä vaahdoksi ja hieman yli. Voita siitä pitäis tulla...tosin tätä näin vaikean kautta en ole koskaan kokeillut....

Tuon mää osaan hyvin. pari purkkia kermaa vispiläkoneeseen ja lähetään ulos tupakalle.
Mummo on joskus kertonu vointeosta ku olin penska, Muttaku se on Jalaaaasjädveltä kotooooosin, nii pitää osa suodattaa muistoista. Niien tekemä voi oli pareemman makuuuusta ku missähän kaupasa, ja justiisa oikian suolaasta.

Luomujussi

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Expertus dico....
Siis kerma hapatetaan ja vispataan niin kauan,että tulee voita.Voi vaivataan vedessä puhtaaksi ja sitten suolataan.Ihan helppoa.

Lopputuloksena kirnupiimää ja maalaisvoita. Harmi vain ettei tämä onnistu teollisessa mittakaavassa kun maku on aivan eri........

rene

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Mä nyt vähän ihmettelen kun on aika erilaiset muistikuvat :-\    On tuosta toki 30 vuotta kun on meillä separaattorilla eroteltu maitoa mutta olisin muistanut että sitä saman tien kirnuttiin voiksi :-\    Laitteet on kyllä vielä tallessa jossakin...

Horttanainen

• Vieras
Voi maistuu parhaalta, kun sitä syö ihan sellaisenaan, ilman mitään lisukkeita, kokeilkaa joskus, yllätytte, voipaketti auki ja lusikalla  tai veitsellä suoraan pala suuhun, nam!!

Rebel

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Voi maistuu parhaalta, kun sitä syö ihan sellaisenaan, ilman mitään lisukkeita, kokeilkaa joskus, yllätytte, voipaketti auki ja lusikalla  tai veitsellä suoraan pala suuhun, nam!!

Nii että ohut siivu leipää voin alle?  :D