ja onhan tuo nykyinen autoverotus muutoinki perseestä, pienituloiset lapsiperheet joidenka vanhemmat jortikat ja terminaattorit ovat valmiita pistämään töihin hyvinkin kauas maksaa huomattavasti enempi vanhan isoruokaisen autonsa käytöstä kuin joku uudella isolla vähäpäästöisellä bemarilla suhaava virkamiesnilkki tai ökyisäntä.
Siinähän tuo yksi ongelma juuri onkin, työmatkakulujen verotusvähennyksillä todellisuudessa hoidellaan yrityspoltiikkaa ja nehän sijoittavat sitten firmojaan näihin ruuhkakeskuksiin, kun vaihtoehtona voisi olla ihan tavallinen pienempi taajama. Myös monella alalla vosi esim. virastotyössä hyödyntää etätyöskentelyä, kun datalinjat on olemassa.
Kyllä huomattavasti järkevämpää on viedä firma sinne, missä on työvoima kuin ajattaa se lauma joka ikinen aamu jonnekin ruuhkakeskukseen.
Kyllä minusta on ihan oikeudenmukaista ottaa tiekulut niiltä, jotka niitä käyttävät eli täydellinen remontti koko systeemiin. Noita sateliittipaikannukseen perustuvia tiemaksuihin pystyy myös itse vaikuttamaan, järkevöittää ajonsa ja työmatkoilla voi hyvinkin suosia nk. kimppakyytejä ja yleisiä kulkuneuvoja. En myöskään ymmärrä, että kaupunkioloissa perheellä on 2-3 autoa eli ei se autoverotus liene liian korkea.. Minä 50-luvulla syntyneenä muistan ajan, jolloin kylällä oli yhteensä ehkä autoja korkeintaan kahden käden sormissa laskien. ja erittäin hyvin tultiin toimeen ja koulun päästiin kyllä ihan kävellen tai fillarilla pidemmältäkin matkalta.