Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe SKN:ä kärähtää  (Luettu 10885 kertaa)

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

sirkussonni

  • Vieras
Vs: SKN:ä kärähtää


http://keskustelu.suomi24.fi/node/10053621 ;D

Ei oo skännä, se ei oo tunnettu pitkänlinjan edelläkävijä luomumies, itse asiassa, näkisitte ne pellot..... :o

Husokki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2537
  • Mikä sielä pistää vastaan, köyhyyskö?
Vs: SKN:ä kärähtää
Jos ne oli jotain vanhoja purkkeja?
Käteinen ratkasee

JoHaRa

  • Vieras
Vs: SKN:ä kärähtää


http://keskustelu.suomi24.fi/node/10053621 ;D

Ei oo skännä, se ei oo tunnettu pitkänlinjan edelläkävijä luomumies, itse asiassa, näkisitte ne pellot..... :o

Ei olla näkemässä mutta voitko kuvailla  ::)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: SKN:ä kärähtää


http://keskustelu.suomi24.fi/node/10053621 ;D
Oi apilas, sinä elämäni ruusu joka muistoissani kukit kuin kaunis suuri omenapuu. Minä olen vain sellainen yhden kauden "Wannabee" - luomu. Leikit loppu tähän vuoteen. Ensi vuonnna Yaran Hiven Yytä tonneittain ja reppuruiskulla glyfoa. Luomuilijat kärvistelkööt paskaruohon ikeessä, minä en, kun kerran teollisuus on keksinyt aineet joilla päästään ruuantuottajien parhaaseen A-ryhmään.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

JoHaRa

  • Vieras
Vs: SKN:ä kärähtää
Tuossa linkin keskustelussa mainittiin että luomupelloille oli ruiskutettu glyfoa jollain erikoisluvalla  ??? Voiko pitää oikeasti paikkansa  ???

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: SKN:ä kärähtää
Se erikoislupa taitaa olla ihan perinteinen oma lupa...
Nothing is Something Worth Doing

Topias Funke

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 841
  • aSiantuntija
Vs: SKN:ä kärähtää
Tuossa linkin keskustelussa mainittiin että luomupelloille oli ruiskutettu glyfoa jollain erikoisluvalla  ??? Voiko pitää oikeasti paikkansa  ???

Minäkin joskus ruiskutin luomulle rolluppia. Se oli Ruond up BIO. Isännän mielestä se on sallittu, ja kertoi olevansa luomussa vasta ruiskutuksen jälkeen.  ;D
aSiantuntija lausuntoja maksusta.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: SKN:ä kärähtää
Tuossa linkin keskustelussa mainittiin että luomupelloille oli ruiskutettu glyfoa jollain erikoisluvalla  ??? Voiko pitää oikeasti paikkansa  ???

Minäkin joskus ruiskutin luomulle rolluppia. Se oli Ruond up BIO. Isännän mielestä se on sallittu, ja kertoi olevansa luomussa vasta ruiskutuksen jälkeen.  ;D

Kai laskutit luomutuen verran extraa/ha  :D Minä olisin laskuttanut AINAKIN senverran enemmän  ;)

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: SKN:ä kärähtää
Tuossa linkin keskustelussa mainittiin että luomupelloille oli ruiskutettu glyfoa jollain erikoisluvalla  ??? Voiko pitää oikeasti paikkansa  ???

Naapuri, pitkän linjan luomumies ja asiansa osaava sellainen väitti että hukkakauran kemialliseen torjuntaan on mahdollista saada poikkeuslupa? Siis oikein järkyttävän pahaksi päässeessä tilanteessa.

rookie

  • Vieras
Vs: SKN:ä kärähtää
Tuossa linkin keskustelussa mainittiin että luomupelloille oli ruiskutettu glyfoa jollain erikoisluvalla  ??? Voiko pitää oikeasti paikkansa  ???

Naapuri, pitkän linjan luomumies ja asiansa osaava sellainen väitti että hukkakauran kemialliseen torjuntaan on mahdollista saada poikkeuslupa? Siis oikein järkyttävän pahaksi päässeessä tilanteessa.

eli luomuilijoiden kannattanee hankkia hukkiksen siementä että saa ongelman päälle ja sen jälkeen pääsee luvan kanssa ruuttaamaan

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: SKN:ä kärähtää
Juu munki tulevalle luomupellolle ruiskutetaan lähipäivinä roonduppia..
Jahkaas ne on ruiskutettu maanomistajan toimesta, niin tehdään vuokrasoppari ja mää kylvän niihin puhtaat luomukasvustot ens keväänä ;) ;D 8)

Topias Funke

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 841
  • aSiantuntija
Vs: SKN:ä kärähtää
Tuossa linkin keskustelussa mainittiin että luomupelloille oli ruiskutettu glyfoa jollain erikoisluvalla  ??? Voiko pitää oikeasti paikkansa  ???

Minäkin joskus ruiskutin luomulle rolluppia. Se oli Ruond up BIO. Isännän mielestä se on sallittu, ja kertoi olevansa luomussa vasta ruiskutuksen jälkeen.  ;D

Kai laskutit luomutuen verran extraa/ha  :D Minä olisin laskuttanut AINAKIN senverran enemmän  ;)


En, mutta laskusta kävi kyllä ilmi mistä laskutetaan ja ruiskuttajantutkintoineen tietenkin. Että jospa se pölijä näytti sitä oikein luomutarkastajalle. ;D
aSiantuntija lausuntoja maksusta.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: SKN:ä kärähtää
Tuossa linkin keskustelussa mainittiin että luomupelloille oli ruiskutettu glyfoa jollain erikoisluvalla  ??? Voiko pitää oikeasti paikkansa  ???

Naapuri, pitkän linjan luomumies ja asiansa osaava sellainen väitti että hukkakauran kemialliseen torjuntaan on mahdollista saada poikkeuslupa? Siis oikein järkyttävän pahaksi päässeessä tilanteessa.

Eli... Tiedän maatilan jonka kauran seasta saisi nypittyä noin 5000 hukkakaurayksilöä/ha  ::) Ehkä minun kannattaisi kerätä nuo siemenet ja myydä ne jonkulle tällaiseen "itsesaastutustarkoitukseen"  :D

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: SKN:ä kärähtää


http://keskustelu.suomi24.fi/node/10053621 ;D

Veikkaan, että tämä juttu on lähtoisin luomuvihapuhujan (esim nimim Heikki Jokipii)  sylttytehtaasta.  Enempi kallistuu keksityltä kuin todelliselta. Muuten kyllä paikalliset tarkastajat ovat olleet ihan pihalla hommistaan tai ei tarkastuksia ole tapahtunut. Ruiskutraktorin jäljet paljastavat samantien kysymyksen mitä viljapellolla on tehty. Jos rikkoja ei löydy luomupellon aluskasvustonakaan, niin homma on varsin selvä.  Mielestäni näin selvä tapaus paljastuu aina tarkastuksessa ja erityisesti jos homma jatkuu vuosi toisensa jälkeen.   Mutta jos jotakin tälläistä väärinkäytöstä tapahtuu, niin siitä kannattaa ehdottomasti ilmoittaa tarkastukseen vaikka sadonkorjuun jälkeenkin. Ruiskutraktorin jäljet näkyvät vielä silloinkin. Muut luomutuottajat kannattavat lämpimästi käräytyksiä ja lisävalvontaa.  Huijauksia on mahdollista tehdä, mutta pellolla se on varsin kärähtämisaltista. Tuotevarastoissa tavara voi vaihtaa statusta helposti.  Onneksi näitä tapahtuu varsin harvoin.  
Kun luomutuotanto on reippaassa lisäysvaiheessa, kuten nyt, niin näitä ''yritttelijöitä'' on aina mukana. On kuitenkin huomattava, että siirtymäkaudella (kolme vuotta) ei luomustatusta tuotteelle synny. Sinä aikana viljelijän motivoituminen oikeaan luomutuotantoon on selkeytynyt ja hieman ammattitaitoakin tullut kerättyä.   Suomalainen lumutarkastus on pääasiassa kuitenki varsin skarppina. Itse olen sitä mieltä, että jos muu ei auta, niin lisää ylläritarkastuksia, niin saadaan luottamus kuluttajalle pidettyä. Muuten luomuyritys on turhaa jos kuluttajan luottamus menee.

Äskooännästä kyllä voin sanoa, että ihan reilusti - vaikka omalla tyylillään - kaveri ilmoittaa, että tuotantomuoto ei hänen kärsivällisyydelleen riitä. Veikkaan, että kykyjä hänellä olisi, mutta näin hankalana vuonna aloitus on järkyttänyt ja omilla sanoillaan saanut itsensä solmuun, josta ei ole ulospääsyä kuin kovalla pilkkahuudolla palata entiseen.  Sääli, ettei kaveri katso ympärilleen kokonaisuuksia niin aika- kuin sijaintiakselilla. Siinä mielessä ADHD!

Viimeksi muokattu: 31.08.11 - klo:07:38 kirjoittanut landehande