Muutenkin ihmetyttää mistä tulee tällainen onoff- asettelu keskusteluun - eikö ole vain hyvä, että on erilaisia tuotantotapoja jotka vastaavat kuluttajien odotuksiin, ja joista löytyy tarvittavaa innovaatioita erilaisten ruuantuotantotapojen tutkimukseen.
Tässä piilee juuri sudenkuoppa, sillä miten muuten esimerkiksi luomu, luonnonmukainen, pärjäisi kilpailussa kuluttajien sieluista, jos se ei kykene näyttäytymään paremmassa valossa kuin kilpailijansa, tavanomainen viljely.
Sen ainoa keino näyttäytyä uskottavana vaihtoehtona on juuri "vastustajan" demonisointi, eli luomu on puhdasta ja tavanomainen on kauheaa kasvuhormoni-tuholaismyrkky-rikkaruohomyrkky-antibioottivalmistetta, joka sairastuttaa sinut, läheisesi ja mikä kauheinta, lapsesi. Tätähän nämä kaupunkilaisnaisten blogit tällä hetkellä maalaavat tavanomaisesta viljelystä ja jopa osa luomuviljelijöistä päättää potkia nilkkaan kollegojaan, kun heillä on väärä usko.
Eräässä suositussa blogissa keskusteltiin siitä, kannattaako ostaa ulkomaista luomua vai suomalaista tavanomaista ja lähes kaikkien mielipide oli ulkomaista luomua, koska suomalainen tavanomainen viljely oli osallistujien mielestä kaameaa antibioottikasvuhormonitehotuotantoa. Hyvin on viesti mennyt perille. Näiden kaupunkilaisten mukaan oikeastaan kiinalainen luomu taitaa olla ainoa suomalaista tavanomaisesti viljeltyä kurjempi tuote, joten siinä menee raja.
Näin ajattelevat trendikkäät kaupunkilaiset niistä ihmisistä, jotka koettavat saada sinne supermarkettiin ruokaa. Onneksi heillä on mistä valita, eli voi valita aivan jokaisen tuotantomuodon väliltä, mikä sielulle ja kukkarolle sopii ja ruokaa saa valita tuotetuksi aivan mistä kolkasta maailmaa tahansa. Kaikilla ei ole asiat niin hyvin.
Eikä tuolloin välttämättä tuloksena ole nykyinen luomu, eikä varmasti nykyisenlainen "tehotuotanto"
Tämä on täysin totta ja ehkä tätä päivää jo kannataisi valmistella taisteltaessa kuluttajien sieluista ja siitä, mikä on kuluttajan mielissä
uskottavaa maanviljelystä. Se, mikä on kuluttajan mielessä uskottavaa, voi olla kuitenkin vain mediarummutuksen tulosta ja median rummut muuttavat niin helposti suuntaa tai rumpalilta hukkuu kapulat, kuten taisi käydä Saksassa tämän ehec-skandaalin myötä, jossa kuluttajien silmiin osui niin monta kertoo uutisissa "bio", että se näkynee ostoskäyttäytymisessä jonkin verran, pahimmassa tapauksessa hyvin paljon.